Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Anders Hanquist skrev:Den butiken har mycket gamla traditioner. Den har funnits, om än inte i samma lokaler, ända sedan villastadens grundande på 1890-talet. Inte vet jag vad en eventuell spårväg i Uppsala har med en kooperativ butik i Djursholm att göra. Men så konstiga vindlingar kan det bli i detta forum.
Det var jag som i ett försök att beskriva den förändrade socioekonomiska - och därmed även politiska - situationen i Uppsala dristade jag mej att använda Konsum Uppsalas totala kollaps som en bild av det hela.
(Den som vill veta mer om varför Konsum är den ledande - kanske enda - livsmedelsbutiken i Djursholm kan läsa på lite om villastadens historia...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2226
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Thomas Lange »

Att spårvägen förordas i Uppsala framför någon diffus BRT-lösning beror på att man behöver viss kapacitet att flytta folk på ett effektivt sätt.
Det handlar således inte om hastighet utan om förmåga. Detta har den styrande delen av politiken tagit till sig. För M och C återstår fortfarande att förstå.

De pågående trafikeringsanalyserna pekar på att det inte kommer att räcka med ca 30 m-fordon på spårvägen, som man tidigare tänkt sig att inleda med för att senare förlänga till ca 40 m-fordon i takt med att stadsdelarna vid Bergsbrunna byggs ut. Det kommer att krävas ca 40 m-fordon redan från början.

Källa: Mig själv.
Ju förr dess bättre.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:Att spårvägen förordas i Uppsala framför någon diffus BRT-lösning beror på att man behöver viss kapacitet att flytta folk på ett effektivt sätt.
Det handlar således inte om hastighet utan om förmåga. Detta har den styrande delen av politiken tagit till sig. För M och C återstår fortfarande att förstå.

De pågående trafikeringsanalyserna pekar på att det inte kommer att räcka med ca 30 m-fordon på spårvägen, som man tidigare tänkt sig att inleda med för att senare förlänga till ca 40 m-fordon i takt med att stadsdelarna vid Bergsbrunna byggs ut. Det kommer att krävas ca 40 m-fordon redan från början.

Källa: Mig själv.
Jag håller med om att spårväg torde vara den bästa lösningen i Uppsala.
Men det går att få tillräcklig trafikförsörjning med bussar - det blir bara dyrare och ger troligen längre restider.

Jag avråder därför starkt från argumentationen "det fungerar inte med bussar" - rätt argument är "det blir sämre med bussar"!

Källa. Sunt förnuft*!

/TKO

*) Mitt eget alltså - inte den förskräckliga tidskriften!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Den som själv vill bilda sej en uppfattning i denna fråga kan börja med att läsa denna utredning som lades fram för någon vecka sedan!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av bark »

Det finns många uppsidor med Uppsalapaketet. En av dem är en ny kapacitetsstark kollektivtrafik. Under två tillfällen i maj kan du chatta med Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande och få svar på dina frågor.

I chatten medverkar även
  • PG Andersson, vice VD för Trivector Traffic som gjort jämförelseutredningen mellan spårväg och BRT
  • Johan Wadman, trafikdirektör Region Uppsala
  • Gabriella Burel, programledare för Uppsalapaketet, Uppsala kommun
  • Ola Kahlström, strategisk samhällsplanerare, Uppsala kommun.


Datum och tider för chatten

Chatten är öppen följande dagar och tider.

  • 13 maj, 18.00–19.00
  • 20 maj, 18.00–19.00


Du är välkommen att ställa dina frågor på förhand i chatten redan nu, så svarar vi under de tider som chatten är öppen.


https://bygg.uppsala.se/planerade-omrad ... d-pelling/
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Igår tilldelades Uppsala 2 miljarder att bygga spårväg för. Trafikstart 2029.

https://bygg.uppsala.se/planerade-omrad ... r-sparvag/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Odd »

Det är ju mycket intressant. Man räknar dessutom med att den skall bli Sveriges näst tyngsta linje, inom spårvägs- och busskategorin, med ca 80.000 pass per dygn. Tvärbanan ligger väl runt 100.000, i alla fall innan pandemin. Möjligen kommer den även bli större än nån av linjerna på tunnelbana 3.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 20 maj 2022 13:54 Det är ju mycket intressant. Man räknar dessutom med att den skall bli Sveriges näst tyngsta linje, inom spårvägs- och busskategorin, med ca 80.000 pass per dygn. Tvärbanan ligger väl runt 100.000, i alla fall innan pandemin. Möjligen kommer den även bli större än nån av linjerna på tunnelbana 3.
Tvärbanan är snart uppe vid 100 000 resenärer igen, men det är fortfarande en bit ifrån rekordet i december 2020 (nästan 120 000 resenärer).

Resandet på blå linjen begränsas kraftigt av att banan inte är genomgående. När banan förlängs söderut kommer Fridhemsplan att ha betydligt fler resenärer. Jag räknar med att blå linjen kommer upp i ungefär samma nivå som röda linjen, speciellt med tanke på alla projekt som avlastar röda linjen (t.ex. förlängningarna av Roslagsbanan och Spårväg City). Spårväg City+Lidingöbanan kan förresten bli en hård konkurrent.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Är spårvägens sträckning låst i alla delar? Vilken detaljnivå har man nått? Finns det utredningar publicerade?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Nu när de första två linjerna är beslutade, vilka diskussioner finns om ytterligare utbyggnader? Passagen av järnvägen vid Centralen är en svår punkt har jag förstått.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gek
Inlägg: 1178
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av gek »

twr skrev: söndag 29 maj 2022 20:12 Är spårvägens sträckning låst i alla delar? Vilken detaljnivå har man nått? Finns det utredningar publicerade?
I senaste numret av Modern Stadstrafik finns en lång artikel om spårvägen. Sträckningen verkar vara klar, förutom vid Uppsala C och Ultunabron. I övrigt har arbetet påbörjats - i mycket liten skala - genom att man satt ut rör för att mäta grundvattennivåerna.
/Gunnar Ekeving
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Spårvagnen gör comeback i Sveriges fjärde största stad
Di skrev:Göteborg, Norrköping och Lund får snart sällskap. Uppsala miljardsatsar för att återigen bli en spårvagnstad.

[...]

Den nya spårvägen kommer att sträcka sig 17 kilometer mellan Centralstationen i norr och Uppsala Södra och trafikera 22 hållplatser. Målbilden är att 80.000 passagerare ska nyttja den varje vardag. På årsbasis räknar man med 16 miljoner resor på vardagarna.

[...]

För att göra plats för spårvägen kommer antalet körfält reduceras i stora delar längs med spåret, där man minskar antalet körfält från fyra till två körfält. Man måste också anpassa befintliga busslinjer så att de ansluter till olika stopp längs med spårvägen – som blir själva ryggraden i Uppsalas kollektivtrafik.

[...]

Nu när finansieringen är säkrad kan projektet gå in i sin genomförandefas. 2025 hoppas man kunna sätta spaden i marken. För det är ganska bråttom. 2029 ska allt vara klart.
Har inte Göteborg, Norrköping och Lund redan sällskap? Annars en ganska intressant artikel om Uppsalas spårvägsplaner.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av C20_rules »

Enceladus skrev: fredag 20 maj 2022 14:36
Odd skrev: fredag 20 maj 2022 13:54 Det är ju mycket intressant. Man räknar dessutom med att den skall bli Sveriges näst tyngsta linje, inom spårvägs- och busskategorin, med ca 80.000 pass per dygn. Tvärbanan ligger väl runt 100.000, i alla fall innan pandemin. Möjligen kommer den även bli större än nån av linjerna på tunnelbana 3.
Tvärbanan är snart uppe vid 100 000 resenärer igen, men det är fortfarande en bit ifrån rekordet i december 2020 (nästan 120 000 resenärer).

Resandet på blå linjen begränsas kraftigt av att banan inte är genomgående. När banan förlängs söderut kommer Fridhemsplan att ha betydligt fler resenärer. Jag räknar med att blå linjen kommer upp i ungefär samma nivå som röda linjen, speciellt med tanke på alla projekt som avlastar röda linjen (t.ex. förlängningarna av Roslagsbanan och Spårväg City). Spårväg City+Lidingöbanan kan förresten bli en hård konkurrent.
Jag skulle tro det blir en rätt stor ökning av resande på blå linjen (Akalla-grenen), bara när den förlängs till Barkarby (vilket man redan börjat med om jag minns rätt). Alla vi som bor längs pendeltågs-linjen hela vägen från Bålsta till Spånga och ska till Kista, Solna, Hallonbergen etc. får nu antingen byta vid Jakobsberg, Barkarby eller Spånga till en seg historia med buss eller fortsätta till Sundbyberg för att sen ta Tvärbanan (vilket blir en omväg för dom flesta). Men med ombyggnaden kommer man ju kunna byta till tunnelbana i Barkarby istället och åka på kanske 2-8 min (beroende på vart man ska).

När det gäller spårväg i Uppsala läste jag inte igenom alla artiklar om ev planerade rutter. Men känns ju rent spontant, som att den borde ju ansluta Pendeltågsstationen (kommer nog bli rätt smidigt för många).
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Hård kritik mot Uppsalas val mellan spårväg och BRT
Bussmagasinet skrev:”Det som är tillfredsställande i Istanbul, en stad med fjorton miljoner invånare, bedöms märkligt nog som otillräckligt i Uppsala”, skriver kommunalrådet Fredrik Ahlstedt (M) och Tomas Ramsell från Västanhede Trafik och Sveriges Bussföretag avdelning Uppsala i artikeln.
Det bör noteras att Istanbul har "riktig BRT". Detta ska inte förväxlas med det som brukar kallas BRT i Sverige, nämligen vanlig busstrafik med lite större bussar, lite högre turtäthet och bussfiler på några utvalda platser.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Odd »

Dom piper bara av eget intresse. Som väl är så är Uppsala inte samma sak som Istanbul. Deras enda egentliga riktiga argument verkar vara att bussen är mer flexibel, vilket ju kan vara sant om ambitionen är att ändra ofta och mycket. Långsiktiga förändringar klarar ju spårvägen lika bra då man bara lägger spår den nya vägen.

Den där Ulo bannade mig från bussmagasinets kommentatorsfält efter att jag påpekat om ett sakfel i en artikel om elbussar. Det visar väl tydligt vad Bussmagasinets inriktning är (förutom namnet då).
Genius on call
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Diripsi »

De är väl ungefär lika opartiska som det här forumet. På Bussmagasinet är det alltid buss före spårväg till varje pris och här på forumet är det alltid spårväg före buss till varje pris.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Odd »

Diripsi skrev: torsdag 07 juli 2022 22:43 De är väl ungefär lika opartiska som det här forumet. På Bussmagasinet är det alltid buss före spårväg till varje pris och här på forumet är det alltid spårväg före buss till varje pris.
Ang forumet här så tycker jag att diskussionen är mer balanserad. Det finns visserligen skribenter som gapar spårväg framför allt, men de flesta här verkar överens om att var sak har sin plats.

Den egenskapen har inte Masimgs Bussmagasinet.
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Stefan Widén »

Diripsi skrev: torsdag 07 juli 2022 22:43 De är väl ungefär lika opartiska som det här forumet. På Bussmagasinet är det alltid buss före spårväg till varje pris och här på forumet är det alltid spårväg före buss till varje pris.
Alltså skulle vilja påstå att forumet är mer generellt opartiskt. Dvs de flesta som är pålästa utgår från fakta. Och fakta säger i en del fall att spårväg är det bästa, I en del fall tunnelbana och i en del fall buss.

Handelskammaren och uppenbarligen Bussmagasinet försöker med falska argument förvrida fakta och det är då det blir problem. Det man undrar över är hur medvetna de är om sina faktabrister, eller om de uppenbarligen kör en vals för att uppnå sina syften?

Anna Wersäll på Handelskammaren försökte med härskarmetoder klanka ner på spårvägen så illa att det vart pinsamt för dem tillslut.

Det är därför vi följer Lund, med spänning, och ser hur utfallet blir när de väl fått ordning på vagnar och nu när pandemin inte påverkar lika mycket.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 8892
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Jag instämmer i vad Odd och Stefan Widén skriver. Bussmagasinet är välkänt för att vara osakligt, medan diskussionen på forum nästan alltid är saklig. Jag tror inte det finns någon som vill ha "spårväg före buss till varje pris". Det är väl egentligen bara en skribent som ofta skriver osakliga inlägg och den skribenten har inte spårväg som favorit.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: söndag 29 maj 2022 20:12 Är spårvägens sträckning låst i alla delar? Vilken detaljnivå har man nått? Finns det utredningar publicerade?
Exakt placering av hållplatserna redovisas när det finns detaljplaner. Den översiktliga planen är att det ska finnas 22 hållplatser, inklusive ändpunkterna Uppsala C och Uppsala södra (Bergsbrunna). Den mittersta sträckan av spårvägen delar sig i två grenar, via Gottsunda respektive Ulleråker. Normalt sett brukar en bana avgrenas i periferin, men det finns ingen annan stor knutpunkt i södra Uppsala än Uppsala södra. Därför går båda grenarna dit.
Skriv svar