Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"Får kommunen inga pengar* till spårvagn är en busslinje det troligaste scenariot. Man pratar då om en så kallad BRT (bus rapid transit), vilket är kollektivtrafik som går på en egen bana, ungefär som en spårvagn, men som trafikeras med bussar." (Det är UNT-skribenten Johan Heimer som analyserar/spekulerar. Om han har koll på läget undandrar sej min bedömning, men det verkar troligt...)
*) "Pengarna" det talas om är 2 miljarder i "stadsutvecklingsbidrag" från Trafikverket, som ännu ej vare sej förhandlats eller beslutats. Som jämförelse fick Lund 300 miljoner till sin spårvägsutbyggnad.
/TKO
Skriver nedan såsom jag uppfattar situationen. Jag kan ha fel i detaljer, men tror att de grova dragen ser ut så här:
Citerar en av artiklarna: Om Uppsala via stadsmiljöavtal får 900 miljoner som medfinansiering förbinder sig kommunen att bygga en spårväg. En spårväg längs Ultunalänken, som är 6,6 km, har grovt beräknats kosta 1,8 miljarder.
Jag tolkar det som att det är 900 miljoner statliga pengar som behövs (50 % av 1,8 miljarder). (De 320 miljoner som Lund fick var helt enkelt hälften av kostnaden. Men senare fick de ytterligare 100 miljoner har jag för mig.) Stadsmiljöavtalen är väl just avtal, men inte förhandlingar på samma sätt som till exempel Sverigeförhandlingen. Kommunerna får beskriva sitt projekt i ansökan, och om det anses uppfylla villkoren tillräckligt väl tilldelas pengar. När pengar delades ut för några år sedan fick Uppsala den överlägset största posten av alla kommuner, om jag minns rätt var det 470 miljoner, för högkvalitativ kollektivtrafik i Kunskapsspåret.
Så du har rätt i att det formellt inte alls är färdigt ännu. Men jag tror det är god chans att man får de 900 miljonerna, och detta kräver alltså ingen förhandling, bara en ansökan.
TKO skrev:Däremot verkar avtalskonstruktionen ge kommunen ett ekonomiskt incitament att välja spårväg - vilket väl är en av de saker som gjort högerpartierna upprörda.
Har högerpartierna någonsin varit intresserade av spårvägar utanför rikemansområdena? Jag tror nämligen att både Kistagrenen och Spårväg Syd skulle ha påbörjats mycket tidigare med ett rödgrönt landsting - kanske även Spårväg City!
"Får kommunen inga pengar* till spårvagn är en busslinje det troligaste scenariot. Man pratar då om en så kallad BRT (bus rapid transit), vilket är kollektivtrafik som går på en egen bana, ungefär som en spårvagn, men som trafikeras med bussar." (Det är UNT-skribenten Johan Heimer som analyserar/spekulerar. Om han har koll på läget undandrar sej min bedömning, men det verkar troligt...)
*) "Pengarna" det talas om är 2 miljarder i "stadsutvecklingsbidrag" från Trafikverket, som ännu ej vare sej förhandlats eller beslutats. Som jämförelse fick Lund 300 miljoner till sin spårvägsutbyggnad.
/TKO
Skriver nedan såsom jag uppfattar situationen. Jag kan ha fel i detaljer, men tror att de grova dragen ser ut så här:
Citerar en av artiklarna: Om Uppsala via stadsmiljöavtal får 900 miljoner som medfinansiering förbinder sig kommunen att bygga en spårväg. En spårväg längs Ultunalänken, som är 6,6 km, har grovt beräknats kosta 1,8 miljarder.
Jag tolkar det som att det är 900 miljoner statliga pengar som behövs (50 % av 1,8 miljarder). (De 320 miljoner som Lund fick var helt enkelt hälften av kostnaden. Men senare fick de ytterligare 100 miljoner har jag för mig.) Stadsmiljöavtalen är väl just avtal, men inte förhandlingar på samma sätt som till exempel Sverigeförhandlingen. Kommunerna får beskriva sitt projekt i ansökan, och om det anses uppfylla villkoren tillräckligt väl tilldelas pengar. När pengar delades ut för några år sedan fick Uppsala den överlägset största posten av alla kommuner, om jag minns rätt var det 470 miljoner, för högkvalitativ kollektivtrafik i Kunskapsspåret.
Så du har rätt i att det formellt inte alls är färdigt ännu. Men jag tror det är god chans att man får de 900 miljonerna, och detta kräver alltså ingen förhandling, bara en ansökan.
Fast jag uppfattar det som att Uppsala (ännu inte) fått stadsmiljöpengar till första delen av spårvägen - "Kunskapsspåret". Och Trafikverkets budget för samtliga stadsmiljöavtal i landet är 1 miljard kronor per år... nu kan ju utbetalningarna delas upp på flera år, men för att det hela ska gå i land måste Uppsala få en mycket stor del av "stadsmiljöpengarna"!
Och grundfrågan kvarstår, jag tror inte att Uppsala vare sej beslutat att det skall bli spårväg längs "Kunskapsspåret" eller ansökt om stadsmiljöpengar för detta. Och utan spår in till stan blir ju spår till Bergsbrunna ointressant!
Men jag både tror och hoppas att det finns goda chanser att vi åter får se spårvagnar rulla i Uppsala. Maria Gardfjell är både klok och listig, det visade hon inte minst under tiden på KF!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
"Får kommunen inga pengar* till spårvagn är en busslinje det troligaste scenariot. Man pratar då om en så kallad BRT (bus rapid transit), vilket är kollektivtrafik som går på en egen bana, ungefär som en spårvagn, men som trafikeras med bussar." (Det är UNT-skribenten Johan Heimer som analyserar/spekulerar. Om han har koll på läget undandrar sej min bedömning, men det verkar troligt...)
*) "Pengarna" det talas om är 2 miljarder i "stadsutvecklingsbidrag" från Trafikverket, som ännu ej vare sej förhandlats eller beslutats. Som jämförelse fick Lund 300 miljoner till sin spårvägsutbyggnad.
/TKO
Skriver nedan såsom jag uppfattar situationen. Jag kan ha fel i detaljer, men tror att de grova dragen ser ut så här:
Citerar en av artiklarna: Om Uppsala via stadsmiljöavtal får 900 miljoner som medfinansiering förbinder sig kommunen att bygga en spårväg. En spårväg längs Ultunalänken, som är 6,6 km, har grovt beräknats kosta 1,8 miljarder.
Jag tolkar det som att det är 900 miljoner statliga pengar som behövs (50 % av 1,8 miljarder). (De 320 miljoner som Lund fick var helt enkelt hälften av kostnaden. Men senare fick de ytterligare 100 miljoner har jag för mig.) Stadsmiljöavtalen är väl just avtal, men inte förhandlingar på samma sätt som till exempel Sverigeförhandlingen. Kommunerna får beskriva sitt projekt i ansökan, och om det anses uppfylla villkoren tillräckligt väl tilldelas pengar. När pengar delades ut för några år sedan fick Uppsala den överlägset största posten av alla kommuner, om jag minns rätt var det 470 miljoner, för högkvalitativ kollektivtrafik i Kunskapsspåret.
Så du har rätt i att det formellt inte alls är färdigt ännu. Men jag tror det är god chans att man får de 900 miljonerna, och detta kräver alltså ingen förhandling, bara en ansökan.
Fast jag uppfattar det som att Uppsala (ännu inte) fått stadsmiljöpengar till första delen av spårvägen - "Kunskapsspåret". Och Trafikverkets budget för samtliga stadsmiljöavtal i landet är 1 miljard kronor per år... nu kan ju utbetalningarna delas upp på flera år, men för att det hela ska gå i land måste Uppsala få en mycket stor del av "stadsmiljöpengarna"!
Och grundfrågan kvarstår, jag tror inte att Uppsala vare sej beslutat att det skall bli spårväg längs "Kunskapsspåret" eller ansökt om stadsmiljöpengar för detta. Och utan spår in till stan blir ju spår till Bergsbrunna ointressant!
Men jag både tror och hoppas att det finns goda chanser att vi åter får se spårvagnar rulla i Uppsala. Maria Gardfjell är både klok och listig, det visade hon inte minst under tiden på KF!
/TKO
Jag tror att de fick pengar för Kunskapsspåret för flera år sedan, men utan att det specifikt var spårväg som pekades ut.
Det stämmer att det inte har beslutats att bygga spårväg längs Kunskapsspåret. Det beslutet fattas samtidigt som spårväg i Ultunalänken, så jag har uppfattat det.
2016 fick staden 241 635 000 kr för åtgärder längs "Kunskapsstråket"
- Kollektivtrafikgata Ulleråker
- Bro för kollektivtrafik
- Kollektivtrafikkörfält
- Stationsliknande hållplatser
- Åtgärder i handlingsplan för framkomlighet i linjenät
Snarare "BRT" än spårväg, vill man vara positiv kan vi se det som förberedelser för spårtrafik. Åtgärderna skulle påbörjas under 2016 och vara färdiga december 2018.
Intressant är att kollektivtrafiksstråket mot Ulleråker och Gottsunda omväxlande benämns "Kunskapsstråket" och "Kunskapsspåret" i de kommunala handlingarna. Det tyder på att det ännu är osäkert hur trafikeringen kommer att ske...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:Jag hittar detta stadsmiljöbidrag till Uppsala:
2016 fick staden 241 635 000 kr för åtgärder längs "Kunskapsstråket"
- Kollektivtrafikgata Ulleråker
- Bro för kollektivtrafik
- Kollektivtrafikkörfält
- Stationsliknande hållplatser
- Åtgärder i handlingsplan för framkomlighet i linjenät
Snarare "BRT" än spårväg, vill man vara positiv kan vi se det som förberedelser för spårtrafik. Åtgärderna skulle påbörjas under 2016 och vara färdiga december 2018.
Intressant är att kollektivtrafiksstråket mot Ulleråker och Gottsunda omväxlande benämns "Kunskapsstråket" och "Kunskapsspåret" i de kommunala handlingarna. Det tyder på att det ännu är osäkert hur trafikeringen kommer att ske...
/TKO
Undrar vilken roll den här listan spelat i linjenätsomläggningen förra året.
Hur som haver studsade jag till över att kollektivtrafikgata i Ulleråker specifikt nämndes. Gatorna där har nämligen ingen nämnvärd biltrafik. Största trafikhindret är mötande bussar samt diverse tillfälligt parkerade bilar. Ulleråker står ganska långt ned på min lista över platser där jag anser kollekivtrafiksfrämjande åtgärder är nödiga. Viktigaste åtgärden där är att bredda bron över Kungsängsleden, och det därför att den är för smal för att tillåta möten mellan bussar (dessutom saknar den trottoar, så både gång- och cykeltrafik måste försiggå i körbanan).
SI
som har till yrke att köra bussarna ifråga
P.S. Vore det inte en idé att högljutt fråga EXAKT vad BRT är för något. Just för att trumma in i allmänheten att det är skillnad mellan riktig BRT och politisk-debatt/propaganda-BRT, som ju alla på det här forumet tycks vara överens om är en bortfuskad BRT.
TKO skrev:Jag hittar detta stadsmiljöbidrag till Uppsala:
2016 fick staden 241 635 000 kr för åtgärder längs "Kunskapsstråket"
- Kollektivtrafikgata Ulleråker
- Bro för kollektivtrafik
- Kollektivtrafikkörfält
- Stationsliknande hållplatser
- Åtgärder i handlingsplan för framkomlighet i linjenät
Snarare "BRT" än spårväg, vill man vara positiv kan vi se det som förberedelser för spårtrafik. Åtgärderna skulle påbörjas under 2016 och vara färdiga december 2018.
Intressant är att kollektivtrafiksstråket mot Ulleråker och Gottsunda omväxlande benämns "Kunskapsstråket" och "Kunskapsspåret" i de kommunala handlingarna. Det tyder på att det ännu är osäkert hur trafikeringen kommer att ske...
/TKO
Tack!
Summan var alltså ungefär hälften av vad mitt minne sa.
Ja, i Uppsala har man länge jobbat med BRT och spårväg parallellt utan att vilja välja. Frågan är hur långt man har kommit med allt detta, och om pengarna brinner inne om det tar för lång tid?
TKO skrev:Jag hittar detta stadsmiljöbidrag till Uppsala:
2016 fick staden 241 635 000 kr för åtgärder längs "Kunskapsstråket"
- Kollektivtrafikgata Ulleråker
- Bro för kollektivtrafik
- Kollektivtrafikkörfält
- Stationsliknande hållplatser
- Åtgärder i handlingsplan för framkomlighet i linjenät
Snarare "BRT" än spårväg, vill man vara positiv kan vi se det som förberedelser för spårtrafik. Åtgärderna skulle påbörjas under 2016 och vara färdiga december 2018.
Intressant är att kollektivtrafiksstråket mot Ulleråker och Gottsunda omväxlande benämns "Kunskapsstråket" och "Kunskapsspåret" i de kommunala handlingarna. Det tyder på att det ännu är osäkert hur trafikeringen kommer att ske...
/TKO
Undrar vilken roll den här listan spelat i linjenätsomläggningen förra året.
Hur som haver studsade jag till över att kollektivtrafikgata i Ulleråker specifikt nämndes. Gatorna där har nämligen ingen nämnvärd biltrafik. Största trafikhindret är mötande bussar samt diverse tillfälligt parkerade bilar. Ulleråker står ganska långt ned på min lista över platser där jag anser kollekivtrafiksfrämjande åtgärder är nödiga. Viktigaste åtgärden där är att bredda bron över Kungsängsleden, och det därför att den är för smal för att tillåta möten mellan bussar (dessutom saknar den trottoar, så både gång- och cykeltrafik måste försiggå i körbanan).
SI
som har till yrke att köra bussarna ifråga
P.S. Vore det inte en idé att högljutt fråga EXAKT vad BRT är för något. Just för att trumma in i allmänheten att det är skillnad mellan riktig BRT och politisk-debatt/propaganda-BRT, som ju alla på det här forumet tycks vara överens om är en bortfuskad BRT.
Jag är inte bussförare som du, men jag tänker att det inte är dagens Ulleråker man talar om, utan en framtida stadsdel med tusentals nya bostäder. Bron som nämns i listan är en ny bro längre västerut, för en spårväg som går nära inpå Ångströmlaboratoriet.
Väldigt trevligt besked. Tycker det sänder bra signaler till andra som står i samma läge. Just att man gick på spårväg direkt och inte en BRT lösning som inte medger några expansionsmöjligheter.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Mycket glädjande besked från Uppsala - nu kanske vi kan anse det är grönt ljus för spårvägen, trots att några formella beslut återstår. När nu både staden och regionen drar åt samma håll borde det kunna rulla på med god hastighet, kanske något för oss stockholmare att ta efter?
Jag konstaterar med glädje att även moderaterna står bakom spårvägsplanera, partiet verkar ha övergivit blockpolitiken för att istället bidraga kontruktivt i sakfrågorna. (Centern och Liberalerna fortsätter naturligtvis att vara emot - men annat var ju inte att vänta...)
Det ska bli spännande att se hur linjen dras genom innerstaden till Centralen, för det är väl där ändhållplatsen - åtminstone tills vidare - skall ligga? Men det logiska måste väl vara att i en andra etapp gå vidare mot ost/nordost, jag har för mej att när Råbyvägen byggdes om för några år sedan utformades den för att möjliggöra spårvägstrafik.
håller tummarna gör
Thomas K Ohlsson
Handlingar till regionfullmäktige, spårväg och fyrspår finns på sidan 51.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
I princip innebär förslaget att södra delen av forna linje 4 återuppstår, om än till Resecentrum istället för Stora Torget, samt att hållplatsen vid Polacksbacken hamnar på andra sidan om nuvarande Ångströms laboratorium.
I princip innebär förslaget att södra delen av forna linje 4 återuppstår, om än till Resecentrum istället för Stora Torget, samt att hållplatsen vid Polacksbacken hamnar på andra sidan om nuvarande Ångströms laboratorium.
Ja, det verkar så. Denna karta finns även i den andra tråden om Uppsalas spårvägsplaner!
Min fråga gällde egentligen om det finns något mer detaljerat angående sträckningen i innerstaden. WSP gjorde en utredning om teknikval för några år sedan, där kanske det finns lite mer. Men det är å andra sidan några år sedan...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!