Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

I händelse någon missat det (p g a det inte framgår av rubriken) så står ytterligare om spårvägsplaner i Uppsala i tråden Faktafråga om spåravstånd.

Där nämns tre (möjligen fler) dokument av intresse då det gäller Spårvägsplaner i Uppsala, så jag återger dem i all hast även här (även om länkar till dem möjligen förekommer i någon annan tråd också):

Systemvalsstudie kapacitetsstark kollektivtrafik i Uppsala

Framtida kollektivtrafiksystem i Uppsala - förstudie

En idé om spårväg i Uppsala
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av 2763 »

jag förstår inte vad det är som gör BRT kapacitetsstarkare än spårväg.

mitt resonemang går ut på att kapacitet beror av två saker:

frekvens

och

hur många som ryms på respektive fordon.

när frekvensen är tätare än halva- 3/4 hållplatstiden måste man ha möjlighet till parallella hållplatser. kör man tätt kan man behöva flera kanaler (spår eller filer)

Så hur kan då exempelvis tvärbanan med 60-meters tåg ha sämre kapacitet än Curitiba med 28m bussar, det får du gärna förklara.
Med reservation för tyckfel.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:Jag har svårt att se att Uppsala skulle tacka nej till 900 miljoner kronor, så Ultunalänken byggs nog i vilket fall som helst. Förverkligandet av Ultunalänken ökar chansen att Kunskapsspåret byggs, men utan någon statlig medfinansiering är det långt ifrån säkert att den senare byggs.
Det är dyrt att köpa vagnar, bygga depå och stå för drift. I ett system med god nytta är det värt det. I ett ogenomtänkt bantat system är det inte värt det. Jag tror inte något parti skulle vilja föreslå något så halvfärdigt som att bara bygga Ultunalänken. Det är trots allt en stor kostnad.
Blir inte kostnaderna för fordon, depå och drift högre om bussar måste trafikera Ultunalänken?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Det som en del skribenter verkar ha svårt att fatta är att de resandeprognoser som ligger till grund för beslutet att ge statliga pengar till Ultunalänken bygger på ett sammankopplat system. Trafikeras linjerna in mot stan även i fortsättningen med buss blir det betydligt lägre resande på Ultunalinjen - förmodligen så lågt att det blir närmast löjligt att köra spårväg.
Dessutom krävs förmodligen parallellgående busstrafik för att ge rimliga restider till viktiga målpunkter i staden - om vi inte ska få den lätt märkliga situationen att en spårväg fungerar som matarlinje till stombussar!

Men som jag redan skrivit 1000 gånger - situationen kommer inte att uppstå. Det blir spårväg både till centrum och till Bergsbrunna!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Jag har svårt att se att Uppsala skulle tacka nej till 900 miljoner kronor, så Ultunalänken byggs nog i vilket fall som helst. Förverkligandet av Ultunalänken ökar chansen att Kunskapsspåret byggs, men utan någon statlig medfinansiering är det långt ifrån säkert att den senare byggs.
Det är dyrt att köpa vagnar, bygga depå och stå för drift. I ett system med god nytta är det värt det. I ett ogenomtänkt bantat system är det inte värt det. Jag tror inte något parti skulle vilja föreslå något så halvfärdigt som att bara bygga Ultunalänken. Det är trots allt en stor kostnad.
Blir inte kostnaderna för fordon, depå och drift högre om bussar måste trafikera Ultunalänken?
Jag har inte skrivit något om det. Försök att tänka efter lite själv så kommer du nog inse att Ultunalänken isolerat är en dålig idé.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Det som en del skribenter verkar ha svårt att fatta är att de resandeprognoser som ligger till grund för beslutet att ge statliga pengar till Ultunalänken bygger på ett sammankopplat system. Trafikeras linjerna in mot stan även i fortsättningen med buss blir det betydligt lägre resande på Ultunalinjen - förmodligen så lågt att det blir närmast löjligt att köra spårväg.
Dessutom krävs förmodligen parallellgående busstrafik för att ge rimliga restider till viktiga målpunkter i staden - om vi inte ska få den lätt märkliga situationen att en spårväg fungerar som matarlinje till stombussar!

Men som jag redan skrivit 1000 gånger - situationen kommer inte att uppstå. Det blir spårväg både till centrum och till Bergsbrunna!

/TKO
Vissa skribenter verkar föredra att tolka dokument bokstavligt framför att tänka själv, eller lyssna till argument framförda av andra. Det kanske är hopplöst att nå fram helt enkelt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Om man skulle vilja utvärdera "Enceladuspaketet" är det många frågor som behöver besvaras, till exempel:

Exakt var går gränsen mellan spårväg och buss? Vilken standard har bussträckorna? Vilket linjenät körs? Hur stort blir resandet? Vilken turtäthet har olika linjer?

Efter dessa steg kan man börja fundera på restidsnyttor, investeringskostnader, fotdonsbehov, driftskostnader och så vidare.

Inget av detra har vi svar på. Det torde vara uppenbart att det kostar mycket pengar men att nyttan blir mycket mindre, jämfört med den spårväg som faktiskt planeras:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:
TKO skrev:Det som en del skribenter verkar ha svårt att fatta är att de resandeprognoser som ligger till grund för beslutet att ge statliga pengar till Ultunalänken bygger på ett sammankopplat system. Trafikeras linjerna in mot stan även i fortsättningen med buss blir det betydligt lägre resande på Ultunalinjen - förmodligen så lågt att det blir närmast löjligt att köra spårväg.
Dessutom krävs förmodligen parallellgående busstrafik för att ge rimliga restider till viktiga målpunkter i staden - om vi inte ska få den lätt märkliga situationen att en spårväg fungerar som matarlinje till stombussar!

Men som jag redan skrivit 1000 gånger - situationen kommer inte att uppstå. Det blir spårväg både till centrum och till Bergsbrunna!

/TKO
Vissa skribenter verkar föredra att tolka dokument bokstavligt framför att tänka själv, eller lyssna till argument framförda av andra. Det kanske är hopplöst att nå fram helt enkelt?
Jo, vi ser vad som skrivits. No comments.

Jag återgår till bilden som publicerades tidigare i tråden:

Bild

Den återger resandeprognoser. Jag tror alla förstår och är överens om att "Beräknat antal resande" har framtagits utifrån att hela det uppritade spårvägssystemet på kartan är utbyggt. Är inte hela systemet utbyggt så blir beräknat antal resande lägre, det tror jag vi alla kan vara överens om. Att färgerna växlar från grönt till gult till rött har jag förstått det som att det är indikeringar på var det är lägre resande och var det är högre resande. Nu delar sig linjen i två grenar ungefär på mitten, och det är svårt att tolka vad resandet skulle bli om linjen inte skulle dela sig så. Men det är iaf inte så väldigt mycket mindre resande sammanlagt till/från Bergsbrunna jämfört med till/från Uppsala C. Jag tror man kan se fördelarna för de resande med att det dras spårväg hela sträckan mellan Bergsbrunna och Uppsala C. Det man har bestämt sig för nu är att mellan Södra staden och Bergsbrunna ska den tekniska lösningen vara spårväg. För sträckan mellan Södra staden och Uppsala C finns inte något motsvarande beslut. Om det är bra eller dåligt att i ett fristående beslut bestämma om den tekniska lösningen spårväg mellan Södra staden och Bergsbrunna, kan man olika åsikt om. För egen del tycker jag att beslutet i sig är bra, och jag har motiverat det tidigare i tråden. Och varken löjligt eller bortkastat, även fast det inte finns beslut om teknisk lösning spårväg fortsättningsvis fram till Uppsala C. Om jag formulerar mig så, kanske ståndpunkten blir lättare att förstå och/eller acceptera, om än ej delas. :)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Färgindikeringen antyder om det fungerar med "BRT" eller om det behövs spårväg.
Enligt denna redovisning krävs det alltså spårväg även på de två dellinjerna i Gottsunda/Ultuna, samt framför allt på den gemensamma sträckan in mot stan - där man räknar med över 2000 resenärer under maxtimmen i bägge riktningarna.

Jag ska se om det går att få fram resandeprognoser för Ultunalänken som separat system - jag är dock inte säker på att någon sådan simulering har gjorts. Återkommer!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Färgindikeringen antyder om det fungerar med "BRT" eller om det behövs spårväg.
Enligt denna redovisning krävs det alltså spårväg även på de två dellinjerna i Gottsunda/Ultuna, samt framför allt på den gemensamma sträckan in mot stan - där man räknar med över 2000 resenärer under maxtimmen i bägge riktningarna.

Jag ska se om det går att få fram resandeprognoser för Ultunalänken som separat system - jag är dock inte säker på att någon sådan simulering har gjorts. Återkommer!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Högst tveksamt om någon sådan simulering har gjorts, eftersom jag tror att ingen har formulerat den tanken före Enceladus gjorde det för några dagar sen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Jag har inte skrivit något om det. Försök att tänka efter lite själv så kommer du nog inse att Ultunalänken isolerat är en dålig idé.
Vad tror ni kommer att hända om Kunskapsspåret inte får statlig medfinansiering under nästa mandatperiod? Att Uppsala lägger cirka 3 miljarder kronor på ett spårvägsprojekt? Att Uppsala tackar nej till statlig medfinansiering av ett projekt som kommer att behövas när Kunskapsspåret väl får medfinansiering?

Jag tror att de flesta i den här tråden hoppas att även Kunskapsspåret får statlig medfinansiering, och det snart. Men om så inte sker så är det ändå en bra idé för Uppsala att bygga Ultunalänken, vilken måste byggas omgående om medfinansieringen inte ska förfalla. Kunskapsspåret kan däremot vänta på statlig medfinansiering - alla kommuner badar ju inte i pengar!
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag har inte skrivit något om det. Försök att tänka efter lite själv så kommer du nog inse att Ultunalänken isolerat är en dålig idé.
Vad tror ni kommer att hända om Kunskapsspåret inte får statlig medfinansiering under nästa mandatperiod? Att Uppsala lägger cirka 3 miljarder kronor på ett spårvägsprojekt? Att Uppsala tackar nej till statlig medfinansiering av ett projekt som kommer att behövas när Kunskapsspåret väl får medfinansiering?

Jag tror att de flesta i den här tråden hoppas att även Kunskapsspåret får statlig medfinansiering, och det snart. Men om så inte sker så är det ändå en bra idé för Uppsala att bygga Ultunalänken, vilken måste byggas omgående om medfinansieringen inte ska förfalla. Kunskapsspåret kan däremot vänta på statlig medfinansiering - alla kommuner badar ju inte i pengar!
Det är en intressant fråga. Jag skulle gissa att spårvägskritiska partier i så fall försöker stoppa hela spårvägen med verklighetsfrämmande argument om "BRT". Och i så fall tackar man alltså nej till de statliga pengarna. Men kanske kan pengarna hittas på andra sätt. Det allra troligaste är väl att det kommer mer pengar från staten, i en eller annan form.

Det minst troliga scenariot skulle jag gissa är att enbart Ultunalänken byggs.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag har inte skrivit något om det. Försök att tänka efter lite själv så kommer du nog inse att Ultunalänken isolerat är en dålig idé.
Vad tror ni kommer att hända om Kunskapsspåret inte får statlig medfinansiering under nästa mandatperiod? Att Uppsala lägger cirka 3 miljarder kronor på ett spårvägsprojekt? Att Uppsala tackar nej till statlig medfinansiering av ett projekt som kommer att behövas när Kunskapsspåret väl får medfinansiering?

Jag tror att de flesta i den här tråden hoppas att även Kunskapsspåret får statlig medfinansiering, och det snart. Men om så inte sker så är det ändå en bra idé för Uppsala att bygga Ultunalänken, vilken måste byggas omgående om medfinansieringen inte ska förfalla. Kunskapsspåret kan däremot vänta på statlig medfinansiering - alla kommuner badar ju inte i pengar!
Det absolut sämsta som kan hända är att kommunen gör som signaturen "Enceladus" beskriver ovan och det sedan dröjer med att bygga spårvägen in till stan. Då kommer det klena resandet på Ultunalänken att bli ett bra argument för de krafter som absolut inte vill se en utbyggd spårväg i Uppsala. Det torde åtminstone den nuvarande kommunledningen vara helt medveten om - det är kanske för mycket begärt att alla skribenter med blott rudimentär insikt i uppsalapolitiken skall äga denna insikt?

(Och vi får väl hoppas att inte Hanna, Hassan & Co läser detta forum - för jag är inte säker på att dom ännu riktigt fattar hur det hela är tänkt och hänger ihop!)

god natt önskar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag har inte skrivit något om det. Försök att tänka efter lite själv så kommer du nog inse att Ultunalänken isolerat är en dålig idé.
Vad tror ni kommer att hända om Kunskapsspåret inte får statlig medfinansiering under nästa mandatperiod? Att Uppsala lägger cirka 3 miljarder kronor på ett spårvägsprojekt? Att Uppsala tackar nej till statlig medfinansiering av ett projekt som kommer att behövas när Kunskapsspåret väl får medfinansiering?

Jag tror att de flesta i den här tråden hoppas att även Kunskapsspåret får statlig medfinansiering, och det snart. Men om så inte sker så är det ändå en bra idé för Uppsala att bygga Ultunalänken, vilken måste byggas omgående om medfinansieringen inte ska förfalla. Kunskapsspåret kan däremot vänta på statlig medfinansiering - alla kommuner badar ju inte i pengar!
Om det är någon tröst, så förstår iaf jag vad du vill få fram. När det gäller statlig medfinansiering för Kunskapsspåret under nästa mandatperiod, så kan ju valresultatet sätter käppar i hjulen så det hamnar i frysboxen. Även om det nu inte finns några resandeprognoser för Ultunalänken isolerat, så finns det ju ändå två "matarspårvägar" där man kan jämföra invånarantalet mot antalet resande, nämligen Nockebybanan och Lidingöbanan. Vet man invånarantalet i den del av Bromma som matas av Nockebybanan och den del av Lidingö som matas av Lidingöbanan, så kan man jämföra invånarantalet i de två områdena med det planerade invånarantalet för de nya bostäder som ska byggas mellan Ultuna och Bergsbrunna. Jag tänker inte bemöda mig om att räkna fram det, men om man utgår ifrån alla pompösa bostadsbyggarlöften i samband med det här "Ultunaspårvägsprojektet", så får iaf jag känslan av att invånarantalet kommer att väl kunna mäta sig mot Nockebybanans influensområde och Lidingöbanans influensområde. Jag har faktiskt uppriktigt svårt att förstå att det skulle vara så löjligt och bortkastat att bygga Ultunalänken nu, även om det dröjer med spårväg in till Uppsala C. Varför är det förresten de som tycker beslutet med Ultunalänken nu är bra, som ska ha bevisbördan? Jag tycker nog det är upp till bevis för de som kritiserar dem som försvarar Ultunalänken som enskilt projekt nu, att komma med något annat än att vi har "svårt att fatta" eller "tolkar dokument bokstavligt framför att tänka själv". Det skulle dessutom höja nivån på debatten.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Det samlade paketet med spårväg på Kunskapsspåret och Ultunalänken, pendeltågsstation i Bergsbrunna, och nya bostäder är väldigt klokt, nästan genialt. Om man lyfter bort någon del i paketet blir det inte alls så bra längre.

Finansieringen är inte helt löst ännu, men utan tvekan är det allt eller inget dom gäller i slutänden, för spårvägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Jag har inte skrivit något om det. Försök att tänka efter lite själv så kommer du nog inse att Ultunalänken isolerat är en dålig idé.
Vad tror ni kommer att hända om Kunskapsspåret inte får statlig medfinansiering under nästa mandatperiod? Att Uppsala lägger cirka 3 miljarder kronor på ett spårvägsprojekt? Att Uppsala tackar nej till statlig medfinansiering av ett projekt som kommer att behövas när Kunskapsspåret väl får medfinansiering?

Jag tror att de flesta i den här tråden hoppas att även Kunskapsspåret får statlig medfinansiering, och det snart. Men om så inte sker så är det ändå en bra idé för Uppsala att bygga Ultunalänken, vilken måste byggas omgående om medfinansieringen inte ska förfalla. Kunskapsspåret kan däremot vänta på statlig medfinansiering - alla kommuner badar ju inte i pengar!
Om det är någon tröst, så förstår iaf jag vad du vill få fram. När det gäller statlig medfinansiering för Kunskapsspåret under nästa mandatperiod, så kan ju valresultatet sätter käppar i hjulen så det hamnar i frysboxen. Även om det nu inte finns några resandeprognoser för Ultunalänken isolerat, så finns det ju ändå två "matarspårvägar" där man kan jämföra invånarantalet mot antalet resande, nämligen Nockebybanan och Lidingöbanan. Vet man invånarantalet i den del av Bromma som matas av Nockebybanan och den del av Lidingö som matas av Lidingöbanan, så kan man jämföra invånarantalet i de två områdena med det planerade invånarantalet för de nya bostäder som ska byggas mellan Ultuna och Bergsbrunna. Jag tänker inte bemöda mig om att räkna fram det, men om man utgår ifrån alla pompösa bostadsbyggarlöften i samband med det här "Ultunaspårvägsprojektet", så får iaf jag känslan av att invånarantalet kommer att väl kunna mäta sig mot Nockebybanans influensområde och Lidingöbanans influensområde. Jag har faktiskt uppriktigt svårt att förstå att det skulle vara så löjligt och bortkastat att bygga Ultunalänken nu, även om det dröjer med spårväg in till Uppsala C. Varför är det förresten de som tycker beslutet med Ultunalänken nu är bra, som ska ha bevisbördan? Jag tycker nog det är upp till bevis för de som kritiserar dem som försvarar Ultunalänken som enskilt projekt nu, att komma med något annat än att vi har "svårt att fatta" eller "tolkar dokument bokstavligt framför att tänka själv". Det skulle dessutom höja nivån på debatten.
Ni har fört fram tolkningen att det skulle kunna vara aktuellt att bygga enbart Ultunalänken. TKO har efterfrågat någon slags källa på det. Inga källor har kommit fram. Det torde alltså vara en idé som enbart finns på detta forum. Det är väl den som framför en ny idé som ska förklara vad den idén närmare innebär?

Resandet på Ultunalänken handlar förstås i hög grad om resenärer som ska vidare till Kunskapsspåret. Så karaktären skiljer sig mycket från de matarbanor du nämner.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:Ni har fört fram tolkningen att det skulle kunna vara aktuellt att bygga enbart Ultunalänken. TKO har efterfrågat någon slags källa på det. Inga källor har kommit fram. Det torde alltså vara en idé som enbart finns på detta forum. Det är väl den som framför en ny idé som ska förklara vad den idén närmare innebär?

Resandet på Ultunalänken handlar förstås i hög grad om resenärer som ska vidare till Kunskapsspåret. Så karaktären skiljer sig mycket från de matarbanor du nämner.
Tack för synpunkten! :) Upp till bevis vad gäller "Resandet på Ultunalänken handlar förstås i hög grad om resenärer som ska vidare till Kunskapsspåret"! ;)

Om det du skriver skulle stämma, så undrar jag förstås varför kartan visar den gröna siffran 700 från Ultunalänken mot Kunskapsspåret, men 2100 från Ultunalänken mot Bergsbrunna? Är det kartan som har fel och du som har rätt?

Bild
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Kunskapsspåret kan däremot vänta på statlig medfinansiering - alla kommuner badar ju inte i pengar!
Finns det ens någon kommun som "badar i pengar"? Kanske dags för visa att läsa diverse rapporter från SKL gällande kommunernas nuvarande och framför allt kommande ekonomi så vi slipper verklighetsfrånkopplande uttalanden som att visa kommuner skulle "bada i pengar".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Kunskapsspåret kan däremot vänta på statlig medfinansiering - alla kommuner badar ju inte i pengar!
Finns det ens någon kommun som "badar i pengar"? Kanske dags för visa att läsa diverse rapporter från SKL gällande kommunernas nuvarande och framför allt kommande ekonomi så vi slipper verklighetsfrånkopplande uttalanden som att visa kommuner skulle "bada i pengar".
Det är ju inte heller vad som påstås. Kanske vore bra om vissa läste vad de kommenterar - innan de kommenterar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av BSB101 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Kunskapsspåret kan däremot vänta på statlig medfinansiering - alla kommuner badar ju inte i pengar!
Finns det ens någon kommun som "badar i pengar"? Kanske dags för visa att läsa diverse rapporter från SKL gällande kommunernas nuvarande och framför allt kommande ekonomi så vi slipper verklighetsfrånkopplande uttalanden som att visa kommuner skulle "bada i pengar".
Det är ju inte heller vad som påstås. Kanske vore bra om vissa läste vad de kommenterar - innan de kommenterar.
Om man skriver "...alla kommuner badar ju inte i pengar!" blir det indirekta påståendet att visa kommuner "badar" i pengar. Så vad invänder du emot?
Skriv svar