Tour de Finlande, etapp Borgå
Postat: tisdag 17 juni 2014 18:14
Några bilder från Borgå. Pohjolan Liikenne 44 (Lahti Falcon / Scania K114, årgång 2005) på linje 776 från Helsingfors ankommer till Borgå. Till höger försvinner två bussar, Borgå trafik 97 (Carrus City / Volvo B10M, 1995) och Borgå Trafik 93 (Lahti 402 / Scania N113; 1994 + ur trafik sommaren 2013) på väg mot Mannerheimbron. För några år sedan flyttades busstrafiken härifrån till att gå över Alexandersbron.
Borgå Trafik 27 (Lahti 402 lågentré / Volvo B10BLE, 1994) på linje 2 svänger in på Torget
Nosen på samma buss, som senare flyttades över till Lahtis (Lahden Liikenne 341). Det var ett tag sedan jag tog bilden, men har för mej att bussen kördes som en högtrafiktur och att den kombinerades med femman mot Sköldvik (iom papperslappen i frontrutan med destinationen "Neste")
Stadstrafiken omfattar fyra linjer (karta openstreetmap/transport map)
Dagens linjer fram till åsrskiftet
1 Hammars (Hamari) - Gammelbacka - T = Torget - Vårberga (aka. Skaftkärr) - Sjukhuset, alla linjer flyttade från M = Mannerheimbron till A = Alexandersbron
2 Tolkis (Tolkkinen) - Haiko (Haikkoo) - Gammelbacka - Torget - Huktis (Huhtinen) + högtrafikturer mellan torget och Huktis via Östermalm (Tarmola). på kartan syns endast "bihanget" från Hammars mot Haiko
4 Vårberga - Torget - Kungsporten jämte några turer från Kungsporten mot Hax (Haksi)
5 Sköldvik - Estbacka (Eestinmäki) - Gammelbacka - Torget - Huktis - Kerko (norrom Huktis)
dessutom linjerna mot Helsingfors
776 från Torget via Nickby i Sibbo
810 från Torget längs motorvägen från Kungsporten
812 från Haiko Gård via Torget och vidare liksom linje 810
813 från Vårberga via Torget och vidare liksom 810
840 / 870 från Torget längs väg 170 till Östra Centrum i Helsingfors (via Östersundom) och vidare till busstationen i Kampen. Linje 870 kommer från Kotka i Östra Nyland
Den nya busstiden skulle innebära ett lyft för stadstrafiken i Borgå. Nya miljövänliga bussar, ungdomsbiljetter, fri övergång från en linje till en annan...
Trafiken upphandlades å stadens vägnar av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland. Ett endaste anbud (för nummerlinjerna 1-4) gavs av den nuvarande trafikidkaren Borgå Trafik (tillhör Koiviston Auto koncernen sedan 1990-talet). I början av maj kom NMT-centralen med beskedet att statsbidraget till stadstrafiken dras in. Strax därefter kom staden med beskedet att den inte har råd med att på eget bevåg bekosta stadstrafiken.
Bruttomodellen (trafiken och priserna bestäms av beställaren/upphandlaren) var inte längre aktuell alltså. Borgå Trafik kom med överraskningen att den fortsätter trafikeringen på egen risk. Bolaget presenterade ett nytt linjenät. Fyran försvinner. Femman mellan Sköldvik och Kerko trafikeras såsom tidigare. Tvåans ändhållplats i väster flyttas från Tolkis till Kungsporten och alla turer körs från Torget till Huktis via Östermalm. Tvåans bortfall i Tolkis ersätts av att ettan kör i en stor slinga förbi K = Kodderviken och Haiko till Hammars. Samtidigt förlängs 812 från Haiko Gård till Tolkis och linjenumret ändras till 862. Även linjerna 810 och 813 omnumreras till 860 och 863. Både ettan och tvån kommer att trafikeras i 20 min trafik, så att det blir 10 min trafik på den gemensamma sträckan och enligt utsago med "moderna" bussar. Ingen fri övergång, inga ungdomsbiljetter, men däremot gratis resor för krigsveteraner och en förmånlig centrumsenkelbiljett (1,00 -1,50 €, ca 10-14 SEK) på den gemensamma sträckan (för ettan och tvåan) mellan Näse och Sibeliusbulevarden. Månadskortet på 50 € (ca 450 SEK) torde bli dyrare.
Linje 840 dras in pga att Helsingforsregionens Tragik (HRT) inte godkände att tillståndet för linjen förnyas. HRT vill inte ha konkurrerande trafik på sina linjer från Östra Centrum mot Östersundom. Borgå Trafik lämnade därför in en ansökan om en ny linje 848 Helsingfors - Borgå, via Böle och Forsby i Helsingfors och vidare längs Lahtis- och Borgåleden fram till anslutning 55 på den senare och vidare längs väg 170 mot Borgå. 840:n körs nu dagligen, medan 848:n trafikeras endast må - fr (på egen risk) med 1-2 avgångar / timme från morgon till kväll. Även linje 870 går till graven, men först då tillståndet går ut i ett senare skede.
Borgå Trafik 27 (Lahti 402 lågentré / Volvo B10BLE, 1994) på linje 2 svänger in på Torget
Nosen på samma buss, som senare flyttades över till Lahtis (Lahden Liikenne 341). Det var ett tag sedan jag tog bilden, men har för mej att bussen kördes som en högtrafiktur och att den kombinerades med femman mot Sköldvik (iom papperslappen i frontrutan med destinationen "Neste")
Stadstrafiken omfattar fyra linjer (karta openstreetmap/transport map)
Dagens linjer fram till åsrskiftet
1 Hammars (Hamari) - Gammelbacka - T = Torget - Vårberga (aka. Skaftkärr) - Sjukhuset, alla linjer flyttade från M = Mannerheimbron till A = Alexandersbron
2 Tolkis (Tolkkinen) - Haiko (Haikkoo) - Gammelbacka - Torget - Huktis (Huhtinen) + högtrafikturer mellan torget och Huktis via Östermalm (Tarmola). på kartan syns endast "bihanget" från Hammars mot Haiko
4 Vårberga - Torget - Kungsporten jämte några turer från Kungsporten mot Hax (Haksi)
5 Sköldvik - Estbacka (Eestinmäki) - Gammelbacka - Torget - Huktis - Kerko (norrom Huktis)
dessutom linjerna mot Helsingfors
776 från Torget via Nickby i Sibbo
810 från Torget längs motorvägen från Kungsporten
812 från Haiko Gård via Torget och vidare liksom linje 810
813 från Vårberga via Torget och vidare liksom 810
840 / 870 från Torget längs väg 170 till Östra Centrum i Helsingfors (via Östersundom) och vidare till busstationen i Kampen. Linje 870 kommer från Kotka i Östra Nyland
Den nya busstiden skulle innebära ett lyft för stadstrafiken i Borgå. Nya miljövänliga bussar, ungdomsbiljetter, fri övergång från en linje till en annan...
Trafiken upphandlades å stadens vägnar av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland. Ett endaste anbud (för nummerlinjerna 1-4) gavs av den nuvarande trafikidkaren Borgå Trafik (tillhör Koiviston Auto koncernen sedan 1990-talet). I början av maj kom NMT-centralen med beskedet att statsbidraget till stadstrafiken dras in. Strax därefter kom staden med beskedet att den inte har råd med att på eget bevåg bekosta stadstrafiken.
Bruttomodellen (trafiken och priserna bestäms av beställaren/upphandlaren) var inte längre aktuell alltså. Borgå Trafik kom med överraskningen att den fortsätter trafikeringen på egen risk. Bolaget presenterade ett nytt linjenät. Fyran försvinner. Femman mellan Sköldvik och Kerko trafikeras såsom tidigare. Tvåans ändhållplats i väster flyttas från Tolkis till Kungsporten och alla turer körs från Torget till Huktis via Östermalm. Tvåans bortfall i Tolkis ersätts av att ettan kör i en stor slinga förbi K = Kodderviken och Haiko till Hammars. Samtidigt förlängs 812 från Haiko Gård till Tolkis och linjenumret ändras till 862. Även linjerna 810 och 813 omnumreras till 860 och 863. Både ettan och tvån kommer att trafikeras i 20 min trafik, så att det blir 10 min trafik på den gemensamma sträckan och enligt utsago med "moderna" bussar. Ingen fri övergång, inga ungdomsbiljetter, men däremot gratis resor för krigsveteraner och en förmånlig centrumsenkelbiljett (1,00 -1,50 €, ca 10-14 SEK) på den gemensamma sträckan (för ettan och tvåan) mellan Näse och Sibeliusbulevarden. Månadskortet på 50 € (ca 450 SEK) torde bli dyrare.
Linje 840 dras in pga att Helsingforsregionens Tragik (HRT) inte godkände att tillståndet för linjen förnyas. HRT vill inte ha konkurrerande trafik på sina linjer från Östra Centrum mot Östersundom. Borgå Trafik lämnade därför in en ansökan om en ny linje 848 Helsingfors - Borgå, via Böle och Forsby i Helsingfors och vidare längs Lahtis- och Borgåleden fram till anslutning 55 på den senare och vidare längs väg 170 mot Borgå. 840:n körs nu dagligen, medan 848:n trafikeras endast må - fr (på egen risk) med 1-2 avgångar / timme från morgon till kväll. Även linje 870 går till graven, men först då tillståndet går ut i ett senare skede.