Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Inte för att jag vet vad det har med den här trådens ämne att göra - men om vi med "badar i pengar" menar god/överlikviditet så finns det kommuner som är eller nyligen varit i den situationen...

Men för flertalet gäller naturligtvis det motsatta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
twr skrev:Ni har fört fram tolkningen att det skulle kunna vara aktuellt att bygga enbart Ultunalänken. TKO har efterfrågat någon slags källa på det. Inga källor har kommit fram. Det torde alltså vara en idé som enbart finns på detta forum. Det är väl den som framför en ny idé som ska förklara vad den idén närmare innebär?

Resandet på Ultunalänken handlar förstås i hög grad om resenärer som ska vidare till Kunskapsspåret. Så karaktären skiljer sig mycket från de matarbanor du nämner.
Tack för synpunkten! :) Upp till bevis vad gäller "Resandet på Ultunalänken handlar förstås i hög grad om resenärer som ska vidare till Kunskapsspåret"! ;)

Om det du skriver skulle stämma, så undrar jag förstås varför kartan visar den gröna siffran 700 från Ultunalänken mot Kunskapsspåret, men 2100 från Ultunalänken mot Bergsbrunna? Är det kartan som har fel och du som har rätt?

Bild
Det är självklart. Kartan visar inget annat.

Har du någon aning om vad som finns i Uppsala? Har du tittat på en karta? Har du läst någon av rapporterna du har länkat till? Om du har någon avvikande uppfattning får du argumentera för den. Varför ska jag "bevisa" något?

Tror du att samtliga resenärer i båda riktningarna strider av i Ultuna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Jag håller med om allt i ovanstående inlägg - förutom att det faktiskt finns TRE riktningar i Ultuna!

(Just nu håller jag på att läsa igenom FÖP Södra staden lite grundligare, därför blir detta inlägg kort. Men vänta bara!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Om det är någon som inte känner till Uppsala så väl:

Kunskapsspåret går, förenklat, från Uppsala C, en hållplats till söder om stadskärnan, Akademiska sjukhuset, diverse universitetsinstutioner, den planerade stadsdelen Ulleåker fram till Lantbruksuniversitet i Ultuna.

Ultunalänken är en relativt kort fortsättning via några nya stadsdelar söder om Sävja till en planerad ny pendeltågsstation i Bergsbrunna.

Dessutom finns ett annat stråk via Gottsunda, med många befintliga och många planerade nya bostäder.

Kartan som visas i denna tråd visar prognos om hela systemet är utbyggt. Den visar resandet i vissa snitt, det framgår inte exakt var. Den säger inget om start och målpunkter. Troligen visar den morgonens maxtimme. Eftermiddagen brukar vara omvänd men lite mer utspridd i tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

2763 skrev:jag förstår inte vad det är som gör BRT kapacitetsstarkare än spårväg.

mitt resonemang går ut på att kapacitet beror av två saker:

frekvens

och

hur många som ryms på respektive fordon.

när frekvensen är tätare än halva- 3/4 hållplatstiden måste man ha möjlighet till parallella hållplatser. kör man tätt kan man behöva flera kanaler (spår eller filer)

Så hur kan då exempelvis tvärbanan med 60-meters tåg ha sämre kapacitet än Curitiba med 28m bussar, det får du gärna förklara.
Frekvensen gör skillnad! Med nästan fem bussar per minut och 150 passagerare per buss klarar en BRT-bana i Bogotá av att transportera cirka 43 000 passagerare per timme och riktning - ungefär lika mycket som gröna linjen, röda linjen och Stockholms pendeltåg tillsammans!

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord:

Bild

Var kan då en BRT-bana få plats i Uppsala? Antingen skulle det behövas en tunnel - och då är det lika bra att bygga en tunnelbana - eller så skulle det bli "vanliga" bussar. De politiker i Sverige som talar om BRT är i nästan alla fall antingen själva förvirrade eller försöker förvirra sina åhörare. När någon föreslår att "flytta" en BRT-linje från Akalla till Hjulsta så kan det inte handla om en BRT-linje!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Färgindikeringen antyder om det fungerar med "BRT" eller om det behövs spårväg.
Enligt denna redovisning krävs det alltså spårväg även på de två dellinjerna i Gottsunda/Ultuna, samt framför allt på den gemensamma sträckan in mot stan - där man räknar med över 2000 resenärer under maxtimmen i bägge riktningarna.

Jag ska se om det går att få fram resandeprognoser för Ultunalänken som separat system - jag är dock inte säker på att någon sådan simulering har gjorts. Återkommer!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Det kan vara en bra idé att dubbelkolla att det som fetmarkeras faktiskt stämmer!

(För övrigt undrar jag om inte linje 807 också "behöver" bli spårväg enligt denna redovisning.)
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

2763 skrev:jag förstår inte vad det är som gör BRT kapacitetsstarkare än spårväg.

mitt resonemang går ut på att kapacitet beror av två saker:

frekvens

och

hur många som ryms på respektive fordon.

när frekvensen är tätare än halva- 3/4 hållplatstiden måste man ha möjlighet till parallella hållplatser. kör man tätt kan man behöva flera kanaler (spår eller filer)

Så hur kan då exempelvis tvärbanan med 60-meters tåg ha sämre kapacitet än Curitiba med 28m bussar, det får du gärna förklara.
Du har förstås rätt.

Det bygger väl på antagandet att BRT har kanske 20 sekunders headway, medan spårtrafik antas ha 2 minuters headway.

Detta kräver förstås att BRT är helt trafikseparerad, som en tunnelbana, och antagligen även har omkörningsfiler och har parallella hållplatser, alltså mer utrymmeskrävande än såväl spårväg som tunnelbana. Något sådant går inte att bygga i en historisk stadskärna, så det blir alltså missvisande att ange en kapacitet från någon sydamerikansk storstad och samtidigt föreställa att "BRT" är en ledbuss i någon häftig färg. Vilket, överdrivet, ibland är vad som händer i den svenska debatten.

Även om vi i Sverige byggde en infrastruktur motsvarande riktig BRT är det frågan om vi skulle acceptera så tät trafik. Man kan tycka att det är lite "fusk" att säkerhetskraven på vägtrafik är så mycket lägre än på spårtrafik. Men det är ju så det fungerar i praktiken, bussar kan kolonnköra i motorvägshastighet (liksom bilar), medan spårfordonen pytsas ut med 2 minuters mellanrum.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Jag hade fel - det är 'bara' 1700 i den minst belastade riktningen.
(Om jag nu minns rätt... jaja)

807 har väl inte så många resenärer ens under maxtimmen? Men jag har egentligen ingen aning!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:Inte för att jag vet vad det har med den här trådens ämne att göra - men om vi med "badar i pengar" menar god/överlikviditet så finns det kommuner som är eller nyligen varit i den situationen...

Men för flertalet gäller naturligtvis det motsatta!

/TKO
Att gå med överskott ha god likviditet under en kortare period innebär inte att man "badar i pengar" om man ser det lite mer långsiktigt. Vad det har med trådämnet att göra får du fråga personen som tog i ämnet i tråden.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5832
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Kunskapsspåret kan däremot vänta på statlig medfinansiering - alla kommuner badar ju inte i pengar!
BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev:
Finns det ens någon kommun som "badar i pengar"? Kanske dags för visa att läsa diverse rapporter från SKL gällande kommunernas nuvarande och framför allt kommande ekonomi så vi slipper verklighetsfrånkopplande uttalanden som att visa kommuner skulle "bada i pengar".
Det är ju inte heller vad som påstås. Kanske vore bra om vissa läste vad de kommenterar - innan de kommenterar.
Om man skriver "...alla kommuner badar ju inte i pengar!" blir det indirekta påståendet att visa kommuner "badar" i pengar. Så vad invänder du emot?
Ja, det är svårt att ta ansvar för andras bristande läsförståelse. Ovanstående innehåller åtminstone två fel. Det har inte gjorts några indirekta påståenden. Sådant används i sk. indirekt bevisning eller motsatsbevisning, där man antar motsatsen till det som påstås, för att sedan visa att detta leder till självmotsägelser. Påståendet icke alla kommuner badar i pengar är således negationen (eller enklare uttryckt åtminstone någon kommun badar i pengar) till det som ursprungligen påstods. Nu är det kanske inte så lätt att fastställa sanningsvärdet för uttrycket badar i pengar, men exemplet visar hur viktigt det är var man placerar negationerna i sina påståenden. Det mest beklämmande är dock att tankefel av detta slag leder till förlöpningar av typen "slipper verklighetsfrånkopplande uttalanden som att visa kommuner skulle "bada i pengar"".

Av ovanstående följer också att "badar i pengar" är ett falskt citat eftersom det är hämtat från negationen till det som påstås.

Slutligen kan det ju vara bra att ha klart för sig skillnaden mellan visa och vissa, enklast illustrerat med det klassiska uttrycket här fattas visa beslut resp. här fattas vissa beslut, vilket i sig rymmer en intressant (och klassisk) dubbeltydighet. Men den bjuder jag på!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1453
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Kristofer »

TKO skrev:Jag hade fel - det är 'bara' 1700 i den minst belastade riktningen.
(Om jag nu minns rätt... jaja)

807 har väl inte så många resenärer ens under maxtimmen? Men jag har egentligen ingen aning!

/TKO
807:an är ju sedan många år nedlagd och ersatt av den på detta forum så ofta kritiserade SL-stomlinjen 677, så den har inga trafikanter över huvud taget. För tråden handlar ju om Uppsala, eller hur? :wink:
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Kristofer skrev:
TKO skrev:Jag hade fel - det är 'bara' 1700 i den minst belastade riktningen.
(Om jag nu minns rätt... jaja)

807 har väl inte så många resenärer ens under maxtimmen? Men jag har egentligen ingen aning!

/TKO
807:an är ju sedan många år nedlagd och ersatt av den på detta forum så ofta kritiserade SL-stomlinjen 677, så den har inga trafikanter över huvud taget. För tråden handlar ju om Uppsala, eller hur? :wink:
Ja då är ju resandet noll - även i maxtimmen!
(Jag kände ju på mej att det var något lurt - men gammal och gaggig som jag är trodde jag att 807:an fortfarande for fram och tillbaka mellan Uppsala och Norrtälje...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Kristofer skrev:
TKO skrev:Jag hade fel - det är 'bara' 1700 i den minst belastade riktningen.
(Om jag nu minns rätt... jaja)

807 har väl inte så många resenärer ens under maxtimmen? Men jag har egentligen ingen aning!

/TKO
807:an är ju sedan många år nedlagd och ersatt av den på detta forum så ofta kritiserade SL-stomlinjen 677, så den har inga trafikanter över huvud taget. För tråden handlar ju om Uppsala, eller hur? :wink:
Ja då är ju resandet noll - även i maxtimmen!
(Jag kände ju på mej att det var något lurt - men gammal och gaggig som jag är trodde jag att 807:an fortfarande for fram och tillbaka mellan Uppsala och Norrtälje...)

/TKO
Det är ju inte den linje 807 som "behöver" spårväg, utan den som har gett upphov till en ökänd film. Nu funderas det på att köra dubbeldäckare på linje 809, så det borde också kunna vara en tillfällig lösning på Kunskapsspåret. En av poängerna med Ultunalänken är dock att omöjliggöra biltrafik över Fyrisån, varför bussar inte är ett alternativ där.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Jag tar mej för pannan!
Tvåvåningsbussar på stombusslinjer i stadstrafik? Är det Sveriges Boris Johnson vi har att göra med?

Jag föreslår att skribenten gör en utflykt till Uppsala och åker några varv med bussarna 3, 4 och 7 för att få en uppfattning om vilken sorts trafik det handlar om. Sedan kan vi fortsätta diskutera, just nu känns det på grund av den bristfälliga bakgrundskunskapen rätt meningslöst!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jag tar mej för pannan!
Tvåvåningsbussar på stombusslinjer i stadstrafik? Är det Sveriges Boris Johnson vi har att göra med?

Jag föreslår att skribenten gör en utflykt till Uppsala och åker några varv med bussarna 3, 4 och 7 för att få en uppfattning om vilken sorts trafik det handlar om. Sedan kan vi fortsätta diskutera, just nu känns det på grund av den bristfälliga bakgrundskunskapen rätt meningslöst!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Ja, dubbeldäckare undviks i stadstrafik med tätt mellan stoppen, annars tar hållplatsuppehållen för lång tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:Jag tar mej för pannan!
Tvåvåningsbussar på stombusslinjer i stadstrafik? Är det Sveriges Boris Johnson vi har att göra med?

Jag föreslår att skribenten gör en utflykt till Uppsala och åker några varv med bussarna 3, 4 och 7 för att få en uppfattning om vilken sorts trafik det handlar om. Sedan kan vi fortsätta diskutera, just nu känns det på grund av den bristfälliga bakgrundskunskapen rätt meningslöst!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Ja, dubbeldäckare undviks i stadstrafik med tätt mellan stoppen, annars tar hållplatsuppehållen för lång tid.
Fast Londons sämste borgmästare hade ju en lösning på det problemet också:

1) Återgå till bussar med öppen plattform baktill (Inga dörrar alltså) så kan trafikanterna hoppa av och på i farten.
2) Återinför rörlig konduktör i bussarna, så hindras inte resandeströmmen av biljettkontroll vid ombordstigningen.

(Som sann konservativ tycker ju Boris att en londonbuss skall vara röd, ha två våningar, vara tvåmansbemannad och sakna dörrar baktill. Helst skall man väl få röka också...)

Kanske det är lösningen även i sydvästra Uppsala?

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Boris Johnson har för övrigt just avgått som utrikesminister!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Helt utanför både trådens och forumets ämnessfär men ändå:

BJ har nu det svårslagna rekordet att ha varit både Londons sämsta borgmästare och Förenade kungarikets sämsta utrikesminister! Han kanske skall hoppa in som handels- och trafikpolitisk rådgivare i Vita Huset?

spekulerar
Thomas K Ohlsson

(lovar att försöka hålla mej till ämnet i fortsättningen)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag tar mej för pannan!
Tvåvåningsbussar på stombusslinjer i stadstrafik? Är det Sveriges Boris Johnson vi har att göra med?

Jag föreslår att skribenten gör en utflykt till Uppsala och åker några varv med bussarna 3, 4 och 7 för att få en uppfattning om vilken sorts trafik det handlar om. Sedan kan vi fortsätta diskutera, just nu känns det på grund av den bristfälliga bakgrundskunskapen rätt meningslöst!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Jag tycker att Londons dubbeldäckare fungerar skapligt. Men det kanske inte skulle vara värt att investera i dubbeldäckare när den långsiktiga lösningen ändå är spårväg? Ja, även Kunskapsspåret lär bli spårväg - frågan är bara när!
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag tar mej för pannan!
Tvåvåningsbussar på stombusslinjer i stadstrafik? Är det Sveriges Boris Johnson vi har att göra med?

Jag föreslår att skribenten gör en utflykt till Uppsala och åker några varv med bussarna 3, 4 och 7 för att få en uppfattning om vilken sorts trafik det handlar om. Sedan kan vi fortsätta diskutera, just nu känns det på grund av den bristfälliga bakgrundskunskapen rätt meningslöst!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Jag tycker att Londons dubbeldäckare fungerar skapligt. Men det kanske inte skulle vara värt att investera i dubbeldäckare när den långsiktiga lösningen ändå är spårväg? Ja, även Kunskapsspåret lär bli spårväg - frågan är bara när!
Den lär bli spårväg omkring 2029. Att bygga den efter Ultunaläbken är som sagt inte aktuellt och har aldrig varit aktuellt, vilket vi sedan länge har etablerat i den här tråden. Troligen har ingen tänkt tanken mer än du.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar