Sida 14 av 17

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: söndag 30 oktober 2022 2:53
av Enceladus
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 30 oktober 2022 2:33 Å la innbyggerne bestemme er farlig. Det har vi sett flere steder i Tyskland. I Wiesbaden, Aachen og Tübingen er sporveien stemt ned. Det er ingen steder i Tyskland hvor en folkeavstemning har gitt positivt resultat. Så dersom beboerne i Uppsala skal bestemme, så blir det trolig ingen sporvei.
Folkomröstningar kan vara farliga (jämför Brexit), men i detta fall är spårvägen redan finansierad. De styrande (S + V + Mp) skulle kunna ställa följande fråga: "Vill du ha en spårväg som betalas av staten eller en BRT-bana som betalas av Uppsala kommun?"

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 31 oktober 2022 10:50
av twr
Hur kommer frågan vara formulerad? Vilka villkor kommer att gälla? Vilket datum blir folkomröstningen?

Är detta bestämt?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 31 oktober 2022 13:07
av 4330
twr skrev: måndag 31 oktober 2022 10:50 Hur kommer frågan vara formulerad? Vilka villkor kommer att gälla? Vilket datum blir folkomröstningen?

Är detta bestämt?
Ej offentliggjort. Förhoppningsvis är Pelling och Hanna överens om mer än bara "folkomröstning om spårväg".

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 14 november 2022 11:13
av Hechtwagen
Enceladus skrev: söndag 30 oktober 2022 2:53
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 30 oktober 2022 2:33 Å la innbyggerne bestemme er farlig. Det har vi sett flere steder i Tyskland. I Wiesbaden, Aachen og Tübingen er sporveien stemt ned. Det er ingen steder i Tyskland hvor en folkeavstemning har gitt positivt resultat. Så dersom beboerne i Uppsala skal bestemme, så blir det trolig ingen sporvei.
Folkomröstningar kan vara farliga (jämför Brexit), men i detta fall är spårvägen redan finansierad. De styrande (S + V + Mp) skulle kunna ställa följande fråga: "Vill du ha en spårväg som betalas av staten eller en BRT-bana som betalas av Uppsala kommun?"

Farlig beror väl på vad man hoppas på för utfall?
Dock så lär det vara avsevärt svårare att vinna gehör för spårvägar i en stad som inte har någon spårväg så som Uppsala. "Folket" skulle garanterat rösta nej till en spårväg oavsett finansiering och sträckning.

I tex Göteborg skulle "folket" mer sannolikt rösta för en utbyggnad av spårvägen.

Minns det högljudda motståndet mot Tvärbanan.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 14 november 2022 20:51
av 4330
Hechtwagen skrev: måndag 14 november 2022 11:13 Farlig beror väl på vad man hoppas på för utfall?
Dock så lär det vara avsevärt svårare att vinna gehör för spårvägar i en stad som inte har någon spårväg så som Uppsala. "Folket" skulle garanterat rösta nej till en spårväg oavsett finansiering och sträckning.

I tex Göteborg skulle "folket" mer sannolikt rösta för en utbyggnad av spårvägen.

Minns det högljudda motståndet mot Tvärbanan.
"Vill du ha spårväg? Ja/Nej." Då blir det nej till spårväg.
"Vill du ha 33000 fler bostäder och trafikkaos, eller 33000 fler bostäder och lite mindre trafikkaos tack vare spårväg?" Då kan det bli spårväg.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 17 november 2022 10:02
av Pluppiplopp
Ska spårvagnen eller lättåget eller vad det blir gå i egen banvall delar av sträckan?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 17 november 2022 11:26
av twr
Pluppiplopp skrev: torsdag 17 november 2022 10:02 Ska spårvagnen eller lättåget eller vad det blir gå i egen banvall delar av sträckan?
Eget utrymme i stort sett hela sträckan. Ingen makadambanvall någonstans.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 21 november 2022 23:30
av Pluppiplopp
Bra, vi vill ju inte ha en Spårväg City för tung trafik.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: onsdag 23 november 2022 19:41
av 4330
Oklart om det finns medel budgeterat för folkomröstning under 2023. Det kan bli aktuellt med omröstning vid EU-valet 2024.

Stefan Hanna: "en viktig faktor som avgör tidpunkten är att planeringen av spårvägen inte ska ha kommit så långt att det inte går att backa."


https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... t/r3xzog2r

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: onsdag 31 maj 2023 22:26
av twr
Nu finns det majoritet i kommunfullmäktige för att bygga spårväg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... ng--lk5801

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: onsdag 31 maj 2023 22:36
av Enceladus
twr skrev: onsdag 31 maj 2023 22:26 Nu finns det majoritet i kommunfullmäktige för att bygga spårväg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... ng--lk5801
Det hade varit fullständigt vansinne att tacka nej till alla statliga miljarder. Jag minns när signaturen "TKO" skrev att staten i praktiken tvingar Uppsala att bygga spårvägen med det extremt förmånliga avtalet. Skribenten räknade väl med att Uppsala inte skulle styras av populister - vilket lyckligtvis blev fallet.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: onsdag 31 maj 2023 23:22
av C12C3C3C12
Hechtwagen skrev: måndag 14 november 2022 11:13
Enceladus skrev: söndag 30 oktober 2022 2:53
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 30 oktober 2022 2:33 Å la innbyggerne bestemme er farlig. Det har vi sett flere steder i Tyskland. I Wiesbaden, Aachen og Tübingen er sporveien stemt ned. Det er ingen steder i Tyskland hvor en folkeavstemning har gitt positivt resultat. Så dersom beboerne i Uppsala skal bestemme, så blir det trolig ingen sporvei.
Folkomröstningar kan vara farliga (jämför Brexit), men i detta fall är spårvägen redan finansierad. De styrande (S + V + Mp) skulle kunna ställa följande fråga: "Vill du ha en spårväg som betalas av staten eller en BRT-bana som betalas av Uppsala kommun?"

Farlig beror väl på vad man hoppas på för utfall?
Dock så lär det vara avsevärt svårare att vinna gehör för spårvägar i en stad som inte har någon spårväg så som Uppsala. "Folket" skulle garanterat rösta nej till en spårväg oavsett finansiering och sträckning.

I tex Göteborg skulle "folket" mer sannolikt rösta för en utbyggnad av spårvägen.

Minns det högljudda motståndet mot Tvärbanan.
Uppsala hade liksom Gävle samt Sundsvall spårväg tidigare. Folket i Frankfurt (Oder) har tidigare varit emot spårväg över bron till den Polska tvillingstaden som före kriget var en del av Frankfurt (Oder), tror att det börjar vända nu eftersom busslinjen som inrättades kör med bussar som är ûberfulla. Är det någon som vet bättre?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 15 juni 2023 22:00
av twr
https://www.uppsala.se/kommun-och-polit ... rsavtalet/

På länken står:

Uppsala kommun kommer att ta en förhandling med staten om att justera fyrspårsavtalet. De grundläggande delarna ligger fast – att bygga spårväg och 33 000 bostäder. Dock vill Uppsala kommun utöka det område där bostäderna ska ligga till att även omfatta områden längs spårvägens och Ostkustbanans sträckning. Det handlar om Ulleråker, fler delar av Gottsunda och Rosenlund (ett planerat område mellan Rosendal och Ulleråker). Längs Ostkustbanan handlar det om Storvreta, Vattholma och Skyttorp.

Ändringen skulle ge möjlighet till friare planering, och skulle också möjliggöra en reservplan då den planering som skett sedan avtalet skrevs på visar att det kan uppstå hinder för den planerade utbyggnaden inom det ursprungliga området, inte minst på grund av den nya tillämpningen av reglerna för artskydd.

Spårvägen klar samtidigt som södra järnvägsstationen
En annan punkt som Uppsala kommer att förhandla om är att spårvägen behöver vara klar först 2033, istället för 2029 som det står i det ursprungliga fyrspårsavtalet. Spårvägen kommer i så fall att ansluta till den nya tågstationen söder om Bergsbrunna samtidigt som den planeras stå färdig.

En ytterligare justering handlar om att förtydliga att Uppsala kommuns åtagande handlar om att ha en färdig planering för 33 000 bostäder år 2050. Däremot behöver inte själva husen stå klara, då byggandet till övervägande del görs av marknadsdrivna byggbolag och ligger utanför Uppsala kommuns påverkan.


Det låter som rimliga förslag tycker jag. Förhoppningsvis gör det de politiskt känsliga delarna av avtalet mindre känsliga och ökar då chansen att spårvägen förverkligas.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: tisdag 20 juni 2023 18:37
av Enceladus
Uppsala fortsätter på spårvägsspåret
Bussmagasinet skrev:Kommunfullmäktige i Uppsala avslog på måndagskvällen efter en maratondebatt en motion om att stoppa det planerade spårvägsbygget i staden. Det innebär att arbetet med att skapa två spårvägslinjer mellan Uppsala centralstation och den nya tågstationen i södra Uppsala går vidare. Beslutet fattades sedan liberalerna häromveckan bytte inställning i spårvägsfrågan. Därmed är det klart att det inte blir någon BRT-lösning i Uppsala.
Nu är det nästan klappat och klart för Uppsalas två kommande spårvägslinjer!

Uppsnabbat från regionfullmäktige den 7-8 juni 2023
Region Uppsala skrev:Region Uppsala upphandlar samverkansentreprenad för spårvagnsdepå

Region Uppsala ska upphandla en samverkansentreprenad för att bygga en spårvagnsdepå. Det beslutade regionfullmäktige.

Region Uppsala har genom ett samverkansavtal med Uppsala kommun åtagit sig ansvar för att bygga en spårvagnsdepå. Enligt tidplanen ska spårvagnsdepån vara klar under första kvartalet 2028 för att spårvägen ska kunna trafikeras senast i slutet av 2029.

Den upphandling som nu görs gäller projektering och kalkylering av produktionskostnader, som är ett första steg i processen. Regionfullmäktige väntas fatta det slutliga genomförandebeslutet under första halvåret 2025.

(SD) och (KD) yrkade på avslag. Regionfullmäktige avslog detta, vilket (SD) och (KD) reserverade sig mot.

Region Uppsala ska hyra in spårvagnar

Region Uppsala ska anskaffa spårvagnar till en framtida spårväg genom att hyra dem från AB Transitio. Det beslutade regionfullmäktige.

Region Uppsala har genom ett samverkansavtal med Uppsala kommun åtagit sig ansvar för att anskaffa och finansiera de spårvagnar som behövs för genomförandet av Uppsala spårväg.

Det nu fattade beslutet gäller ägarformer: om Region Uppsala ska äga spårvagnarna eller hyra in dem från AB Transitio, där regionfullmäktige valde det senare. Detta motiveras bland annat av att Transitio har större kunskap och erfarenhet av anskaffning och förvaltning av spårfordon, än vad Region Uppsala har idag.

Beslutet gäller under förutsättning att spårvägen fortsatt ska genomföras i enlighet med samverkansavtalet mellan Region Uppsala och Uppsala kommun.

(SD) och (KD) yrkade på avslag, och reserverade sig mot beslutet.
Här är några nyheter från senaste regionfullmäktige. M verkar ha accepterat att spårvägen byggs. Därmed minskar risken väsentligt att projektet stoppas.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: tisdag 20 juni 2023 20:41
av C12C3C3C12
Nu borde väl Ulo Maasing rotera på sin snurrstol över att BRT förlorar mot spårväg...

Som ni såg på en bild i ett tidigare inlägg tar riktig BRT mera utrymme i anspråk än spårväg.

Det här med dubbel ledade bussar är på väg ut, för dyrbara i underhållskostnader.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: tisdag 20 juni 2023 21:26
av twr

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 22 juni 2023 12:44
av Hechtwagen
Se nu till att det blir vanlig kontaktledning på hela anläggningen så ökar chansen att det funkar hyfsat redan från start.

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 22 juni 2023 13:34
av C12C3C3C12
Kanske en resa till Tammerfors för att få goda tips därifrån?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: lördag 24 juni 2023 10:42
av 4330
Hechtwagen skrev: torsdag 22 juni 2023 12:44 Se nu till att det blir vanlig kontaktledning på hela anläggningen så ökar chansen att det funkar hyfsat redan från start.
På vilka spårvägar har man ovanlig kontaktledning?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: lördag 24 juni 2023 11:24
av twr
4330 skrev: lördag 24 juni 2023 10:42
Hechtwagen skrev: torsdag 22 juni 2023 12:44 Se nu till att det blir vanlig kontaktledning på hela anläggningen så ökar chansen att det funkar hyfsat redan från start.
På vilka spårvägar har man ovanlig kontaktledning?
Kontaktledning, inte batterispårvagnar eller någon annan speciallösning.