Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Som jag skrev i mitt förra inlägg, på 70-talet skyfflade man C6:or fram och tillbaka mellan Nyboda samt Rissne, problemet var att när man körde på bana 2 med C6:or bromsade man lätt för att stanna mjukt, på bana 3 var det fullbroms som gällde samt högre spänning på strömskenan, glömde någon av hallarna att ställa om tekniken var det inte roligt att köra dom.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Ny bild med rätt stationsnamn.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Var det verkligen högre spänning? Och ställde man verkligen om någonting när man tillfälligt körde inlånade vagnar på T-bana 3? I alla fall på senare år fick vagnarna gå som de var, med M-summer vid 50 km/h och normal broms. Det borde kanske ha varit förbjudet att blanda nybodavagnar och "riktiga" bana 3-vagnar i samma tåg, men det hände nog ändå, jag minns åtminstone ett tåg jag åkte med där de två mittersta vagnarna bromsade fast på slutet vid var och varannan station. Jag har sett en gammal trafikorder som reglerar tillåtna tågsammansättningar, men kan inte minnas att den sade något om just detta?!?C12C3C3C12 skrev:Som jag skrev i mitt förra inlägg, på 70-talet skyfflade man C6:or fram och tillbaka mellan Nyboda samt Rissne, problemet var att när man körde på bana 2 med C6:or bromsade man lätt för att stanna mjukt, på bana 3 var det fullbroms som gällde samt högre spänning på strömskenan, glömde någon av hallarna att ställa om tekniken var det inte roligt att köra dom.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Nya bilder igen på hemsidan. Idag gröna C2 2161samt Blåa C2 och C3.
Fler bilder finns ute på Hemsidan.Använd sökfunktionen och gårdagens datum för att se vad som är nytt, annars botanisera fritt bland C2+C3.
Fler bilder finns ute på Hemsidan.Använd sökfunktionen och gårdagens datum för att se vad som är nytt, annars botanisera fritt bland C2+C3.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Wow, underbart. Fast nog är 2161 blå på första bilden
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
varför saknar C2:orna fönster på vänster sida? ser helt konstigt ut
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
På hytten? Igensatt för att rymma ny elutrustning till salongsbelysningen vill jag minnas. Snyggt? -inte prioriterat!
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Det är höger sida...ADDE skrev:varför saknar C2:orna fönster på vänster sida? ser helt konstigt ut
Vid revisionerna runt 1990 förenklade man rostsaneringen lite genom att sätta igen dessa tre fönster i stället för att hålla på med en massa finlir på vagnar som ändå aldrig skulle gå som ledarvagnar. Det var väl ett fullt rimligt val, men givetvis var man tvungen att gå till överdrift genom att göra likadant på C3 som inte hade samma problem.
Ett kuriosum är att vagn 2198 som syns på en av bilderna senare fick tillbaka sina fönster i ena änden, för att tillsammans med 2173 gå som ledarvagn i det sista tåget till Bagarmossen 1994 som bestod av 8 C2. De rullade sedan runt i det skicket ända tills de skrotades
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Nja, den omriktaren satt inte där utan på hyttens bakvägg mot kupén i B-änden, C3 hade inte denna vägg och fick därför förses med helhytt i den änden, ännu ett utslag av överdriven likriktning (eller växelriktning)?Hechtwagen skrev:På hytten? Igensatt för att rymma ny elutrustning till salongsbelysningen vill jag minnas. Snyggt? -inte prioriterat!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Inget annat har heller påstått. Infon gällde hemsidan...daniel_s skrev:Wow, underbart. Fast nog är 2161 blå på första bilden
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Bromsklubba vet jag vad det är, men med tågvaktsnyckel avser du dagens kombinyckel men fartnyckeln har jag inte hört talas om?C12C3C3C12 skrev:Jag kan hålla med om att Bernadetteblått var snyggare på dom senare leveranserna till bana 3, det värsta var när man började blanda och ge mellan banorna, den senare "urk-blå" kom efter att jag lämnat in bromsklubban, fartnyckeln samt tågvaktsnyckeln.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Fartnyckeln var ett handtag som man manövrerade kontrollerns fram- och backvals med.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Finns det måne en bild på denna nyckel/handtag?Harald skrev:Fartnyckeln var ett handtag som man manövrerade kontrollerns fram- och backvals med.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Den sitter till vänster om körveven på bilden ovan där den står i 0-läge. I detta läge kunde man ta bort den. Om den stod i F eller B kunde man inte ta bort den.
På den här bilden är fartnyckeln inte insatt, men man ser greppet för den på fram- och backvalsens topp. Man ser även klacken som hindrade att man tog bort den i läge B.
Bilder från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Det var som en liten skiftnyckel typ?
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Nej, men som en liten blocknyckel (med stor käft och kort skaft då ).Sparkfot skrev:Det var som en liten skiftnyckel typ?
Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3
Ah det var ju en sån jag mena men kom inte på vad sjutton det hette.daniel_s skrev:Nej, men som en liten blocknyckel (med stor käft och kort skaft då ).Sparkfot skrev:Det var som en liten skiftnyckel typ?