Tour de Finlande, etapp Jyvääskylä

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Tour de Finlande, etapp Jyvääskylä

Inlägg av Piirka »

Tillbaka från midnattsolen till skymningens land, inga behov längre av 8)

Idag var det "dagen ULA" (Uusi linja-autoaika = den nya busstiden) i Jyväskylä i Mellersta Finland. Här blev det en övergång till bruttomodellen (dvs. upphandling där beställaren bestämmer över linjerna och taxorna). Dagen firades med gratis bussresor på stadslinjerna. Bussarna lär tidvis ha varit stoppfulla. :!:

Trafikområdet för den upphandlade stads/regiontrafiken består av Jyväskylä stad samt kommunerna Laukas och Muurame med en gemensam kollektivtrafiknämnd som upphandlare. Det blev en stor överraskning i höstas, då resultatet för upphandlingen för stadstrafiken i Jyväskylä tillkännagavs. Det nuvarande bussbolaget Jyväskylän Liikenne (ägs av Koiviston Auto) vann ett endaste paket med futtiga tre bussar (linje 5). De övriga paketen (med totalt 74 bussar + reserv) vanns av OnniBus, ett lågprisbolag i fjärrbusstrafiken, med start år 2012! Jyväskylän Liikenne klagade över beslutet till Marknadsdomstolen. I mars kom sedan nästa "bomb". OnniBus sålde lokaltrafiksverksamheten åt Koiviston Auto, och Jyväskylän Liikenne undvek således att krympa till ett lilleputtbolag. Det påstås att Koiviston Auto betalade ca 1,2 miljoner € (ca 11 miljoner SEK) för Jyväskylä-avtalet på 100 miljoner € (ca 916 miljoner SEK) - 5 anbudspaket med start 2014-07-01 till 2018-05-31 ... 2021-05-31 (+ en option på 1-3 år).

Ramböll konsulterade fram ett linjenät, men såsom det brukar vara i Jyväskylä, så hoppade man över staketet där det var som lägst. Så väldans mycket har inte hänt på 8 år. Kommunerna Jyväskylä stad, Jyväskylä landskommun och Korpilax sammanslogs 2009 till en "ny" Jyväskylä (stad).
Bild

Alla linjer mot Salutorget fick en ny körrutt i centrum för några år sedan. Tolvan kör därför inte längre via Salutorget, den tar en genväg mot Taulumäki. Tvåans omväg via Tölskä är indragen. Linjerna 5 (förmiddag) och 5K (eftermiddag) slogs samman, så att alla femmans turer körs nu såsom femman körde 2006. Linje 25K förlängdes i höstas från Euromarket (nuv. stormarknaden Prisma) till Palokka (nordost om sjön Palokkajärvi). Alla turer på linje 27 körs till Lehtoniemen th (vägskäl).

Vintertidtabellen träder i kraft vid skolstarten 2014-08-11 och då startar två nya linjer. Fyran (högtrafiklinje med 60 min trafik) från Centralsjukhuset via Viitaniemi, centrum, bron över Jyväsjärvi, Kuokkala till det nya bostadsmässområdet i Äijälänranta (ersätter linje 19K) samt sjuan (heldagslinje i 60m min trafik) från Sarvivuori via Sääksjärvi och Keljo (med samma körrutt som linje 16) till Salutorget och endel skoldagsturer till Viitaniemi. Sjuan ersätter skoldagsextraturen på linje 16 från Sarvivuori. Femman får en ny körrutt från Ylistönmäki med två "tentakler" i Kuokkalaområdet. Samtidigt körs alla turer ända fram till studentbyn i Kortepohja. Samtidigt tunnas trafiken ut från dagens 15-20 min till 30 min. Linje 44 från Keltinmäki via Myllyjärvi, Keljo, Kuokkala och Vaajakoski till Kaunisharju inrättas inte pga sparåtgärder. Linjen planerades för trafik med 30 min intervaller må-fr.

Jyväskylä (jämte Villmanstrand) tar som det första området ibruk det nationella smartresekortet "Valtti". Till en början testas kortsystemet och är ibruk jämsides med det nuvarande resekortet för Jyväskylä.

I Jyväskylä har man stora förväntningar på att kollektivresandet ökar. Målet är (enligt upphandlingsdokumenten) att marknadsandelen ökar från 5% (6,5 miljoner resor = 47 resor/inv.) till 7%. På kartan hade jag endast ritat ut de tyngsta linjerna, det saknas nästan 20 stads/regionlinjer, vilket gör att linjenätet liknar på en portion spagetti. Då man inte förstått att ett enklare linjenät brukar innebära ett ökat resande (såsom det gick i Bodø i Norge) + att en prissänkning av enkelbiljetten uteblev + en ny färgsättning på bussarna + + + får Piirka att tänka på sagan om kejsarens nya kläder.

Bilder kommer...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tour de Finlande, etapp Jyvääskylä

Inlägg av Hechtwagen »

Visste inte att det fanns trådbussar fortfarande i Finland men det är en på kartan...
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Tour de Finlande, etapp Jyvääskylä

Inlägg av Piirka »

Hechtwagen skrev:Visste inte att det fanns trådbussar fortfarande i Finland men det är en på kartan...
Hehe. Jyväskylä kunde ha blivit en stad med trådbussar ifall planerna på en kommunalisering av busstrafiken och byggandet av trådbusslinjen från Säynätsalo via centrum till Vaajakoski hade förverkligats under senare hälften av 1940-talet. Jag tog fram kartan som ett exempel på ett "alternativt parallellt universum" där planerna från 1940-talet realiserades + trådbusstrafiken aldrig lades ned + de tyngsta linjerna på 2000-talet även trådbussfierades.

Funderade lite på linjenätet och om Ramböll hade verkligen satsat på konsulteringen så kunde linjenätet se ut så här:
Stomlinjerna (c = centrum, CS = Centralsjukhuset)
0 CS - Viitaniemi - c - CS (ringlinje)
1 Kortemäki - c - Halssila - Vaajakoski (ersätter delvis den nuvarande linjen 3 mot Panda i Vaajakoski)
2 Kuokkala - Tikka - Ristonmaa - c - Asmalampi - Vaajakoski (ersätter linjerna 15 och 20 söder om Ylistönmäki i Kuokkala samt delvis linje 3 mot Panda i Vaajakoski)
3 Keltinmäki/Myllyjärvi - c - Taulumäki - Kangaslampi (fd linje 12)
4 Palokka - Laajavuori - c- Kaakkolampi (fd linje 25K)
5 Haukkala - Laajavuori - c - (Kangaslampi) - Kaakkolampi (fd linje 25)
7 Mustalampi - CS - c - Heikkilä/Lehtoniemen th (fd linje 27)
8 Kortepohja (Studentbyn) - c - Kuokkala bro - Ristikivi (fd linje 18)
9 Kortepohja (Studentbyn) - c - Kuokkala bro - Nenäinniemi (fd linje 18K)

Linjerna 1, 2 och 3 körs i 20 min trafik och linjerna 4/5, 7 och 8/9 i 15 min trafik. De senare något glesare i kvällstrafik och under veckosluten). Ringlinjen 0 kunde ha tom. 10 min högtrafik.

Samt förstärkningslinjerna (alla med 60 min hög/dagtrafik, förutom linje 19 som får 30 min högtrafik. Linjerna 15 och 17 körs även om kvällarna och veckosluten)
8V Viitaniemi - c - Ristonmaa - Tikka - Nenäinniemi (inte via Kuokkala bro, men runt sydvästra viken i Jyväsjärvi)
9K Pupuhuhta - Kangasvuori - c - Ristonmaa - Tikka - Ristikivi, 60 min hög/dagtrafik
11 matarlinjen Vaajakoski - Haapaniemi (med 1-2 turer / timme)
11M Viitaniemi - c - motorvägen - Vaajakoski - Haapaniemi (endast i högtrafik)
12 matarlinjen Vaajakoski - Kaunisharju (kunde kombineras med matarlinjen 11 mot Haapaniemi)
12M CS - c - resecentrum - motorvägen - Vaajakoski - Kaunisharju
15 c - Kuokkala bro - Kuokkala - Viherlandia (den nuvarande linjen 15 dras via en genare väg från centrum mot Kuokkala)
17 Sarvivuori - Sääksjärvi - Keljo - c (den nu kommande linjen 7)
18 Kortepohja (Studentbyn) - Viitaniemi - c - Ylistönmäki - Kuokkala (den kommande nya femman med 30 min hög/dagtrafik)
19 CS - Viitaniemi - c - Kuokkala bro - Äijälänranta [bostadsmässan 2014] (en sammanslagning av linje 19 och den kommande linjen 4)

Piirkaböll får väl skicka en faktura på konsulteringsarvodet till upphandlaren i Jyväskylä. :lol:
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Tour de Finlande, etapp Jyvääskylä

Inlägg av Piirka »

Skolstart även i Jyväskylä idag. Vintertidtabellerna bjöd på några överraskningar (i jämförelse med anbudsdokumenten):

- den nya linjen 4 drogs överraskande nog inte ända ut till bostadsmässområdet i Äijälänranta (troligen för att den planerade "vändslingegatan" Rekoolikatu är för smal) + "skolbusslinjen" 19K inte lades ned - utan bytte bara linjenummer till 15K
- den planerade ändringen av linje 5 skedde inte. Istället startades en ny linje 5K (med 60 min trafik i hög/dagtrafik må-fr). 5K ersåtter femmans indragna turer mot studentbyn i Kortepohja.
- alla turer (förutom sena kvällsturer alla dagar samt söndagförmiddagsturer) på linje 25 fortsätter från Laajavuori (där Matti Nykänens hoppbacke ligger) till hälsocentralen i Palokka (varmed linje 25K, som tidigare trafikerades till/från Palokka, kunde dras in)

Bussbolaget Jyväskylän Liikenne trafikerar alla stadslinjer. Ungefär 77 bussar tursätts om vardagarna. Bolaget gjorde sitt största uppköp av nya bussar, då det tog emot 18 Scania Citywide -boggibussar ocg 15 VDL Citea -kortbussar. Bussarna levererades för en månad sedan. Boggibussarna tursattes på non-stop -linjen mellan parkeringsplatsen i Seppälä, centrum och bostadsmässan i Äijälänranta. Sista trafikdag på denna linje var i söndags och dagen därpå tursattes de på stadslinjerna.

I samband med upphandligen krävdes en ny färgsättning på stadsbussarna. Grön, ja om inte illgrön eller spygrön, är dagens melodi i staden. En het (nästan 30 graders) försommardag i mitten av maj gav värmeslag åt en liten stackars Kabus:
Bild

Notera den matchande färgen på hjulkapslarna!
Bild

"LINKKI" i nosen är ett "dialektalt" ord för linja-auto = "linje-bil". Linkki är även det finska ordet för länk.
Bild

Nästan alla stadsbussar lär vara grönmålade och många har tejpats till det slutliga utförandet (såsom bussen i ovanstående bilder).

Piloteringen av det nationella resekortet "Valtti" har avbrutits, då korten av okänd anledning slutade att fungera. Man hoppas att felet kan åtgärdas före oktober då det nya kortsystemet (jämsides med det nuvarande kortsystemet) skall tas ibruk för alla användargrupper.
Skriv svar