Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Per Lind »

... och hur många träd hade fällts om det blivit BRT?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Odd »

Fast dom har ju fel i sak, de behöver inte träden, de villhöver träden. Stadsbebyggelse förändras, det ligger i dess natur.
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Hechtwagen »

Träden i Uppsala är bara en bråkdel av alla sjuka almar som avverkats i Stockholm.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: måndag 18 mars 2024 13:18 Träden i Uppsala är bara en bråkdel av alla sjuka almar som avverkats i Stockholm.
Och relevansen är? Om min granne avverkar 100 träd spelar det då ingen roll om jag bara avverkar 90 träd?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Stefan Widén »

Likheten är väl att man idag generellt kramar träden mer. Men man har samtidigt utvecklat metoder för att återplantera träd så det ser skapligt ut redan från början. Upprustningen av Kungsträdgården är ett lysande exempel.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av leifd »

Stefan Widén skrev: onsdag 20 mars 2024 14:11 Likheten är väl att man idag generellt kramar träden mer. Men man har samtidigt utvecklat metoder för att återplantera träd så det ser skapligt ut redan från början. Upprustningen av Kungsträdgården är ett lysande exempel.
Vi kan ju även påminna om att det i januari 2022 avverkades 180 K-märkta Lindar i Östra Promenaden i Norrköping (spårvägen periodvis inställd).
I december 2022 hade alla ersatts av nya betydligt mindre Lindar, som stått på tillväxt på plantskola i ungefär 20 år.
Så vill man kan man ersätta träd också, Östra promenaden ser väldigt trevlig ut numera...
Bild
M06 46 i Östra Promenaden, foto 2024-02-24 13:32:09, Leif D.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Hechtwagen »

BSB101 skrev: tisdag 19 mars 2024 19:35
Hechtwagen skrev: måndag 18 mars 2024 13:18 Träden i Uppsala är bara en bråkdel av alla sjuka almar som avverkats i Stockholm.
Och relevansen är? Om min granne avverkar 100 träd spelar det då ingen roll om jag bara avverkar 90 träd?
Så kan man ju se på saken, men varför måste uppsalaträden avverkas och inte bara beskäras? Står de mitt i det blivande spåret?
Skriv svar