Hechtwagen menade säkerligen ”vanlig strömförsörjning, med kontaktledning i form av tråd ovanför spåren”. Men det förekommer definitivt också icke-vanliga kontaktledningslösningar som det s k APS-systemet där man har kontaktledningen som en tredje skena mellan rälerna: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alstom_APS4330 skrev: ↑lördag 24 juni 2023 10:42På vilka spårvägar har man ovanlig kontaktledning?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 juni 2023 12:44 Se nu till att det blir vanlig kontaktledning på hela anläggningen så ökar chansen att det funkar hyfsat redan från start.
Spårvägsplaner i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det råder delade meningar om det men London hade en rätt udda kontaktledning i innerstaden fram till nedläggningen 1952.4330 skrev: ↑lördag 24 juni 2023 10:42På vilka spårvägar har man ovanlig kontaktledning?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 juni 2023 12:44 Se nu till att det blir vanlig kontaktledning på hela anläggningen så ökar chansen att det funkar hyfsat redan från start.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Inte bara London der systemet har funnits på fler håll och det är alltså en nedsänkt ränna där man sticker ner en strömavtagare.Hechtwagen skrev: ↑söndag 25 juni 2023 18:05Det råder delade meningar om det men London hade en rätt udda kontaktledning i innerstaden fram till nedläggningen 1952.4330 skrev: ↑lördag 24 juni 2023 10:42På vilka spårvägar har man ovanlig kontaktledning?Hechtwagen skrev: ↑torsdag 22 juni 2023 12:44 Se nu till att det blir vanlig kontaktledning på hela anläggningen så ökar chansen att det funkar hyfsat redan från start.
Inte så bra vid snöoväder och man kan undra hur man dränerar vid regn.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Conduit ... collection
En mer moderna variant överför kraft helt kontaktlöst,
https://www.nyteknik.se/fordon/kontaktl ... tet/743016
En variant på det har kontakt med strömavtagare men sätts i spänning på en kort längd just när en spårvagn passerar.
I allmänhet har man sådana lösningar på ställen där man inte vill ha en förfulande kontaktledning i luften och wn lite enklare lösning kan vara batteridrift på,en sträcka.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Exakt, sannolikheten att dessa kontaktledningslösnongar / batteridtift / induktionsdtift krånglar är förhållandevis höga och något Uppdala bör avstå.
En enkel luftledning för 30 km/h i innerstaden syns knappt om man gör den av enklaste utförande, ber man däremot att få en esgetisk kontaktledning i luften så lär den synas desto mer.
En enkel luftledning för 30 km/h i innerstaden syns knappt om man gör den av enklaste utförande, ber man däremot att få en esgetisk kontaktledning i luften så lär den synas desto mer.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Jag tycker att teknik skall användas när det finns förutsättningar. Ett lokalt litet batterilager ombord på vagnen reducerar såväl effektbehovet, som gör det möjligt med kontaktledningslös drift på lämpliga sträckor.
Genius on call
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
På den nya spårvägen i Washington/DC krävdes att den gick utan kontaktledning på en viss sträcka, vet inte hur dom löste det men dom fixade det, kan ha varit med batterier.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Var är kartan över de slutliga dragningarna?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det måste i alla fall ha varit likström.C12C3C3C12 skrev: ↑måndag 26 juni 2023 23:01 På den nya spårvägen i Washington/DC krävdes att den gick utan kontaktledning på en viss sträcka, vet inte hur dom löste det men dom fixade det, kan ha varit med batterier.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Vanligt förekommande frågorHechtwagen skrev: ↑måndag 26 juni 2023 6:19 Exakt, sannolikheten att dessa kontaktledningslösnongar / batteridtift / induktionsdtift krånglar är förhållandevis höga och något Uppdala bör avstå.
Batteridrift verkar i alla fall övervägas.Uppsala kommun skrev:Vad är en spårväg?
Spårväg är en anläggning för trafik med rälsfordon som kallas för spårvagnar. Spårvagnarna drivs antingen av batterier ombord, strömförande kontaktledningar eller en kombination av båda lösningarna. I jämförelse med järnvägståg är spårvagnarnas hastighet lägre, avståndet mellan hållplatserna tätare och tillgängligheten är högre.
Modern spårvagnsmodell på plats i Uppsalarummet
Tanken är att spårvägen trafikeras med vagnar som är 30 meter långa, åtminstone inledningsvis.Uppsala kommun skrev:Spårvagnen M33 togs i drift 2020 och är tillverkad av Bombardier, numera Alstom. I verklig storlek är den 33 meter lång och har plats för cirka 230 passagerare. Maxhastigheten är 70 kilometer i timmen.
Bro för spårväg mellan Ultuna och Nåntuna
Det blir inga nattbussar som i Stockholm. Spårvägen i Uppsala låter sig inte ersättas av bussar!Uppsala kommun skrev:När Uppsala växer i sydost behövs ytterligare en bro över Fyrisån. Den kopplar samman väst och öst och länkar till kommande tågstationen söder om Bergsbrunna. Hänsyn till friluftsliv, grundvatten och landskapsbild är några exempel på vad som gör konstruktionen och byggnationen utmanande.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Den gamle sporveien i Washington hadde strømskinne i gaten. Den ble lagt ned i 1962. I 2016 åpnet en ny med 750 likestrøm via kontaktledning. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke kan ha nattbusser i Uppsala?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Den nya bron mellan Ultuna och Nåntuna blir som Årstabron i Stockholm, d.v.s. bara för gående, cyklister och spårtrafik. Spårvägen låter sig inte ersättas!Nils Carl Aspenberg skrev: ↑tisdag 27 juni 2023 23:41 Den gamle sporveien i Washington hadde strømskinne i gaten. Den ble lagt ned i 1962. I 2016 åpnet en ny med 750 likestrøm via kontaktledning. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke kan ha nattbusser i Uppsala?
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Näringslivet jublar över ny spårväg
Två spårvägslinjer och bron ska koppla samman Uppsala
M:s förvandling till ett högerpopulistiskt parti som samarbetar med SD har lämnat fältet fritt för andra partier. Nu är S tydligen näringslivets favoritparti!Di skrev:”Näringslivet har efterfrågat tydlighet om vad som ska gälla i Uppsala. Man skriker efter mark för företagsetableringar. Vi har lång kö på företag som vill etablera sig, men vi har inte haft mark i tillräcklig omfattning.”
Totalt kostar satsningen 6,1 miljarder kronor för kommunen.
”Men tittar man på de privata investeringarna som det här kommer generera så är de mycket större”, säger Erik Pelling.
[...]
Det första spadtaget tas år 2024, men det färdiga resultatet kommer dröja desto längre då spårvagnarna till år 2029 väntas rulla.
Två spårvägslinjer och bron ska koppla samman Uppsala
Ambitionsnivån för spårvägen i Uppsala är så hög att det inte planeras för någon ersättningstrafik - till skillnad från Tvärbanans Kistagren i Stockholm:Järnvägsnyheter.se skrev:Arbetet med att skapa två spårvägslinjer mellan Uppsala centralstation och den nya tågstationen i södra Uppsala fortsätter enligt plan. Det beslutades vid kommunfullmäktiges sammanträde den 19 juni, i samband med att en motion om att stoppa byggandet av spårväg avslogs. I och med beslutet i kommunfullmäktige kan det praktiska byggarbetet börja på allvar i mars 2024.
Kan spårvägen i Uppsala få samma status som tunnelbanan i Stockholm?Enceladus skrev: ↑fredag 21 december 2018 16:37 I Ursvik planeras det för Tvärbanan. En fördel med spårvägen är att den inte kan användas som en smitväg av bilister. Men de boende vill också kunna ta sig hem på natten. Eftersom Tvärbanan inte får gå på natten så måste det ändå byggas en bussgata... Läs gärna artikeln!
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Just nu pågår samråd respektive granskning av de olika detaljplaner som krävs för spårvägen. Gällande kontaktledning finns det i det nuvarande förslaget för delsträcka A (den i city) en planbestämmelse att luftburen kontaktledning ej får finnas på sträckan i Bäverns gränd.
I övrigt är planen normal luftburen kontaktledning.
Handlingarna finns att se här: https://www.uppsala.se/kommun-och-polit ... -dialoger/
Tillägg: Det finns även ett beslut från Region Uppsala om att låta Transitio köpa in spårvagnarna som man sen ska hyra. Huvudorsaken är att Region Uppsala inte har någon kompetens att handla upp spårfordon.
I övrigt är planen normal luftburen kontaktledning.
Handlingarna finns att se här: https://www.uppsala.se/kommun-och-polit ... -dialoger/
Tillägg: Det finns även ett beslut från Region Uppsala om att låta Transitio köpa in spårvagnarna som man sen ska hyra. Huvudorsaken är att Region Uppsala inte har någon kompetens att handla upp spårfordon.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Spårväg bättre samhällsnytta än BRT.
Enligt Järnvägsnyheter är det fastställt att det bli billigare med spårväg än BRT.
Kommunen har fattat beslut om att bygga och denna studie bekräftar det man tidigare fått fram.
Projektering börjar i vinter.
Stefan
Enligt Järnvägsnyheter är det fastställt att det bli billigare med spårväg än BRT.
Kommunen har fattat beslut om att bygga och denna studie bekräftar det man tidigare fått fram.
Projektering börjar i vinter.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Ja, till stor del tack vare den statliga medfinansieringen:Stefan Widén skrev: ↑fredag 25 augusti 2023 13:47 Spårväg bättre samhällsnytta än BRT.
Enligt Järnvägsnyheter är det fastställt att det bli billigare med spårväg än BRT.
Kommunen har fattat beslut om att bygga och denna studie bekräftar det man tidigare fått fram.
Projektering börjar i vinter.
Stefan
Både jag och signaturen "TKO" har flera gånger påpekat att den förra socialdemokratiska regeringen i praktiken tvingade Uppsala att bygga spårväg.Infrastrukturnyheter skrev:Rapporten, som godkändes av kommunstyrelsen idag, visar att de ekonomiska nyttorna är större än kostnaderna för spårväg men inte för BRT. Det beror dels på statens medfinansiering på tre miljarder, men gäller även med de pengarna borträknade. Spårvägens ekonomiska fördelar beror bland annat på de höjda markpriser som väntas längs dragningen och på de högre driftskostnader som BRT har.
I och för sig finns det populistiska partier som hade kunnat tänka sig att kasta dessa tre miljarder i soptunnan, men studentstäder brukar ha pålästa väljare.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Men vad är problemet? Det är ju en del av Statens verksamhet att vara medfinansiärer när projekt ligger på gränsen vad en kommun eller region klarar själv.
Jag är glad att våra skattepengar går till det.
Jag är glad att våra skattepengar går till det.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Kanske hade kommuner och regioner haft tillräckligt med pengar om man inte hade behövt vara medfinansiärer till statliga projekt som ligger på gränsen att staten klarar själv?Stefan Widén skrev: ↑fredag 25 augusti 2023 16:06 Men vad är problemet? Det är ju en del av Statens verksamhet att vara medfinansiärer när projekt ligger på gränsen vad en kommun eller region klarar själv.
Jag är glad att våra skattepengar går till det.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Det är väl ingen som har sagt att det är ett problem? Det är ju bara bra.Stefan Widén skrev: ↑fredag 25 augusti 2023 16:06 Men vad är problemet? Det är ju en del av Statens verksamhet att vara medfinansiärer när projekt ligger på gränsen vad en kommun eller region klarar själv.
Jag är glad att våra skattepengar går till det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårvägsplaner i Uppsala
Studenstäder där man får rösta i kommunal- & regionalval men hinner flytta innan det ens röst orsakat fullbordats? Studenter har liksom inte hunnit växa upp än. Åtminstone inte vid studiestart, men förhoppningsvis när studierna är avklarade.Enceladus skrev: ↑fredag 25 augusti 2023 13:59Ja, till stor del tack vare den statliga medfinansieringen:Stefan Widén skrev: ↑fredag 25 augusti 2023 13:47 Spårväg bättre samhällsnytta än BRT.
Enligt Järnvägsnyheter är det fastställt att det bli billigare med spårväg än BRT.
Kommunen har fattat beslut om att bygga och denna studie bekräftar det man tidigare fått fram.
Projektering börjar i vinter.
Stefan
Både jag och signaturen "TKO" har flera gånger påpekat att den förra socialdemokratiska regeringen i praktiken tvingade Uppsala att bygga spårväg.Infrastrukturnyheter skrev:Rapporten, som godkändes av kommunstyrelsen idag, visar att de ekonomiska nyttorna är större än kostnaderna för spårväg men inte för BRT. Det beror dels på statens medfinansiering på tre miljarder, men gäller även med de pengarna borträknade. Spårvägens ekonomiska fördelar beror bland annat på de höjda markpriser som väntas längs dragningen och på de högre driftskostnader som BRT har.
I och för sig finns det populistiska partier som hade kunnat tänka sig att kasta dessa tre miljarder i soptunnan, men studentstäder brukar ha pålästa väljare.