Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Finns det något som styrker ovanstående påståenden, t ex uttalanden av politiker, utredningar/rapporter, protokollsutdrag etc?

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag instämmer i frågan, och jag tror inte att det finns något som stöder en sådan tolkning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Till någon kan bevisa motsatsen påstår jag med bestämdhet att det inte finns några som helst planer på att enbart bygga spårväg Gottsunda-Bergsbrunna. Linjen har alltid diskuterats som en förlängning av en spårväg från city.
Att tro att resenärer frän Gottsunda skulle ta spårvagn till Bergsbrunna och sedan ta tåget in till Resecentrum tyder på att man inte är så insatt i resemönstren i Uppsala. Dessutom undrar jag vilken frekvens det blir på pendel/upptågen - knappast bättre än 4 t/h vilket inte är konkurrenskraftigt med spårväg eller buss direkt till city.
Jag håller inte med.
Enceladus skrev:Ultunalänken föreslogs av regeringens samordnare i samband med planeringen av en ny stad i södra Uppsala. Länken är nästan en förutsättning för att bygga 33 000 nya bostäder där. Byggs inte bostäderna så faller även fyrspåret. Inget seriöst parti kommer att äventyra hela paketet. Kunskapsspåret är däremot en vanlig kollektivtrafiksatsning. Inget större projekt står och faller med Kunskapsspåret. Det betyder inte att Kunskapsspåret inte borde byggas, men det är inte omöjligt att det skjuts framåt i tiden.

Huvudsyftet med Ultunalänken är inte att förse Gottsunda med en snabbare förbindelse till centrala Uppsala - det är en eventuell bonus!
Jag håller med.

I den händelse någon av ovanstående hållningar skulle orsaka någon liten svallvåg i forumet, så hoppas jag att det jag strax ska skriva inte orsakar mer än högst någon krusning på ytan. OBS! Jag skojar :cheesygrin: , jag skojar!!! :cheesygrin:

Från intilliggande aktuella tråden Faktafråga om spåravstånd (som iofs utgår från Uppsala) hämtar jag följande citat:
Stefan Isaksson skrev:Hej, jag har just hamnat i en facebookdiskussion om den eventuella spårvägen i Uppsala.
Ganska många av mina bekanta kör med det gamla argumentet att spårvagnen inte får plats i trånga miljöer.
Jag tänkte haka på med en reflexion kring spåravstånd, men eftersom det gällde Uppsala i citatet, så tycker jag det passar bättre att göra det i den här tråden. Om det nu på sina håll anses givet att det ska dras spårväg vidare in mot de "trånga stadsmiljöerna" i centrala Uppsala, så kan det nog vara klokt att redan från början bestämma ett par saker, så de inte "försvårar" införandet av spårväg i de där "trånga stadsmiljöerna" som sagt. Och det är dels att kanske välja den i spårvägsstäder vanliga spårvagnsbredden 2,4 m (som man har i Norrköping) istället för 2,65 m (som man har i Stockholm och Göteborg). Dels kanske man ska välja en multiledad spårvagn hellre än en spårvagnstyp med stora svepytor. Även om det inte är nödvändigt för den där allra första sträckan som beslutats byggas.

Nu finns det ju en spårvagnstyp som valts i den kommande spårvägsstaden Lund som heter CAF Urbos 3 (länk till diskussionstråd: Lund har köpt spårvagnar!). Den har många korta delar och många leder, så den spårvagnstypen med vagnbredden 2,4 skulle säkerligen ha minsta möjliga svepytor och i så fall passa ypperligt i Uppsala. Den har valts också i Oslo (länk: Oslo har gjort det också!!!). Nu bryr jag mig inte om att leta efter vald spårvagnsbredd i Lund (det finns säkert de som vet), men det har ju i så fall ingen relevans för Uppsala. Visst, det behövs inte för "fria rummet" i nuläget för den där "länken" mellan Gottsunda och Bergsbrunna, men siktar man längre och trängre än så, kan man nog behöva ta med det i beräkningen. :)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Till någon kan bevisa motsatsen påstår jag med bestämdhet att det inte finns några som helst planer på att enbart bygga spårväg Gottsunda-Bergsbrunna. Linjen har alltid diskuterats som en förlängning av en spårväg från city.
Att tro att resenärer frän Gottsunda skulle ta spårvagn till Bergsbrunna och sedan ta tåget in till Resecentrum tyder på att man inte är så insatt i resemönstren i Uppsala. Dessutom undrar jag vilken frekvens det blir på pendel/upptågen - knappast bättre än 4 t/h vilket inte är konkurrenskraftigt med spårväg eller buss direkt till city.
Jag håller inte med.
Enceladus skrev:Ultunalänken föreslogs av regeringens samordnare i samband med planeringen av en ny stad i södra Uppsala. Länken är nästan en förutsättning för att bygga 33 000 nya bostäder där. Byggs inte bostäderna så faller även fyrspåret. Inget seriöst parti kommer att äventyra hela paketet. Kunskapsspåret är däremot en vanlig kollektivtrafiksatsning. Inget större projekt står och faller med Kunskapsspåret. Det betyder inte att Kunskapsspåret inte borde byggas, men det är inte omöjligt att det skjuts framåt i tiden.

Huvudsyftet med Ultunalänken är inte att förse Gottsunda med en snabbare förbindelse till centrala Uppsala - det är en eventuell bonus!
Jag håller med.

I den händelse någon av ovanstående hållningar skulle orsaka någon liten svallvåg i forumet, så hoppas jag att det jag strax ska skriva inte orsakar mer än högst någon krusning på ytan. OBS! Jag skojar :cheesygrin: , jag skojar!!! :cheesygrin:

Från intilliggande aktuella tråden Faktafråga om spåravstånd (som iofs utgår från Uppsala) hämtar jag följande citat:
Stefan Isaksson skrev:Hej, jag har just hamnat i en facebookdiskussion om den eventuella spårvägen i Uppsala.
Ganska många av mina bekanta kör med det gamla argumentet att spårvagnen inte får plats i trånga miljöer.
Jag tänkte haka på med en reflexion kring spåravstånd, men eftersom det gällde Uppsala i citatet, så tycker jag det passar bättre att göra det i den här tråden. Om det nu på sina håll anses givet att det ska dras spårväg vidare in mot de "trånga stadsmiljöerna" i centrala Uppsala, så kan det nog vara klokt att redan från början bestämma ett par saker, så de inte "försvårar" införandet av spårväg i de där "trånga stadsmiljöerna" som sagt. Och det är dels att kanske välja den i spårvägsstäder vanliga spårvagnsbredden 2,4 m (som man har i Norrköping) istället för 2,65 m (som man har i Stockholm och Göteborg). Dels kanske man ska välja en multiledad spårvagn hellre än en spårvagnstyp med stora svepytor. Även om det inte är nödvändigt för den där allra första sträckan som beslutats byggas.

Nu finns det ju en spårvagnstyp som valts i den kommande spårvägsstaden Lund som heter CAF Urbos 3 (länk till diskussionstråd: Lund har köpt spårvagnar!). Den har många korta delar och många leder, så den spårvagnstypen med vagnbredden 2,4 skulle säkerligen ha minsta möjliga svepytor och i så fall passa ypperligt i Uppsala. Den har valts också i Oslo (länk: Oslo har gjort det också!!!). Nu bryr jag mig inte om att leta efter vald spårvagnsbredd i Lund (det finns säkert de som vet), men det har ju i så fall ingen relevans för Uppsala. Visst, det behövs inte för "fria rummet" i nuläget för den där "länken" mellan Gottsunda och Bergsbrunna, men siktar man längre och trängre än så, kan man nog behöva ta med det i beräkningen. :)
Det är inte aktuellt att bygga Ultunalänken först, det är inte "senare" den skulle byggas in i stan. Varför tror du det?

För Kunskapsspåret har det gjorts förstudie och ett antal tekniska utredningar. Det finns inga svårlösta utmaningar att bygga spårväg där. Det är inte "trångt".

Fordonsbredden i Lund är 265 cm. Det blir nog sannolikt det i Uppsala också, men vad jag vet är det inte beslutat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Låt oss titta i den fördjupade översiktsplanen för Södra staden, på sidan 24 kan vi då läsa följande:

"2017 tecknade staten, Uppsala kommun och Region Uppsala ett avtal. Det handlar om ett investeringspaket i miljardklassen för transportinfrastruktur och bostäder. Avtalet fick namnet Uppsalapaketet och där ingår bland annat 33 000 nya bostäder i de södra stadsdelarna, en utbyggnad av ytterligare två järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm, en ny tågstation vid Bergsbrunna och en kapacitetsstark kollektivtrafiklösning i form av spårväg - kallad Kunskapsspåret"

(Planen är närmast dagsfärsk så jag har överseende med att vissa debattörer inte hunnit studera den i detalj!)

En stor del av de överenskomna 33 000 nya bostäderna skall byggas väster om ån, företrädesvis i det som kallas "Södra staden". De flesta som kommer att bo där kommer att arbeta eller studera i Uppsala, inte i Stockholm. Resor inom Uppsala tätort kommer till mycket liten del att ske med Upp/pendeltåg, stationslokalisering och turtäthet gör att andra trafikslag för de allra flesta resenärer är snabbare. Därför är Ultunalänken blott en naturlig förlängning av Kunskapsspåret - det är högklassig kollektivtrafik på den senare delen som är en förutsättning för stadsutvecklingen i söder, inte Ultunalänken. Blir det buss mellan stan och Gottsunda - vilket jag inte tror det blir - kommer det att bli buss även ut till Bergbrunna.

Att kommunen i många fall använder begrepp som "kapacitetsstark kollektivtrafikförbindelse" istället för spårväg när man talar om "Kunskapsspåret" har främst sin grund i den inflammerade debatt som varit både i staden och regionen om den framtida kollektivtrafiken i Uppsala. Gnom att villkora det statliga tillskottet till Ultunalänken till en spårvägslösning har majoriteten enligt min mening på ett listigt sätt lurat in oppositionen i ett hörn - även de krafter (ja det är liberalerna jag främst pekar på) som fortsätter motsätta sej spårväg kommer at ha svårt att tacka nej till dessa pengar!

Och min bedömning - som jag delar med de flesta inom uppsalapolitiken - är att det är orimligt att köra spårvagn mellan Ulltuna och Bergsbrunna medan man fortsätter med buss från Ulltuna/Gottsunda in till stan. Men det verkar som om flera debattörer här sitter inne med andra kunskaper, vad dom kommer från har jag svårt att förstå...

Den som tror att kombinationen Ulltunalänken/Ny station i Bergsbrunna kommer att vara användbar för resor mellan Gottsunda/Ulltuna/Södra staden och centrala Uppsala kan ta en titt på följande kartbild, så kanske sammanhangen klarnar:
Ulltuna.jpg
Ulltuna.jpg (154.11 KiB) Visad 3766 gånger
Ingen vettig människa skulle ta vägen via Bergsbrunna eller hur?

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Låt oss titta i den fördjupade översiktsplanen för Södra staden, på sidan 24 kan vi då läsa följande:
...
Och min bedömning - som jag delar med de flesta inom uppsalapolitiken - är att det är orimligt att köra spårvagn mellan Ulltuna och Bergsbrunna medan man fortsätter med buss från Ulltuna/Gottsunda in till stan. Men det verkar som om flera debattörer här sitter inne med andra kunskaper, vad dom kommer från har jag svårt att förstå...
...
Den som tror att kombinationen Ulltunalänken/Ny station i Bergsbrunna kommer att vara användbar för resor mellan Gottsunda/Ulltuna/Södra staden och centrala Uppsala kan ta en titt på följande kartbild, så kanske sammanhangen klarnar:
...
Ingen vettig människa skulle ta vägen via Bergsbrunna eller hur?
Jag antar att det var följande inlägg du reagerade på:
Ute och åker skrev:
twr skrev:Det är framför allt "Kunskapsspåret" det handlar om, ett stråk från Uppsala C via Akademiska sjukhuset, allehanda universitetsområden, den nya stadsdelen Ulleråker, och Lantbruksuniversitetet vid Ultuna. Pendlingen inom Uppsala är nog större än till Stockholm, så resandevolymen torde vara större här. Och restiden med spårväg blir ju minst lika bra som med buss.

Den här sträckan var ju aktuell långt före kopplingen till Bergsbrunna. Att enbart bygga en spårväg i de södra förorterna är nog inte så troligt, precis som TKO menar.
Man kan pendla till Uppsala också genom att åka spårväg till Bergsbrunna och sedan ta pendeltågen in till Uppsala C. "Risken finns" att en sådan resväg går snabbare än att åka spårväg längs "Kunskapsstråket".

Men man ska vara positiv till att det första steget till spårväg tas. Det kan leda till fler steg. :)
Jag laddar upp en annan kartbild från samma dokument som du länkar till, från samma sida 24 som du citerar ifrån:
Bild
Inklusive Ultuna så är det 4 hållplatser därifrån till Bergsbrunna, inklusive Ultuna så är det 11 hållplatser därifrån via Gottsunda till Uppsala C. Tittar vi på din egen karta så tolkar jag det som 2100 resande till Bergsbrunna och betydligt mindre mot Uppsala C. Så nog är en spårväg Gottsunda-Bergsbrunna användbar för pendlare, oavsett åt vilket håll de ska sedan från Bergsbrunna, speciellt från de nämnda 4 hållplatserna från Ultuna mot Bergsbrunna. Även om inte "Kunskapsspåret" byggs. Något annat har jag inte avsett heller. Läs gärna sista meningen jag skrev också: "Men man ska vara positiv till att det första steget till spårväg tas. Det kan leda till fler steg." :)
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Ingen vettig människa skulle ta vägen via Bergsbrunna eller hur?
En passande fråga att ställa efter en bild som visar motsatsen. :lol:
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Ingen vettig människa skulle ta vägen via Bergsbrunna eller hur?
En passande fråga att ställa efter en bild som visar motsatsen. :lol:
Då undrar man vad det är du har sett i bilden som inte finns där?

Diskussionen handlar om resor i reaktionen Gottsunda - Uppsala C. Bilden visar inget om bytesrelationer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Ingen vettig människa skulle ta vägen via Bergsbrunna eller hur?
En passande fråga att ställa efter en bild som visar motsatsen. :lol:
Då undrar man vad det är du har sett i bilden som inte finns där?

Diskussionen handlar om resor i reaktionen Gottsunda - Uppsala C. Bilden visar inget om bytesrelationer.
Bilden visar att Ultunalänken inte står och faller med Kunskapsspåret, vilket har påståtts av flera skribenter i denna tråd.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Ingen vettig människa skulle ta vägen via Bergsbrunna eller hur?
En passande fråga att ställa efter en bild som visar motsatsen. :lol:
Då undrar man vad det är du har sett i bilden som inte finns där?

Diskussionen handlar om resor i reaktionen Gottsunda - Uppsala C. Bilden visar inget om bytesrelationer.
I så fall pågår nog flera parallella diskussioner i samma tråd. Personligen är jag skeptisk mot inlägg som ger sig själv tolkningsföreträde av vad andra skriver. Var och en får väl själv väga fakta och relevans i det som framförs i olika inlägg. :)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Jag påstår det - och inget har framkommit som får mej att ändra uppfattning.

Men jag påstår också Kunskapslänken kommer att byggas (men byt för i h-e namn på projektet!) eftersom projekten är så tätt sammanlänkade, och ingen vettig kommunpolitiker bryter ett avtal som ger en massa statliga pengar!

(I Sverigeförhandlingarna har man utgått från att Kunskapsspåret kommer att byggas och förmodligen vara färdig när Ultunalänken börjar trafikeras. Att då ha ett byte mellan stora BRT-bussar och spårvagn i Ulltuna verkar inte så klokt eller hur? Alltså blir det antingen buss även till Bergsbrunna - fast då ryker pengarna - eller spårväg även in till centrum. I FÖP Södra staden verkar det som man bestämt sej för spårväg på Kunskapspåret, eller så är det en felskrivning...)


/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:I så fall pågår nog flera parallella diskussioner i samma tråd. Personligen är jag skeptisk mot inlägg som ger sig själv tolkningsföreträde av vad andra skriver. Var och en får väl själv väga fakta och relevans i det som framförs i olika inlägg. :)

Oj vad jag blir trött på dessa metaargument!

Är det inte bättre att hålla sej till sakfrågan - och om så är befogat komma med ett klädsamt "aha - nu fattar jag"?

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
twr skrev: Då undrar man vad det är du har sett i bilden som inte finns där?

Diskussionen handlar om resor i reaktionen Gottsunda - Uppsala C. Bilden visar inget om bytesrelationer.
I så fall pågår nog flera parallella diskussioner i samma tråd. Personligen är jag skeptisk mot inlägg som ger sig själv tolkningsföreträde av vad andra skriver. Var och en får väl själv väga fakta och relevans i det som framförs i olika inlägg. :)
Kan du förtydliga vad du menar då, om det nu är så att du blivit missförstådd?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Bilden visar att Ultunalänken inte står och faller med Kunskapsspåret, vilket har påståtts av flera skribenter i denna tråd.
Det är väl den som framför en ny och oväntad tolkning, i det här fallet du, som ska argumentera för den?

Ja, resandet på Ultunalänken blir stort, om hela systemet byggs. Hur skulle resandet se ut på en isolerad länk?

Med tanke på trafikplanering, samhällsplanering och politik är det uppenbart att det är en helhet. Om du nu föreställer dig en annan lösning får du beskriva hur du tror att det skulle fungera. Ett sådant bantat paket skulle bli väldigt ineffektivt och det är svårt att se att det skulle gå att hitta politiskt stöd för det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Jag påstår det - och inget har framkommit som får mej att ändra uppfattning.

Men jag påstår också Kunskapslänken kommer att byggas (men byt för i h-e namn på projektet!) eftersom projekten är så tätt sammanlänkade, och ingen vettig kommunpolitiker bryter ett avtal som ger en massa statliga pengar!

(I Sverigeförhandlingarna har man utgått från att Kunskapsspåret kommer att byggas och förmodligen vara färdig när Ultunalänken börjar trafikeras. Att då ha ett byte mellan stora BRT-bussar och spårvagn i Ulltuna verkar inte så klokt eller hur? Alltså blir det antingen buss även till Bergsbrunna - fast då ryker pengarna - eller spårväg även in till centrum. I FÖP Södra staden verkar det som man bestämt sej för spårväg på Kunskapspåret, eller så är det en felskrivning...)


/TKO
Naturligtvis har du rätt i allt detta. Det har inte framkommit några fakta som stöder någon ny tolkning av situationen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
Ute och åker skrev:I så fall pågår nog flera parallella diskussioner i samma tråd. Personligen är jag skeptisk mot inlägg som ger sig själv tolkningsföreträde av vad andra skriver. Var och en får väl själv väga fakta och relevans i det som framförs i olika inlägg. :)

Oj vad jag blir trött på dessa metaargument!

Är det inte bättre att hålla sej till sakfrågan - och om så är befogat komma med ett klädsamt "aha - nu fattar jag"?

tycker
Thomas K Ohlsson
Du menar som när jag högre upp i tråden skrev "Aha, du menar så!" som svar på ett inlägg som du själv skrivit? Håller med! Klädsamt får jag väl då skriva att jag både fattar och håller med det du skrev i citatet! I sakfrågan har jag nu försökt förtydliga så gott jag kan. :)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

https://www.rt-forum.se/article/view/61 ... aign=daily

Artikeln är konstigt formulerad, verkar som att journalisten har en agenda. Men uppgifterna från kommunen är intressanta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:https://www.rt-forum.se/article/view/61 ... aign=daily

Artikeln är konstigt formulerad, verkar som att journalisten har en agenda. Men uppgifterna från kommunen är intressanta.
Tack för länken! Det finns dock ett par faktafel som gör att artikelns trovärdighet kan ifrågasättas.
Thomas Dietl skrev:Hur det än är har Uppsala kommun genom det så kallade Uppsalapaketet tillförsäkrats en ansenlig delfinansiering av den första delen av det tänkta nya spårvägsnätet i staden, det så kallade Kunskapsspåret.
Detta är helt fel. Det är Ultunalänken som får statlig medfinansiering genom att 900 miljoner kronor av de medel som har avsatts för stadsmiljöavtal omfördelas dit. Enligt överenskommelsen med staten ska Ultunalänken vara klar 2029 när den nya järnvägsstationen i Bergsbrunna invigs, vilket är ett år tidigare än det årtal som diskuteras i artikeln, nämligen 2030.
Thomas Dietl skrev:Vi har tittat på lösningar med 18 meter långa bussar i egna körfält, BRT-system som skulle klara kapacitetskraven på kort sikt. Men då skulle vi tvingas inför spårväg senare, vilket skulle bli en ökar kostnad.
Detta är också fel, men det är svårt att klandra författaren när BRT används synonymt med vanliga bussar i Sverige. BRT har högre kapacitet än spårväg! BRT används främst i mångmiljonstäder som inte har råd med tunnelbana - där skulle spårväg absolut inte räcka! Det finns dock goda skäl att begreppet BRT används synonymt med vanliga bussar i Sverige - det finns inga planer på riktig BRT. Varför planeras det då ingen riktig BRT i Sverige om trafikslaget har högre kapacitet än spårväg? Dels är BRT mycket dyrare än spårväg, och det är väldigt få städer i Sverige där spårväg inte räcker, och dels är BRT extremt ytkrävande - BRT-banor är i princip motorvägar. Det går inte att bygga motorvägar genom kompakta stadskärnor. Den påstådde experten har alltså omöjligen tittat på BRT i Uppsala. Förmodligen har spårväg jämförts med vanliga bussar, och då är spårväg förstås en bättre lösning.

Kunskapsspåret är ett vettigt projekt som har goda chanser att förverkligas, om inte nu så lite längre fram i tiden.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

BRT i Sverige används väl oftast om det som i Frankrike kallas BHNS. Det kan absolut vara en bra idé i de fall dä resandet inte riktigt motsvarar spårväg.

Denna användning av BRT är egentligen fel, men det är så ordet i praktiken används i Sverige, och det är det som har studerats i Uppsala.

Sedan förekommer det ibland att BRT snarare betyder "stombuss" eller till och med "buss", och då måste det sägas vara fel.

Kunskapsspåret och Ultunalänken är en bra helhet. Kunskapsspåret skulle ha kunnat byggas på egen hand, men tillägget av Ultunalänken gör projektet bättre.

Däremot att bygga enbart Ultunalänken kommer inte vara aktuellt. Det skulle bli ett väldigt ineffektivt trafiksystem som måste ses som slöseri med pengar. Men det är alltså ingen som har föreslagit heller.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Jag har svårt att se att Uppsala skulle tacka nej till 900 miljoner kronor, så Ultunalänken byggs nog i vilket fall som helst. Förverkligandet av Ultunalänken ökar chansen att Kunskapsspåret byggs, men utan någon statlig medfinansiering är det långt ifrån säkert att den senare byggs.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Jag har svårt att se att Uppsala skulle tacka nej till 900 miljoner kronor, så Ultunalänken byggs nog i vilket fall som helst. Förverkligandet av Ultunalänken ökar chansen att Kunskapsspåret byggs, men utan någon statlig medfinansiering är det långt ifrån säkert att den senare byggs.
Det är dyrt att köpa vagnar, bygga depå och stå för drift. I ett system med god nytta är det värt det. I ett ogenomtänkt bantat system är det inte värt det. Jag tror inte något parti skulle vilja föreslå något så halvfärdigt som att bara bygga Ultunalänken. Det är trots allt en stor kostnad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar