Annorlunda parkering

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Annorlunda parkering

Inlägg av NerdBoy »

Vaxholm just nu. Enligt uppgift var det en vändningsmanöver som inte gick så bra, bakhjulen fastnade utanför vägen och fronten sticker ut en bit i "fel" fil. Kanske inte det bästa stället att försöka vända på.

Bild
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Annorlunda parkering

Inlägg av daniel_s »

Aha, idag annorlunda trafik på grund av anledning.

Är det allt tal om vikten av att inrätta flera tvärgående förbindelser som har inspirerat föraren månntro... :cheesygrin:
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Annorlunda parkering

Inlägg av Harald »

En gång för mycket länge sedan, närmare bestämt 1961, var jag busskonduktör i Uppsala. På den tiden var skyltsöndagen (andra söndagen i advent) en stor begivenhet. Massor av människor gick på stan för att se på butikernas julskyltning som avtäcktes denna dag. Så mycket att det kördes extratrafik med bussarna. Jag och en söndagsextra förare som gick under namnet Svarvar'n hade en ödla (Volvo med pannkaksmotor) och förstärkte linje sex. På väg mot Salabackar i östra Uppsala fick vi tomt i bussen vid näst sista hållplatsen. Då tyckte Svarvar'n att det var onödigt att köra till vändslingan, så i en korsning lade han om ratten och gjorde handbromsvändning på den nyfallna snön. Jag vet inte om det går att göra handbromsvändning med moderna bussar, men hur som helst så är det ju fel väglag nu. :)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Annorlunda parkering

Inlägg av NerdBoy »

Häromveckan rapporterade Mitt i Södra Roslagen om en förare som körde Stockholm-Vaxholm via både Sollentuna och Djursholm, med en liten blänkare om bussen ovan. Tisdagens nummer följde upp med en stor rubrik på förstasidan: "Bussar har kört fel flera gånger".

"På kort tid har Arrivas roslagsbussar kört fel vid flera tillfällen. Enligt facket kan anledningen vara många nya förare som företaget anlitar, ofta som inhoppare. Misstagen har drabbat trafikanter, men hittills har inga olyckor inträffat."

På framsidan och i tidningen finns bilder på hur man inte vänder en 18-meters ledbuss.

http://epaper.mitti.se/edoris?tem=epaper_misr#
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Annorlunda parkering

Inlägg av Sven Blomberg »

Jag blir inte förvånad. Min huvudhobby är segelflyg. Vi har som rullande flygfältsexpedition en från Scania deponerad ledbuss liknande den i artikeln. Vi har även en medlem som är bussförare i Söderhallen, Stockholm. De har ju ledbussar som rullar på stomnätet. Han kan inte backa en ledbuss, de behöver aldrig backa svarar han när man frågar.
Medlem nr 266
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Annorlunda parkering

Inlägg av daniel_s »

Sven Blomberg skrev:Jag blir inte förvånad. Min huvudhobby är segelflyg. Vi har som rullande flygfältsexpedition en från Scania deponerad ledbuss liknande den i artikeln. Vi har även en medlem som är bussförare i Söderhallen, Stockholm. De har ju ledbussar som rullar på stomnätet. Han kan inte backa en ledbuss, de behöver aldrig backa svarar han när man frågar.
Jag tycker mig ändå ha sett rätt många förare i SL-trafiken, om än inte i innerstan förstås, som är duktiga på att backa med ledvagn. De kanske kör fel så ofta att de måste lära sig att backa först om de vill komma hem den dan :wink:
Skriv svar