Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av M_M »

I stort sett samma artikel fast hos UNT:
http://www.unt.se/uppland/uppsala/milja ... 26544.aspx

Jag ställer samma fråga som i Postvagnen:

Behöver man verkligen 40 vagnar?

Befintliga busslinje 3 som väl är "ungefär" lika lång har en körtid på trekvart enkel väg utan ställtid. Med 10-min-trafik och ett omlopp om två timmar (rejält tilltaget med 15 min ställtid vid varje ände och ingen restidsförkortning inräknat jämfört med bussarna) så går det åt 12 vagnar i trafik. Även om man lägger till åtta vagnar extra för att kunna ha någon på service, marginal för att jag höftat fel o.s.v. så har jag svårt att se hur det går åt mer än hälften så många vagnar.

Eller har man tänkt högre turtäthet (på delar av linjen)?
indigirka
Inlägg: 216
Blev medlem: onsdag 27 oktober 2010 8:59

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av indigirka »

I Uppsala planerar man alltså en spårväg som gällande infrastrukturkostnaden skulle bli flerfaldigt dyrare per kilometer än spårvägen i Bergen. Detta samtidigt som det inte finns några berg inom kommunen (till skillnad från Bergen) och den allmänna kostnadsnivån är också annars billigare än i Norge. Man kan bara undra var felet ligger som alltså gör att en ovanjordisk spårväg kostar 570-870 miljoner kronor per kilometer...

Det kan nämnas att i det relativt platta Tammerfors beräknas 23,5 kilometer spårväg kosta 1859 miljoner kronor eller 83 miljoner kronor per kilometer (exklusive kostnaden för depån som är 395 miljoner kronor).
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Henrik Schütz »

Enkelt, man har låtit fel konsult räkna, med fel ingångsvärden.

mittstolpar genomgående, och 2,40 meter breda vagnar, sth 70 ger en billig bana. En modern spårvagn kan parkeras utomhus, snart står alla slbussar ute, och dom är ändå betydligt känsligare.

Man behöver inte heller flytta alla ledningar under spåren, modern teknik möjliggör arbeten från sidan vid behov.

Uppsala kan bjuda in besancon att visa hur man gör!

HS
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av M_M »

Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
500 kvadratmeter yta per kilometer dubbelspår?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev:
M_M skrev:Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
500 kvadratmeter yta per kilometer dubbelspår?
inte om du ska köra buss i spåret.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Kantorn »

2763 skrev:
Kantorn skrev:
M_M skrev:Vad sparar man på 2,40m smala vagnar?
500 kvadratmeter yta per kilometer dubbelspår?
inte om du ska köra buss i spåret.

/T
Nej, det är sant. Men det är vad man sparar, annars. Inte mycket enligt min mening. Men det kanske finns andra skäl...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av M_M »

Antagligen finns en uppfattning att man kan haka på och sambeställa för bättre pris med smalare vagnar. Men fler och fler spårvägsnät kör väl breda vagnar?
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Vad händer i Uppsala? Det talas om en konsultrapport som har skapat kalabalik? Någon som vet mer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av M_M »

Finns det verkligen underlag för så värst mycket fler butiker i centrala Uppsala?

Mitt intryck är att mycket av centrum har redan genomgått "butiks-gentrifiering" i form av att det mesta är de kedjor som finns överallt. Om vi tittar kring Bäverns Gränd (eller vad nu gatan heter som man passerar mellan stationen och sjukhuset) så går det ju redan idag riktigt många bussar där samtidigt som det ändå är ett "myrorna och obskyra butiker"-område. Uppsala lider väl mer av att det inte finns något mellanting mellan de stora kedjorna och "myrorna"/"musikinstrumentaffären"-butiker. Beror det i sin tur kanske på att de som handlar strömmar till från stora delar av länet och ids inte sätta sig in i vad icke-kedjebutiker säljer?

Eller är det månne så att stora inköpsområden med rejäla bilparkeringar faktiskt är var folk gärna handlar - även om de själva är stadsbor och tar bussen/cykeln till butikerna? (Jag skulle svara ja om det går smidigt att ta sig dit).
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

M_M skrev:Finns det verkligen underlag för så värst mycket fler butiker i centrala Uppsala?

Mitt intryck är att mycket av centrum har redan genomgått "butiks-gentrifiering" i form av att det mesta är de kedjor som finns överallt. Om vi tittar kring Bäverns Gränd (eller vad nu gatan heter som man passerar mellan stationen och sjukhuset) så går det ju redan idag riktigt många bussar där samtidigt som det ändå är ett "myrorna och obskyra butiker"-område. Uppsala lider väl mer av att det inte finns något mellanting mellan de stora kedjorna och "myrorna"/"musikinstrumentaffären"-butiker. Beror det i sin tur kanske på att de som handlar strömmar till från stora delar av länet och ids inte sätta sig in i vad icke-kedjebutiker säljer?

Eller är det månne så att stora inköpsområden med rejäla bilparkeringar faktiskt är var folk gärna handlar - även om de själva är stadsbor och tar bussen/cykeln till butikerna? (Jag skulle svara ja om det går smidigt att ta sig dit).
Eftersom jag ändå börjat skriva på detta forum igen kan jag ju svara på dina frågor:

1) Nej
2) Ja
3) Ja

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Hur ser det ut med spårvägsplanerna i Uppsala? Vad tycker de politiska partierna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8893
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

http://rt-forum.se/nyheter/uppsala-vill-bygga-sparvag/

Uppsala har fått pengar i stadsmiljöavtal för att bygga bussinfrastruktur söderut från staden. Detta kan senare bli spårväg, enligt kommunpolitiker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar