Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av C12C3C3C12 »

Som jag skrev i mitt förra inlägg, på 70-talet skyfflade man C6:or fram och tillbaka mellan Nyboda samt Rissne, problemet var att när man körde på bana 2 med C6:or bromsade man lätt för att stanna mjukt, på bana 3 var det fullbroms som gällde samt högre spänning på strömskenan, glömde någon av hallarna att ställa om tekniken var det inte roligt att köra dom.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Bussmicke »

Ny bild med rätt stationsnamn.
Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Bussmicke »

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:Som jag skrev i mitt förra inlägg, på 70-talet skyfflade man C6:or fram och tillbaka mellan Nyboda samt Rissne, problemet var att när man körde på bana 2 med C6:or bromsade man lätt för att stanna mjukt, på bana 3 var det fullbroms som gällde samt högre spänning på strömskenan, glömde någon av hallarna att ställa om tekniken var det inte roligt att köra dom.
Var det verkligen högre spänning? Och ställde man verkligen om någonting när man tillfälligt körde inlånade vagnar på T-bana 3? I alla fall på senare år fick vagnarna gå som de var, med M-summer vid 50 km/h och normal broms. Det borde kanske ha varit förbjudet att blanda nybodavagnar och "riktiga" bana 3-vagnar i samma tåg, men det hände nog ändå, jag minns åtminstone ett tåg jag åkte med där de två mittersta vagnarna bromsade fast på slutet vid var och varannan station. Jag har sett en gammal trafikorder som reglerar tillåtna tågsammansättningar, men kan inte minnas att den sade något om just detta?!?
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Bussmicke »

Nya bilder igen på hemsidan. Idag gröna C2 2161samt Blåa C2 och C3.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fler bilder finns ute på Hemsidan.Använd sökfunktionen och gårdagens datum för att se vad som är nytt, annars botanisera fritt bland C2+C3.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av daniel_s »

Wow, underbart. Fast nog är 2161 blå på första bilden :D
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av ADDE »

varför saknar C2:orna fönster på vänster sida? ser helt konstigt ut :shock:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Hechtwagen »

På hytten? Igensatt för att rymma ny elutrustning till salongsbelysningen vill jag minnas. Snyggt? -inte prioriterat!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av daniel_s »

ADDE skrev:varför saknar C2:orna fönster på vänster sida? ser helt konstigt ut :shock:
Det är höger sida...

Vid revisionerna runt 1990 förenklade man rostsaneringen lite genom att sätta igen dessa tre fönster i stället för att hålla på med en massa finlir på vagnar som ändå aldrig skulle gå som ledarvagnar. Det var väl ett fullt rimligt val, men givetvis var man tvungen att gå till överdrift genom att göra likadant på C3 som inte hade samma problem.

Ett kuriosum är att vagn 2198 som syns på en av bilderna senare fick tillbaka sina fönster i ena änden, för att tillsammans med 2173 gå som ledarvagn i det sista tåget till Bagarmossen 1994 som bestod av 8 C2. De rullade sedan runt i det skicket ända tills de skrotades :D
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:På hytten? Igensatt för att rymma ny elutrustning till salongsbelysningen vill jag minnas. Snyggt? -inte prioriterat!
Nja, den omriktaren satt inte där utan på hyttens bakvägg mot kupén i B-änden, C3 hade inte denna vägg och fick därför förses med helhytt i den änden, ännu ett utslag av överdriven likriktning (eller växelriktning)? :lol: :D
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Hechtwagen »

+1 :cheesygrin:
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Bussmicke »

daniel_s skrev:Wow, underbart. Fast nog är 2161 blå på första bilden :D
Inget annat har heller påstått. :D Infon gällde hemsidan...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Sparkfot »

C12C3C3C12 skrev:Jag kan hålla med om att Bernadetteblått var snyggare på dom senare leveranserna till bana 3, det värsta var när man började blanda och ge mellan banorna, den senare "urk-blå" kom efter att jag lämnat in bromsklubban, fartnyckeln samt tågvaktsnyckeln.
Bromsklubba vet jag vad det är, men med tågvaktsnyckel avser du dagens kombinyckel men fartnyckeln har jag inte hört talas om?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Harald »

Fartnyckeln var ett handtag som man manövrerade kontrollerns fram- och backvals med.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Sparkfot »

Harald skrev:Fartnyckeln var ett handtag som man manövrerade kontrollerns fram- och backvals med.
Finns det måne en bild på denna nyckel/handtag?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Harald »

Bild

Den sitter till vänster om körveven på bilden ovan där den står i 0-läge. I detta läge kunde man ta bort den. Om den stod i F eller B kunde man inte ta bort den.

Bild

På den här bilden är fartnyckeln inte insatt, men man ser greppet för den på fram- och backvalsens topp. Man ser även klacken som hindrade att man tog bort den i läge B.

Bilder från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Sparkfot »

Det var som en liten skiftnyckel typ?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev:Det var som en liten skiftnyckel typ?
Nej, men som en liten blocknyckel (med stor käft och kort skaft då :cheesygrin: ).
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:
Sparkfot skrev:Det var som en liten skiftnyckel typ?
Nej, men som en liten blocknyckel (med stor käft och kort skaft då :cheesygrin: ).
Ah det var ju en sån jag mena men kom inte på vad sjutton det hette. :oops:
Skriv svar