Folkomröstningar kan vara farliga (jämför Brexit), men i detta fall är spårvägen redan finansierad. De styrande (S + V + Mp) skulle kunna ställa följande fråga: "Vill du ha en spårväg som betalas av staten eller en BRT-bana som betalas av Uppsala kommun?"Nils Carl Aspenberg skrev: ↑söndag 30 oktober 2022 2:33 Å la innbyggerne bestemme er farlig. Det har vi sett flere steder i Tyskland. I Wiesbaden, Aachen og Tübingen er sporveien stemt ned. Det er ingen steder i Tyskland hvor en folkeavstemning har gitt positivt resultat. Så dersom beboerne i Uppsala skal bestemme, så blir det trolig ingen sporvei.
Spårvägsplaner i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Hur kommer frågan vara formulerad? Vilka villkor kommer att gälla? Vilket datum blir folkomröstningen?
Är detta bestämt?
Är detta bestämt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Enceladus skrev: ↑söndag 30 oktober 2022 2:53Folkomröstningar kan vara farliga (jämför Brexit), men i detta fall är spårvägen redan finansierad. De styrande (S + V + Mp) skulle kunna ställa följande fråga: "Vill du ha en spårväg som betalas av staten eller en BRT-bana som betalas av Uppsala kommun?"Nils Carl Aspenberg skrev: ↑söndag 30 oktober 2022 2:33 Å la innbyggerne bestemme er farlig. Det har vi sett flere steder i Tyskland. I Wiesbaden, Aachen og Tübingen er sporveien stemt ned. Det er ingen steder i Tyskland hvor en folkeavstemning har gitt positivt resultat. Så dersom beboerne i Uppsala skal bestemme, så blir det trolig ingen sporvei.
Farlig beror väl på vad man hoppas på för utfall?
Dock så lär det vara avsevärt svårare att vinna gehör för spårvägar i en stad som inte har någon spårväg så som Uppsala. "Folket" skulle garanterat rösta nej till en spårväg oavsett finansiering och sträckning.
I tex Göteborg skulle "folket" mer sannolikt rösta för en utbyggnad av spårvägen.
Minns det högljudda motståndet mot Tvärbanan.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
"Vill du ha spårväg? Ja/Nej." Då blir det nej till spårväg.Hechtwagen skrev: ↑måndag 14 november 2022 11:13 Farlig beror väl på vad man hoppas på för utfall?
Dock så lär det vara avsevärt svårare att vinna gehör för spårvägar i en stad som inte har någon spårväg så som Uppsala. "Folket" skulle garanterat rösta nej till en spårväg oavsett finansiering och sträckning.
I tex Göteborg skulle "folket" mer sannolikt rösta för en utbyggnad av spårvägen.
Minns det högljudda motståndet mot Tvärbanan.
"Vill du ha 33000 fler bostäder och trafikkaos, eller 33000 fler bostäder och lite mindre trafikkaos tack vare spårväg?" Då kan det bli spårväg.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Ska spårvagnen eller lättåget eller vad det blir gå i egen banvall delar av sträckan?
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Eget utrymme i stort sett hela sträckan. Ingen makadambanvall någonstans.Pluppiplopp skrev: ↑torsdag 17 november 2022 10:02 Ska spårvagnen eller lättåget eller vad det blir gå i egen banvall delar av sträckan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Bra, vi vill ju inte ha en Spårväg City för tung trafik.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Oklart om det finns medel budgeterat för folkomröstning under 2023. Det kan bli aktuellt med omröstning vid EU-valet 2024.
Stefan Hanna: "en viktig faktor som avgör tidpunkten är att planeringen av spårvägen inte ska ha kommit så långt att det inte går att backa."
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... t/r3xzog2r
Stefan Hanna: "en viktig faktor som avgör tidpunkten är att planeringen av spårvägen inte ska ha kommit så långt att det inte går att backa."
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... t/r3xzog2r
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Nu finns det majoritet i kommunfullmäktige för att bygga spårväg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... ng--lk5801
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... ng--lk5801
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det hade varit fullständigt vansinne att tacka nej till alla statliga miljarder. Jag minns när signaturen "TKO" skrev att staten i praktiken tvingar Uppsala att bygga spårvägen med det extremt förmånliga avtalet. Skribenten räknade väl med att Uppsala inte skulle styras av populister - vilket lyckligtvis blev fallet.twr skrev: ↑onsdag 31 maj 2023 22:26 Nu finns det majoritet i kommunfullmäktige för att bygga spårväg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... ng--lk5801
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Uppsala hade liksom Gävle samt Sundsvall spårväg tidigare. Folket i Frankfurt (Oder) har tidigare varit emot spårväg över bron till den Polska tvillingstaden som före kriget var en del av Frankfurt (Oder), tror att det börjar vända nu eftersom busslinjen som inrättades kör med bussar som är ûberfulla. Är det någon som vet bättre?Hechtwagen skrev: ↑måndag 14 november 2022 11:13Enceladus skrev: ↑söndag 30 oktober 2022 2:53Folkomröstningar kan vara farliga (jämför Brexit), men i detta fall är spårvägen redan finansierad. De styrande (S + V + Mp) skulle kunna ställa följande fråga: "Vill du ha en spårväg som betalas av staten eller en BRT-bana som betalas av Uppsala kommun?"Nils Carl Aspenberg skrev: ↑söndag 30 oktober 2022 2:33 Å la innbyggerne bestemme er farlig. Det har vi sett flere steder i Tyskland. I Wiesbaden, Aachen og Tübingen er sporveien stemt ned. Det er ingen steder i Tyskland hvor en folkeavstemning har gitt positivt resultat. Så dersom beboerne i Uppsala skal bestemme, så blir det trolig ingen sporvei.
Farlig beror väl på vad man hoppas på för utfall?
Dock så lär det vara avsevärt svårare att vinna gehör för spårvägar i en stad som inte har någon spårväg så som Uppsala. "Folket" skulle garanterat rösta nej till en spårväg oavsett finansiering och sträckning.
I tex Göteborg skulle "folket" mer sannolikt rösta för en utbyggnad av spårvägen.
Minns det högljudda motståndet mot Tvärbanan.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
https://www.uppsala.se/kommun-och-polit ... rsavtalet/
På länken står:
Uppsala kommun kommer att ta en förhandling med staten om att justera fyrspårsavtalet. De grundläggande delarna ligger fast – att bygga spårväg och 33 000 bostäder. Dock vill Uppsala kommun utöka det område där bostäderna ska ligga till att även omfatta områden längs spårvägens och Ostkustbanans sträckning. Det handlar om Ulleråker, fler delar av Gottsunda och Rosenlund (ett planerat område mellan Rosendal och Ulleråker). Längs Ostkustbanan handlar det om Storvreta, Vattholma och Skyttorp.
Ändringen skulle ge möjlighet till friare planering, och skulle också möjliggöra en reservplan då den planering som skett sedan avtalet skrevs på visar att det kan uppstå hinder för den planerade utbyggnaden inom det ursprungliga området, inte minst på grund av den nya tillämpningen av reglerna för artskydd.
Spårvägen klar samtidigt som södra järnvägsstationen
En annan punkt som Uppsala kommer att förhandla om är att spårvägen behöver vara klar först 2033, istället för 2029 som det står i det ursprungliga fyrspårsavtalet. Spårvägen kommer i så fall att ansluta till den nya tågstationen söder om Bergsbrunna samtidigt som den planeras stå färdig.
En ytterligare justering handlar om att förtydliga att Uppsala kommuns åtagande handlar om att ha en färdig planering för 33 000 bostäder år 2050. Däremot behöver inte själva husen stå klara, då byggandet till övervägande del görs av marknadsdrivna byggbolag och ligger utanför Uppsala kommuns påverkan.
Det låter som rimliga förslag tycker jag. Förhoppningsvis gör det de politiskt känsliga delarna av avtalet mindre känsliga och ökar då chansen att spårvägen förverkligas.
På länken står:
Uppsala kommun kommer att ta en förhandling med staten om att justera fyrspårsavtalet. De grundläggande delarna ligger fast – att bygga spårväg och 33 000 bostäder. Dock vill Uppsala kommun utöka det område där bostäderna ska ligga till att även omfatta områden längs spårvägens och Ostkustbanans sträckning. Det handlar om Ulleråker, fler delar av Gottsunda och Rosenlund (ett planerat område mellan Rosendal och Ulleråker). Längs Ostkustbanan handlar det om Storvreta, Vattholma och Skyttorp.
Ändringen skulle ge möjlighet till friare planering, och skulle också möjliggöra en reservplan då den planering som skett sedan avtalet skrevs på visar att det kan uppstå hinder för den planerade utbyggnaden inom det ursprungliga området, inte minst på grund av den nya tillämpningen av reglerna för artskydd.
Spårvägen klar samtidigt som södra järnvägsstationen
En annan punkt som Uppsala kommer att förhandla om är att spårvägen behöver vara klar först 2033, istället för 2029 som det står i det ursprungliga fyrspårsavtalet. Spårvägen kommer i så fall att ansluta till den nya tågstationen söder om Bergsbrunna samtidigt som den planeras stå färdig.
En ytterligare justering handlar om att förtydliga att Uppsala kommuns åtagande handlar om att ha en färdig planering för 33 000 bostäder år 2050. Däremot behöver inte själva husen stå klara, då byggandet till övervägande del görs av marknadsdrivna byggbolag och ligger utanför Uppsala kommuns påverkan.
Det låter som rimliga förslag tycker jag. Förhoppningsvis gör det de politiskt känsliga delarna av avtalet mindre känsliga och ökar då chansen att spårvägen förverkligas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Uppsala fortsätter på spårvägsspåret
Uppsnabbat från regionfullmäktige den 7-8 juni 2023
Nu är det nästan klappat och klart för Uppsalas två kommande spårvägslinjer!Bussmagasinet skrev:Kommunfullmäktige i Uppsala avslog på måndagskvällen efter en maratondebatt en motion om att stoppa det planerade spårvägsbygget i staden. Det innebär att arbetet med att skapa två spårvägslinjer mellan Uppsala centralstation och den nya tågstationen i södra Uppsala går vidare. Beslutet fattades sedan liberalerna häromveckan bytte inställning i spårvägsfrågan. Därmed är det klart att det inte blir någon BRT-lösning i Uppsala.
Uppsnabbat från regionfullmäktige den 7-8 juni 2023
Här är några nyheter från senaste regionfullmäktige. M verkar ha accepterat att spårvägen byggs. Därmed minskar risken väsentligt att projektet stoppas.Region Uppsala skrev:Region Uppsala upphandlar samverkansentreprenad för spårvagnsdepå
Region Uppsala ska upphandla en samverkansentreprenad för att bygga en spårvagnsdepå. Det beslutade regionfullmäktige.
Region Uppsala har genom ett samverkansavtal med Uppsala kommun åtagit sig ansvar för att bygga en spårvagnsdepå. Enligt tidplanen ska spårvagnsdepån vara klar under första kvartalet 2028 för att spårvägen ska kunna trafikeras senast i slutet av 2029.
Den upphandling som nu görs gäller projektering och kalkylering av produktionskostnader, som är ett första steg i processen. Regionfullmäktige väntas fatta det slutliga genomförandebeslutet under första halvåret 2025.
(SD) och (KD) yrkade på avslag. Regionfullmäktige avslog detta, vilket (SD) och (KD) reserverade sig mot.
Region Uppsala ska hyra in spårvagnar
Region Uppsala ska anskaffa spårvagnar till en framtida spårväg genom att hyra dem från AB Transitio. Det beslutade regionfullmäktige.
Region Uppsala har genom ett samverkansavtal med Uppsala kommun åtagit sig ansvar för att anskaffa och finansiera de spårvagnar som behövs för genomförandet av Uppsala spårväg.
Det nu fattade beslutet gäller ägarformer: om Region Uppsala ska äga spårvagnarna eller hyra in dem från AB Transitio, där regionfullmäktige valde det senare. Detta motiveras bland annat av att Transitio har större kunskap och erfarenhet av anskaffning och förvaltning av spårfordon, än vad Region Uppsala har idag.
Beslutet gäller under förutsättning att spårvägen fortsatt ska genomföras i enlighet med samverkansavtalet mellan Region Uppsala och Uppsala kommun.
(SD) och (KD) yrkade på avslag, och reserverade sig mot beslutet.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Nu borde väl Ulo Maasing rotera på sin snurrstol över att BRT förlorar mot spårväg...
Som ni såg på en bild i ett tidigare inlägg tar riktig BRT mera utrymme i anspråk än spårväg.
Det här med dubbel ledade bussar är på väg ut, för dyrbara i underhållskostnader.
Som ni såg på en bild i ett tidigare inlägg tar riktig BRT mera utrymme i anspråk än spårväg.
Det här med dubbel ledade bussar är på väg ut, för dyrbara i underhållskostnader.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
En annan artikel: https://via.tt.se/pressmeddelande/full- ... Id=3351984
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Se nu till att det blir vanlig kontaktledning på hela anläggningen så ökar chansen att det funkar hyfsat redan från start.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Kanske en resa till Tammerfors för att få goda tips därifrån?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
På vilka spårvägar har man ovanlig kontaktledning?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 juni 2023 12:44 Se nu till att det blir vanlig kontaktledning på hela anläggningen så ökar chansen att det funkar hyfsat redan från start.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Kontaktledning, inte batterispårvagnar eller någon annan speciallösning.4330 skrev: ↑lördag 24 juni 2023 10:42På vilka spårvägar har man ovanlig kontaktledning?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 juni 2023 12:44 Se nu till att det blir vanlig kontaktledning på hela anläggningen så ökar chansen att det funkar hyfsat redan från start.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.