Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jag tror den här artikeln beskriver läget, och knäckfrågan:

Skarpt läge för spårväg i Uppsala, UNT 18-01-28.

"Får kommunen inga pengar* till spårvagn är en busslinje det troligaste scenariot. Man pratar då om en så kallad BRT (bus rapid transit), vilket är kollektivtrafik som går på en egen bana, ungefär som en spårvagn, men som trafikeras med bussar." (Det är UNT-skribenten Johan Heimer som analyserar/spekulerar. Om han har koll på läget undandrar sej min bedömning, men det verkar troligt...)

*) "Pengarna" det talas om är 2 miljarder i "stadsutvecklingsbidrag" från Trafikverket, som ännu ej vare sej förhandlats eller beslutats. Som jämförelse fick Lund 300 miljoner till sin spårvägsutbyggnad.

/TKO
Skriver nedan såsom jag uppfattar situationen. Jag kan ha fel i detaljer, men tror att de grova dragen ser ut så här:

Citerar en av artiklarna: Om Uppsala via stadsmiljöavtal får 900 miljoner som medfinansiering förbinder sig kommunen att bygga en spårväg. En spårväg längs Ultunalänken, som är 6,6 km, har grovt beräknats kosta 1,8 miljarder.

Jag tolkar det som att det är 900 miljoner statliga pengar som behövs (50 % av 1,8 miljarder). (De 320 miljoner som Lund fick var helt enkelt hälften av kostnaden. Men senare fick de ytterligare 100 miljoner har jag för mig.) Stadsmiljöavtalen är väl just avtal, men inte förhandlingar på samma sätt som till exempel Sverigeförhandlingen. Kommunerna får beskriva sitt projekt i ansökan, och om det anses uppfylla villkoren tillräckligt väl tilldelas pengar. När pengar delades ut för några år sedan fick Uppsala den överlägset största posten av alla kommuner, om jag minns rätt var det 470 miljoner, för högkvalitativ kollektivtrafik i Kunskapsspåret.

Så du har rätt i att det formellt inte alls är färdigt ännu. Men jag tror det är god chans att man får de 900 miljonerna, och detta kräver alltså ingen förhandling, bara en ansökan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Däremot verkar avtalskonstruktionen ge kommunen ett ekonomiskt incitament att välja spårväg - vilket väl är en av de saker som gjort högerpartierna upprörda.
Har högerpartierna någonsin varit intresserade av spårvägar utanför rikemansområdena? Jag tror nämligen att både Kistagrenen och Spårväg Syd skulle ha påbörjats mycket tidigare med ett rödgrönt landsting - kanske även Spårväg City!

(Gottsunda är inte ett rikemansområde.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Jag tror den här artikeln beskriver läget, och knäckfrågan:

Skarpt läge för spårväg i Uppsala, UNT 18-01-28.

"Får kommunen inga pengar* till spårvagn är en busslinje det troligaste scenariot. Man pratar då om en så kallad BRT (bus rapid transit), vilket är kollektivtrafik som går på en egen bana, ungefär som en spårvagn, men som trafikeras med bussar." (Det är UNT-skribenten Johan Heimer som analyserar/spekulerar. Om han har koll på läget undandrar sej min bedömning, men det verkar troligt...)

*) "Pengarna" det talas om är 2 miljarder i "stadsutvecklingsbidrag" från Trafikverket, som ännu ej vare sej förhandlats eller beslutats. Som jämförelse fick Lund 300 miljoner till sin spårvägsutbyggnad.

/TKO
Skriver nedan såsom jag uppfattar situationen. Jag kan ha fel i detaljer, men tror att de grova dragen ser ut så här:

Citerar en av artiklarna: Om Uppsala via stadsmiljöavtal får 900 miljoner som medfinansiering förbinder sig kommunen att bygga en spårväg. En spårväg längs Ultunalänken, som är 6,6 km, har grovt beräknats kosta 1,8 miljarder.

Jag tolkar det som att det är 900 miljoner statliga pengar som behövs (50 % av 1,8 miljarder). (De 320 miljoner som Lund fick var helt enkelt hälften av kostnaden. Men senare fick de ytterligare 100 miljoner har jag för mig.) Stadsmiljöavtalen är väl just avtal, men inte förhandlingar på samma sätt som till exempel Sverigeförhandlingen. Kommunerna får beskriva sitt projekt i ansökan, och om det anses uppfylla villkoren tillräckligt väl tilldelas pengar. När pengar delades ut för några år sedan fick Uppsala den överlägset största posten av alla kommuner, om jag minns rätt var det 470 miljoner, för högkvalitativ kollektivtrafik i Kunskapsspåret.

Så du har rätt i att det formellt inte alls är färdigt ännu. Men jag tror det är god chans att man får de 900 miljonerna, och detta kräver alltså ingen förhandling, bara en ansökan.
Fast jag uppfattar det som att Uppsala (ännu inte) fått stadsmiljöpengar till första delen av spårvägen - "Kunskapsspåret". Och Trafikverkets budget för samtliga stadsmiljöavtal i landet är 1 miljard kronor per år... nu kan ju utbetalningarna delas upp på flera år, men för att det hela ska gå i land måste Uppsala få en mycket stor del av "stadsmiljöpengarna"!

Och grundfrågan kvarstår, jag tror inte att Uppsala vare sej beslutat att det skall bli spårväg längs "Kunskapsspåret" eller ansökt om stadsmiljöpengar för detta. Och utan spår in till stan blir ju spår till Bergsbrunna ointressant!

Men jag både tror och hoppas att det finns goda chanser att vi åter får se spårvagnar rulla i Uppsala. Maria Gardfjell är både klok och listig, det visade hon inte minst under tiden på KF!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Jag tror den här artikeln beskriver läget, och knäckfrågan:

Skarpt läge för spårväg i Uppsala, UNT 18-01-28.

"Får kommunen inga pengar* till spårvagn är en busslinje det troligaste scenariot. Man pratar då om en så kallad BRT (bus rapid transit), vilket är kollektivtrafik som går på en egen bana, ungefär som en spårvagn, men som trafikeras med bussar." (Det är UNT-skribenten Johan Heimer som analyserar/spekulerar. Om han har koll på läget undandrar sej min bedömning, men det verkar troligt...)

*) "Pengarna" det talas om är 2 miljarder i "stadsutvecklingsbidrag" från Trafikverket, som ännu ej vare sej förhandlats eller beslutats. Som jämförelse fick Lund 300 miljoner till sin spårvägsutbyggnad.

/TKO
Skriver nedan såsom jag uppfattar situationen. Jag kan ha fel i detaljer, men tror att de grova dragen ser ut så här:

Citerar en av artiklarna: Om Uppsala via stadsmiljöavtal får 900 miljoner som medfinansiering förbinder sig kommunen att bygga en spårväg. En spårväg längs Ultunalänken, som är 6,6 km, har grovt beräknats kosta 1,8 miljarder.

Jag tolkar det som att det är 900 miljoner statliga pengar som behövs (50 % av 1,8 miljarder). (De 320 miljoner som Lund fick var helt enkelt hälften av kostnaden. Men senare fick de ytterligare 100 miljoner har jag för mig.) Stadsmiljöavtalen är väl just avtal, men inte förhandlingar på samma sätt som till exempel Sverigeförhandlingen. Kommunerna får beskriva sitt projekt i ansökan, och om det anses uppfylla villkoren tillräckligt väl tilldelas pengar. När pengar delades ut för några år sedan fick Uppsala den överlägset största posten av alla kommuner, om jag minns rätt var det 470 miljoner, för högkvalitativ kollektivtrafik i Kunskapsspåret.

Så du har rätt i att det formellt inte alls är färdigt ännu. Men jag tror det är god chans att man får de 900 miljonerna, och detta kräver alltså ingen förhandling, bara en ansökan.
Fast jag uppfattar det som att Uppsala (ännu inte) fått stadsmiljöpengar till första delen av spårvägen - "Kunskapsspåret". Och Trafikverkets budget för samtliga stadsmiljöavtal i landet är 1 miljard kronor per år... nu kan ju utbetalningarna delas upp på flera år, men för att det hela ska gå i land måste Uppsala få en mycket stor del av "stadsmiljöpengarna"!

Och grundfrågan kvarstår, jag tror inte att Uppsala vare sej beslutat att det skall bli spårväg längs "Kunskapsspåret" eller ansökt om stadsmiljöpengar för detta. Och utan spår in till stan blir ju spår till Bergsbrunna ointressant!

Men jag både tror och hoppas att det finns goda chanser att vi åter får se spårvagnar rulla i Uppsala. Maria Gardfjell är både klok och listig, det visade hon inte minst under tiden på KF!

/TKO
Jag tror att de fick pengar för Kunskapsspåret för flera år sedan, men utan att det specifikt var spårväg som pekades ut.

Det stämmer att det inte har beslutats att bygga spårväg längs Kunskapsspåret. Det beslutet fattas samtidigt som spårväg i Ultunalänken, så jag har uppfattat det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Jag hittar detta stadsmiljöbidrag till Uppsala:

2016 fick staden 241 635 000 kr för åtgärder längs "Kunskapsstråket"
- Kollektivtrafikgata Ulleråker
- Bro för kollektivtrafik
- Kollektivtrafikkörfält
- Stationsliknande hållplatser
- Åtgärder i handlingsplan för framkomlighet i linjenät

Snarare "BRT" än spårväg, vill man vara positiv kan vi se det som förberedelser för spårtrafik. Åtgärderna skulle påbörjas under 2016 och vara färdiga december 2018.

Intressant är att kollektivtrafiksstråket mot Ulleråker och Gottsunda omväxlande benämns "Kunskapsstråket" och "Kunskapsspåret" i de kommunala handlingarna. Det tyder på att det ännu är osäkert hur trafikeringen kommer att ske...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Stefan Isaksson »

TKO skrev:Jag hittar detta stadsmiljöbidrag till Uppsala:

2016 fick staden 241 635 000 kr för åtgärder längs "Kunskapsstråket"
- Kollektivtrafikgata Ulleråker
- Bro för kollektivtrafik
- Kollektivtrafikkörfält
- Stationsliknande hållplatser
- Åtgärder i handlingsplan för framkomlighet i linjenät

Snarare "BRT" än spårväg, vill man vara positiv kan vi se det som förberedelser för spårtrafik. Åtgärderna skulle påbörjas under 2016 och vara färdiga december 2018.

Intressant är att kollektivtrafiksstråket mot Ulleråker och Gottsunda omväxlande benämns "Kunskapsstråket" och "Kunskapsspåret" i de kommunala handlingarna. Det tyder på att det ännu är osäkert hur trafikeringen kommer att ske...

/TKO
Undrar vilken roll den här listan spelat i linjenätsomläggningen förra året.

Hur som haver studsade jag till över att kollektivtrafikgata i Ulleråker specifikt nämndes. Gatorna där har nämligen ingen nämnvärd biltrafik. Största trafikhindret är mötande bussar samt diverse tillfälligt parkerade bilar. Ulleråker står ganska långt ned på min lista över platser där jag anser kollekivtrafiksfrämjande åtgärder är nödiga. Viktigaste åtgärden där är att bredda bron över Kungsängsleden, och det därför att den är för smal för att tillåta möten mellan bussar (dessutom saknar den trottoar, så både gång- och cykeltrafik måste försiggå i körbanan).

SI
som har till yrke att köra bussarna ifråga

P.S. Vore det inte en idé att högljutt fråga EXAKT vad BRT är för något. Just för att trumma in i allmänheten att det är skillnad mellan riktig BRT och politisk-debatt/propaganda-BRT, som ju alla på det här forumet tycks vara överens om är en bortfuskad BRT. :twisted:
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jag hittar detta stadsmiljöbidrag till Uppsala:

2016 fick staden 241 635 000 kr för åtgärder längs "Kunskapsstråket"
- Kollektivtrafikgata Ulleråker
- Bro för kollektivtrafik
- Kollektivtrafikkörfält
- Stationsliknande hållplatser
- Åtgärder i handlingsplan för framkomlighet i linjenät

Snarare "BRT" än spårväg, vill man vara positiv kan vi se det som förberedelser för spårtrafik. Åtgärderna skulle påbörjas under 2016 och vara färdiga december 2018.

Intressant är att kollektivtrafiksstråket mot Ulleråker och Gottsunda omväxlande benämns "Kunskapsstråket" och "Kunskapsspåret" i de kommunala handlingarna. Det tyder på att det ännu är osäkert hur trafikeringen kommer att ske...

/TKO
Tack!

Summan var alltså ungefär hälften av vad mitt minne sa.

Ja, i Uppsala har man länge jobbat med BRT och spårväg parallellt utan att vilja välja. Frågan är hur långt man har kommit med allt detta, och om pengarna brinner inne om det tar för lång tid?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Stefan Isaksson skrev:
TKO skrev:Jag hittar detta stadsmiljöbidrag till Uppsala:

2016 fick staden 241 635 000 kr för åtgärder längs "Kunskapsstråket"
- Kollektivtrafikgata Ulleråker
- Bro för kollektivtrafik
- Kollektivtrafikkörfält
- Stationsliknande hållplatser
- Åtgärder i handlingsplan för framkomlighet i linjenät

Snarare "BRT" än spårväg, vill man vara positiv kan vi se det som förberedelser för spårtrafik. Åtgärderna skulle påbörjas under 2016 och vara färdiga december 2018.

Intressant är att kollektivtrafiksstråket mot Ulleråker och Gottsunda omväxlande benämns "Kunskapsstråket" och "Kunskapsspåret" i de kommunala handlingarna. Det tyder på att det ännu är osäkert hur trafikeringen kommer att ske...

/TKO
Undrar vilken roll den här listan spelat i linjenätsomläggningen förra året.

Hur som haver studsade jag till över att kollektivtrafikgata i Ulleråker specifikt nämndes. Gatorna där har nämligen ingen nämnvärd biltrafik. Största trafikhindret är mötande bussar samt diverse tillfälligt parkerade bilar. Ulleråker står ganska långt ned på min lista över platser där jag anser kollekivtrafiksfrämjande åtgärder är nödiga. Viktigaste åtgärden där är att bredda bron över Kungsängsleden, och det därför att den är för smal för att tillåta möten mellan bussar (dessutom saknar den trottoar, så både gång- och cykeltrafik måste försiggå i körbanan).

SI
som har till yrke att köra bussarna ifråga

P.S. Vore det inte en idé att högljutt fråga EXAKT vad BRT är för något. Just för att trumma in i allmänheten att det är skillnad mellan riktig BRT och politisk-debatt/propaganda-BRT, som ju alla på det här forumet tycks vara överens om är en bortfuskad BRT. :twisted:
Jag är inte bussförare som du, men jag tänker att det inte är dagens Ulleråker man talar om, utan en framtida stadsdel med tusentals nya bostäder. Bron som nämns i listan är en ny bro längre västerut, för en spårväg som går nära inpå Ångströmlaboratoriet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Stefan Widén »

Uppsala lär väl snegla på Lund skulle jag gissa. Att Lund vågar satsa och inte Uppsala, som är så mycket större, skulle känns märklig.

Självklart vill de ha del av Statens kaka och dumt vore väl annars. Vi får nu hoppas att de som räknar räknar rätt.

Och som jag sa tidigare.... BRT är dyrt....spårväg är billigt!!

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Odd »

BRT är typ sånt här:
Bild

Detta är inte BRT:
Bild
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Jag skulle vilja säga att BRT är buss mellan tunnelbanestationer. I de flesta system finns både spärrar och plattformsdörrar. Exempel från Curitiba:

Bild
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

SVT: Regionfullmäktige säger ja till fyrspår
SVT skrev:Fyrspåret kommer att byggas i två etapper och förväntas vara klart år 2032. År 2029 ska spårvagn, bostäder och bron över Fyrisån vara klart.
UNT skriver dock att fyrspåret ska vara klara senast 2033.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Stefan Widén »

Väldigt trevligt besked. Tycker det sänder bra signaler till andra som står i samma läge. Just att man gick på spårväg direkt och inte en BRT lösning som inte medger några expansionsmöjligheter.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Mycket glädjande besked från Uppsala - nu kanske vi kan anse det är grönt ljus för spårvägen, trots att några formella beslut återstår. När nu både staden och regionen drar åt samma håll borde det kunna rulla på med god hastighet, kanske något för oss stockholmare att ta efter?

Jag konstaterar med glädje att även moderaterna står bakom spårvägsplanera, partiet verkar ha övergivit blockpolitiken för att istället bidraga kontruktivt i sakfrågorna. (Centern och Liberalerna fortsätter naturligtvis att vara emot - men annat var ju inte att vänta...)

Det ska bli spännande att se hur linjen dras genom innerstaden till Centralen, för det är väl där ändhållplatsen - åtminstone tills vidare - skall ligga? Men det logiska måste väl vara att i en andra etapp gå vidare mot ost/nordost, jag har för mej att när Råbyvägen byggdes om för några år sedan utformades den för att möjliggöra spårvägstrafik.

håller tummarna gör
Thomas K Ohlsson

Handlingar till regionfullmäktige, spårväg och fyrspår finns på sidan 51.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Bäverns gränd ska spårvägen gå i, fram till Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

twr skrev:Bäverns gränd ska spårvägen gå i, fram till Centralen.
Det är ju en klassisk spårvägssträckning!
Vad finns ritat på detta?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
jonsson
Inlägg: 62
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:01
Ort: Uppsala

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av jonsson »

Här finns det en karta: http://www.mynewsdesk.com/se/regionupps ... et-1146897

I princip innebär förslaget att södra delen av forna linje 4 återuppstår, om än till Resecentrum istället för Stora Torget, samt att hållplatsen vid Polacksbacken hamnar på andra sidan om nuvarande Ångströms laboratorium.
// Jonsson
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

jonsson skrev:Här finns det en karta: http://www.mynewsdesk.com/se/regionupps ... et-1146897

I princip innebär förslaget att södra delen av forna linje 4 återuppstår, om än till Resecentrum istället för Stora Torget, samt att hållplatsen vid Polacksbacken hamnar på andra sidan om nuvarande Ångströms laboratorium.
Ja, det verkar så. Denna karta finns även i den andra tråden om Uppsalas spårvägsplaner!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Min fråga gällde egentligen om det finns något mer detaljerat angående sträckningen i innerstaden. WSP gjorde en utredning om teknikval för några år sedan, där kanske det finns lite mer. Men det är å andra sidan några år sedan...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar