Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8894
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Uppsalas framtida kollektivtrafik

Trivector har gjort en jämförelse mellan spårväg och BRT i Uppsala. Slutsatsen är i princip att buss inte klarar Uppsalas behov. I ett av scenarierna blir Uppsala större än Malmö är nu.
Intressant!

Men det är väl inte Uppsala som blir större än Malmö? Det är Uppsala kommun som skulle kunna bli större än Malmö kommun? Kommungränser är ofta ganska godtyckliga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:
Enceladus skrev:Uppsalas framtida kollektivtrafik

Trivector har gjort en jämförelse mellan spårväg och BRT i Uppsala. Slutsatsen är i princip att buss inte klarar Uppsalas behov. I ett av scenarierna blir Uppsala större än Malmö är nu.
Intressant!

Men det är väl inte Uppsala som blir större än Malmö? Det är Uppsala kommun som skulle kunna bli större än Malmö kommun? Kommungränser är ofta ganska godtyckliga.
Fast som trenderna är nu så skulle jag gissa att den största delen (åtminstone i absoluta tal=) av ökningen sker i Uppsala tätort, d v s i delar av spårvägens upptagningsormåde!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
twr
Inlägg: 8894
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Ulrik Berggren skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Uppsalas framtida kollektivtrafik

Trivector har gjort en jämförelse mellan spårväg och BRT i Uppsala. Slutsatsen är i princip att buss inte klarar Uppsalas behov. I ett av scenarierna blir Uppsala större än Malmö är nu.
Intressant!

Men det är väl inte Uppsala som blir större än Malmö? Det är Uppsala kommun som skulle kunna bli större än Malmö kommun? Kommungränser är ofta ganska godtyckliga.
Fast som trenderna är nu så skulle jag gissa att den största delen (åtminstone i absoluta tal=) av ökningen sker i Uppsala tätort, d v s i delar av spårvägens upptagningsormåde!
Det stämmer säkert, och det är ju bra. Det var bara själva orden som är missvisande.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8894
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9697
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

En miljon fler under det senaste decenniet
SCB skrev:Endast i Uppsala län ökade folkmängden i länets alla kommuner.

Den relativt största folkökningen bland länen hade Uppsala län där befolkningen under 2019 ökade med 7 359 personer vilket motsvarar 2,0 procent. Den största faktorn bakom folkökningen för Uppsala län var en hög nettoinflyttning från övriga län i Sverige.

Bland kommunerna hade Stockholm (11 919), Göteborg (7 413), Uppsala (5 603) och Malmö (4 853) den största folkökningen. Av de fyra kommunerna med störst befolkningstillväxt var det bara Uppsala som hade en större folkökning under 2019 än under 2018.
Det pågår en enorm inflyttning till Uppsala från övriga Sverige, främst Stockholm. Så länge det råder extrem bostadsbrist i Stockholm är det fullt möjligt att Uppsala fortsätter växa snabbare än Malmö. Således är kapaciteten en avgörande aspekt i systemvalet.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av bark »

Moderaterna i Uppsala svänger nu och säger nej till spårväg i Uppsala. De tycker i korthet att det är för gammaldags, för dyrt och inverkar negativt på stadsmiljön. I stället förordas en BRT-liknande trafik liknande Malmö.

https://unt.se/nyheter/uppsala/politisk ... 23212.aspx (betalartikel)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

bark skrev:Moderaterna i Uppsala svänger nu och säger nej till spårväg i Uppsala. De tycker i korthet att det är för gammaldags, för dyrt och inverkar negativt på stadsmiljön. I stället förordas en BRT-liknande trafik liknande Malmö.

https://unt.se/nyheter/uppsala/politisk ... 23212.aspx (betalartikel)
Är någon förvånad?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8894
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

bark skrev:Moderaterna i Uppsala svänger nu och säger nej till spårväg i Uppsala. De tycker i korthet att det är för gammaldags, för dyrt och inverkar negativt på stadsmiljön. I stället förordas en BRT-liknande trafik liknande Malmö.

https://unt.se/nyheter/uppsala/politisk ... 23212.aspx (betalartikel)
Är det inte för att Moderater generellt inte ser så stort behov av kollektivtrafik?

Att prata om "gammaldags" visar ju bara att man inte kan något om kollektivtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9697
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
bark skrev:Moderaterna i Uppsala svänger nu och säger nej till spårväg i Uppsala. De tycker i korthet att det är för gammaldags, för dyrt och inverkar negativt på stadsmiljön. I stället förordas en BRT-liknande trafik liknande Malmö.

https://unt.se/nyheter/uppsala/politisk ... 23212.aspx (betalartikel)
Är det inte för att Moderater generellt inte ser så stort behov av kollektivtrafik?

Att prata om "gammaldags" visar ju bara att man inte kan något om kollektivtrafik.
Moderaterna säger nej till spårväg

Spårvägen är bara en konsekvens av det ansvar Uppsala tänker ta för landets bostadsbrist. Det förstår Moderaterna, och det är antagligen där skon klämmer.

Om spårvägen byggs så kommer det Uppsala som vi känner idag inte längre att finnas kvar. Istället får vi ett nytt Malmö i en ny Öresundsregion.
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 26 februari 2020 17:40, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

twr skrev:
bark skrev:Moderaterna i Uppsala svänger nu och säger nej till spårväg i Uppsala. De tycker i korthet att det är för gammaldags, för dyrt och inverkar negativt på stadsmiljön. I stället förordas en BRT-liknande trafik liknande Malmö.

https://unt.se/nyheter/uppsala/politisk ... 23212.aspx (betalartikel)
Är det inte för att Moderater generellt inte ser så stort behov av kollektivtrafik?

Att prata om "gammaldags" visar ju bara att man inte kan något om kollektivtrafik.
Jag är väl inte den mest objektive bedömaren av moderaternas trafikpolitik, men det ligger en hel del i det du skriver!
Dock varierar det starkt, är du politiker i ett storstadsområde och dessutom var en del av "nya moderaterna" så finns i många fall en väldigt positiv inställning till kollektivtrafiken - Tamsons tycker jag t ex är rätt bra! Men det är väl bara han och Ulrika Schenström kvar av de "nya moderaterna" som fortfarande kämpar på.

Uppsala är kanske också lite speciellt - kommunalpolitiken har blivit väldigt polariserad. Men just nu styr ju de rödgröna tillsammans med liberalerna (om jag hängt med) och arbetet för bland annat spårvägen fortsätter! Det svaga kortet är dock liberalerna som trots en stark socialliberal prägel har en del väldigt konstiga idéer om hur kollektivtrafiken skall utvecklas. Risken finns att dom vill utreda spårtaxi en gång till - eller "poddar" heter det kanske numera - eftersom det är hypermodärnt!

kommenterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9697
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag är väl inte den mest objektive bedömaren av moderaternas trafikpolitik, men det ligger en hel del i det du skriver!
Dock varierar det starkt, är du politiker i ett storstadsområde och dessutom var en del av "nya moderaterna" så finns i många fall en väldigt positiv inställning till kollektivtrafiken - Tamsons tycker jag t ex är rätt bra! Men det är väl bara han och Ulrika Schenström kvar av de "nya moderaterna" som fortfarande kämpar på.

Uppsala är kanske också lite speciellt - kommunalpolitiken har blivit väldigt polariserad. Men just nu styr ju de rödgröna tillsammans med liberalerna (om jag hängt med) och arbetet för bland annat spårvägen fortsätter! Det svaga kortet är dock liberalerna som trots en stark socialliberal prägel har en del väldigt konstiga idéer om hur kollektivtrafiken skall utvecklas. Risken finns att dom vill utreda spårtaxi en gång till - eller "poddar" heter det kanske numera - eftersom det är hypermodärnt!
Jag ser spårvägen som en täckmantel för en större fråga: Ska Uppsala bli något mer än en sovstad till Stockholm? Det går inte att ha en riktig storstad utan lokal spårtrafik. Det förstår nog även Moderaterna. Frågan handlar väl snarare om viljan att bygga en tillräckligt tät stad (där bilen inte passar in). I ovanstående video säger ju Moderaterna att spårvägen inte behövs med deras ambitionsnivå.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag är väl inte den mest objektive bedömaren av moderaternas trafikpolitik, men det ligger en hel del i det du skriver!
Dock varierar det starkt, är du politiker i ett storstadsområde och dessutom var en del av "nya moderaterna" så finns i många fall en väldigt positiv inställning till kollektivtrafiken - Tamsons tycker jag t ex är rätt bra! Men det är väl bara han och Ulrika Schenström kvar av de "nya moderaterna" som fortfarande kämpar på.

Uppsala är kanske också lite speciellt - kommunalpolitiken har blivit väldigt polariserad. Men just nu styr ju de rödgröna tillsammans med liberalerna (om jag hängt med) och arbetet för bland annat spårvägen fortsätter! Det svaga kortet är dock liberalerna som trots en stark socialliberal prägel har en del väldigt konstiga idéer om hur kollektivtrafiken skall utvecklas. Risken finns att dom vill utreda spårtaxi en gång till - eller "poddar" heter det kanske numera - eftersom det är hypermodärnt!
Jag ser spårvägen som en täckmantel för en större fråga: Ska Uppsala bli något mer än en sovstad till Stockholm? Det går inte att ha en riktig storstad utan lokal spårtrafik. Det förstår nog även Moderaterna. Frågan handlar väl snarare om viljan att bygga en tillräckligt tät stad (där bilen inte passar in). I ovanstående video säger ju Moderaterna att spårvägen inte behövs med deras ambitionsnivå.
Det ligger väl något i ovanstående - men jag tycker ändå det missar mer än det träffar.
För det första tycker få uppsalabor att dom bor i en sovstad. Tvärt om - speciellt de konservativa akademiker som fortfarande spelar en stor roll i stadens politik har en rätt nedlåtande syn på Stockholm. Tidigare balanserades detta till viss del av den stora andelen industriarbetare som fanns i staden - men det är mest historia nu. Tecken i tiden är att du knappt hittar en konsumbutik i staden längre...

Men vi får se - det hela skall visst avgöras snart. Mitt tips är att det inte finns en tillräcklig majoritet i fullmäktige för att gå vidare med spårvägsplanerna - men jag har gärna fel för en gångs skull!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Stefan Widén »

Vi får hoppas att de håller på det avgörande beslutet tills man fått lite resultat av Lunds trafik. Om, beräknade siffror på resenärer, kryddat med lite spårfaktor, kommer upp till nivån "succé" lär nog moderaterna svänga tillbaka.

Då inser de att det inte räcker med BRT långsiktigt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enceladus skrev:En miljon fler under det senaste decenniet
SCB skrev:Endast i Uppsala län ökade folkmängden i länets alla kommuner.

Den relativt största folkökningen bland länen hade Uppsala län där befolkningen under 2019 ökade med 7 359 personer vilket motsvarar 2,0 procent. Den största faktorn bakom folkökningen för Uppsala län var en hög nettoinflyttning från övriga län i Sverige.

Bland kommunerna hade Stockholm (11 919), Göteborg (7 413), Uppsala (5 603) och Malmö (4 853) den största folkökningen. Av de fyra kommunerna med störst befolkningstillväxt var det bara Uppsala som hade en större folkökning under 2019 än under 2018.
Det pågår en enorm inflyttning till Uppsala från övriga Sverige, främst Stockholm. Så länge det råder extrem bostadsbrist i Stockholm är det fullt möjligt att Uppsala fortsätter växa snabbare än Malmö. Således är kapaciteten en avgörande aspekt i systemvalet.
Till Uppsala län hör även Bålsta dit många flyttar, närmare till Stockholm än Uppsala, dom bryr sig mer om hur trafiken till Stockholm fungerar :)

Uppsala passar bra för spårväg, upptagningsområdet blir ju långsmalt.
Enceladus
Inlägg: 9697
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Men vi får se - det hela skall visst avgöras snart. Mitt tips är att det inte finns en tillräcklig majoritet i fullmäktige för att gå vidare med spårvägsplanerna - men jag har gärna fel för en gångs skull!
Den styrande minoriteten (S, MP och L) har tillsammans med V en majoritet av mandaten. Dessa fyra partier står fast - spårvägen är ju en förutsättning för partiernas ambitiösa bostadspolitik. Populisternas förslag om folkomröstning synas.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Men vi får se - det hela skall visst avgöras snart. Mitt tips är att det inte finns en tillräcklig majoritet i fullmäktige för att gå vidare med spårvägsplanerna - men jag har gärna fel för en gångs skull!
Den styrande minoriteten (S, MP och L) har tillsammans med V en majoritet av mandaten. Dessa fyra partier står fast - spårvägen är ju en förutsättning för partiernas ambitiösa bostadspolitik. Populisternas förslag om folkomröstning synas.
Lysande!
Har jag någon gång uttryckt mej ringaktande om Mohmad Hassan - vilket jag nog gjort - ber jag härmed tusen gånger om ursäkt.

(Däremot håller jag inte med om slutledningen att "spårvägen är en förutsättning för partiernas ambitiösa bostadspolitik. Det går nog ändå - även om det blir sämre... jag vill faktiskt höja ett varningen pekfinger inför användningen av slagordsmässiga klyschor, det snarare sänker än ökar trovärdigheten i grundbudskapet)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2500
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Per Lind »

Om några år är det val igen,
hinner man få spaden i jorden och kontrakt påskrivna så projektet inte kan stoppas?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr
Inlägg: 8894
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

https://www.uppsala.se/organisation-och ... a-uppsala/

"Onsdag 11 mars beslutade kommunstyrelsen om att fortsätta planera för spårväg som kapacitetsstark kollektivtrafik i södra Uppsala. Snabbussar kan vara en lösning för andra delar av kommunen och det ska utredas vidare. Kommunstyrelsen beslutade samtidigt om vilken sträckning som ska ingå i planeringsarbetet för spårvägen. Det slutgiltiga beslutet, om det blir spårväg eller inte, tas av kommunfullmäktige och regionfullmäktige 2021."
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:Tecken i tiden är att du knappt hittar en konsumbutik i staden längre...
Tecken på vad och vad säger i så fall detta "konsum-index" om samtiden? Gärna en analys också över att den populäraste matbutiken i Djursholm (Danderyd) är en Coop-butik och vad det är för "tecken i tiden".
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Anders Hanquist »

Den butiken har mycket gamla traditioner. Den har funnits, om än inte i samma lokaler, ända sedan villastadens grundande på 1890-talet. Inte vet jag vad en eventuell spårväg i Uppsala har med en kooperativ butik i Djursholm att göra. Men så konstiga vindlingar kan det bli i detta forum.
Skriv svar