Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av C12C3C3C12 »

Harald skrev:Bild

Den sitter till vänster om körveven på bilden ovan där den står i 0-läge. I detta läge kunde man ta bort den. Om den stod i F eller B kunde man inte ta bort den.

Bild

På den här bilden är fartnyckeln inte insatt, men man ser greppet för den på fram- och backvalsens topp. Man ser även klacken som hindrade att man tog bort den i läge B.

Bilder från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Eftersom vagnarna inte längre går i trafik så är det inga hemligheter längre. På den översta bilden så har vi överst till höger om svanhalsmikrofonen omkopplaren för tågradion vilken man kunde anropa TUC med, prata med tågvakten (när dom fanns) samt göra utrop till trafikanterna. Under den sitter klarsignallamporna - 2 gröna, bredvid den sitter manometern för drift- samt nödbroms. På den undre bilden har vi närmast dörren öppnaknapparna för trafikantdörrarna, man måsta använda båda händerna för det, över dom sitter micken där man vrålade Tåg mot förorten - Tag plats - Se upp för dörrarna - Dörrarna stängs. Till höger om den har vi Hyttsignaltablån H-M-L samt vredet som man ställde in antalet vagnar i tåget (finns inte på den här), den var för att man skulle komma ihåg att stanna på rätt ställe. Under läslampan har vi knapparna för dörröppning samt spärren för första dörrparet.

Well those were the days, utav alla vagntyper jag hann med att avverka var C5 bäst, sedan kom C2, C7 samt C9 var bra, särskilt vid krypkörning, synd att det inte blev flera av dem. C12 var okey särskilt när man fick en hög förarstol istället för dom låga vilket var påfrestande för knäna. Har jag nämt att en viss kombination var underbara att köra, kvicka som 17 samt fri sikt igenom hela tåget :mrgreen:
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:På den översta bilden så har vi överst till höger om svanhalsmikrofonen omkopplaren för tågradion vilken man kunde anropa TUC med, prata med tågvakten (när dom fanns) samt göra utrop till trafikanterna.
Nja, den bilden är ju från före radions införande. Radion fick en egen sändknapp när den väl infördes :D

Notera även att allt i hytten ser som nytt ut på bilden, kan det vara en tidig C1/C2 i Hammarby 1950? Bromshandtaget ligger i gångläge men vagnen är lufttom, bilden ser arrangerad ut!
Tidmagnetventil
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 27 september 2009 9:58

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Tidmagnetventil »

Den övre bilden är - precis som Daniel påpekar - lite märklig:

1. Körveven ser att att vara i samma kulör (i alla fall en liknande nyans) som övrig inredning i hytten. Den var/är svart (i större eller mindre utsträckning beroende på slitage).

2. Det ser endast ut att vara en rad med strömställare på förarbordet mot två (som i undre bilden).

3. Placeringen av strömställarna är längre åt höger än "vanligt". Förarbordet går ändå bort till "vänster mittdörrstople". Jämför med undre bilden.

Det finns säkert flera intressanta avvikelser men det är dessa jag hittat.

Utifrån dessa avvikelser kan man fråga sig om vagnen möjligen är 2001 - den första av dem alla.

Som komplettering till Haralds beskrivning av olika manöverdon kan tilläggas att man också ser koppellossventilen i övre bilden.
Den sitter till höger om skylten på körvevskåpan. Medelst kombinyckeln manövrerades denna ventil vid delning av tåg.
Huruvida man kunde välja såväl A- som B-ände på koppellossventilen - som på vagnar med en förarhytt - vet jag inte, men det verkar inte troligt.

Ytterligare en detalj är att klarsignalen (bredvid dubbelmanometern) saknar de "skärmar" som sedan fanns för att rikta skenet bättre mot föraren.
När dessa "skärmar" på klarsignalen tillkom vet jag inte.

Vagnen är inte utrustad för enmansbetjäning, vilket infördes i mitten av 60-talet.

Trevliga bilder Harald!

C5 var den ultimata tunnelvagnen att köra - med sina speciella "kroppsljud", fina fjädring (luft) och frirull. :D
Försedd med elektronisk fältväckning för snabb uppbyggnad av magnetfält för "motorbroms"då färdbromsen ansattes.
Dessutom var körveven speciell då den hade en funktion vilket gjorde att det fordrades mindre kraft för att hålls den nedtryckt, och
kändes mer precis/distinkt än den lite "svampigare" varianten på de tidigare vagnarna.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Harald »

Vagnen på övre bilden är utan tvekan en C1. Den har Westinghousekontroller och saknar HS.

Att det är en Westinghousekontroller ser man på den kantiga veven. Veven på ASEA-kontrollern hade en rundad avslutning mot mitten. Jag tyckte att Westinghouskontrollern, som fanns på vagnarna 2001-2050, var mycket trevligare att köra med. Den var mera lättmanövrerad än den lite klumpiga ASEA-kontrollern.

Att vagnen saknar HS ser man på att det inte sitter någon HS-brytare på väggen ovanför omkopplaren för högtaleriet.
Tidmagnetventil
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 27 september 2009 9:58

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Tidmagnetventil »

På denna bild ur Spårvägsmuseets samlingar framgår tydligt HS-brytarens är placering.
Handtaget är en brytare för ur-respektive inkoppling av HS.

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/ins ... ana-54052/
Lars_J
Inlägg: 300
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Lars_J »

Just det, som ni skrivit:
Westinghousekontroller (övre bilden, inte på den nedre). Annorlunda förarbord och bara en rad med strömställare. Inte svartmålad vev mm. Men nog var det upp till 2066 som hade Westinghouseutrustning. Eller minns jag fel?


/Lars J
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Harald »

Lars_J skrev: Men nog var det upp till 2066 som hade Westinghouseutrustning. Eller minns jag fel?
Det kan ju vara jag som minns fel också.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av C12C3C3C12 »

Tittade också lite snett på den översta bilden, tyckte att det fattades lite saker där, vad det gäller anrop till TUC använde man den röda knappen på svanhalsmicken som sagt inte var monterad ännu på den nedre bilden. Min avsikt var att ge en överskådlig beskrivning, inte noggrann, det var därför jag hoppade över koppelnyckeln som syns på den nedre bilden under manöverbordet nära dörren, den satt i en kedja som också syns på bilden, jag hoppas att ni kopplar nu :mrgreen:

Vad det gäller C4:orna så var dom OK utom "600-vagnarna" som var den sista leveransen av den serien, på dom behövde man inte använda bromsen på så mycket, det räckte att gå ner på nollan.
Tidmagnetventil
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 27 september 2009 9:58

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Tidmagnetventil »

På denna bild ser man tydligt "skärmarna" på klarsignalen, dessutom syns sändknappen för anrop till TUC på mikrofonhalsen.

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/val ... ag-118027/
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av stockholm79 »

daniel_s skrev:
Bussmicke skrev:Bild
Hm, den här var knepig! Är det två tidiga C6H vi ser på bilden, som inte har fått sina gula hörn, eller är det två "vanliga" C6 som blivit ommålade i förtid?
Antagligen ja.
Jag kommer ihåg hur en del C6or bara målades om utanpå utan någon större revision.
Förmodligen så hade de väl en del tid kvar till revision och fick bara lite ny lack.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3064
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Inlägg av Hechtwagen »

Lars_J skrev: måndag 01 september 2014 23:51 Just det, som ni skrivit:
Westinghousekontroller (övre bilden, inte på den nedre). Annorlunda förarbord och bara en rad med strömställare. Inte svartmålad vev mm. Men nog var det upp till 2066 som hade Westinghouseutrustning. Eller minns jag fel?


/Lars J
En rad strömställare = C1 2001 det var den enda vagnen som bara hade en rad strömställare, de andra hade två.
Skriv svar