Spårvägsplaner i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvägsplaner i Uppsala
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
http://www.unt.se/start/sparvag-i-sveri ... 39679.aspx
http://www.bussmagasinet.se/2014/07/bus ... ar-uppsala
http://www.bussmagasinet.se/2014/07/bus ... ar-uppsala
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
I stort sett samma artikel fast hos UNT:
http://www.unt.se/uppland/uppsala/milja ... 26544.aspx
Jag ställer samma fråga som i Postvagnen:
Behöver man verkligen 40 vagnar?
Befintliga busslinje 3 som väl är "ungefär" lika lång har en körtid på trekvart enkel väg utan ställtid. Med 10-min-trafik och ett omlopp om två timmar (rejält tilltaget med 15 min ställtid vid varje ände och ingen restidsförkortning inräknat jämfört med bussarna) så går det åt 12 vagnar i trafik. Även om man lägger till åtta vagnar extra för att kunna ha någon på service, marginal för att jag höftat fel o.s.v. så har jag svårt att se hur det går åt mer än hälften så många vagnar.
Eller har man tänkt högre turtäthet (på delar av linjen)?
http://www.unt.se/uppland/uppsala/milja ... 26544.aspx
Jag ställer samma fråga som i Postvagnen:
Behöver man verkligen 40 vagnar?
Befintliga busslinje 3 som väl är "ungefär" lika lång har en körtid på trekvart enkel väg utan ställtid. Med 10-min-trafik och ett omlopp om två timmar (rejält tilltaget med 15 min ställtid vid varje ände och ingen restidsförkortning inräknat jämfört med bussarna) så går det åt 12 vagnar i trafik. Även om man lägger till åtta vagnar extra för att kunna ha någon på service, marginal för att jag höftat fel o.s.v. så har jag svårt att se hur det går åt mer än hälften så många vagnar.
Eller har man tänkt högre turtäthet (på delar av linjen)?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
I Uppsala planerar man alltså en spårväg som gällande infrastrukturkostnaden skulle bli flerfaldigt dyrare per kilometer än spårvägen i Bergen. Detta samtidigt som det inte finns några berg inom kommunen (till skillnad från Bergen) och den allmänna kostnadsnivån är också annars billigare än i Norge. Man kan bara undra var felet ligger som alltså gör att en ovanjordisk spårväg kostar 570-870 miljoner kronor per kilometer...
Det kan nämnas att i det relativt platta Tammerfors beräknas 23,5 kilometer spårväg kosta 1859 miljoner kronor eller 83 miljoner kronor per kilometer (exklusive kostnaden för depån som är 395 miljoner kronor).
Det kan nämnas att i det relativt platta Tammerfors beräknas 23,5 kilometer spårväg kosta 1859 miljoner kronor eller 83 miljoner kronor per kilometer (exklusive kostnaden för depån som är 395 miljoner kronor).
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Enkelt, man har låtit fel konsult räkna, med fel ingångsvärden.
mittstolpar genomgående, och 2,40 meter breda vagnar, sth 70 ger en billig bana. En modern spårvagn kan parkeras utomhus, snart står alla slbussar ute, och dom är ändå betydligt känsligare.
Man behöver inte heller flytta alla ledningar under spåren, modern teknik möjliggör arbeten från sidan vid behov.
Uppsala kan bjuda in besancon att visa hur man gör!
HS
mittstolpar genomgående, och 2,40 meter breda vagnar, sth 70 ger en billig bana. En modern spårvagn kan parkeras utomhus, snart står alla slbussar ute, och dom är ändå betydligt känsligare.
Man behöver inte heller flytta alla ledningar under spåren, modern teknik möjliggör arbeten från sidan vid behov.
Uppsala kan bjuda in besancon att visa hur man gör!
HS
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
500 kvadratmeter yta per kilometer dubbelspår?M_M skrev:Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
Professionell tyckare
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
inte om du ska köra buss i spåret.Kantorn skrev:500 kvadratmeter yta per kilometer dubbelspår?M_M skrev:Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Nej, det är sant. Men det är vad man sparar, annars. Inte mycket enligt min mening. Men det kanske finns andra skäl...2763 skrev:inte om du ska köra buss i spåret.Kantorn skrev:500 kvadratmeter yta per kilometer dubbelspår?M_M skrev:Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
/T
Professionell tyckare
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Antagligen finns en uppfattning att man kan haka på och sambeställa för bättre pris med smalare vagnar. Men fler och fler spårvägsnät kör väl breda vagnar?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Vad händer i Uppsala? Det talas om en konsultrapport som har skapat kalabalik? Någon som vet mer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Finns det verkligen underlag för så värst mycket fler butiker i centrala Uppsala?
Mitt intryck är att mycket av centrum har redan genomgått "butiks-gentrifiering" i form av att det mesta är de kedjor som finns överallt. Om vi tittar kring Bäverns Gränd (eller vad nu gatan heter som man passerar mellan stationen och sjukhuset) så går det ju redan idag riktigt många bussar där samtidigt som det ändå är ett "myrorna och obskyra butiker"-område. Uppsala lider väl mer av att det inte finns något mellanting mellan de stora kedjorna och "myrorna"/"musikinstrumentaffären"-butiker. Beror det i sin tur kanske på att de som handlar strömmar till från stora delar av länet och ids inte sätta sig in i vad icke-kedjebutiker säljer?
Eller är det månne så att stora inköpsområden med rejäla bilparkeringar faktiskt är var folk gärna handlar - även om de själva är stadsbor och tar bussen/cykeln till butikerna? (Jag skulle svara ja om det går smidigt att ta sig dit).
Mitt intryck är att mycket av centrum har redan genomgått "butiks-gentrifiering" i form av att det mesta är de kedjor som finns överallt. Om vi tittar kring Bäverns Gränd (eller vad nu gatan heter som man passerar mellan stationen och sjukhuset) så går det ju redan idag riktigt många bussar där samtidigt som det ändå är ett "myrorna och obskyra butiker"-område. Uppsala lider väl mer av att det inte finns något mellanting mellan de stora kedjorna och "myrorna"/"musikinstrumentaffären"-butiker. Beror det i sin tur kanske på att de som handlar strömmar till från stora delar av länet och ids inte sätta sig in i vad icke-kedjebutiker säljer?
Eller är det månne så att stora inköpsområden med rejäla bilparkeringar faktiskt är var folk gärna handlar - även om de själva är stadsbor och tar bussen/cykeln till butikerna? (Jag skulle svara ja om det går smidigt att ta sig dit).
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Eftersom jag ändå börjat skriva på detta forum igen kan jag ju svara på dina frågor:M_M skrev:Finns det verkligen underlag för så värst mycket fler butiker i centrala Uppsala?
Mitt intryck är att mycket av centrum har redan genomgått "butiks-gentrifiering" i form av att det mesta är de kedjor som finns överallt. Om vi tittar kring Bäverns Gränd (eller vad nu gatan heter som man passerar mellan stationen och sjukhuset) så går det ju redan idag riktigt många bussar där samtidigt som det ändå är ett "myrorna och obskyra butiker"-område. Uppsala lider väl mer av att det inte finns något mellanting mellan de stora kedjorna och "myrorna"/"musikinstrumentaffären"-butiker. Beror det i sin tur kanske på att de som handlar strömmar till från stora delar av länet och ids inte sätta sig in i vad icke-kedjebutiker säljer?
Eller är det månne så att stora inköpsområden med rejäla bilparkeringar faktiskt är var folk gärna handlar - även om de själva är stadsbor och tar bussen/cykeln till butikerna? (Jag skulle svara ja om det går smidigt att ta sig dit).
1) Nej
2) Ja
3) Ja
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Hur ser det ut med spårvägsplanerna i Uppsala? Vad tycker de politiska partierna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
En debattartikel: http://unt.se/asikt/debatt/sparvag-ger- ... 23308.aspx
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
http://rt-forum.se/nyheter/uppsala-vill-bygga-sparvag/
Uppsala har fått pengar i stadsmiljöavtal för att bygga bussinfrastruktur söderut från staden. Detta kan senare bli spårväg, enligt kommunpolitiker.
Uppsala har fått pengar i stadsmiljöavtal för att bygga bussinfrastruktur söderut från staden. Detta kan senare bli spårväg, enligt kommunpolitiker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.