Sida 1 av 17

Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: tisdag 20 maj 2014 8:04
av twr

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: onsdag 28 maj 2014 21:58
av twr

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: tisdag 05 augusti 2014 11:29
av twr

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 28 augusti 2014 16:29
av twr

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: fredag 29 augusti 2014 16:21
av twr

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: lördag 30 augusti 2014 15:53
av M_M
I stort sett samma artikel fast hos UNT:
http://www.unt.se/uppland/uppsala/milja ... 26544.aspx

Jag ställer samma fråga som i Postvagnen:

Behöver man verkligen 40 vagnar?

Befintliga busslinje 3 som väl är "ungefär" lika lång har en körtid på trekvart enkel väg utan ställtid. Med 10-min-trafik och ett omlopp om två timmar (rejält tilltaget med 15 min ställtid vid varje ände och ingen restidsförkortning inräknat jämfört med bussarna) så går det åt 12 vagnar i trafik. Även om man lägger till åtta vagnar extra för att kunna ha någon på service, marginal för att jag höftat fel o.s.v. så har jag svårt att se hur det går åt mer än hälften så många vagnar.

Eller har man tänkt högre turtäthet (på delar av linjen)?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 01 september 2014 21:43
av indigirka
I Uppsala planerar man alltså en spårväg som gällande infrastrukturkostnaden skulle bli flerfaldigt dyrare per kilometer än spårvägen i Bergen. Detta samtidigt som det inte finns några berg inom kommunen (till skillnad från Bergen) och den allmänna kostnadsnivån är också annars billigare än i Norge. Man kan bara undra var felet ligger som alltså gör att en ovanjordisk spårväg kostar 570-870 miljoner kronor per kilometer...

Det kan nämnas att i det relativt platta Tammerfors beräknas 23,5 kilometer spårväg kosta 1859 miljoner kronor eller 83 miljoner kronor per kilometer (exklusive kostnaden för depån som är 395 miljoner kronor).

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: tisdag 02 september 2014 8:38
av Henrik Schütz
Enkelt, man har låtit fel konsult räkna, med fel ingångsvärden.

mittstolpar genomgående, och 2,40 meter breda vagnar, sth 70 ger en billig bana. En modern spårvagn kan parkeras utomhus, snart står alla slbussar ute, och dom är ändå betydligt känsligare.

Man behöver inte heller flytta alla ledningar under spåren, modern teknik möjliggör arbeten från sidan vid behov.

Uppsala kan bjuda in besancon att visa hur man gör!

HS

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 04 september 2014 13:41
av M_M
Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 04 september 2014 20:37
av Kantorn
M_M skrev:Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
500 kvadratmeter yta per kilometer dubbelspår?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 04 september 2014 23:53
av 2763
Kantorn skrev:
M_M skrev:Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
500 kvadratmeter yta per kilometer dubbelspår?
inte om du ska köra buss i spåret.

/T

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: tisdag 09 september 2014 15:48
av Kantorn
2763 skrev:
Kantorn skrev:
M_M skrev:Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
500 kvadratmeter yta per kilometer dubbelspår?
inte om du ska köra buss i spåret.

/T
Nej, det är sant. Men det är vad man sparar, annars. Inte mycket enligt min mening. Men det kanske finns andra skäl...

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: torsdag 11 september 2014 1:01
av M_M
Antagligen finns en uppfattning att man kan haka på och sambeställa för bättre pris med smalare vagnar. Men fler och fler spårvägsnät kör väl breda vagnar?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 15 december 2014 8:26
av twr
Vad händer i Uppsala? Det talas om en konsultrapport som har skapat kalabalik? Någon som vet mer?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 15 december 2014 8:42
av twr

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: fredag 19 december 2014 3:18
av M_M
Finns det verkligen underlag för så värst mycket fler butiker i centrala Uppsala?

Mitt intryck är att mycket av centrum har redan genomgått "butiks-gentrifiering" i form av att det mesta är de kedjor som finns överallt. Om vi tittar kring Bäverns Gränd (eller vad nu gatan heter som man passerar mellan stationen och sjukhuset) så går det ju redan idag riktigt många bussar där samtidigt som det ändå är ett "myrorna och obskyra butiker"-område. Uppsala lider väl mer av att det inte finns något mellanting mellan de stora kedjorna och "myrorna"/"musikinstrumentaffären"-butiker. Beror det i sin tur kanske på att de som handlar strömmar till från stora delar av länet och ids inte sätta sig in i vad icke-kedjebutiker säljer?

Eller är det månne så att stora inköpsområden med rejäla bilparkeringar faktiskt är var folk gärna handlar - även om de själva är stadsbor och tar bussen/cykeln till butikerna? (Jag skulle svara ja om det går smidigt att ta sig dit).

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: fredag 26 december 2014 0:04
av TKO
M_M skrev:Finns det verkligen underlag för så värst mycket fler butiker i centrala Uppsala?

Mitt intryck är att mycket av centrum har redan genomgått "butiks-gentrifiering" i form av att det mesta är de kedjor som finns överallt. Om vi tittar kring Bäverns Gränd (eller vad nu gatan heter som man passerar mellan stationen och sjukhuset) så går det ju redan idag riktigt många bussar där samtidigt som det ändå är ett "myrorna och obskyra butiker"-område. Uppsala lider väl mer av att det inte finns något mellanting mellan de stora kedjorna och "myrorna"/"musikinstrumentaffären"-butiker. Beror det i sin tur kanske på att de som handlar strömmar till från stora delar av länet och ids inte sätta sig in i vad icke-kedjebutiker säljer?

Eller är det månne så att stora inköpsområden med rejäla bilparkeringar faktiskt är var folk gärna handlar - även om de själva är stadsbor och tar bussen/cykeln till butikerna? (Jag skulle svara ja om det går smidigt att ta sig dit).
Eftersom jag ändå börjat skriva på detta forum igen kan jag ju svara på dina frågor:

1) Nej
2) Ja
3) Ja

/TKO

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: tisdag 27 januari 2015 10:00
av twr
Hur ser det ut med spårvägsplanerna i Uppsala? Vad tycker de politiska partierna?

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: söndag 18 oktober 2015 22:11
av twr

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Postat: måndag 15 augusti 2016 9:22
av twr
http://rt-forum.se/nyheter/uppsala-vill-bygga-sparvag/

Uppsala har fått pengar i stadsmiljöavtal för att bygga bussinfrastruktur söderut från staden. Detta kan senare bli spårväg, enligt kommunpolitiker.