Spårvägsplaner i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det är väl nästan bra...
Men varför ta omvägen via utbyggd "bussinfrastruktur", istället för att bygga spårväg direkt?
Enligt min mening behövs spårväg i Uppsala mer än i någon annan svensk stad!
/TKO
Men varför ta omvägen via utbyggd "bussinfrastruktur", istället för att bygga spårväg direkt?
Enligt min mening behövs spårväg i Uppsala mer än i någon annan svensk stad!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Mer än i Göteborg?TKO skrev: Enligt min mening behövs spårväg i Uppsala mer än i någon annan svensk stad!
Skämt åsido, det är en bra fråga. Jag antar att det har utretts i Uppsala, och att man har ansett det som en bra idé att ta det i etapper.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Du har rätt, jag formulerade mej slarvigt!
'Av de svenska städer som ej har ett väl utbyggt spårvägsnät anser jag att det är i Uppsala ett sådant mest behövs!'
/TKO
'Av de svenska städer som ej har ett väl utbyggt spårvägsnät anser jag att det är i Uppsala ett sådant mest behövs!'
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Varför är Uppsala angelägnare än Malmö tycker du?TKO skrev:Du har rätt, jag formulerade mej slarvigt!
'Av de svenska städer som ej har ett väl utbyggt spårvägsnät anser jag att det är i Uppsala ett sådant mest behövs!'
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Jag upptäcker att jag varit oartig och inte svarat på denna direkta fråga!twr skrev:Varför är Uppsala angelägnare än Malmö tycker du?TKO skrev:Du har rätt, jag formulerade mej slarvigt!
'Av de svenska städer som ej har ett väl utbyggt spårvägsnät anser jag att det är i Uppsala ett sådant mest behövs!'
/TKO
Ärligt talat tror jag att min åsikt mest baserar sej på att jag befinner mej i Uppsala betydligt oftare än i Malmö. Ett mer sakligt motiv kan vara att jag tycker att Uppsalas kollektivtrafik behöver rycka upp sej, glest trafikerade "stombusslinjer" gör ingen människa glad. Medan min uppfattning är att kollektivtrafiken är mer utbyggd i Malmö, även om man även där skulle må bra av att växla in på nya spår!
Men jag ska fundera lite till och se om jag kommer fram till något mer substansiellt...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Just Malmö har flertalet pågatågsstationer runtom stan. Inte bara Citytunneln. Uppsala har bara ett resecentrum. Resten nås ebart med buss. Då är uppsala "bara" 4e största staden.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Under kulturnatten i Uppsala för någon vecka sedan besökte en vän till mig Stadshuset som visade en 3D-modell staden och hade några stadsplanerare på plats:
Jag frågade lite om spårtrafik. Kommungubben menade att det är högst intressant med fler stopp för lokaltåg/pendeltåg, i första hand en
station söderut men även en i de norra stadsdelarna, på Dalabanan, och att planering och tillståndsgivning görs med tanke på att dessa ska
kunna byggas till. Spårväg kallade han dock "kallt" nu.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Nu är det bestämt att det blir en pendeltågsstation i Bergsbrunna också. Därmed blir det också två naturliga punkter att ansluta spårväg till järnväg.ADDE skrev:Just Malmö har flertalet pågatågsstationer runtom stan. Inte bara Citytunneln. Uppsala har bara ett resecentrum. Resten nås ebart med buss. Då är uppsala "bara" 4e största staden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
UNT: Skarpt läge för spårväg i Uppsala
En intressant paragraf som kan förklara varför de borgerliga partierna har börjat förespråka BRT runtom i landet, inte minst i Malmö:
En intressant paragraf som kan förklara varför de borgerliga partierna har börjat förespråka BRT runtom i landet, inte minst i Malmö:
Enligt de rödgröna är omöjligheten att kombinera spårvagnar med bilar ett argument för spårvägsalternativet!UNT skrev:Det är ingen hemlighet att de borgerliga partierna helst vill se en bilbro i höjd med Ultuna. Och har man byggt en bro för busstrafik så är det ett enkelt beslut att även tillåta biltrafik på bron när den väl är byggd.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Jag tycker det mest spännande i artikeln var uttalandet om att på sikt krävs det spårväg för att täcka behovet. Investerar man i BRT så får man göra om den tunga investeringen två gånger och att "riktigt" BRT kostar en bra slant den med.
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Du tar upp en relevant frågeställning. Finns det någon i Sverige som vill ha "riktig" BRT? De som brukar förespråka BRT, t.ex. Bil Sweden, är egentligen ute efter mer infrastruktur för biltrafiken. Då blir det dock inte BRT, utan vanliga vägar för bilar där det också råkar gå några stombussar.Stefan Widén skrev:Jag tycker det mest spännande i artikeln var uttalandet om att på sikt krävs det spårväg för att täcka behovet. Investerar man i BRT så får man göra om den tunga investeringen två gånger och att "riktigt" BRT kostar en bra slant den med.
Stefan
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Precis! Det verkar väldigt vagt vad BRT egentligen är! Stombusslinjerna i Stockholm är BRT om man vill!
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
BRT är en buss som är längre än 12 meter och har en annan färg än röd?Hechtwagen skrev:Precis! Det verkar väldigt vagt vad BRT egentligen är! Stombusslinjerna i Stockholm är BRT om man vill!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Blå, Rätt så lång Trafik med buss…twr skrev:BRT är en buss som är längre än 12 meter och har en annan färg än röd?Hechtwagen skrev:Precis! Det verkar väldigt vagt vad BRT egentligen är! Stombusslinjerna i Stockholm är BRT om man vill!
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Sveriges Radio P4 Uppland: Uppsala sa ja till fyrspårig järnväg och spårvagn.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Handlingar till KF-ärendet:
https://www.uppsala.se/contentassets/58 ... yrspar.pdf
Men vad har egentligen Uppsala kommun och Region Uppsala beslutat om spårväg från stadens centrum till Gottsunda/Ultuna - det sk "Kunskapsspåret"?
Jag har försökt leta information - men blir inte klok på om det finns ett beslut att bygga spårväg eller om man fortfarande håller på att utreda frågan. För om det inte blir någon spårväg från stan ut till Gottsunda lär det ju inte bli något av planerna på spår vidare till Bersbrunna...
undrar
Thomas K Ohlsson
https://www.uppsala.se/contentassets/58 ... yrspar.pdf
Men vad har egentligen Uppsala kommun och Region Uppsala beslutat om spårväg från stadens centrum till Gottsunda/Ultuna - det sk "Kunskapsspåret"?
Jag har försökt leta information - men blir inte klok på om det finns ett beslut att bygga spårväg eller om man fortfarande håller på att utreda frågan. För om det inte blir någon spårväg från stan ut till Gottsunda lär det ju inte bli något av planerna på spår vidare till Bersbrunna...
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
http://www.mynewsdesk.com/se/uppsalakom ... er-2324428TKO skrev:Handlingar till KF-ärendet:
https://www.uppsala.se/contentassets/58 ... yrspar.pdf
Men vad har egentligen Uppsala kommun och Region Uppsala beslutat om spårväg från stadens centrum till Gottsunda/Ultuna - det sk "Kunskapsspåret"?
Jag har försökt leta information - men blir inte klok på om det finns ett beslut att bygga spårväg eller om man fortfarande håller på att utreda frågan. För om det inte blir någon spårväg från stan ut till Gottsunda lär det ju inte bli något av planerna på spår vidare till Bersbrunna...
undrar
Thomas K Ohlsson
http://www.mynewsdesk.com/se/uppsalakom ... en-1024856
Se fetmarkering i texten nedan:
För staten innebär uppgörelsen:
• Utbyggnad till fyra spår på järnvägen från Uppsala resecentrum till den södra länsgränsen
• Ny tågstation i Bergsbrunna
• Ny trafikplats vid E4:an i höjd med Bergsbrunna station
• Möjlighet till statlig delfinansiering av Ultunalänken med 900 miljoner kronor från stadsmiljöavtal
För Uppsala kommun innebär uppgörelsen:
• 33 000 nya bostäder i Bergsbrunna, Sävja, Gottsunda och Ultuna (Av dessa ska minst 30 procent vara hyresrätter.)
• Kapacitetsstark kollektivtrafik längs Ultunalänken (Spårväg om statlig medfinansiering beviljas)
• Finansiering av ny trafikplats vid E4:an genom exploateringsintäkter
För Region Uppsala innebär uppgörelsen:
• Att trafikera Ultunalänken
• Tillse god kollektivtrafikförsörjning till Bergsbrunna och södra staden
Överenskommelse mellan regionen och kommunen
Vid sidan av avtalet med staten har Uppsala kommun och Region Uppsala en överenskommelse som slår fast att Ultunalänken och dess trafikering är ett gemensamt åtagande för kommunen och regionen.
För att få ett komplett trafiksystem mellan Bergsbrunna, södra staden och centrala Uppsala kompletteras Ultunalänken med Kunskapsspåret. Under förutsättningen att staten beviljar en medfinansiering med 50 procent av investeringarna för Ultunalänken, åtar sig regionen och kommunen att som teknisk lösning välja spårväg.
En detaljerad överenskommelse med parternas ansvarsfördelning, finansiering, organisation och tidplan ska vara klart senast 30 april 2018
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
http://unt.se/nyheter/uppsala/ett-nej-t ... 82108.aspx
http://unt.se/nyheter/uppsala/en-bussbr ... 82117.aspx
http://unt.se/nyheter/uppsala/en-bussbr ... 82117.aspx
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Tack för länkarna till UNT!
Efter att ha läst dessa artiklar (och några till) konstaterar jag att beslutet igår INTE innebär att spårvägsfrågan i Uppsala är avgjord.
Däremot verkar avtalskonstruktionen ge kommunen ett ekonomiskt incitament att välja spårväg - vilket väl är en av de saker som gjort högerpartierna upprörda.
Men det gäller nog att få till alla avtal och beslut innan valet, det är ju inte säkert att det goda samförståndet mellan de styrande i Uppsala och regeringen fortsätter!
spekulerar
Thomas K Ohlsson
(som håller tummarna)
Efter att ha läst dessa artiklar (och några till) konstaterar jag att beslutet igår INTE innebär att spårvägsfrågan i Uppsala är avgjord.
Däremot verkar avtalskonstruktionen ge kommunen ett ekonomiskt incitament att välja spårväg - vilket väl är en av de saker som gjort högerpartierna upprörda.
Men det gäller nog att få till alla avtal och beslut innan valet, det är ju inte säkert att det goda samförståndet mellan de styrande i Uppsala och regeringen fortsätter!
spekulerar
Thomas K Ohlsson
(som håller tummarna)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Jag tror den här artikeln beskriver läget, och knäckfrågan:
Skarpt läge för spårväg i Uppsala, UNT 18-01-28.
"Får kommunen inga pengar* till spårvagn är en busslinje det troligaste scenariot. Man pratar då om en så kallad BRT (bus rapid transit), vilket är kollektivtrafik som går på en egen bana, ungefär som en spårvagn, men som trafikeras med bussar." (Det är UNT-skribenten Johan Heimer som analyserar/spekulerar. Om han har koll på läget undandrar sej min bedömning, men det verkar troligt...)
*) "Pengarna" det talas om är 2 miljarder i "stadsutvecklingsbidrag" från Trafikverket, som ännu ej vare sej förhandlats eller beslutats. Som jämförelse fick Lund 300 miljoner till sin spårvägsutbyggnad.
/TKO
Skarpt läge för spårväg i Uppsala, UNT 18-01-28.
"Får kommunen inga pengar* till spårvagn är en busslinje det troligaste scenariot. Man pratar då om en så kallad BRT (bus rapid transit), vilket är kollektivtrafik som går på en egen bana, ungefär som en spårvagn, men som trafikeras med bussar." (Det är UNT-skribenten Johan Heimer som analyserar/spekulerar. Om han har koll på läget undandrar sej min bedömning, men det verkar troligt...)
*) "Pengarna" det talas om är 2 miljarder i "stadsutvecklingsbidrag" från Trafikverket, som ännu ej vare sej förhandlats eller beslutats. Som jämförelse fick Lund 300 miljoner till sin spårvägsutbyggnad.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!