218 skrev:AdrianLangemar skrev:Att det uppstår ibland tågkänning vid Zinkensdamm beror bara på att tåget har "råkat" hamna lite väl nära framförvarande tåg. Det innebär inte att någon marginal är överskriden. Tvärtom går det att köra ännu oftare än nu om man skulle vilja. (det hade naturligtvis gått att köra ännu oftare om inte kapacitetsbegränsningen Slussen-Östermalmstorg hade funnits, det är dock inte säkert att det blir bättre med Nackatunnelbanan, eventuellt blir kapacitetsbegränsningen vid T-Centralen ännu större än nu)
Jodå marginalen är överskriden vid Slussen, tågen kommer inte iväg (norrut). Det är inte linjen utan station Slussen som stoppar upp trafiken. Det är ju ingen nytta att mata på med ännu mera tåg som ska stoppas upp av Slussen. Det är vid Slussen som åtgärderna ska sättas in. Och det är ju rimligt att göra det precis nu då Slussen ändå ska byggas om! En minskning av Nacka-Värmdötrafiken till Slussen skulle var mycket välkommet som avlastning. Man får betänka att T Röd och T Gröns egna upptagningsområden kommer att öka rejält också med främst nytt bostadsbyggande efter banorna. Ska allt få plats så gäller det nu att vara försiktig om kapaciteten. Och hur dåligt är det inte att att denna överbelastning av Slussen kan komma att ske för att de flesta Nacka-Värmdöbor måste åka två-tre stationer på tunnelbanan!
Man kan tänka sig en situation med rejäl ökning av Nacka-Värmdötrafiken matande till tunnelbanan vid Slussen där kaos även kommer att sprida sig till T Röd och T Grön. Det gäller nog att vara mycket observant på Slussens roll för framtiden då en fortsatt ökande överbelastning kan få negativa systemeffekter i stort genom att stationen är på mest belastade sträckor på T Röd och T Grön.
Att man bara lägger tillbaka Saltsjöbanan och Nacka-Värmdötrafiken till Slussen med en gigantisk bussterminal för att täcka den pågående och planerade bostadsbebyggelsen i Nacka och på Värmdö då har man ett jätteproblem! Inte bara för de resenärerna utan för alla som åker norrut på T Röd och T Grön. Och var skulle en sådan gigantisk bussterminal få plats vid nya Slussen kanske motsvarande en yta på en dubblering av nuvarande terminal? Nej anslutning av den trafiken till nya Nackatunnelbanan är nog den enda rimliga lösningen. Man har ju pratat om att leda om viss Nacka-Värmdötrafik till Årstaberg men det är inte att lösa utan att flytta problemet. Stockholm S till Stockholm C/Stockholm City är ju pendeltågstrafikens mest belastade sträcka. (Dessutom är Årstaberg en trafikteknisk katastrof med stora framkomlighetsproblem redan nu).
218
Innan du målar upp katastrofscenarierna så finns det ett par sakförhållanden att reflektera över
Bussterminalen Slussen ansluter i södra änden av station Slussen. Saltsjöbanan ansluter i norra änden
Bussterminalen Slussen är visserligen större än dagens terminal, men den har inte fler bussplatser än dagens.
Nackatunnelbanan kommer att ta en hel del resenärer ifrån Nacka och avlasta Slussen. Däremot blir ju frågan hur pass tuff "SL" vågar vara i att omvandla Nackabussarna till matarbussar. Från Orminge är det en restidsförlust att byta till T-blå vid Nacka C jämfört med att på Slussen kunna välja mellan T-röd och T-grön.
Beträffande Årstaberg kan man fundera om TrV tillåter att man breddar plattformen över dagens spår U2 så att dagens spår U1 blir norrgående pendeltågsplattform. Efter Citybanan blir ju U1 ett rent parallellspår mellan Årstabågens avtag och Årstabron, utan riktig användning. Om man gör det skulle man kunna ordna en trappa ner till Tvärbanans plattform så att resenärerna inte behöver korsa tvärbanespåren i samma utsträckning
I alla såna här funderingar till hur man ska leda trafik och undvika trängsel måste man faktiskt förstå att det är krävande, och autonoma kunder och skattebetalare som är föremål för ledning och styrning. Om dessa krävande och autonoma skattebetalare och kunder upplever att deras restid förlängs av vad "SL" hittar på kommer de att
-inte följa den ledning och styrning som avsetts
-via sina valda ombud verkställa förändring, ofta i efterhand och till en större kostnad än om man tänkte efter i förväg
Om man verkligen skulle vilja ha svar på de här frågorna behöver man göra ett par systemutredningar, en per förortssektor. Men det är ju inte lika lätt att sälja in som att "bygg en ny tunnelbana - för att det är trångt på T-centralen när jag åkte där idag kl. 8:45" Människor, även de som arbetar med planering, har svårt att föreställa sig det ännu inte byggda.
Hur många på det här forumet kan på riktigt föreställa sig, förstå och dra adekvata slutsatser av Citybanans påverkan på trafiksystemet?