Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av BSB101 »

4330 skrev: onsdag 21 september 2022 12:51
BSB101 skrev: torsdag 15 september 2022 19:50
4330 skrev: måndag 12 september 2022 18:16 Uppsala kommun: S och V ökar. Mp och L backar. Fi åker ut. Kommer de fyra överens får de majoritet, om inte kan det bli något helt annat. L backade kraftigt från 8 till 5 mandat och lär göra det igen nästa val om de fortsätter vänstra.
I lokalpolitiken är det oftast mer viktigt vad du får igenom än vem du får igenom det med. Få frågor i kommunpolitiken är ideologiskt laddare.
Säg det till Mp som inte vill regera ihop med M och KD eftersom SD skulle bli vågmästare.
Självklart finns det undantag, därför skrev jag oftast. På tal om SD så uteslut man samarbete med fyra olika partier på lokalnivå i Sollentuna, klart rekord bland Sollentunapartierna.
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: onsdag 21 september 2022 12:51 Säg det till Mp som inte vill regera ihop med M och KD eftersom SD skulle bli vågmästare.

"– Vi går hellre i opposition än sitter i ett minoritetsstyre som blir beroende av SD. Vi hoppas mest på ett mittenstyre ihop med S, C och L. Även om det blir i minoritet kan vi söka stöd åt både höger och vänster. "
Relevant citat ur artikeln:

"– Dessutom försvårar spårvägsfrågan. Flera alliansparter vill ju inte ha spårväg, medan vi menar att spårväg behövs för att bygga ut Uppsala hållbart."

SD:s politik inom kollektivtrafik och bostadsbyggande skulle försvåra samarbetet ytterligare. Det är ingen slump att SD saknar inflytande i större städer.
4330
Inlägg: 158
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av 4330 »

I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff

https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: tisdag 04 oktober 2022 21:40 I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff

https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
Jag undrar vad Uppsalas invånare tycker om att förlora den rekordstora medfinansieringen från staten. Med tanke på valresultatet i riksdagsvalet är det troligt att pengarna istället går till Östlig förbindelse i Stockholm. Det är flera miljarder kronor som Uppsala går miste om...
4330
Inlägg: 158
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: tisdag 04 oktober 2022 22:41
4330 skrev: tisdag 04 oktober 2022 21:40 I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff

https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
Jag undrar vad Uppsalas invånare tycker om att förlora den rekordstora medfinansieringen från staten. Med tanke på valresultatet i riksdagsvalet är det troligt att pengarna istället går till Östlig förbindelse i Stockholm. Det är flera miljarder kronor som Uppsala går miste om...
Om det inte blir några 21500 bostäder i sydöstra staden behövs ingen spårväg dit och då ska Uppsala inte ha några miljarder till spårvägsbygge, hur kul det än är med bidrag.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Odd »

4330 skrev: onsdag 05 oktober 2022 19:45
Enceladus skrev: tisdag 04 oktober 2022 22:41 ...
Jag undrar vad Uppsalas invånare tycker om att förlora den rekordstora medfinansieringen från staten. Med tanke på valresultatet i riksdagsvalet är det troligt att pengarna istället går till Östlig förbindelse i Stockholm. Det är flera miljarder kronor som Uppsala går miste om...
Om det inte blir några 21500 bostäder i sydöstra staden behövs ingen spårväg dit och då ska Uppsala inte ha några miljarder till spårvägsbygge, hur kul det än är med bidrag.
Det är ju knasigt att detta villkor finns. Historiskt har ju flera av tunnelbanesträckorna och spårvagnssträckorna i Svenska städer byggts en bit ut på vischan och därefter har bebyggelsen kommit med. Därför skulle det naturligtvis vara väldigt bra om spårvägen byggdes i alla fall, och att man sedan lät staden växa fram organiskt utmed sträckningen. Vi vet ju att konceptet i sig fungerar, och det skulle inte förvåna mig om det fungerar bättre än den typ av planekonomi som tillämpas vid spårutbyggnader idag (och det är väl därför det fungerar så pass dåligt).
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 05 oktober 2022 19:59 Det är ju knasigt att detta villkor finns. Historiskt har ju flera av tunnelbanesträckorna och spårvagnssträckorna i Svenska städer byggts en bit ut på vischan och därefter har bebyggelsen kommit med. Därför skulle det naturligtvis vara väldigt bra om spårvägen byggdes i alla fall, och att man sedan lät staden växa fram organiskt utmed sträckningen. Vi vet ju att konceptet i sig fungerar, och det skulle inte förvåna mig om det fungerar bättre än den typ av planekonomi som tillämpas vid spårutbyggnader idag (och det är väl därför det fungerar så pass dåligt).
Det finns kommuner som inte vill bygga. Därför är det rimligt att staten prioriterar satsningar som kan få utdelning.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ulrik Berggren »

4330 skrev: tisdag 04 oktober 2022 21:40 I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff

https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
Förhandlingar pågår fortfarande mellan de rödgröna och utbrytaren från Centern (som dock är emot spårvägen)
Senast redigerad av Ulrik Berggren den lördag 08 oktober 2022 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Ulrik Berggren skrev: lördag 08 oktober 2022 9:44
4330 skrev: tisdag 04 oktober 2022 21:40 I valet blev det ja till spårväg. Men efter att L nu ser ut att komma hem till Alliansen så är det plötsligt majoritet för att stoppa spårvägsplanerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... presstraff

https://sverigesradio.se/artikel/sa-vil ... ra-uppsala
https://sverigesradio.se/artikel/stefan-hanna-up-forhandlar-med-s
Fixad länk: https://sverigesradio.se/artikel/stefan ... dlar-med-s
Sveriges Radio skrev:En sak som varit uppe i diskussionerna med S är frågan om spårväg i Uppsala, där de rödgröna är för och UP emot.
Jag hoppas verkligen att Uppsalas nya styre inte slänger bort alla miljarder. Det är inte säkert att det blir någon andra chans!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enceladus skrev: lördag 08 oktober 2022 10:59

Fixad länk: https://sverigesradio.se/artikel/stefan ... dlar-med-s

Tack, förtydligade i mitt inlägg nu också
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
4330
Inlägg: 158
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av 4330 »

Odd skrev: onsdag 05 oktober 2022 19:59
4330 skrev: onsdag 05 oktober 2022 19:45
Enceladus skrev: tisdag 04 oktober 2022 22:41 ...
Jag undrar vad Uppsalas invånare tycker om att förlora den rekordstora medfinansieringen från staten. Med tanke på valresultatet i riksdagsvalet är det troligt att pengarna istället går till Östlig förbindelse i Stockholm. Det är flera miljarder kronor som Uppsala går miste om...
Om det inte blir några 21500 bostäder i sydöstra staden behövs ingen spårväg dit och då ska Uppsala inte ha några miljarder till spårvägsbygge, hur kul det än är med bidrag.
Det är ju knasigt att detta villkor finns. Historiskt har ju flera av tunnelbanesträckorna och spårvagnssträckorna i Svenska städer byggts en bit ut på vischan och därefter har bebyggelsen kommit med. Därför skulle det naturligtvis vara väldigt bra om spårvägen byggdes i alla fall, och att man sedan lät staden växa fram organiskt utmed sträckningen. Vi vet ju att konceptet i sig fungerar, och det skulle inte förvåna mig om det fungerar bättre än den typ av planekonomi som tillämpas vid spårutbyggnader idag (och det är väl därför det fungerar så pass dåligt).
Det finns busslinjer i Uppsala som kan konverteras till spårväg, inte mig emot. Problemet är när man kopplar ihop fyrspår, ny järnvägsstation, bro över Fyrisån, integrationsprojekt (ge Gottsunda spårväg), massbyggnation av bostäder osv.

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

Dela upp det i stället:
Fyrspår (och ev. ny station i Bergsbrunna).
2-3 spårvägslinjer (mestadels till befintlig bebyggelse, ev. med förtätning längs linjen eller nya bostäder längst ut). Kanske ligger Gottsunda i ena änden av en av dessa linjer.
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: söndag 09 oktober 2022 20:11
Odd skrev: onsdag 05 oktober 2022 19:59 Det är ju knasigt att detta villkor finns. Historiskt har ju flera av tunnelbanesträckorna och spårvagnssträckorna i Svenska städer byggts en bit ut på vischan och därefter har bebyggelsen kommit med. Därför skulle det naturligtvis vara väldigt bra om spårvägen byggdes i alla fall, och att man sedan lät staden växa fram organiskt utmed sträckningen. Vi vet ju att konceptet i sig fungerar, och det skulle inte förvåna mig om det fungerar bättre än den typ av planekonomi som tillämpas vid spårutbyggnader idag (och det är väl därför det fungerar så pass dåligt).
Det finns busslinjer i Uppsala som kan konverteras till spårväg, inte mig emot. Problemet är när man kopplar ihop fyrspår, ny järnvägsstation, bro över Fyrisån, integrationsprojekt (ge Gottsunda spårväg), massbyggnation av bostäder osv.

Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.

Dela upp det i stället:
Fyrspår (och ev. ny station i Bergsbrunna).
2-3 spårvägslinjer (mestadels till befintlig bebyggelse, ev. med förtätning längs linjen eller nya bostäder längst ut). Kanske ligger Gottsunda i ena änden av en av dessa linjer.
Skribenten gör samma misstag som signaturen "Odd". Staten kräver bostadslöften av kommunerna för att gardera sig mot maktskiften. På samma sätt är det inte givet att nya regeringar vill satsa lika mycket på Uppsala. Uppsalapaketet innehåller allt som nämns ovan. Ett annat paket blir sannolikt mindre generöst.
4330
Inlägg: 158
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av 4330 »

4330
Inlägg: 158
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av 4330 »

"Stefan Hanna delar bilden att folkomröstningen blev en slags kompromiss:

– Ja jag håller med honom (Pelling, S) där. Stora delar av alliansen vill ha BRT (en slags snabb-bussar), men det vill inte vi, även om det är bättre än spårväg. Vi vill ha långa moderna bussar liknande de i Malmö. Om vi skrotar spårvägsprojektet blir det BRT."

Så Hanna (Upd) vill inte ha vare sig spårväg eller BRT, men om spårvägen skrotas blir det BRT. Felciterad? Om rätt citerad så kommer folkomröstningen alltså handla om spårväg eller BRT.

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... n/rgzezgpl (betalvägg)
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev: lördag 15 oktober 2022 9:32 "Stefan Hanna delar bilden att folkomröstningen blev en slags kompromiss:

– Ja jag håller med honom (Pelling, S) där. Stora delar av alliansen vill ha BRT (en slags snabb-bussar), men det vill inte vi, även om det är bättre än spårväg. Vi vill ha långa moderna bussar liknande de i Malmö. Om vi skrotar spårvägsprojektet blir det BRT."

Så Hanna (Upd) vill inte ha vare sig spårväg eller BRT, men om spårvägen skrotas blir det BRT. Felciterad? Om rätt citerad så kommer folkomröstningen alltså handla om spårväg eller BRT.

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... n/rgzezgpl (betalvägg)
Jag har väldigt svårt att se hur Uppsala ska få plats med en BRT-bana i sin kompakta stadskärna. Alternativet är nog "långa moderna bussar liknande de i Malmö", och utan statlig medfinansiering blir det förmodligen även dyrare.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Odd »

4330 skrev: lördag 15 oktober 2022 9:32 "Stefan Hanna delar bilden att folkomröstningen blev en slags kompromiss:

– Ja jag håller med honom (Pelling, S) där. Stora delar av alliansen vill ha BRT (en slags snabb-bussar), men det vill inte vi, även om det är bättre än spårväg. Vi vill ha långa moderna bussar liknande de i Malmö. Om vi skrotar spårvägsprojektet blir det BRT."
...
Det är för att de inte vet vad BRT är. Om de tar reda på det så kommer de att inse att de inte vill ha BRT...

Bussarna på bilden är "vanliga" bussar. Det som är BRT är trafikeringen och konstruktionen där bussarna kör och som utgör hållplatserna. Bussarna i BRT-systemet kör ofta även utanför och trafikerar då som vanliga bussar i gatuutrymmet. Ibland gör man uppehåll i BRT-vägen för att tillåta att korsa vägar i plan.
brt.jpg
brt.jpg (116.74 KiB) Visad 833 gånger
Den här länken beskriver väl vad BRT är för något:
https://www.itdp.org/library/standards- ... at-is-brt/.
Att svenska bussföreträdare har knåpat ihop en egen definition av vad BRT är, är i sig ett problem.

Det vore väl på tiden att BRT-hysterin avslutas nån gång.
Genius on call
4330
Inlägg: 158
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av 4330 »

Ett försök till sammanställning:

De styrande i S + V + Mp: spårväg
Upd, som släppte fram de styrande: buss
M + C + L + KD: Vill avbryta spårvägsprojektet och utreda kapacitetsstark kollektivtrafik ihop med Region Uppsala
SD är emot spårväg.

Kommer folkomröstningen stå mellan buss och spårväg/BRT? Eller mellan BRT och spårväg? Mellan få nya bostäder (buss) mot många nya bostäder (BRT/spårväg)? Den som lever får se.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Anders Hanquist »

Folkomröstning känns lite oroande. "Stats quo" brukar vara det "folk" vill ha. Helst inga förändringar. Nedläggning av spårväg: NEJ. Nybygge av spårväg: NEJ. Så blir det dessutom antagligen lågt valdeltagande. Många bryr sig föga. Kan motsidan skrämma med att det blir DYRT så kan man få igenom en liten majoritet för "nej". Men 51% nej vid ett valdeltagande på 50% säger inte så mycket. Så då blir det väl "malpåse" en valperiod.
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev: lördag 29 oktober 2022 14:56 Folkomröstning känns lite oroande. "Stats quo" brukar vara det "folk" vill ha. Helst inga förändringar. Nedläggning av spårväg: NEJ. Nybygge av spårväg: NEJ. Så blir det dessutom antagligen lågt valdeltagande. Många bryr sig föga. Kan motsidan skrämma med att det blir DYRT så kan man få igenom en liten majoritet för "nej". Men 51% nej vid ett valdeltagande på 50% säger inte så mycket. Så då blir det väl "malpåse" en valperiod.
Frågan är dock vem som ska betala kalaset. Nuvarande regering har hittills sagt ja till sänkt bensin- och dieselskatt, sänkt reduktionsplikt till EU:s miniminivå, höjd milersättning för bensin- och dieselbilar (men inte för elbilar) och höjd moms för att laga cykeln samt nej till höghastighetsbanor och ökat reseavdrag för icke-bilister. Uppsalas spårvägspengar går säkerligen till Östlig förbindelse, och då måste Uppsala finansiera motsvarande bussatsningar på egen hand.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Å la innbyggerne bestemme er farlig. Det har vi sett flere steder i Tyskland. I Wiesbaden, Aachen og Tübingen er sporveien stemt ned. Det er ingen steder i Tyskland hvor en folkeavstemning har gitt positivt resultat. Så dersom beboerne i Uppsala skal bestemme, så blir det trolig ingen sporvei.
Skriv svar