Keolis förslag på trafikförändringar!

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
at1981

Keolis förslag på trafikförändringar!

Inlägg av at1981 »

Hejsan!

Jag förmedlar härmed lite lektyr från Keolis ang. föreslagna trafikförändringar i Stockholms innerstad och ute på Lidingö!

Länk:
http://www.lidingo.se/lexportlet/binary ... -DD13-A101}
MVH Alexander från Värmdö
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Re: Keolis förslag på trafikförändringar!

Inlägg av Kristofer »

at1981 skrev:Hejsan!

Jag förmedlar härmed lite lektyr från Keolis ang. föreslagna trafikförändringar i Stockholms innerstad och ute på Lidingö!

Länk:
http://www.lidingo.se/lexportlet/binary ... -DD13-A101}
Bättre länk: http://goo.gl/R1RnVW. Skulle vara intressant att se en lika detaljerad genomgång av förslaget för innerstadslinjerna.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Gustav

Inlägg av Gustav »

twr

Inlägg av twr »

Är det här något slags internt dokument? Det är ganska vardagligt språk delvis. Hur gammalt är det? Visst är det delvis läckt tidigare, för det var ett himla snack om stombussar på Götgatsbacken för en tid sedan.

Dokumentet nämner Spårväg City till Ropsten 2018, men nuvarande planering är snarare 2020, det kan nog dröja ännu längre. Intressant att man då vill vända linje 76 i Karlaplan, medan SL hittills har planerat spår i asfalt genom Värtaområdet för att även kunna köra buss, bland annat linje 76. Kan man tänka sig en renodling, med spårväg i grässpår?

Är det bestämt att det blir såhär? Är det upp till Keolis att bestämma, eller är det en förhandlingsfråga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Tack för länken!

Såvitt jag har förstått är det här ett förslag från Keolis till Trafiknämnden (eller vad det nu är SL heter den här veckan). Alltså inget beslutat, och inte heller något Keolis själva kan besluta om.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev:Tack för länken!

Såvitt jag har förstått är det här ett förslag från Keolis till Trafiknämnden (eller vad det nu är SL heter den här veckan). Alltså inget beslutat, och inte heller något Keolis själva kan besluta om.
Det är ju lite märkligt att man gör en stomnätsplan och beskriver underlaget för de olika stomlinjerna och vilka som kan bli spårväg och så helt plötsligt är hela linjenätet omgjort! Poängen med stomlinjer är ju att de ska lika någorlunda fast. Bara en principsynpunkt, om Keolis idéer är bra eller dåliga har jag än så länge ingen uppfattning om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Förslaget lämnas till Trafikförvaltningen (inom Stockholms läns landsting). Det heter man varje vecka numera...
Trafiknämnden är det politiska organ som kan jämställas med en styrelse. Trafiknämnden ska ta det politiska ansvaret för vad tjänstemännen i Trafikförvaltningen gör eller inte gör.
SL heter fortfarande SL och är det varumärke som Trafikförvaltningen kommunicerar sina tjänster med....
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev:Är det bestämt att det blir såhär? Är det upp till Keolis att bestämma, eller är det en förhandlingsfråga?
Enligt de nyare trafikavtalen skall operatören, som antas ha den tätaste och närmaste kontakten med resenärsbehovet, föreslå sträckningar och utbud. Men det är Trafikförvaltningen som säger "buu eller bää" och lägger en beställning på vad som ska köras och när.
Ju förr dess bättre.
twr

Inlägg av twr »

Thomas Lange skrev:
twr skrev:Är det bestämt att det blir såhär? Är det upp till Keolis att bestämma, eller är det en förhandlingsfråga?
Enligt de nyare trafikavtalen skall operatören, som antas ha den tätaste och närmaste kontakten med resenärsbehovet, föreslå sträckningar och utbud. Men det är Trafikförvaltningen som säger "buu eller bää" och lägger en beställning på vad som ska köras och när.
Tack för klargörande svar! När kommer beslutet/beställningen? Och när börjar linjenätet gälla?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Thomas Lange skrev:

Förslaget lämnas till Trafikförvaltningen (inom Stockholms läns landsting). Det heter man varje vecka numera...
Trafiknämnden är det politiska organ som kan jämställas med en styrelse. Trafiknämnden ska ta det politiska ansvaret för vad tjänstemännen i Trafikförvaltningen gör eller inte gör.
SL heter fortfarande SL och är det varumärke som Trafikförvaltningen kommunicerar sina tjänster med....
Tack. Det visste jag nog om jag hade orkat tänka efter...
twr

Inlägg av twr »

Inge skrev:Det vore också att gå till överdrift att beakta låssasdokument a la stombussplaner skrivna på landstingets, hos trafikförvaltningens förlagda, terapiavdelningar för överflödig personal och dito konsulter.
Du får ju tycka vad du vill, men du formulerar dig ganska polemiskt. Finns det inget värde i denna typ av planer enligt dig?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev: Det enda problemet som jag ser det är de ovan nämnda rena servicefunktionerna. Vem som helst inser att man får fler passagere om man kör nere på Sveavägen istället för uppe på Brunkebergsåsen. Men det finns ändå en poäng med att köra uppe på åsen. En funktion som man genom upphandlingen fått betalt för att utföra. När det gäller dessa servicefunktioner bör trafikförvaltningen inte kompromissa.
Medhåll! Det finns ju en anledning till att det går buss där uppe. Sätt åtminstone in en servicebuss där uppe. En som kan gå mellan Roslagstull och Centalen eller nåt
Professionell tyckare
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Men- jag ser bara till mina egna val. Skall jag en kortare sträcka i innerstaden så föredrar jag buss framför t-bana. Tuben använder jag för en resa av typen Skanstull- Odenplan. Medan jag inte skulle drömma om att ta tub Fridhemsplan- Odenplan. Helt enkelt därför att det är så innerst in i h****e långt att gå inne på stationerna. I grunden är alternativ nummer två att gå medan tuben blir nummer tre.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Claes Thure Moberg skrev:Men- jag ser bara till mina egna val. Skall jag en kortare sträcka i innerstaden så föredrar jag buss framför t-bana. Tuben använder jag för en resa av typen Skanstull- Odenplan. Medan jag inte skulle drömma om att ta tub Fridhemsplan- Odenplan. Helt enkelt därför att det är så innerst in i h****e långt att gå inne på stationerna. I grunden är alternativ nummer två att gå medan tuben blir nummer tre.
Gäller framför allt Blå linjen, Mörbygrenen och Fridhemsplan. Men även en del andra stationer. Hade alla stationer varit som Mdborgarplatsen så var det väl inget problem.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hade alla stationer varit som Medborgarplatsen så skulle vi nog ha haft rätt mycket olyckor i tunnelbanan. Samt stora trafikstörningar varje kväll...

Men jag förstår ju hur du menar. Odenplan tycker jag är en bättre station med både hög kapacitet och bra kontakt med gatuplanet. Hötorget skulle vara ännu bättre om det inte vore för att det blir så lite kvar av plattformen på mitten.
Hpdnfk

Inlägg av Hpdnfk »

Claes Thure Moberg skrev:Men- jag ser bara till mina egna val. Skall jag en kortare sträcka i innerstaden så föredrar jag buss framför t-bana. Tuben använder jag för en resa av typen Skanstull- Odenplan. Medan jag inte skulle drömma om att ta tub Fridhemsplan- Odenplan. Helt enkelt därför att det är så innerst in i h****e långt att gå inne på stationerna. I grunden är alternativ nummer två att gå medan tuben blir nummer tre.
Det får stå för dig. Själv skulle jag knappast ta 4:an mellan Fridhemsplan och Odenplan. Tunnelbanan går mycket snabbare samt har kortare väntetid (10 minuters väntetid på ihopklumpade 4:or är normalt under dagtid, då kan rentav man gå hela vägen och komma fram ungefär samtidigt som bussen!). Den ena stationen ligger precis under marken och den andra mindre än en minuts rulltrappsfärd under.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Inge skrev:Jag är positiv till förslaget, men misstänker att det kan finnas motstånd från boende längs gatan mot att få dit stomtrafik igen, när man sluppit under så många år.
Och vad tror ni att de boende på Frejgatan mellan Sveavägen och Roslagsgatan kommer att tycka om att få en stombuss som stånkar sig över krönet på sin idag bussfria gata...
Gustav

Inlägg av Gustav »

Tycker det finns flera märkligheter här, bortsett från ett extremt övernyttjande av termen effektivt (för vem?). Jag ser två intressekonflikter med det här upplägget, dvs att Keolis ska (iofs med SL:s godkännande) komma med förslag om linjedragningar och principen vad den nu heter att Keolis får betalt per validerad biljett. Båda tycker jag syns i Keolis förslag.

1. Keolis har ett särintresse av att maxa antalet bussresenärer, även om det konkurrerar med andra trafikslag. Till exempel vill man trafikera Götgatan med bussar, bl a för att det helt enkelt saknas busstrafik idag. Men där finns ju T-bana! Klart man vill köra busstrafik i de stråk där de flesta resenärerna redan finns. Och varifrån tar man de resurserna? Jo, de områden som idag har få trafikanter. Blir lite samma problem som med spårtrafiken på riksplanet. Alla vill konkurrera om kassakon Stockholm-Göteborg, men det är inte direkt huggsexa om de företagsekonomiskt olönsamma (men samhällsekonomiskt lönsamma) landsbygdslinjerna.

2. Om Keolis får betalt per validering är fler resenärer som reser kortare sträckor bättre än färre som reser längre. Jag tycker mig skönja fler kringelikroklinjer i Keolis förslag än tidigare, linjer där det inte är meningen att man ska åka från A till Ö.
twr

Inlägg av twr »

Gustav skrev:1. Keolis har ett särintresse av att maxa antalet bussresenärer, även om det konkurrerar med andra trafikslag. Till exempel vill man trafikera Götgatan med bussar, bl a för att det helt enkelt saknas busstrafik idag. Men där finns ju T-bana!
Varifrån kommer den här missuppfattningen att man skulle vilja köra buss på Götgatsbacken? Ett antal busslinjer kommer att gå i Söderledstunneln, men det har ingenting med resten av Keolis förslag att göra. Det beror på Slussens ombyggnad och har varit känt sedan längre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Hpdnfk

Inlägg av Hpdnfk »

twr skrev:
Gustav skrev:1. Keolis har ett särintresse av att maxa antalet bussresenärer, även om det konkurrerar med andra trafikslag. Till exempel vill man trafikera Götgatan med bussar, bl a för att det helt enkelt saknas busstrafik idag. Men där finns ju T-bana!
Varifrån kommer den här missuppfattningen att man skulle vilja köra buss på Götgatsbacken? Ett antal busslinjer kommer att gå i Söderledstunneln, men det har ingenting med resten av Keolis förslag att göra. Det beror på Slussens ombyggnad och har varit känt sedan längre.
Gustav skrev Götgatan, inte Götgatsbacken.
Skriv svar