Tour de Finlande, etapp Borgå

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Tour de Finlande, etapp Borgå

Inlägg av Piirka »

Några bilder från Borgå. Pohjolan Liikenne 44 (Lahti Falcon / Scania K114, årgång 2005) på linje 776 från Helsingfors ankommer till Borgå. Till höger försvinner två bussar, Borgå trafik 97 (Carrus City / Volvo B10M, 1995) och Borgå Trafik 93 (Lahti 402 / Scania N113; 1994 + ur trafik sommaren 2013) på väg mot Mannerheimbron. För några år sedan flyttades busstrafiken härifrån till att gå över Alexandersbron.
Bild

Borgå Trafik 27 (Lahti 402 lågentré / Volvo B10BLE, 1994) på linje 2 svänger in på Torget
Bild

Nosen på samma buss, som senare flyttades över till Lahtis (Lahden Liikenne 341). Det var ett tag sedan jag tog bilden, men har för mej att bussen kördes som en högtrafiktur och att den kombinerades med femman mot Sköldvik (iom papperslappen i frontrutan med destinationen "Neste")
Bild

Stadstrafiken omfattar fyra linjer (karta openstreetmap/transport map)
Bild
Dagens linjer fram till åsrskiftet
1 Hammars (Hamari) - Gammelbacka - T = Torget - Vårberga (aka. Skaftkärr) - Sjukhuset, alla linjer flyttade från M = Mannerheimbron till A = Alexandersbron
2 Tolkis (Tolkkinen) - Haiko (Haikkoo) - Gammelbacka - Torget - Huktis (Huhtinen) + högtrafikturer mellan torget och Huktis via Östermalm (Tarmola). på kartan syns endast "bihanget" från Hammars mot Haiko
4 Vårberga - Torget - Kungsporten jämte några turer från Kungsporten mot Hax (Haksi)
5 Sköldvik - Estbacka (Eestinmäki) - Gammelbacka - Torget - Huktis - Kerko (norrom Huktis)

dessutom linjerna mot Helsingfors
776 från Torget via Nickby i Sibbo
810 från Torget längs motorvägen från Kungsporten
812 från Haiko Gård via Torget och vidare liksom linje 810
813 från Vårberga via Torget och vidare liksom 810
840 / 870 från Torget längs väg 170 till Östra Centrum i Helsingfors (via Östersundom) och vidare till busstationen i Kampen. Linje 870 kommer från Kotka i Östra Nyland

Den nya busstiden skulle innebära ett lyft för stadstrafiken i Borgå. Nya miljövänliga bussar, ungdomsbiljetter, fri övergång från en linje till en annan...

Trafiken upphandlades å stadens vägnar av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland. Ett endaste anbud (för nummerlinjerna 1-4) gavs av den nuvarande trafikidkaren Borgå Trafik (tillhör Koiviston Auto koncernen sedan 1990-talet). I början av maj kom NMT-centralen med beskedet att statsbidraget till stadstrafiken dras in. Strax därefter kom staden med beskedet att den inte har råd med att på eget bevåg bekosta stadstrafiken.

Bruttomodellen (trafiken och priserna bestäms av beställaren/upphandlaren) var inte längre aktuell alltså. Borgå Trafik kom med överraskningen att den fortsätter trafikeringen på egen risk. Bolaget presenterade ett nytt linjenät. Fyran försvinner. Femman mellan Sköldvik och Kerko trafikeras såsom tidigare. Tvåans ändhållplats i väster flyttas från Tolkis till Kungsporten och alla turer körs från Torget till Huktis via Östermalm. Tvåans bortfall i Tolkis ersätts av att ettan kör i en stor slinga förbi K = Kodderviken och Haiko till Hammars. Samtidigt förlängs 812 från Haiko Gård till Tolkis och linjenumret ändras till 862. Även linjerna 810 och 813 omnumreras till 860 och 863. Både ettan och tvån kommer att trafikeras i 20 min trafik, så att det blir 10 min trafik på den gemensamma sträckan och enligt utsago med "moderna" bussar. Ingen fri övergång, inga ungdomsbiljetter, men däremot gratis resor för krigsveteraner och en förmånlig centrumsenkelbiljett (1,00 -1,50 €, ca 10-14 SEK) på den gemensamma sträckan (för ettan och tvåan) mellan Näse och Sibeliusbulevarden. Månadskortet på 50 € (ca 450 SEK) torde bli dyrare.

Linje 840 dras in pga att Helsingforsregionens Tragik (HRT) inte godkände att tillståndet för linjen förnyas. HRT vill inte ha konkurrerande trafik på sina linjer från Östra Centrum mot Östersundom. Borgå Trafik lämnade därför in en ansökan om en ny linje 848 Helsingfors - Borgå, via Böle och Forsby i Helsingfors och vidare längs Lahtis- och Borgåleden fram till anslutning 55 på den senare och vidare längs väg 170 mot Borgå. 840:n körs nu dagligen, medan 848:n trafikeras endast må - fr (på egen risk) med 1-2 avgångar / timme från morgon till kväll. Även linje 870 går till graven, men först då tillståndet går ut i ett senare skede.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tour de Finlande, etapp Borgå

Inlägg av daniel_s »

Piirka skrev:Linje 840 dras in pga att Helsingforsregionens Tragik (HRT) inte godkände att tillståndet för linjen förnyas. HRT vill inte ha konkurrerande trafik på sina linjer från Östra Centrum mot Östersundom. Borgå Trafik lämnade därför in en ansökan om en ny linje 848 Helsingfors - Borgå, via Böle och Forsby i Helsingfors och vidare längs Lahtis- och Borgåleden fram till anslutning 55 på den senare och vidare längs väg 170 mot Borgå. 840:n körs nu dagligen, medan 848:n trafikeras endast må - fr (på egen risk) med 1-2 avgångar / timme från morgon till kväll. Även linje 870 går till graven, men först då tillståndet går ut i ett senare skede.
Freudiansk felskrivning? :D

Verkar som att Finland har en intressant blandning av modern (icke-)finansiering och statlig (eller är den kommunal?) trafiktillståndsgivning. Är detta något slags övergångsfas eller är det den nya modellen?
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Tour de Finlande, etapp Borgå

Inlägg av Piirka »

Freudiansk, nåja... jag skrev fel och märket det tragiska :D felet, men iddes inte rätta till. Tragiskt nog :mrgreen: På sätt och vis är det tragiskt att HRT försämrar kollektivtrafiken från Borgåhållet. Den som nu kan ta bussen från Borgå till Östra Centrum i Helsingfors, tar kanske bilen i framtiden.

Kollektivtrafiklagen trädde i kraft 2009 med en övergångsperiod på fem år. Nu är det slut och istället för att de gamla bussbolagen skulle ha tagit fram strategier inför kommande upphandlingar, gråter de över att "goder broder" -systemet skrotas. Fram till 2009 var hade varje bussbolag monopol på just sitt område. Nu gäller upphandlingar á la antingen en brutto- eller en nettomodell eller så kan ett bolag idka trafiken på egen risk (sk. marknadsbestämd linjetrafik). Bruttomodellen innebär att upphandlaren bestämmer över trafiken och priserna. I nettomodellen kan det vinnande bussbolaget själv bestämma, men vissa kriterier från upphandlarens håll skall fyllas.

Linjetillstånden beviljas av lokala myndigheter i de 10 största städerna med omnejd och ett antal mindre mellanstora städer (ss. Borgå). Övriga linjetillstånd (fjärrbussar, kommunöverskridande lokallinjer och lokallinjer i små kommuner) beviljas av de sex NMT-centralerna som handhar trafikfrågor. Offentlig stöd för trafiken kan inte i fortsättningen ges om trafiken inte är upphandlad. Det blir intressant att följa med hur det går för "stadstrafiken på egen risk" i Borgå.

Nu tar Piirka en liten midsommarpaus. Dags att ta tåget till midnattsolens land. Troligen är mobilnätet så svagt att modemet inte orkar ladda upp nätsidor tillräckligt snabbt långt där borta. Glad midsommar.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tour de Finlande, etapp Borgå

Inlägg av M_M »

Det vore väl bättre att HRT säger okej men som motprestation kräver att HRT-biljetter gäller på linjen inom HRT-området (och som delbetalning till HRT-områdets yttergräns om man åker över gränsen), och gör upp något om ersättning & co?
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Tour de Finlande, etapp Borgå

Inlägg av Piirka »

Midsommarpausen blev inte lång. Sitter på tåget och är uppkopplad via VR:s trådlösa nät. :D

HRT:s biljetter gäller nu på linjerna 840 och 870 för interna HRT-resor, men ej som delbetalning för gränsöverskridande resor. HRT ersätter varje resa (på dessa och övriga sk. U-linjer) med en viss summa. Om jag har förstått rätt, så vill HRT bli av med U-linjerna, senast år 2016. HRT-linjerna täcker området ganska bra, det är väl bara Tackskog längs Vichtisvägen (väster om Lakistovägen) i Norra Esbo som betjänas endast av U-linjen 346.

Det kunde ske en omprövning av U-linjeslopandet ifall HRT går med i det nationella biljettsystemet Valtti (projektet gick tidigare under namnet Piletti). 22 orter i Finland håller på att införa ett gemensamt smartkortsystem. HRT är inte med i gänget. Är inte 100% ännu insatt i det hela, men jag antar att man kan betala sin resa på främmande ort ifall kortet gäller på deras linjer.
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: Tour de Finlande, etapp Borgå

Inlägg av Jona »

hej

sökte på borgå trafik och tidtabell, karta men även stadens finska namn och timtable and mapp osv, fick träffar till borgå trafiks hemsida och där hittade jag en karta på vad som verkar vara dagens linjenät.
Men under fliken tidtabell kommer jag bara till en resrobott som man måste söka resa från viss hållplats.

Sökte jag på engelska kom jag på samma träff, men ingenstans hittade jag en tidtabell i pdf format utan endast sidan man söker resa mellan 2 hållplatser nu.
Har man ingen pdf eller dylikt med avgångstiderna, blev sugen och se hur ofta linjerna gick och om dom hade samtrafik mm men gick alltså bet där.

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Tour de Finlande, etapp Borgå

Inlägg av Piirka »

Terve från Tervola,

Tidtabellerna i pdf-format finns på Borgå Trafiks websidor under Aikataulut ("Tidstavlor" ordagrant), bakom länken Paikallis- ja kaukoliikenteen aikataulut (2.6. - 10.8.2014) pdf-muodossa. Pdf-filen ger ett häfte på både finska och svenska. Visst är det skandalöst att BT:s hemsidor bara torftigt är på svenska, då nästan en tredjedel av Borgåborna har svenska som modersmål (15.000 av nästan 50.000 invånare). Jag tror problemet med innehållet på de svenska sidorna ligger vid det att de produceras hos moderbolaget i Lahtis och att personalen där inte är så insatt i det andra inhemska språket.

Kom på att Borgå stad/NMT-centralen kan åter upphandla trafiken från 2016 framåt. Tyvärr tror jag inte alls på att situationen förbättras då. NMT-centralerna får som andra statliga ämbetsverk budjeterade pengar för ett år i sänder. Så om NMT-centralen har tillräckliga resurser för upphandlad stadstrafik i Borgå år 2016, så finns det inga garantier för att läget är det samma för de därefter följande åren. Och att situationen just nu skulle bli bättre tror jag inte heller på. Vi har fått en ny statsminister (Alexander Stubb), som är Esbobo. Därför tycks det nu finnas ett visst lyft för förlängningen av Västmetron från Mattviken till Esboviken. Det bådar det inte gott för kollektivtrafikinvesteringar / satsningar i övriga landet. Kanhända, att exempelvis spårvägsbygget i Tammerfors torpas då. :(

Nu tystnar Piirka för en tid. Tåget anländer till Rovaniemi, men resan den bara fortsätter längre norrut. Glad midsommar!
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: Tour de Finlande, etapp Borgå

Inlägg av Jona »

Tack för länk till pdf och tack för din extra information....

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Tour de Finlande, etapp Borgå

Inlägg av Piirka »

Skolstart idag i Borgå, varmed vintertidtabellerna för stadslinjerna togs ibruk. Överraskande nog blev det inga förändringar jämfört med förra vintertidtabellerna, förutom de sena natturerna vid tvåsnåret om fr-lö och lö-sö -nätterna, vilka har dragits in. I det tryckta tidtabellshäftet finns natturerna med, men bussbolaget kom ut med en rättelse. I häftet (i pdf-format) har tryckfelet rättats till.

Borgå Trafik planerade ett nytt linjenät men staden hann inte genomföra gatuarbeten eller flyttet av hållplatser. Därför förtsätter BT trafikeringen enligt gammalt linjenätsmönster. Då stödet från stat/stad uteblir, ändras biljettpriserna något:
- enkelbiljetten blir billigare - 3,00 € [SEK 28] (tid. pris 3,30 € [SEK 30])
- en ny centrumbiljett på 1,50 € [SEK 14] tas ibruk
- en ny landsortsenkelbiljett inom Borgå kommun kostar 5,00 € [SEK 46]
- 30-dagarskortet fördyras avsevärt från 50 € [SEK 460] till 65 € [SEK 600]. En prisförhöjning på 30%!

Övergångsbiljetten kostade 2013-14 1,70 € [SEK 16]. Biljetten nämns inte i det nya tidtabellshäftet, så troligen får man köpa en ny enkelbiljett vid byte från en linje till en annan.

Linje 840 mot Helsingfors via Östra Centrum lades ned. En ny ersättande linje 848 trafikeras via Vik och Böle station i Helsingfors. Linjen planerades med 30-60 min trafik, men trafikeras något glesare (30-180 min).
- enkelbiljetten till Helsingfors (60 km:s taxegräns) blir billigare - 9,00 € [SEK 83] (tid. 11,80 € [SEK 109])
- 20-resorskortet kostar nu 148 € [SEK 1362] (tid. 161 € [SEK 14841])
- 30-dagarskortet 250 € [SEK 2300] (tid. 286 € [SEK 2631])

Personligen tror jag att den rejäla fördyrningen av 30-dagarskortet för stadsresorna i Borgå kan leda till att en mängd trafikanter väljer bort bussen. Å andra sidan kan antalet trafikanter mot Helsingfors öka.

Hos Borgå Trafik påstod man att stadstrafiken kommer att tursättas med moderna bussar. Åtminstone två Carrus Vega L/Volvo B10BLE har överförts från systerfirmorna:
BT 3 (reg.nr. KRS-623), tidigare Jyväskylän Liikenne 409, överförd från Sverige år 2011 (ursprunglig reg.nr. ONN 697)
BT?? (KRS-573), tid. Kuopion Liikenne 98, överförd från Sverige 2012 (KSA 687)

Moderna och moderna - årgång 1999 gör inte bussarna så moderna. :wink:
Skriv svar