Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Piirka »

För att påsken inte bara blir ett frosseri i pasha eller memma, så frossar vi här med bilder på Funchals gula bussar. Rubriken kunde även vara "Resor gjorda i oktober 2013 & april 2014"

Dagens dos börjar med Gulliver:
Bild Bild
Operatören Horários do Funchal har fyra dylika ackubussar, som trafikerar "linha eco" - en cityringlinje lik en liggande åtta.

En buss på "mjuka linjen"
Bild

Bussarna i inv.nummerserien på 100 skaffades vid millennieskiftet:
Tre små "påsktippor" på Avenida do Mar:
Bild

Babosas invid Monte besökte jag flera gånger. Här har vi en interiörbild på buss 171 strax innan ändhållplatsen för linje 22 mot Babosas
Bild

Nej, bussen har inte fönster i mjölkglas. Dimman var tät, med en sikt på max 10 meter. Kändes lite kusligt då de branta backarna var insvepade i tjock dimma. Dimman visade sej vara ett åskmoln, åskan mullrade och det regnade och regnade och regnade...
Bild

Babosas har även sina soliga dagar. Buss 154 har just startat färden ner mot centrum.
Bild

Vägen var för smal, så bussen fick backa...
Bild

och backa...
Bild

för att ge plats åt lastbilen fullastad med...
Bild

... forts. följer
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Piirka »

Stäckolördagens bildkompott från Funchal...

Från Babosas och Monte kan man ta sej ner till stan inte bara med en gul buss (på linje 20, 21, 22 eller 48, totalt trafikerar Horários do Funchal drygt 50 stadsbusslinjer), men med linbanan Teleférico do Funchal
Bild

eller i en korgsläde
Bild

Fram till 1943 kunde man även åka med ett ångdrivet kugghjulståg. Det som återstår av banan är gatunamnen Caminho de Ferro (på ovanstående bild) resp. Caminho do Comboio (comboio = tåg) och en väggkakelmålning i centrum
Bild

Den forna tågsträckan är ganska brant, det ser man på den igenfyllda vatten(?)bassängen
Bild

1,8 km senare och 400 meter (en lutning på 220‰ i snitt) lägre ner håller fotsulorna på att säga upp kontraktet. Dessutom bjuder himlen på en överraskande liten regnskur. Buss 187 på linje 27 brummar förbi som en räddande ängel
Bild

Från centrum tar vi buss 290 på linje 8A upp till shoppinghelvetet Madeira Shopping
Bild

Bussarna i 2xx -serien är de äldsta stadsbussarna i trafik, levererade på 1990-talet. Chauffören har en egen dörr
Bild

På interiörbilden ser vi att det är gott om ståplatser vid mittdörren. Mellan framdörren och mittdörren sitter man 2+2 och bortom mittdörren 1+1 (ingen bakdörr)
Bild

Bakrutan har olika utformning, stort och kantigt på de äldre kärrorna
Bild

och aningen mindre och rundare på de nyare
Bild

Glad stäckolördag.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Piirka »

Sukkasunnuntain ratoksi (Nöjet denna "strumpsöndag"):

Horários do Funchal gula bussar i 300-serien. De äldre bussarna skaffades efter millennieskiftet. Här är 311 på linje 8 på väg mot centrum
Bild

Hittade en youtubevideo där man får åka ned från Monte med en galen chaufför bakom ratten
Scary! Crazy Bus Driver! Downhill bus ride from Monte in Funchal

Videon har två fel. För det första är det inte en nedförstur från Monte, utan en resa med linje 31 el. 31A från Botaniska trädgården. För det andra är chauffören långt ifrån galen, han kör bussen i stil med typisk madeirensisk rattning. Galen däremot var chauffören på denna buss ner från Monte
Bild
Hade lust att göra som påven efter landning vid statsbesök brukar, kyssa trottoaren då jag steg av bussen.

De nyare 300-bussarna skaffades för ca 5-7 år sedan. Formen på karossen är nu rundare an tidigare. Här är 322 på linje 24 mot "Gröna Papegojan"
Bild

Även de nyare 300-bussarna har en skild chaufförsdörr
Bild

324 på linje 47 inväntar på avgångstid från ändhållplatsen (med en magnifik utsikt över stan) São João Latrão.
Bild

De nyare bussarna har en rullstolslift vid mittdörren (dörrställning 1-1-1)
Bild
Undrar om instr.boken endast är på svenska, engelska och tyska, men inte på portugisiska? :wink:

Adios för denna gången.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av daniel_s »

Piirka skrev:De nyare bussarna har en rullstolslift vid mittdörren (dörrställning 1-1-1)
Bild
Undrar om instr.boken endast är på svenska, engelska och tyska, men inte på portugisiska? :wink:
Instruktionsbok, finns sånt för stadsbussar? I så fall är det nog en akademisk fråga, det första man gör när bussen levereras är väl att slänga instruktionsböckerna eller om man nu låser in dem någonstans där inte förarna kommer åt dem :cheesygrin:

(Och även om den fanns i bussen har jag svårt att föreställa mig en förare som läser den :cheesygrin: )
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Andy »

Noen av bussene minner meg størelsesmessig om bussene jeg så langs Amalfikysten i Italia i 2009.
Buss langs Amalfikysten
Buss langs Amalfikysten
IMG_7217.JPG (278.83 KiB) Visad 8111 gånger
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Piirka »

Andy skrev:Noen av bussene minner meg størelsesmessig om bussene jeg så langs Amalfikysten i Italia i 2009.
Gatorna och vägarna i Funchal är både branta och smala. Visst finns det undantag som den 4-filiga Estrada Monumental med en bussfil åtminstone mot stan
Bild

Men tar man buss 22 mot Babosas, så får chauffören ty sej till rattakrobatik med backningsmanövrar (i båda körriktningarna) vid korsningen mellan Rua Cidade de Santos och Estrada dos Marmeleiros
Bild
karta (c) Openstreetmap

Första bilden funkar som en åsnebrygga till dagens dos av gula bussar. Horários do Funchal skaffade en hög med låggolvsbussar i januari 2008. Här är 401 på ringlinje 12 mot Jamboto
Bild

Även dessa har en särskild chaufförsdörr
Bild

Interiören ser ut så här
Bild

Sisådär 2009 startades Linha Verde - Linha alta frequência (Gröna linjen 01 med hög turtäthet, 5 min i högtrafik)
Bild
Senare har iden med alta frequência vattnats ur, då linjen delades i 3 nya 0X -linjer (med 2-3 turer / timme per linje).

På Gröna linjerna samt linjerna 48 och 50 kan man ta med sej cykeln på cykelstället bak
Bild

Såg faktiskt att någon faktiskt använde cykelstället
Bild

414:n har däremot blivit av med cykelstället. HdF har kanske fattat, att de är onödiga och monterar dem bort
Bild
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av NerdBoy »

Piirka skrev:Fram till 1943 kunde man även åka med ett ångdrivet kugghjulståg. Det som återstår av banan är gatunamnen Caminho de Ferro (på ovanstående bild) resp. Caminho do Comboio (comboio = tåg) och en väggkakelmålning i centrum
...och stationshuset i Monte! :-)

Bild

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av NerdBoy »

Piirka skrev:eller i en korgsläde
Bild

Bild
En intressant detalj på kaklet är marken framför släden. När mina föräldrar var där första gången 1972 var det stenläggning hela vägen från Monte ner till Funchal. De två "förarna" hade fullt upp med att försöka bromsa släden. När jag åkte första gången, jag tror att det var 1987, var det asfalt på en hel del ställen, det verkade som om de aldrig lade tillbaka stenarna när de hade grävt för vatten, avlopp, kablar m m. Varje gång släden fick upp farten kom det en fläck asfalt och bromsade ordentligt. När jag var där senast, 2006, var det asfalt hela vägen och jag nöjde mig med att titta på när andra åkte. Solen sken och asfalten var så mjuk att "förarna" fick dra släden lika mycket som de åkte bakpå. Sedan gick jag förbi stället där de stod och vilade upp sig i väntan på nästa körning, och det var ingen av dem som var påtagligt nykter. De som var mest illa däran var förvisade till en bänk i skymundan så att turisterna inte skulle se dem. Snacka om att långsamt förstöra en gammal välkänd turistattraktion. :roll:

PS. Trevliga bilder! :-) DS.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Piirka »

NerdBoy skrev: ...och stationshuset i Monte! :-)
Haha, missade huset helt och hållet, trots att jag stod och stirrade på det i en halv timme i väntan på att åskösregnet skulle avta.
Bild
NerdBoy skrev:När jag var där senast, 2006, var det asfalt hela vägen och jag nöjde mig med att titta på när andra åkte. Solen sken och asfalten var så mjuk att "förarna" fick dra släden lika mycket som de åkte bakpå. Sedan gick jag förbi stället där de stod och vilade upp sig i väntan på nästa körning, och det var ingen av dem som var påtagligt nykter. De som var mest illa däran var förvisade till en bänk i skymundan så att turisterna inte skulle se dem. Snacka om att långsamt förstöra en gammal välkänd turistattraktion. :roll:

PS. Trevliga bilder! :-) DS.
Tackar och bockar. Ingen verkade vara av det drucknare slaget nu i höstas eller nu under det senaste besöket. Stod och väntade vid en kurva för att plåta nästa släde och killarna fick ty sej till muskelkraft för att hålla upp farten.

Slädarna står staplade längs vägen från Babosas mot Monte. Kunde inte motstå frestelsen att fingra på en av medarna. Fick nästan stickor i fingrarna. Inget vax eller annan smörjmedel tycks de använda. Å andra sidan, ett smörjmedel kanske gör asfalten alltför hal, så att bilarna kanar okontrollerat i nedförsbackarna. :lol:

I morgon blir det några bilder till från Madeira.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Piirka »

NerdBoy skrev:...och stationshuset i Monte! :-)
och en kylskåpsmagnet :-) Motivet skiljer sej något från kakelmålningen (tanten har bytt kön) i centrum
Bild
Andy skrev:Noen av bussene minner meg størelsesmessig om bussene jeg så langs Amalfikysten i Italia i 2009.
Ögnade igenom högen med bilder från resorna och hittade en liten serie på linje 29 i Curral do Romeiros. Bussen har strax tidigare startat färden från ändhållplatsen ner mot stan och slingrar längs vägen, som här har formen av ett Z
Bild
Bild
Bild
Bild

På många ändhållplatser saknas en "vändslinga", så chaufförerna får triangelvända bussen vid en lämplig sidogata. Även då är den korta längden på bussen en fördel.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Piirka »

Kortkorta bussar är bra på Funchals linje 90:
Bild
med en Scania / Camo buss på 340 (?) hästkrafter.

Inga låggolv var det här, snarare megahöggolv:
Bild
Dörren döljer hälften av trappstegen upp till golvhöjden på nära halvannan meter - fyra branta steg...

Inne i bussen:
Bild

En stark motor är ett måste:
Bild
På mången håll var det ännu brantare vägar - kusligt branta för en på linjen ovan turist :x

Hej då!
Bildira

Linje 90 trafikeras bl a via Barreira. Barreira är stadsnätets nordligaste punkt. Ligger på ca 750 möh - höjdskillnaden mellan ändhållplatsen i Trapiche och Barreira torde vara kanske 300 meter - på en sträcka på ca 1 km! Får kolla noggrannare, när jag får möjligheten att kolla datat från navigatorn.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av stockholm79 »

Jag frågar mig varför man inte kan ta minibussar istället?
De går till och med att handikappanpassa, en del av de nya minibussarna i Riga har en extra (smal) dubbelbladdörr längst bak med lågt insteg och plats för en rullstol eller dyl.
http://www.delfi.lv/news/national/polit ... d=45727506
(resan börjar 5:15, som märks så är gatorna i Riga inte i världens bästa skick...)

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Odd »

Ser lite malplacerat ut när man baserat bussens chassi och kaross på en trailerdragbil... Men den lär ju ha motorstyrkan som behövs för de branta backarna och jag antar att det var målet för bussbygget.
Genius on call
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Gula kycklingar, nej, bussar i Funchal

Inlägg av Piirka »

Visst finns det "paketbussar" eller "mommobussar" i Funchal:
Bild

Ifjol trafikerades citylinjen "linha eco" med minielbussar (se första inlägget i tråden), men nu fanns inga i trafik. Istället trafikerar man med dessa, inte så "eco"bussar från år 2011:
Bild

Låggolv är dom inte:
Bild

Bussarna har, förutom en instignings- (fram) och utstigningsdörr (bak), en dubbeldörr i bakändan för rullstolsliften. Även linje 43 Praia Formosa - Romeiras trafikeras med busstypen - här triangelvänder bussen vid ändhållplatsen i Praia Formosa:
Bild

Såsom Odd konstaterade, så behövs det motorstyrka uppför backarna på linje 90. Rullstolspassagerare är knappast målgruppen på linjen, då hållplatserna inte är plana. Varje gång bussen stannade på en hållplats i uppförsbacke, knyckte bussen ett litet språng bakåt vid starten, innan chaffisen fick upp farten. Varje gång bussen stannade på en hållplats i nedförsbacke, gnisslade bromsarna alldeles förfärligt. :x
Skriv svar