Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:100 000 nya bostäder skulle innebära någonstans mellan 200 000 och 400 000 boende - visst växer Stockholm/Uppsalaregionen snabbt men det kanske är att ta i?
Jo, jag håller med om att 100 000 nya bostäder är en märklig siffra. Visst, detta är bara en liten del av regionen som varken inkluderar kommunerna längs Bålstalinjen eller Roslagsbanan, men enligt RUFS 2050 behövs det ändå 20 000 bostäder per år, och då räknas bara Stockholms län. Nog ingår det i visionen att de mindre bemedlade ska bli utan bostad. :(
Jag gissar - utan att ha någon som helst faktabakgrund - att det ingick i Handelskammarens beställning: "100 000 nya bostäder låter väl maffigt - nästan som miljonprogamet!"

Om de mindre bemedlade blir utan bostad eller ej beror inte på den fysiska planeringen utan på om vi har en social bostadspolitik eller ej. Förstår man inte detta är det lätt att hänga på de kommersiella aktörernas storvulna planer...

/TKO
Det finns ingen social bostadspolitik som kan lösa problemet om det byggs för få bostäder. Befolkningen ökar fortare nu än under rekordåren, så det vi behöver är något mer än ett miljonprogram!

Drygt 20 000 bostäder per år i Stockholms län - var ska dessa byggas? Skulle inte "Nätverket Årstafältet" föredra att de mindre bemedlade tvingas bo i Uppsala?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Jag har egentligen ingen aning om vad "Nätverket Årstafältet" tycker om det ena och det andra - men jag tror dom skiter fullkomligt i var de mindre bemedlade bor. Det viktiga är att priset på deras surt förvärvade (alternativt ärvda) bostadsrätter inte sjunker och att dom kan fortsätta rasta sina små och fula pudlar på fältet!

Visst måste det byggas för att alla ska ha någon stans att bo - men om det som byggs är för dyrt för vanligt folk hjälper det inte ändå.

Men jag tror det finns en tråd om bostadspolitik i kategorin "Ordet är fritt" - vi kanske skall återvända till Uppsalas spårvägsplaner här?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... 0-miljoner

Spårväg i Uppsala 2029!
Ett glädjande besked för landets nya storstad. Det är oroande att nästa regering kan stoppa planerna, men jag undrar ändå om den risken är så stor. Trots alla felprioriteringar så har Stockholms landstingshöger ändå inte låtit SD få något inflytande över trafikpolitiken. Inte heller i riksdagen har SD haft något inflytande. Och det är väl bara det partiet som skulle kunna få för sig att stoppa en satsningen som till stor del redan är finansierad? (Jag antar alltså att Demokraterna inte ger sig in i rikspolitiken.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Avtalet mellan staten/TrV och Uppsala när det gäller den södra delen av spårvägen är väldigt listigt konstruerat (vilket är en av orsakerna till att högermoderaterna i kommunfullmäktige både kritiserade avtalet och röstade för dess genomförande - KD hade liknande tankar men lyckades inte få nån annan att förstå vad dom egentligen menade) så förhoppningsvis kommer nästa regering oavsett sammansättning att ge stadsmiljöpengar till den norra delen av spårvägen. Men den som vill vara säker på att det återigen kommer att plinga till vid Polacksbacken bör rösta på ett rödgrönt parti i samtliga val som berör Uppsala - annars finns en risk att man återigen skall utreda linbana/spårtaxi/ubåt/brt/vadsomhelst...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Avtalet mellan staten/TrV och Uppsala när det gäller den södra delen av spårvägen är väldigt listigt konstruerat (vilket är en av orsakerna till att högermoderaterna i kommunfullmäktige både kritiserade avtalet och röstade för dess genomförande - KD hade liknande tankar men lyckades inte få nån annan att förstå vad dom egentligen menade) så förhoppningsvis kommer nästa regering oavsett sammansättning att ge stadsmiljöpengar till den norra delen av spårvägen. Men den som vill vara säker på att det återigen kommer att plinga till vid Polacksbacken bör rösta på ett rödgrönt parti i samtliga val som berör Uppsala - annars finns en risk att man återigen skall utreda linbana/spårtaxi/ubåt/brt/vadsomhelst...

/TKO
Är du verkligen helt uppdaterad nu? Sant är att tidigare talades om "kapacitetsstark kollektivtrafik, vilket möjligen möjliggjorde ubåt och kanske var listigt som du skriver. Men man har ju ändrat i infrastrukturplanen till att den tekniska lösningen ska vara spårväg mellan Södra staden och Bergsbrunna, och i min värld är det inte "listigt" längre utan ganska entydigt spårväg för södra delen. Ingen kommer vilja äventyra det, för då lär fyrspåret söder om Uppsala falla också. :)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Avtalet gäller spårväg i de södra förorterna - och inget annat.
Men är det rimligt med spårväg mellan Gottsunda och Bergsbrunna om det inte blir någon spårväg mellan centrala staden och Gottsunda? Det tror inte jag - och då får Uppsala ta hela paketet eller tacka nej till de statliga pengarna... det tycker jag är listigt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Avtalet gäller spårväg i de södra förorterna - och inget annat.
Men är det rimligt med spårväg mellan Gottsunda och Bergsbrunna om det inte blir någon spårväg mellan centrala staden och Gottsunda? Det tror inte jag - och då får Uppsala ta hela paketet eller tacka nej till de statliga pengarna... det tycker jag är listigt!

/TKO
Aha, du menar så! Ja, i så fall måste jag säga att det inte bara var avtalet som var "listigt" utan även din formulering, på så sätt att man inte genomskådade (i alla fall inte jag) vad du egentligen menade. ;)

Men, spelar roll! Spårväg mellan till Bergsbrunna från Gottsunda är både Gott och Sunt! Den ska ju bli matarlinje till pendeltåg i Bergsbrunna och det är bra för alla pendlare! Spårväg från Gottsunda till centrala staden är inte lika självklar på så sätt att en sådan förbindelse blir nog inte särskild snabb och därmed inte lika konkurrenskraftig för en pendlare i Gottsunda som en spårväg till Bergsbrunna. Jag ser att i en annan tråd (länk: Faktafråga om spåravstånd) tas upp om hur man klämmer in en spårväg på trånga gator i Uppsala. Känns inte på samma sätt omedelbart konkurrenskraftigt.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Per Lind »

Har dom inte lekt färdigt med kommuninvånarnas pengar? Spårtaxi och annat udda samt bussexperiment kostar.
Hade dom byggt spårväg från början hade allt varit klart idag - och dom hade sparat en massa pengar.
Fattar inte (C) och (L) vad det handlar om?
Här är det tydligen tvärtom jämfört med Stockholm.
-Per

EDIT: Spårväg är fantastiskt i smala utrymmen där bussar inte kan ta sig fram.
Bussen har vingelmån medan spårvägen alltid går i millimeterpassning.
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Avtalet gäller spårväg i de södra förorterna - och inget annat.
Men är det rimligt med spårväg mellan Gottsunda och Bergsbrunna om det inte blir någon spårväg mellan centrala staden och Gottsunda? Det tror inte jag - och då får Uppsala ta hela paketet eller tacka nej till de statliga pengarna... det tycker jag är listigt!

/TKO
Aha, du menar så! Ja, i så fall måste jag säga att det inte bara var avtalet som var "listigt" utan även din formulering, på så sätt att man inte genomskådade (i alla fall inte jag) vad du egentligen menade. ;)

Men, spelar roll! Spårväg mellan till Bergsbrunna från Gottsunda är både Gott och Sunt! Den ska ju bli matarlinje till pendeltåg i Bergsbrunna och det är bra för alla pendlare! Spårväg från Gottsunda till centrala staden är inte lika självklar på så sätt att en sådan förbindelse blir nog inte särskild snabb och därmed inte lika konkurrenskraftig för en pendlare i Gottsunda som en spårväg till Bergsbrunna. Jag ser att i en annan tråd (länk: Faktafråga om spåravstånd) tas upp om hur man klämmer in en spårväg på trånga gator i Uppsala. Känns inte på samma sätt omedelbart konkurrenskraftigt.
Det är framför allt "Kunskapsspåret" det handlar om, ett stråk från Uppsala C via Akademiska sjukhuset, allehanda universitetsområden, den nya stadsdelen Ulleråker, och Lantbruksuniversitetet vid Ultuna. Pendlingen inom Uppsala är nog större än till Stockholm, så resandevolymen torde vara större här. Och restiden med spårväg blir ju minst lika bra som med buss.

Den här sträckan var ju aktuell långt före kopplingen till Bergsbrunna. Att enbart bygga en spårväg i de södra förorterna är nog inte så troligt, precis som TKO menar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Avtalet gäller spårväg i de södra förorterna - och inget annat.
Men är det rimligt med spårväg mellan Gottsunda och Bergsbrunna om det inte blir någon spårväg mellan centrala staden och Gottsunda? Det tror inte jag - och då får Uppsala ta hela paketet eller tacka nej till de statliga pengarna... det tycker jag är listigt!

/TKO
Aha, du menar så! Ja, i så fall måste jag säga att det inte bara var avtalet som var "listigt" utan även din formulering, på så sätt att man inte genomskådade (i alla fall inte jag) vad du egentligen menade. ;)

Men, spelar roll! Spårväg mellan till Bergsbrunna från Gottsunda är både Gott och Sunt! Den ska ju bli matarlinje till pendeltåg i Bergsbrunna och det är bra för alla pendlare! Spårväg från Gottsunda till centrala staden är inte lika självklar på så sätt att en sådan förbindelse blir nog inte särskild snabb och därmed inte lika konkurrenskraftig för en pendlare i Gottsunda som en spårväg till Bergsbrunna. Jag ser att i en annan tråd (länk: Faktafråga om spåravstånd) tas upp om hur man klämmer in en spårväg på trånga gator i Uppsala. Känns inte på samma sätt omedelbart konkurrenskraftigt.
Precis! Ultunalänken - den som skapar 33 000 bostäder - är oavhängig Kunskapsspåret. :wink:
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Varning: Föregående inlägg saknar verklighetsförankring.
/ TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:Det är framför allt "Kunskapsspåret" det handlar om, ett stråk från Uppsala C via Akademiska sjukhuset, allehanda universitetsområden, den nya stadsdelen Ulleråker, och Lantbruksuniversitetet vid Ultuna. Pendlingen inom Uppsala är nog större än till Stockholm, så resandevolymen torde vara större här. Och restiden med spårväg blir ju minst lika bra som med buss.

Den här sträckan var ju aktuell långt före kopplingen till Bergsbrunna. Att enbart bygga en spårväg i de södra förorterna är nog inte så troligt, precis som TKO menar.
Man kan pendla till Uppsala också genom att åka spårväg till Bergsbrunna och sedan ta pendeltågen in till Uppsala C. "Risken finns" att en sådan resväg går snabbare än att åka spårväg längs "Kunskapsstråket".

Men man ska vara positiv till att det första steget till spårväg tas. Det kan leda till fler steg. :)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
twr skrev:Det är framför allt "Kunskapsspåret" det handlar om, ett stråk från Uppsala C via Akademiska sjukhuset, allehanda universitetsområden, den nya stadsdelen Ulleråker, och Lantbruksuniversitetet vid Ultuna. Pendlingen inom Uppsala är nog större än till Stockholm, så resandevolymen torde vara större här. Och restiden med spårväg blir ju minst lika bra som med buss.

Den här sträckan var ju aktuell långt före kopplingen till Bergsbrunna. Att enbart bygga en spårväg i de södra förorterna är nog inte så troligt, precis som TKO menar.
Man kan pendla till Uppsala också genom att åka spårväg till Bergsbrunna och sedan ta pendeltågen in till Uppsala C. "Risken finns" att en sådan resväg går snabbare än att åka spårväg längs "Kunskapsstråket".

Men man ska vara positiv till att det första steget till spårväg tas. Det kan leda till fler steg. :)
Det är inte särskilt troligt att resenärerna skulle bete sig så. Byten vill man undvika.

Det är inte heller troligt att enbart Ultunalänken kommer att byggas, isolerat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Till någon kan bevisa motsatsen påstår jag med bestämdhet att det inte finns några som helst planer på att enbart bygga spårväg Gottsunda-Bergsbrunna. Linjen har alltid diskuterats som en förlängning av en spårväg från city.
Att tro att resenärer frän Gottsunda skulle ta spårvagn till Bergsbrunna och sedan ta tåget in till Resecentrum tyder på att man inte är så insatt i resemönstren i Uppsala. Dessutom undrar jag vilken frekvens det blir på pendel/upptågen - knappast bättre än 4 t/h vilket inte är konkurrenskraftigt med spårväg eller buss direkt till city.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Till någon kan bevisa motsatsen påstår jag med bestämdhet att det inte finns några som helst planer på att enbart bygga spårväg Gottsunda-Bergsbrunna. Linjen har alltid diskuterats som en förlängning av en spårväg från city.
Att tro att resenärer frän Gottsunda skulle ta spårvagn till Bergsbrunna och sedan ta tåget in till Resecentrum tyder på att man inte är så insatt i resemönstren i Uppsala. Dessutom undrar jag vilken frekvens det blir på pendel/upptågen - knappast bättre än 4 t/h vilket inte är konkurrenskraftigt med spårväg eller buss direkt till city.

/TKO
Nej, jag tror inte någon har såna tankar. Jag har inte sett någon föreslå detta, förutom inläggen i den här tråden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Ultunalänken föreslogs av regeringens samordnare i samband med planeringen av en ny stad i södra Uppsala. Länken är nästan en förutsättning för att bygga 33 000 nya bostäder där. Byggs inte bostäderna så faller även fyrspåret. Inget seriöst parti kommer att äventyra hela paketet. Kunskapsspåret är däremot en vanlig kollektivtrafiksatsning. Inget större projekt står och faller med Kunskapsspåret. Det betyder inte att Kunskapsspåret inte borde byggas, men det är inte omöjligt att det skjuts framåt i tiden.

Huvudsyftet med Ultunalänken är inte att förse Gottsunda med en snabbare förbindelse till centrala Uppsala - det är en eventuell bonus!
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 03 juli 2018 23:18, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Finns det något som styrker ovanstående påståenden, t ex uttalanden av politiker, utredningar/rapporter, protokollsutdrag etc?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Finns det något som styrker ovanstående påståenden, t ex uttalanden av politiker, utredningar/rapporter, protokollsutdrag etc?

undrar
Thomas K Ohlsson
Avtalet:
Regeringskansliet skrev:Åtgärden avser färdigställande av kapacitetsstark kollektivtrafik mellan Bergsbrunna och Södra staden. Åtgärden är en förutsättning för kommunens bostadsåtagande enligt punkt 6.14.-6.16. Bostadsåtagandet är i sin tur en förutsättning för utbyggnad av järnvägen till fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm.
Kunskapsspåret nämns bara en gång i förbigående.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Ultunalänken föreslogs av regeringens samordnare i samband med planeringen av en ny stad i södra Uppsala. Länken är nästan en förutsättning för att bygga 33 000 nya bostäder där. Byggs inte bostäderna så faller även fyrspåret. Inget seriöst parti kommer att äventyra hela paketet. Kunskapsspåret är däremot en vanlig kollektivtrafiksatsning. Inget större projekt står och faller med Kunskapsspåret. Det betyder inte att Kunskapsspåret inte borde byggas, men det är inte omöjligt att det skjuts framåt i tiden.

Huvudsyftet med Ultunalänken är inte att förse Gottsunda med en snabbare förbindelse till centrala Uppsala - det är en eventuell bonus!
Ultunalänken står och faller med Kunskapsspåret. Det är ingen som har föreställt sig att bara bygga den södra halvan av spårvägen. Det är ju en mycket märklig tanke, jag hade inte trott att någon skulle göra en sådan tolkning.

Avtalstexten du citerar tillför inte så mycket i sammanhanget. Sådana brukar vara ganska vaga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar