Vad händer med Saltsjöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
100-åriga bron måste renoveras – inte säker längre
Renoveringen börjar nästa år och håller på i fyra år. Hösten 2026 ska bron vara klar och då kan Saltsjöbanan rulla på den. En dubbelspårsutbyggnad förbereds, men genomförs ej.
Renoveringen börjar nästa år och håller på i fyra år. Hösten 2026 ska bron vara klar och då kan Saltsjöbanan rulla på den. En dubbelspårsutbyggnad förbereds, men genomförs ej.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Ja nu har ju saltis vänt i Henriksdal i ett antal år. Jag hoppas verkligen inte tiden för renoveringen inte fasar med den planerade öppningen till Slussen.
Stefan
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Projekteringsjobbet för återbyggnaden var precis ute på handling.Stefan Widén skrev:Ja nu har ju saltis vänt i Henriksdal i ett antal år. Jag hoppas verkligen inte tiden för renoveringen inte fasar med den planerade öppningen till Slussen.
Stefan
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Tanken var ju att broombyggnaden skulle ske när Saltsjöbanan ändå var avstängd för Slussenombyggnaden. Att då upphandling för projekteringen inte sker för än nu är ju anmärkningsvärt.Sio skrev:Projekteringsjobbet för återbyggnaden var precis ute på handling.Stefan Widén skrev:Ja nu har ju saltis vänt i Henriksdal i ett antal år. Jag hoppas verkligen inte tiden för renoveringen inte fasar med den planerade öppningen till Slussen.
Stefan
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Upphandlingen jag talar om avsåg BEST.LÅ1 skrev:Tanken var ju att broombyggnaden skulle ske när Saltsjöbanan ändå var avstängd för Slussenombyggnaden. Att då upphandling för projekteringen inte sker för än nu är ju anmärkningsvärt.Sio skrev:Projekteringsjobbet för återbyggnaden var precis ute på handling.Stefan Widén skrev:Ja nu har ju saltis vänt i Henriksdal i ett antal år. Jag hoppas verkligen inte tiden för renoveringen inte fasar med den planerade öppningen till Slussen.
Stefan
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Vad är BEST?Sio skrev:Upphandlingen jag talar om avsåg BEST.
Det handlar väl inte om transportföretaget?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Bana, el, signal, tele.LÅ1 skrev:Vad är BEST?Sio skrev:Upphandlingen jag talar om avsåg BEST.
Det handlar väl inte om transportföretaget?
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Håller med dig i princip. Men det är ju inte upphandlingen i sig som har dröjt, utan beslutet om hur bron ska utformas. Det är inte så länge sedan som det bestämdes att bygga en ny bro som ska se ut som den gamla.LÅ1 skrev:Tanken var ju att broombyggnaden skulle ske när Saltsjöbanan ändå var avstängd för Slussenombyggnaden. Att då upphandling för projekteringen inte sker för än nu är ju anmärkningsvärt.Sio skrev:Projekteringsjobbet för återbyggnaden var precis ute på handling.Stefan Widén skrev:Ja nu har ju saltis vänt i Henriksdal i ett antal år. Jag hoppas verkligen inte tiden för renoveringen inte fasar med den planerade öppningen till Slussen.
Stefan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Målet är att gå från dagens trafik på Saltsjöbanan, den mycket glesa 20 minuters trafiken, till 12 minuter. Det kräver några nya mötesstationer, till exempel i Fisksätra. För att Solsidanlinjen ska fortsätta ha passning behövs även mötesstation i Tattby. Detta utreddes redan 2013 och har varit planerat sedan dess. Kanske nämns det rentav tidigare i tråden.Enceladus skrev:Enligt RiPlan ska radiell stomtrafik (med undantag för Norrtälje, Nynäshamn, Nykvarn och delar av Södertälje) ha minst 15-minuterstrafik i högtrafik (se sidan 33). Visserligen följs inte alla riktlinjer och flera av dem kan ifrågasättas, men det är motiveringen.1 skrev:Tja, ingen dålig kapacitetshöjning. Mötesspår på den lilla pluttsträckan samt fyravagnarståg. Hur motiverar man det .... ?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
https://www.dn.se/sverige/slussenprojek ... -forsenat/
Det ser ut som att återöppnandet av Saltsjöbanan drar ut ännu mer på tiden.
Det ser ut som att återöppnandet av Saltsjöbanan drar ut ännu mer på tiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Konsekvenser för SL-trafiken:twr skrev: ↑måndag 27 februari 2023 10:30 https://www.dn.se/sverige/slussenprojek ... -forsenat/
Det ser ut som att återöppnandet av Saltsjöbanan drar ut ännu mer på tiden.
Trafikverket gjorde bedömningen att den gigantiska Slussenterminalen inte är samhällsekonomiskt lönsam. Sedan ökade kostnaderna med 264 procent.DN skrev:Förseningen får stora konsekvenser för SL-trafiken, bland annat kan en återläggning av Saltsjöbanan inte genomföras enligt ursprunglig tidsplan.
– Om det stämmer får regionen tre allvarliga problem i knät. Den provisoriska bussterminalen måste vara kvar på Stadsgårdskajen, vi får fortsätta med ersättningstrafik för Saltsjöbanan in till Slussen och de busslinjer som inte får plats på Stadsgårdskajen får fortsätta använda tillfälliga hållplatslägen, säger Tamsons, som tidigare var ansvarig för SL-trafiken.
Huvudparterna i överenskommelsen om bussterminalen från 2014 är Region Stockholm och Stockholms stad. Samtliga kostnader över den första budgetens 1,43 miljarder ska bekostas med 60 procent av Region Stockholm och 40 procent av staden.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Diskussion om bussterminalen passar bättre i denna tråd: viewtopic.php?t=38837Enceladus skrev: ↑måndag 27 februari 2023 13:57Konsekvenser för SL-trafiken:twr skrev: ↑måndag 27 februari 2023 10:30 https://www.dn.se/sverige/slussenprojek ... -forsenat/
Det ser ut som att återöppnandet av Saltsjöbanan drar ut ännu mer på tiden.
Trafikverket gjorde bedömningen att den gigantiska Slussenterminalen inte är samhällsekonomiskt lönsam. Sedan ökade kostnaderna med 264 procent.DN skrev:Förseningen får stora konsekvenser för SL-trafiken, bland annat kan en återläggning av Saltsjöbanan inte genomföras enligt ursprunglig tidsplan.
– Om det stämmer får regionen tre allvarliga problem i knät. Den provisoriska bussterminalen måste vara kvar på Stadsgårdskajen, vi får fortsätta med ersättningstrafik för Saltsjöbanan in till Slussen och de busslinjer som inte får plats på Stadsgårdskajen får fortsätta använda tillfälliga hållplatslägen, säger Tamsons, som tidigare var ansvarig för SL-trafiken.
Huvudparterna i överenskommelsen om bussterminalen från 2014 är Region Stockholm och Stockholms stad. Samtliga kostnader över den första budgetens 1,43 miljarder ska bekostas med 60 procent av Region Stockholm och 40 procent av staden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Intressant! Och tråkigt att det ska vara så långa avstängningar. Har det kommunicerats tidigare att det blir flera års avstängning på grund av upphöjningen?Lars Hjelmqvist skrev: ↑fredag 06 oktober 2023 7:54 Fisksätra blir tillfällig ändhållplats när tågtrafiken startar igen - preliminärt i februari.
Ett halvår senare blir Saltsjö-Järla tillfällig ändhållplats tills trafiken kan gå till Slussen igen.
Allt enligt NVP (bakom betalvägg)
https://www.nvp.se/2023-10-05/saltsjoba ... -fisksatra
//Lars Hjelmqvist
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det står dock inte att man kommer vända i Saltsjö-Järla tills Slussen öppnar. Antagligen kommer Henriksdal hinna bli slutstation i några år igen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:01
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Citerar ur artkeln:
”Varför kan man inte köra tåg hela vägen till Järla redan i februari?
– Innan vi kan börja trafikera till Saltsjö-Järla måste stationen först byggas om till slutstation, som vid Henriksdal tidigare. Själva stationen ska byggas om, men även vändplats och väntplatser för busstrafiken. Arbetet ska utföras av Nacka kommun. Det är deras projekt med att höja upp Saltsjöbanan i Sickla som gör att Saltsjö-Järla ersätter Henriksdal som tillfällig slutstation tills vi kan trafikera hela sträckan in till Slussen igen cirka 2027, svarar Claes Keisu.”
Skickat från min iPhone med Tapatalk
”Varför kan man inte köra tåg hela vägen till Järla redan i februari?
– Innan vi kan börja trafikera till Saltsjö-Järla måste stationen först byggas om till slutstation, som vid Henriksdal tidigare. Själva stationen ska byggas om, men även vändplats och väntplatser för busstrafiken. Arbetet ska utföras av Nacka kommun. Det är deras projekt med att höja upp Saltsjöbanan i Sickla som gör att Saltsjö-Järla ersätter Henriksdal som tillfällig slutstation tills vi kan trafikera hela sträckan in till Slussen igen cirka 2027, svarar Claes Keisu.”
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Tack för citatet!Lars Hjelmqvist skrev: ↑fredag 06 oktober 2023 21:06 Citerar ur artkeln:
”Varför kan man inte köra tåg hela vägen till Järla redan i februari?
– Innan vi kan börja trafikera till Saltsjö-Järla måste stationen först byggas om till slutstation, som vid Henriksdal tidigare. Själva stationen ska byggas om, men även vändplats och väntplatser för busstrafiken. Arbetet ska utföras av Nacka kommun. Det är deras projekt med att höja upp Saltsjöbanan i Sickla som gör att Saltsjö-Järla ersätter Henriksdal som tillfällig slutstation tills vi kan trafikera hela sträckan in till Slussen igen cirka 2027, svarar Claes Keisu.”
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Varför ska man stänga av i fyra år för upphöjningen? Det verkar inte rimligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Tja, i förhållande till elva månader (bygget började i mars) för att bygga ett mötesspår framstår det ju i och för sig som proportionerligt…
Politikerna och allmänheten har ju vant sig vid överdrivna avstängningar på lokalbanorna, det finns en hel generation barn längs Roslagsbanan som har vuxit upp med ersättningsbussar och som först i vuxen ålder får uppleva att åka tåg på sommaren
Inte ens tunnelbanan är ju fredad från vansinnigt långa avstängningar längre; alla minns väl avstängningen av hagsätrabanan för drygt tio år sen där man höll på i månader och långa sträckor i stort sett inte fick någon annan åtgärd än lite nya plank.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3064
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Före 2028 blir det ingen trafik till Slussen. Tunnelbanetunneln Slussen - Skanstull började byggas 1931 och invigdes 1933!
Det är ju helt makalöst snabbt och skulle aldrig kunna upprepas idag!
Samma med Saltsjöbanan som tog två år att bygga på 1800-talet....
Det är ju helt makalöst snabbt och skulle aldrig kunna upprepas idag!
Samma med Saltsjöbanan som tog två år att bygga på 1800-talet....
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Jag antar (hoppas) att man kommer att köra Fisksätra - Saltsjöbaden och Fisksätra - Solsidan, så att det inte blir ytterligare ett byte i Igelboda. Däremot kan man väl anta att det åter blir byte till grenbanan när man återöppnar till Saltsjö-Järla.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)