"Sätt in plattformsdörrar i tunnebanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

"Sätt in plattformsdörrar i tunnebanan

Inlägg av ADDE »

http://www.jarnvagsnyheter.se/2014/04/s ... unnelbanan

Centern och synskadades riksförbund förespråkar plattformsdörrar i T-banan.

Själv tycker jag att man kan börja på gröna linjen, då det endast är C20-tåg som kör där... så väntar man med de övriga linjerna tills C30-leveransen är klar och varje linje har en egen flotta med vagnar som bara har en viss typ av dörrarrangemang.
Användarens profilbild
M_M

Re: "Sätt in plattformsdörrar i tunnebanan

Inlägg av M_M »

Tanken är god - men de bör givetvis antingen föreslå att endast *utreda*, eller ha någon form av förslag för hur man hanterar olika fordonstyper.

Visst vore det bra att börja på en linje, men det är väl ännu bättre att överallt införa en lösning som funkar på alla linjer...
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag vill inte några plattformsdörrar. Det är besvärligt som det är att fota i tunnelbanan. Dessutom tycker jag att på- och avstigningen är jobbig som den är. Med tanke på hur mycket säkerhetstänkande det är i Sverige så ska väl plattformsdörrarna tänka efter i 10 sekunder innan de vet att tåget står absolut still och EXAKT vid dörren. Nej tack.
twr

Inlägg av twr »

Det är väl snudd på bestämt att det blir plattformsdörrar på Röda linjen, så att man (eventuellt) kommer att köa automatiskt sedan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

M224 skrev:Jag vill inte några plattformsdörrar. Det är besvärligt som det är att fota i tunnelbanan. Dessutom tycker jag att på- och avstigningen är jobbig som den är. Med tanke på hur mycket säkerhetstänkande det är i Sverige så ska väl plattformsdörrarna tänka efter i 10 sekunder innan de vet att tåget står absolut still och EXAKT vid dörren. Nej tack.
Inte för att låta negativ, men jag tror att SL/MTR tänker mer på säkerheten för 100.000-tals resenärer per dygn, än att några enstaka tågfotografer får en sämre upplevelse... :wink:
Så jag säger JA tack...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
twr

Inlägg av twr »

roggek skrev:
M224 skrev:Jag vill inte några plattformsdörrar. Det är besvärligt som det är att fota i tunnelbanan. Dessutom tycker jag att på- och avstigningen är jobbig som den är. Med tanke på hur mycket säkerhetstänkande det är i Sverige så ska väl plattformsdörrarna tänka efter i 10 sekunder innan de vet att tåget står absolut still och EXAKT vid dörren. Nej tack.
Inte för att låta negativ, men jag tror att SL/MTR tänker mer på säkerheten för 100.000-tals resenärer per dygn, än att några enstaka tågfotografer får en sämre upplevelse... :wink:
Så jag säger JA tack...
Jag tycker det är dumt att tunnelbanan går i tunnel, för den blir så svår att fotografera! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vad säger Skönhetsrådet? Man förstör ju stationernas arkitektoniska och konstnärliga gestaltning!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

roggek skrev:
Så jag säger JA tack...
Jovisst men jag är ändå emot. :wink: Tycker som sagt att det är trångt och jäkligt redan som det är vid ex T-Centralen. Hur mycket kommer dessa dörrar att inkräkta på plattformen?
Minst 10 cm per plattformsdel kan jag tänka mig.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev:Jovisst men jag är ändå emot. :wink: Tycker som sagt att det är trångt och jäkligt redan som det är vid ex T-Centralen. Hur mycket kommer dessa dörrar att inkräkta på plattformen?
Ja, men då kan man ju gå närmare spåret, så jag tror människorna sprids ut mer på plattformen.

En lösning som jag skulle föredra, är att hindra insläpp utifrån till plattformen när det är för mycket folk där. (Ungefär som man stänger infarterna till Södra länken när det är för många bilar eller för dålig luft i tunneln.) Men hur man ordnar det praktiskt har jag inget förslag till. :)
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

LÅ1 skrev:
M224 skrev:Jovisst men jag är ändå emot. :wink: Tycker som sagt att det är trångt och jäkligt redan som det är vid ex T-Centralen. Hur mycket kommer dessa dörrar att inkräkta på plattformen?
Ja, men då kan man ju gå närmare spåret, så jag tror människorna sprids ut mer på plattformen.

En lösning som jag skulle föredra, är att hindra insläpp utifrån till plattformen när det är för mycket folk där. (Ungefär som man stänger infarterna till Södra länken när det är för många bilar eller för dålig luft i tunneln.) Men hur man ordnar det praktiskt har jag inget förslag till. :)
Sant, men frågan är hur detta kommer att fungera. Jag ser framför mig hur folk som är i sista sekunden kommer och rycker och drar i glasdörren så att den går sönder. Och hur löser man problemet med att SL/MTR kör med korta tåg på söndagar. Då måste ett ex antal glasdörrar låsas. Och tågen stannar ju inte på samma ställe överallt.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev:
LÅ1 skrev:

Sant, men frågan är hur detta kommer att fungera. Jag ser framför mig hur folk som är i sista sekunden kommer och rycker och drar i glasdörren så att den går sönder. Och hur löser man problemet med att SL/MTR kör med korta tåg på söndagar. Då måste ett ex antal glasdörrar låsas. Och tågen stannar ju inte på samma ställe överallt.
Det är inte bara söndagar, och andra röda dagar, som det är korta tåg. Kvällstid förekommer det och ibland kan enstaka tåg vara korta.
Jag skulle önska någon form av TYDLIG information om att det är korta tåg under de tider det är det, samt information var det inte kommer att finnas ett tåg vid plattformskanten när tåget kommer. Nu skriver man "gå till plattformens mitt även på stationer där tågen (nästan) körs längst fram på perrongen.

Man skall direkt observera att man står på ett ogynnsamt ställe på perrongen. (Förutsatt att man inte bara har ögon för telefonen eller för sitt mer mänskliga sällskap.)
Detta gäller förstås oavsett om det finns platformsdörrar eller ej!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Man BÖR satsa på denna modell av plattformsdörrar:
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Gröna linjen har ju ATO-Körning, så där finns det potential att tågen kan stanna på rätt ställe alla gånger... Annars får man ha precisionskörning a la Citybanan även i tunnelbanan, där man ska stanna rätt alla gånger.

man kan man skylta vissa plattformadörrar "Vid korta tåg används ej denna plattformsdörr" eller något liknande som säger till folk att gå vidare när ett kort tåg ankommer stationen. sedan finns det teknik som säger vilka plattformsdörrar som ska användas beroende på hur långt tåget är.
lirdo

Inlägg av lirdo »

Tycker denna fråga är rätt komplicerad, eftersom det är så stora värden på spel.

Kostnaderna är enorma för en sådan investering.

Samtidigt är nyttan enorm, eftersom varje PUT innebär ett enormt lidande för alla inblandade, stora kostnader etc.

Jag tror debatten kommer komma igång när citybanan invigts och folk får uppleva plattformsdörrar i praktiken i Stockholm.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

LÅ1 skrev: En lösning som jag skulle föredra, är att hindra insläpp utifrån till plattformen när det är för mycket folk där. (Ungefär som man stänger infarterna till Södra länken när det är för många bilar eller för dålig luft i tunneln.) Men hur man ordnar det praktiskt har jag inget förslag till. :)
Enkelt om det finns separata in- och utgångar. Metron i Paris hade länge sådana "portillons automatiques" vid ingångarna till plattformar. De stängdes när ett tåg kom in till plattformen och påverkade en rälskontakt eller spårledning som gav stängningsimpuls till grinden. Numera används inte automatgrindarna i nämnvärd omfattning; enligt uppgift från trafikförvaltningen har man med informationsteknik fått tågen att gå med så jämna intervaller att trängseln inte blir lika stor som förr.
/Gunnar Ekeving
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

roggek skrev:Man BÖR satsa på denna modell av plattformsdörrar:
Eller såna:

Bild
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Magnus Ahltorp skrev:
roggek skrev:Man BÖR satsa på denna modell av plattformsdörrar:
Eller såna:

Bild
Den "utformningen" av plattformsdörrar köper jag, och säkert alla som fotar i tunnelbanan, men frågan är om SL/Trafiknämnden gör det? :roll:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Angående korta/långa tåg så vore det väl alldeles förträffligt om SL skulle bli tvungna att ordna ett system som gör att stationerna automatiskt elektroniskt har järnkoll på längden på ankommande tåg, och likaså att förarna också har järnkoll på sitt eget tågs längd (i den mån förarna råkar ta fel på längden).

När infon om vilka dörrar som ska öppnas ändå finns så kan man även använda den för att i förväg berätta för resenärerna vilka dörrar som kommer att öppnas.

Äntligen, kanske 70 år efter de första tunnelbanetågen, så kommer SL bli tvugna att begripligt informera om var korta tåg stannar.

Vad gäller plattformsdörrarnas utformning så är väl luftdrag/ventilation den kanske största faktorn som påverkar om det är bra att ha fullhöjd eller halvhöjd på dörrarna. Fullhöjd torde dessutom kunna ge en del brandsäkerhetsmässiga fördelar. Jag vet inte vad som generellt sett är bra eller dåligt här.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Hva skal Stockholm med plattformdører? Har man for mange penger, så bygg heller litt mer sporvei. Automatiske tog kan man godt kjøre uten plattformdører. Det gjør man blant annet i Nürnberg og Vancouver. Det eneste stedet plattformdører har hatt noe for seg er i St. Petersburg. Men der satte man opp plattformdører for å beskytte passasjerene mot oversvømmelse.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

På inomhusstationer borde fullhöjdsdörrar vara att föredra. Bland annat skulle luften bli betydligt bättre om man utestängde luften i tunnlarna och allt den för med sig. På utomhusstationer borde det räcka med dörrar på 1,10 meter. Angående att det skulle kunna på trångt på visa stationer så visar just trångheten på exempelvis T-Centralen på behovet at plattformsdörrar.

Argument som att det skulle bli svårare att fotografera är för dumma för att ens kommentera.
Skriv svar