Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Det är väl nästan bra...

Men varför ta omvägen via utbyggd "bussinfrastruktur", istället för att bygga spårväg direkt?

Enligt min mening behövs spårväg i Uppsala mer än i någon annan svensk stad!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev: Enligt min mening behövs spårväg i Uppsala mer än i någon annan svensk stad!
Mer än i Göteborg? :D

Skämt åsido, det är en bra fråga. Jag antar att det har utretts i Uppsala, och att man har ansett det som en bra idé att ta det i etapper.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Du har rätt, jag formulerade mej slarvigt!

'Av de svenska städer som ej har ett väl utbyggt spårvägsnät anser jag att det är i Uppsala ett sådant mest behövs!'

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Du har rätt, jag formulerade mej slarvigt!

'Av de svenska städer som ej har ett väl utbyggt spårvägsnät anser jag att det är i Uppsala ett sådant mest behövs!'

/TKO
Varför är Uppsala angelägnare än Malmö tycker du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Du har rätt, jag formulerade mej slarvigt!

'Av de svenska städer som ej har ett väl utbyggt spårvägsnät anser jag att det är i Uppsala ett sådant mest behövs!'

/TKO
Varför är Uppsala angelägnare än Malmö tycker du?
Jag upptäcker att jag varit oartig och inte svarat på denna direkta fråga!

Ärligt talat tror jag att min åsikt mest baserar sej på att jag befinner mej i Uppsala betydligt oftare än i Malmö. Ett mer sakligt motiv kan vara att jag tycker att Uppsalas kollektivtrafik behöver rycka upp sej, glest trafikerade "stombusslinjer" gör ingen människa glad. Medan min uppfattning är att kollektivtrafiken är mer utbyggd i Malmö, även om man även där skulle må bra av att växla in på nya spår!

Men jag ska fundera lite till och se om jag kommer fram till något mer substansiellt...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av ADDE »

Just Malmö har flertalet pågatågsstationer runtom stan. Inte bara Citytunneln. Uppsala har bara ett resecentrum. Resten nås ebart med buss. Då är uppsala "bara" 4e största staden.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av bark »

Under kulturnatten i Uppsala för någon vecka sedan besökte en vän till mig Stadshuset som visade en 3D-modell staden och hade några stadsplanerare på plats:
Jag frågade lite om spårtrafik. Kommungubben menade att det är högst intressant med fler stopp för lokaltåg/pendeltåg, i första hand en
station söderut men även en i de norra stadsdelarna, på Dalabanan, och att planering och tillståndsgivning görs med tanke på att dessa ska
kunna byggas till. Spårväg kallade han dock "kallt" nu.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Just Malmö har flertalet pågatågsstationer runtom stan. Inte bara Citytunneln. Uppsala har bara ett resecentrum. Resten nås ebart med buss. Då är uppsala "bara" 4e största staden.
Nu är det bestämt att det blir en pendeltågsstation i Bergsbrunna också. Därmed blir det också två naturliga punkter att ansluta spårväg till järnväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

UNT: Skarpt läge för spårväg i Uppsala

En intressant paragraf som kan förklara varför de borgerliga partierna har börjat förespråka BRT runtom i landet, inte minst i Malmö:
UNT skrev:Det är ingen hemlighet att de borgerliga partierna helst vill se en bilbro i höjd med Ultuna. Och har man byggt en bro för busstrafik så är det ett enkelt beslut att även tillåta biltrafik på bron när den väl är byggd.
Enligt de rödgröna är omöjligheten att kombinera spårvagnar med bilar ett argument för spårvägsalternativet!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Stefan Widén »

Jag tycker det mest spännande i artikeln var uttalandet om att på sikt krävs det spårväg för att täcka behovet. Investerar man i BRT så får man göra om den tunga investeringen två gånger och att "riktigt" BRT kostar en bra slant den med.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Stefan Widén skrev:Jag tycker det mest spännande i artikeln var uttalandet om att på sikt krävs det spårväg för att täcka behovet. Investerar man i BRT så får man göra om den tunga investeringen två gånger och att "riktigt" BRT kostar en bra slant den med.

Stefan
Du tar upp en relevant frågeställning. Finns det någon i Sverige som vill ha "riktig" BRT? De som brukar förespråka BRT, t.ex. Bil Sweden, är egentligen ute efter mer infrastruktur för biltrafiken. Då blir det dock inte BRT, utan vanliga vägar för bilar där det också råkar gå några stombussar.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Hechtwagen »

Precis! Det verkar väldigt vagt vad BRT egentligen är! Stombusslinjerna i Stockholm är BRT om man vill!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:Precis! Det verkar väldigt vagt vad BRT egentligen är! Stombusslinjerna i Stockholm är BRT om man vill!
BRT är en buss som är längre än 12 meter och har en annan färg än röd?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Marcus L
Inlägg: 199
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Marcus L »

twr skrev:
Hechtwagen skrev:Precis! Det verkar väldigt vagt vad BRT egentligen är! Stombusslinjerna i Stockholm är BRT om man vill!
BRT är en buss som är längre än 12 meter och har en annan färg än röd?
Blå, Rätt så lång Trafik med buss…
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av bark »

TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Handlingar till KF-ärendet:
https://www.uppsala.se/contentassets/58 ... yrspar.pdf

Men vad har egentligen Uppsala kommun och Region Uppsala beslutat om spårväg från stadens centrum till Gottsunda/Ultuna - det sk "Kunskapsspåret"?
Jag har försökt leta information - men blir inte klok på om det finns ett beslut att bygga spårväg eller om man fortfarande håller på att utreda frågan. För om det inte blir någon spårväg från stan ut till Gottsunda lär det ju inte bli något av planerna på spår vidare till Bersbrunna...

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Handlingar till KF-ärendet:
https://www.uppsala.se/contentassets/58 ... yrspar.pdf

Men vad har egentligen Uppsala kommun och Region Uppsala beslutat om spårväg från stadens centrum till Gottsunda/Ultuna - det sk "Kunskapsspåret"?
Jag har försökt leta information - men blir inte klok på om det finns ett beslut att bygga spårväg eller om man fortfarande håller på att utreda frågan. För om det inte blir någon spårväg från stan ut till Gottsunda lär det ju inte bli något av planerna på spår vidare till Bersbrunna...

undrar
Thomas K Ohlsson
http://www.mynewsdesk.com/se/uppsalakom ... er-2324428
http://www.mynewsdesk.com/se/uppsalakom ... en-1024856

Se fetmarkering i texten nedan:

För staten innebär uppgörelsen:
• Utbyggnad till fyra spår på järnvägen från Uppsala resecentrum till den södra länsgränsen
• Ny tågstation i Bergsbrunna
• Ny trafikplats vid E4:an i höjd med Bergsbrunna station
• Möjlighet till statlig delfinansiering av Ultunalänken med 900 miljoner kronor från stadsmiljöavtal

För Uppsala kommun innebär uppgörelsen:
• 33 000 nya bostäder i Bergsbrunna, Sävja, Gottsunda och Ultuna (Av dessa ska minst 30 procent vara hyresrätter.)
• Kapacitetsstark kollektivtrafik längs Ultunalänken (Spårväg om statlig medfinansiering beviljas)
• Finansiering av ny trafikplats vid E4:an genom exploateringsintäkter

För Region Uppsala innebär uppgörelsen:
• Att trafikera Ultunalänken
• Tillse god kollektivtrafikförsörjning till Bergsbrunna och södra staden

Överenskommelse mellan regionen och kommunen
Vid sidan av avtalet med staten har Uppsala kommun och Region Uppsala en överenskommelse som slår fast att Ultunalänken och dess trafikering är ett gemensamt åtagande för kommunen och regionen.
För att få ett komplett trafiksystem mellan Bergsbrunna, södra staden och centrala Uppsala kompletteras Ultunalänken med Kunskapsspåret. Under förutsättningen att staten beviljar en medfinansiering med 50 procent av investeringarna för Ultunalänken, åtar sig regionen och kommunen att som teknisk lösning välja spårväg.
En detaljerad överenskommelse med parternas ansvarsfördelning, finansiering, organisation och tidplan ska vara klart senast 30 april 2018
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Tack för länkarna till UNT!
Efter att ha läst dessa artiklar (och några till) konstaterar jag att beslutet igår INTE innebär att spårvägsfrågan i Uppsala är avgjord.
Däremot verkar avtalskonstruktionen ge kommunen ett ekonomiskt incitament att välja spårväg - vilket väl är en av de saker som gjort högerpartierna upprörda.
Men det gäller nog att få till alla avtal och beslut innan valet, det är ju inte säkert att det goda samförståndet mellan de styrande i Uppsala och regeringen fortsätter!

spekulerar
Thomas K Ohlsson
(som håller tummarna)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Jag tror den här artikeln beskriver läget, och knäckfrågan:

Skarpt läge för spårväg i Uppsala, UNT 18-01-28.

"Får kommunen inga pengar* till spårvagn är en busslinje det troligaste scenariot. Man pratar då om en så kallad BRT (bus rapid transit), vilket är kollektivtrafik som går på en egen bana, ungefär som en spårvagn, men som trafikeras med bussar." (Det är UNT-skribenten Johan Heimer som analyserar/spekulerar. Om han har koll på läget undandrar sej min bedömning, men det verkar troligt...)

*) "Pengarna" det talas om är 2 miljarder i "stadsutvecklingsbidrag" från Trafikverket, som ännu ej vare sej förhandlats eller beslutats. Som jämförelse fick Lund 300 miljoner till sin spårvägsutbyggnad.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar