Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

TKO skrev:Min fråga gällde egentligen om det finns något mer detaljerat angående sträckningen i innerstaden. WSP gjorde en utredning om teknikval för några år sedan, där kanske det finns lite mer. Men det är å andra sidan några år sedan...

/TKO
WSP gjorde en hel förstudie för 8-an", tror jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Ja.
Jag har den någonstans...
Men har det gjorts någon fördjupnibg gällande 'Kunskapsspåret'?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av X12 »

Är det tänkt att båda sträckorna, via Gottsunda respektive Ulleråker, ska byggas på en gång?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Det senaste kvartalet var det fyra kommuner som hade en fyrsiffrig befolkningsökning:

Stockholm +2 297
Göteborg +1 457
Malmö +1 354
Uppsala +1 227

Det går inte längre att säga att landet har tre storstäder. Jag skulle snarare säga att vi har tre storstadsregioner, där en av regionerna går över länsgränsen och en annan över landgränsen. Stockholm och Köpenhamn är likvärdiga, liksom Mälardalen och Öresund. Uppsala håller nu på att bli jämförbart med Malmö. Markens högre värde kommer att avspeglas i överdäckningar och tunnlar.

Uppsalas snabba tillväxt beror förstås till stor del på den enorma bostadsbristen i Stockholm. För många är det ett bättre alternativ än en perifer förort med långsammare kommunikationer och ett sämre lokalt utbud, även om arbetsplatsen ligger i ett annat län. Det gäller dock att se till att den begränsade kapaciteten utnyttjas optimalt när Uppsala passerar 360 000 invånare. Knivsta växer också!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Varför just 360 000? Dit måste det vara ganska långt kvar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Varför just 360 000? Dit måste det vara ganska långt kvar.
Siffran används symboliskt i Skanskas vision "Uppsala 360". Med dagens tillväxt är det mindre än 30 år kvar dit.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Varför just 360 000? Dit måste det vara ganska långt kvar.
Siffran används symboliskt i Skanskas vision "Uppsala 360". Med dagens tillväxt är det mindre än 30 år kvar dit.
Ok!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Vi är alla riktigt illa ute om vi överlåter den visionära samhällsplaneringen till byggkapitalet!
(Se hur bra bostadsbyggandet utvecklats de senaste åren i Stockholm så inser ni vad jag menar...)

agiterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Hechtwagen »

Tror att spårvägen i Uppsala var en klassisk tidningsanka! Mycket kvack kvack, klappat och klart lät de oss förstå! Men sedan hör man inget mer!

Lite som när de populärvetenskapliga tidningarna basunerade ut att vi skulle semestra på månen år 2000! Någon av er som gjort det ännu?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Hur det går med spårvägen i Uppsala är som så mycket annat inom kollektivtrafikvärlden en politisk fråga.
Jag tror dock att man lyckats få ihop en tämligen stabil majoritet kring beslutet som borde garantera dess genomförande oavsett hur majoritetsförhållandena ser ut efter valet - kanske undantaget de mest extrema utfallen.

Framför allt Maria Gardfjell har gjort ett jättejobb för att få spårvägen på plats. Hon lämnar nu kommunpolitiken, jag hoppas uppsalaborna har förstånd nog att rösta in henne i riksdagen!

Hav förtröstan kamrater - även om man ligger några år efter Lund kommer även Uppsala att få både fyrspår och spårväg.

förutspår
Thomas K Ohlsson

Intressedeklaration:
Ja jag känner Maria personligen.
Nej vi är inte med i samma parti.
Nej jag skulle inte rösta på henne om jag bodde i Uppsala.
Ja jag känner flera uppsalabor som kommer att göra det.
Ja jag tycker spårväg är att föredra framför busstrafik i de allra flesta fall.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Anders Hanquist »

Lund och Uppsala är väl traditionella "ärkerivaler" som lärdomsstäder. När nu Lund skaffar sig spårväg kan ju inte Uppsala vara sämre. Så man lägger nog på ett kol. Dessutom är ju stan större, så man kanske klämmer till med två linjer redan från början. Vi får väl se hur det blir. Själv har jag faktiskt svaga minnen av att ha åkt i Uppsala. Kanske har man tur och hinner med en resa till. Men då får de inte sega flera årtionden.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Planerna är två linjer - en via Gottsunda och en via Ulleråker fram till Ultuna och sen vidare fram till Bergsbrunna, där anslutning sker till en ny järnvägsstation.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

20 000 bostäder planeras i Nysala på kommungränsen mellan Bergsbrunna och Alsike. Hoppas det blir mer än buss där...

Den ursprungliga planen:

Bild
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:20 000 bostäder planeras i Nysala på kommungränsen mellan Bergsbrunna och Alsike. Hoppas det blir mer än buss där...

Den ursprungliga planen:

Bild
Tack för länken, kände inte till denna utredning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:20 000 bostäder planeras i Nysala på kommungränsen mellan Bergsbrunna och Alsike. Hoppas det blir mer än buss där...

Den ursprungliga planen:

Bild
"Plan" är väl att ta i - det är ett jobb "Temagruppen*" gjort på uppdrag av Stockholms Handelskammare.

100 000 nya bostäder skulle innebära någonstans mellan 200 000 och 400 000 boende - visst växer Stockholm/Uppsalaregionen snabbt men det kanske är att ta i?

Jag tror det är bra att skilja på olika "visioner" som kommersiella aktörer (Handelskammaren, Skanska etc) tar fram under dold flagg och de verkliga planeringsunderlagen som genomgått demokratisk prövning. Speciellt skribenter som klagar på att nuvarande "politiker" inte fattat vad folk vill ha borde fundera över denna distinktion innan tangentbordsflödet rinner iväg... Källkritik kan vara en ledstjärna!

tycker
Thomas K Ohlsson

*) "Temagruppen" har sitt ursprung i Janne Thurfjells arkitektkontor. Jag är inte säker på att övergripande fysisk planering är deras starkaste gren... men dom har säkert utfört beställarens uppdrag till punkt och pricka!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

twr skrev:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... 0-miljoner

Spårväg i Uppsala 2029!
Jättebra av den rödgröna regeringen - men det är väl ingen hemlighet att Maria Gardfjell har regeringens öra.
(Ni som bor i Upplands valkrets har möjlighet att rösta in henne i riksdagen nu i september - ett tips bara...)

MEN - pengarna är till den södra delen av spårvägen, Gottsunda till Bergsbrunna. Jag har svårt att se att denna linje blir av om det inte i ett senare skede kommer pengar till den norra delen, Centrum till Gottsunda/Kunskapsspåret, och det ingår tyvärr inte i regeringsbeslutet. Så frågan är vilken regering vi har i höst, och vad den tycker om spårväg i Uppsala. Högerpartierna i Uppsala har ju varit minst sagt tveksamma till spårvägssatsningen - även om det inte alltid har varit lätt att fatta vad dom egentligen vill. Jo en sak är enkel att fatta - dom vill göra det lättare för bilister att at sej fram, vilket inte alltid är förenligt med en god kollektivtrafik.

Så spårvägsvänner i Uppsala och i världen förenen eder - det kanske inte är sista striden men en nog så viktig sådan som äger rum i september!

agiterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:100 000 nya bostäder skulle innebära någonstans mellan 200 000 och 400 000 boende - visst växer Stockholm/Uppsalaregionen snabbt men det kanske är att ta i?
Jo, jag håller med om att 100 000 nya bostäder är en märklig siffra. Visst, detta är bara en liten del av regionen som varken inkluderar kommunerna längs Bålstalinjen eller Roslagsbanan, men enligt RUFS 2050 behövs det ändå drygt 20 000 bostäder per år, och då räknas bara Stockholms län. Nog ingår det i visionen att de mindre bemedlade ska bli utan bostad. :(
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:100 000 nya bostäder skulle innebära någonstans mellan 200 000 och 400 000 boende - visst växer Stockholm/Uppsalaregionen snabbt men det kanske är att ta i?
Jo, jag håller med om att 100 000 nya bostäder är en märklig siffra. Visst, detta är bara en liten del av regionen som varken inkluderar kommunerna längs Bålstalinjen eller Roslagsbanan, men enligt RUFS 2050 behövs det ändå 20 000 bostäder per år, och då räknas bara Stockholms län. Nog ingår det i visionen att de mindre bemedlade ska bli utan bostad. :(
Jag gissar - utan att ha någon som helst faktabakgrund - att det ingick i Handelskammarens beställning: "100 000 nya bostäder låter väl maffigt - nästan som miljonprogamet!"

Om de mindre bemedlade blir utan bostad eller ej beror inte på den fysiska planeringen utan på om vi har en social bostadspolitik eller ej. Förstår man inte detta är det lätt att hänga på de kommersiella aktörernas storvulna planer...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar