Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av heasm »

Som jag minns det (och enligt wikipedia) så skall det byggas mötesstationer vid Slussen, Fisksätra och Tattby för att kunna köra 12-minuterstrafik. Det skall alltså bli två spår vid den nybyggda stationen i det nya slussenbygget.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

Går det att köra 12-minuterstrafik till/från Slussen med enkelspår till Henriksdal???

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av heasm »

Restiden Slussen-Henriksdal är ju endast 3 min så om man har möjlighet till tågmöte vid både Slussen och Henriksdal borde det väl vara genomförbart. Tydligen anser även SL att det är möjligt då de planerat så en gång i tiden.

För intresse finns även denna antika tråd som verkar behandla detta ämne.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

Tack för lästipset!
(Jag tror jag själv skrev en del i den tråden... men minnet är ju en färskvara)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

heasm skrev:Restiden Slussen-Henriksdal är ju endast 3 min så om man har möjlighet till tågmöte vid både Slussen och Henriksdal borde det väl vara genomförbart. Tydligen anser även SL att det är möjligt då de planerat så en gång i tiden.

För intresse finns även denna antika tråd som verkar behandla detta ämne.
Det byggs ju två spår vid Slussen, vilket ökar kapaciteten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

twr skrev:
heasm skrev:Restiden Slussen-Henriksdal är ju endast 3 min så om man har möjlighet till tågmöte vid både Slussen och Henriksdal borde det väl vara genomförbart. Tydligen anser även SL att det är möjligt då de planerat så en gång i tiden.

För intresse finns även denna antika tråd som verkar behandla detta ämne.
Det byggs ju två spår vid Slussen, vilket ökar kapaciteten.
En av dom investeringar vi slipper om vi kapar SB vid Sickla.
Sen blir det väl störningskänsligt med 12-minuterstrafik på enkelspår?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

TKO skrev:God middag kamrater!

Detta har antagligen tagits upp tidigare i denna långa diskussionstråd, eller någon annan stans på detta forum. Men jag ställer frågan ändå:

- Enligt information från SL/SLL skall det köras 12-minutrstrafik på Saltsjöbanan från 2018. Detta måste väl förutsätta dubbelspår in till Slussen, eller åtminstone ytterligare en mötesstation väster om Henriksdal?

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... tsjobanan/

Och det kan väl inte bli billigt???

"tacksam för svar" är
Thomas K Ohlsson
Kan det vara inaktuell information? Jag trodde allt var lagt på is.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

twr skrev:
TKO skrev:God middag kamrater!

Detta har antagligen tagits upp tidigare i denna långa diskussionstråd, eller någon annan stans på detta forum. Men jag ställer frågan ändå:

- Enligt information från SL/SLL skall det köras 12-minutrstrafik på Saltsjöbanan från 2018. Detta måste väl förutsätta dubbelspår in till Slussen, eller åtminstone ytterligare en mötesstation väster om Henriksdal?

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... tsjobanan/

Och det kan väl inte bli billigt???

"tacksam för svar" är
Thomas K Ohlsson
Kan det vara inaktuell information? Jag trodde allt var lagt på is.
Det är mycket möjligt att är inaktuell info. Men i URL:en ingår orden 'aktuella-projekt'!

Ja outgrundliga äro trafikförvaltningens vägar... (gammalt årstaordspråk)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Sen blir det väl störningskänsligt med 12-minuterstrafik på enkelspår?
Jag´har för mig att det finns en annan bana i Stockholmstrakten som har 10-minuterstrafik på enkelspår. Jag är helt säker på att det har funnits en i Göteborg. Man behöver väl ha alternativa mötesplatser, så att inte ett försenat tåg drar med sig alla andra.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:God middag kamrater!

Detta har antagligen tagits upp tidigare i denna långa diskussionstråd, eller någon annan stans på detta forum. Men jag ställer frågan ändå:

- Enligt information från SL/SLL skall det köras 12-minutrstrafik på Saltsjöbanan från 2018. Detta måste väl förutsätta dubbelspår in till Slussen, eller åtminstone ytterligare en mötesstation väster om Henriksdal?

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... tsjobanan/

Och det kan väl inte bli billigt???

"tacksam för svar" är
Thomas K Ohlsson
Kan det vara inaktuell information? Jag trodde allt var lagt på is.
Det är mycket möjligt att är inaktuell info. Men i URL:en ingår orden 'aktuella-projekt'!

Ja outgrundliga äro trafikförvaltningens vägar... (gammalt årstaordspråk)
/TKO
Det är lagt på is. Eller rättare sagt det som krävs är en mötesstation vid Fisksätra och en vid Tippen som först skulle ha genomförts i och med avstängningen nu, men som har skjutits på. Ganska små kostnader egentligen. Men eftersom lösningen är att komplettera med CX, när de tas ur trafik och resandet inte kommer öka på banan så länge ombyggnaden till Slussen håller på, har det ju varit ganska naturligt att skjuta på det hela. Därtill kommer ju också ett till spår vid Slussen. Iaf var det tänkt så. Men 12-minuterstrafik fungerar faktiskt rätt bra oavsett. En sak som drar ner kapaciteten idag är ju att man inte kan ha samtidig infart vid Henriksdal och lite mer saker på sträckan. Annars är 12-minuterstrafik ganska bra val sett till körtider, särskilt som väl vissa restriktioner kan tas bort när banan renoveras.


Trafikförvaltningen och information är ju en särskild punkt. Som jag nämnde i en annan tråd skulle jag kunna ha en daglig blogg om alla faktafel som förekommer i Trafikförvaltningens information...Man får inte ta det redaktionella materialet på så stort allvar därifrån. Egentligen kan man bara utgå från de beslutsunderlag som presenteras som trots sina ofta stora brister och avsaknad av korrekturläsning, i huvudsak ändå beskriver vad man planerar att göra och hur.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

Jag är naiv så jag tror på det Trafikförvaltningen skriver.
Jag lovar att återkomma med mer djupsinniga kommentarer när jag nyktrat till - det är ju midsommar.

Skål kamrater!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Jag är naiv så jag tror på det Trafikförvaltningen skriver.
Jag lovar att återkomma med mer djupsinniga kommentarer när jag nyktrat till - det är ju midsommar.

Skål kamrater!
/TKO
Inte kanske naivt att tro på Trafikförvaltningen, men man måste förstå hur det fungerar där. De som gör utredningar brukar vara hyfsat pålästa. Tyvärr är ju SL så stort, så det är ju inte de som gör utredningarna som sedan skriver på hemsidan eller i andra informationskanaler. Det gör att det oftast uppstår informationsmissar. SL är ju så pass stort också att jag skulle säga att ingen har "koll" på helheten. Det finns nog inte någon kvar på SL som kan hela dagens bussnät (exempelvis). När någon som inte vet vad den skriver om, ska skriva blir det lätt fel. När så något förändras av det man tänkt göra, finns inte heller några säkra rutiner för att detta uppdateras på andra ställen i organisationen, såsom olika hemsidor och digitala plattfomar, eller för den delen i de styrande dokumenten.

Detta gäller ju i hög grad även ute i trafiken som uppmärksammats i trådar här tidigare. Ändras ett linjenummer, brukar det rättas på själva hållplatsen, men skulle denna linje också nämnas med sitt nummer i den angränsande tunnelbanan, så kan man nästan vara säker på att det tar ett halvår/år innan någon vänlig passagerare upplyser SL om felaktigheten och att det därmed kan rättas till.

Vissa felaktigheter kan man få påpeka för SL årligen under många år, utan att det för den skull någonsin blir rättat. Man bryr sig helt enkelt inte.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Som bekant beslutades det i investeringsbudgeten 2016 att senarelägga införandet av kapacitetsförstärkande åtgärder på Saltsjöbanan, d.v.s. dubbelspår vid Fisksätra och Tattby. Att utföra dessa kapacitetsförstärkande åtgärder efter sommaravstängningarna 2015-2017 kräver nu ytterligare ersättningstrafik, vilket förstås innebär extra kostnader. Inte för att landstinget har gjort sig känt för effektiv hushållning av pengar, men det här känns bara onödigt. Nu planeras istället att genomföra åtgärderna 2021-2022, vilket är då Saltsjöbanans ska upphöjas vid Nacka station. Låt oss hoppas att planen håller denna gång.
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Som bekant beslutades det i investeringsbudgeten 2016 att senarelägga införandet av kapacitetsförstärkande åtgärder på Saltsjöbanan, d.v.s. dubbelspår vid Fisksätra och Tattby. Att utföra dessa kapacitetsförstärkande åtgärder efter sommaravstängningarna 2015-2017 kräver nu ytterligare ersättningstrafik, vilket förstås innebär extra kostnader. Inte för att landstinget har gjort sig känt för effektiv hushållning av pengar, men det här känns bara onödigt. Nu planeras istället att genomföra åtgärderna 2021-2022, vilket är då Saltsjöbanans ska upphöjas vid Nacka station. Låt oss hoppas att planen håller denna gång.
Bra att det genomförs, men synd med många avstängningar.

När öppnas Slussen igen (enligt nuvarande plan)?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Vad finns det för tankar om nya eller nygamla tåg till Saltsjöbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:Vad finns det för tankar om nya eller nygamla tåg till Saltsjöbanan?
Det känns ju som att det borde stå någonstans i forumet men då jag gjorde "avancerat sök" blev det tröstlöst många träffar. Min minnesbild säger att 14 st C6 ska efter avslutat värv på röda linjen konverteras till saltsjöbanevagnar, för att klara den planerade trafikökningen till 12-minuterstrafik. Så "tunnelvagnar" på Saltsjöbanan får några decennier till på sig att rulla där (typ byts 2030-talet). ;)
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:När öppnas Slussen igen (enligt nuvarande plan)?
Bytespunkt Slussen

2020: Innerstadsbussarna trafikerar Katarinavägen
2023: Bussterminalen öppnar i Katarinaberget
2025: Saltsjöbanan trafikerar Slussen
2025: Ny terminal öppnar för Djurgårdsfärjan
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Hur är det med Danviksbron? Har den bytts ut (och jag har glömt det)? Eller är det på gång, eller behövs kanske inte?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av 1 »

Enceladus skrev:Som bekant beslutades det i investeringsbudgeten 2016 att senarelägga införandet av kapacitetsförstärkande åtgärder på Saltsjöbanan, d.v.s. dubbelspår vid Fisksätra och Tattby.
Nu tycks det börja röra sig; i alla fall när det gäller Tattby (som enligt kommunens nya förslag till detaljplan en gång i tiden hade det spännande namnet "Tattareboda" .... :( ):
SB - Tattby 02 - x.jpg
SB - Tattby 02 - x.jpg (79.2 KiB) Visad 3452 gånger
Samråd pågår t.o.m. 10 april 2019: http://www.sll.se/saltsjobanan
SB- Tattby 01-x.jpg
SB- Tattby 01-x.jpg (128.25 KiB) Visad 3452 gånger
Tja, ingen dålig kapacitetshöjning. Mötesspår på den lilla pluttsträckan samt fyravagnarståg. Hur motiverar man det .... ?

Undrar / Lena
Enceladus
Inlägg: 9886
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

1 skrev:Tja, ingen dålig kapacitetshöjning. Mötesspår på den lilla pluttsträckan samt fyravagnarståg. Hur motiverar man det .... ?
Enligt RiPlan ska radiell stomtrafik (med undantag för Norrtälje, Nynäshamn, Nykvarn och delar av Södertälje) ha minst 15-minuterstrafik i högtrafik (se sidan 33). Visserligen följs inte alla riktlinjer och flera av dem kan ifrågasättas, men det är motiveringen.
Skriv svar