Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av 218 »

TKO skrev:Lite funderingar:

Saltsjöbanan har ungefär 6 400 påstigande vid Slussen, Nockebybanan 4 400 vid Alvik och Lidingöbanan 4 300 vid Ropsten. Saltsjöbanan har alltså betydligt fler resenärer än de bägge andra banorna, men är skillnaden tillräckligt stor för att motivera att den även fortsättningsvis går in till Slussen? De övriga banorna kapades ju när tunnelbanan drogs ut till Alvik respektive Ropsten...

(I förbigående kan jag passa på att nämna att 160 har 4 800 påstigande vid Gullmarsplan...)

När (Om?) det ordnas en smidig omstigning från Saltsjöbanan till Nackagrenen av TUB3 har jag svårt att finna motiv till stora investeringar för att kunna fortsätta köra saltistågen in till Slussen. Koppla ihop med Tvärbanan och kör spårvagn istället!

tycker
Thomas K Ohlsson
(spårvägsförespråkare)
Intressanta siffror TKO! Avlastningen av T Röd och T Grön på mest belastade sträcka är alltså ganska så avsevärd! Kan man förmoda att 90 % av Saltsjöbanans resenärer byter från Tub till banan? För högt kanske? Det kan ge ganska så intressanta följdeffekter vårt tänk i trafiksystemet som helhet. Den blivande bussterminalen vid Slussen kanske inte behöver vara så stor? Finns det inte utredningar där man diskuterar sådant här för Nacka-Värmdö? Man borde väl först diskutera vilken trafik man önskar innan investeringarna och inte investera först och sedan se vad det går att använda till (som vi skojade om på gamla SJ)? En Alvikslösning för tvärbanan och tunnelbanan vid Sickla kanske skulle vara att föredra? Då kan omstigningstiden bli minimal med stor kapacitet (man "väller" över en hel perrong snarare än dimensionerande och jobbiga trappor!

Sedan så när allt är klart så öppnar det för TKO och hans grannar att kunna göra en klassresa från Årsta till Solsidan!

Många hälsn
218
(som tycker att TKO har en skön debattstil. Dessutom så läser han på fakta!)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

218 skrev:Intressanta siffror TKO! Avlastningen av T Röd och T Grön på mest belastade sträcka är alltså ganska så avsevärd! Kan man förmoda att 90 % av Saltsjöbanans resenärer byter från Tub till banan? För högt kanske? Det kan ge ganska så intressanta följdeffekter vårt tänk i trafiksystemet som helhet. Den blivande bussterminalen vid Slussen kanske inte behöver vara så stor? Finns det inte utredningar där man diskuterar sådant här för Nacka-Värmdö? Man borde väl först diskutera vilken trafik man önskar innan investeringarna och inte investera först och sedan se vad det går att använda till (som vi skojade om på gamla SJ)? En Alvikslösning för tvärbanan och tunnelbanan vid Sickla kanske skulle vara att föredra? Då kan omstigningstiden bli minimal med stor kapacitet (man "väller" över en hel perrong snarare än dimensionerande och jobbiga trappor!

Sedan så när allt är klart så öppnar det för TKO och hans grannar att kunna göra en klassresa från Årsta till Solsidan!

Många hälsn
218
(som tycker att TKO har en skön debattstil. Dessutom så läser han på fakta!)
Några korta svar/kommentarer:

- Jag vet inte om detta diskuteras eller utreds i Nacka-Värmdö, jag har inte koll längre vad som händer ute i skärgårdsförorterna.

- Tyvärr tror jag det blir svårt med en Alvikslösning vid Sickla, eftersom tunnelbanan antagligen hamnar långt under jord. Annars hade det naturligtvis varit att föredra. Men en Årstabergslösning borde åtminstone gå att undvika!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

218 skrev: (som tycker att TKO har en skön debattstil. Dessutom så läser han på fakta!)
Håller med! Väl påläst och inte rädd att ifrågasätta. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

218 skrev:Kan man förmoda att 90 % av Saltsjöbanans resenärer byter från Tub till banan? För högt kanske? Det kan ge ganska så intressanta följdeffekter vårt tänk i trafiksystemet som helhet.

218 skrev:En Alvikslösning för tvärbanan och tunnelbanan vid Sickla kanske skulle vara att föredra? Då kan omstigningstiden bli minimal med stor kapacitet (man "väller" över en hel perrong snarare än dimensionerande och jobbiga trappor!
Här verkar det finnas en logisk lucka. För att Saltsjöbanans resenärer byter till Grön och Röd linje borde de i framtiden byta till Blå linje? Har samlingsordet "tunnelbana" förvirrat? Eller tolkar jag dig helt fel?
218 skrev:Man borde väl först diskutera vilken trafik man önskar innan investeringarna och inte investera först och sedan se vad det går att använda till?

Javisst, men så fungerar ju inte politik. Ord som syfte, funktion, nytta går i hem i media och bland allmänheten. Alla vet att tunnelbana alltid är bra och att buss alltid är gratis. Andra typer av projekt behöver kämpa hårt för att formuleras i en form där folk kan se poängen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Lite funderingar:

Saltsjöbanan har ungefär 6 400 påstigande vid Slussen, Nockebybanan 4 400 vid Alvik och Lidingöbanan 4 300 vid Ropsten. Saltsjöbanan har alltså betydligt fler resenärer än de bägge andra banorna, men är skillnaden tillräckligt stor för att motivera att den även fortsättningsvis går in till Slussen? De övriga banorna kapades ju när tunnelbanan drogs ut till Alvik respektive Ropsten...

(I förbigående kan jag passa på att nämna att 160 har 4 800 påstigande vid Gullmarsplan...)

När (Om?) det ordnas en smidig omstigning från Saltsjöbanan till Nackagrenen av TUB3 har jag svårt att finna motiv till stora investeringar för att kunna fortsätta köra saltistågen in till Slussen. Koppla ihop med Tvärbanan och kör spårvagn istället!

tycker
Thomas K Ohlsson
(spårvägsförespråkare)
Jämförelsen är väl kanske något orätt, framförallt när det gäller Nockeby - och där var ju faktiskt tanken så länge som på 1960-talet att grenen kunde konverteras till tunnelbana. Men där fanns ju inget alternativ till avkortning. Men helt riktigt tänkte man också annorlunda på den tiden. Idag ser man ju mycket mer på tidsvinster etc och hur attraktivt det är. Argumentet blir väl alltså inte helt bärkraftigt. Det måste ju då också rimligen stå i kontrast till kostnaderna - att bygga en ny spårväg parallellt med tunnelbanan eller konvertera Nockebybanan till tunnelbana hade ju kostat en ganska enorm summa. Att Lidingöbanan kortades hade väl andra skäl och den fortsättningen sågs väl som en mer tillfällig lösning inför nedläggning.

Så ser man på tidsvinster är det säkert inte rimligt att lägga ner sträckan. Det dyra är väl att renovera Danviksbron - men det är inga extrema kostnader. Sedan kan man ju då vända på även detta och ha uppfattningen att man inte ska ha någon parallell trafik - såvida kapaciteten räcker. Då maximerar man ju inte antalet resenärer, men man får den billigaste lösningen.

Men vi kan konstatera att idag har Slussen (med N/V-bussar och Saltsjöbanan) 6 100 avstigande. Med tanke på att man ska bygga 13 000 lägenheter i Nacka - skulle resandet i maxtimmen öka till ungefär 9350. I Värmdö är det väl ett par tusen lägenheter planerade iaf och tillsammans med annat byggande utanför influensområdet är vi väl uppe i 10 000. Med stationen vid Hammarbyhamnen och Sofia, kan vi väl lägga till ett par tusen för den här grenen (Sofia lär väl få minst 2 000 i maxtimmen skulle jag tro). Då är vi uppe i 12 000 för en gren som då kommer ha 15 avgångar per timme - alltså ca 800 per tåg. Detta ska jämföras med att gröna linjen från Skanstull mot stan har ungefär 600 per tåg.

Här bör man väl alltså då se till så att det som kostar minst att köra parallellt ska man göra så med, möjligen också med tanke på antalet passagerare. Att låta Saltsjöbanan gå vidare till Slussen blir väl alltså ganska smart sätt att avlasta tunnelbanan. Både när det gäller Nockeby och Lidingö så är det ju på delar av tunnelbanesystemet som långt ifrån når upp till något resandetak.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av ADDE »

Saltsjöbanan har helt enkelt för mycket resande för att "nedgradera" sig till en sorts spårvägslinje. Den skulle nog ha behov av förlängda plattformar och nya, bredare tåg. Även fler dubbelspår vore på sin plats. Jag tycker att en tunnelsträckning genom Södermalm vore bra, t.ex. nya stationer Sofia-Slussen-Mariatorget-Södra-SÖS, eller Sofia-Medis-Södra-Hornstull, t.ex. för att ge nya tvärförbindelser med andra spårsystem.

Men en massa tunnelbyggande är ju för dyrt, så än så länge får vi nöja oss med att sluta vid slussen. Jag tror inte det blir en omöjlighet att få till dubbelspår längs hela banan, speciellt väster om Saltsjö-Duvnäs, samt Fisksätra-Negline/Tattby.

Mycket ska få till för att ge en sådan underlag, men statistiken ovan är tillräckligt för att en tätare turtäthet skulle behövas!

(Annars har jag en idé på en dragning för en spårvägskonverterad saltis, men jag står inte bakom en sådan lösning)
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av 218 »

twr skrev:
218 skrev:Kan man förmoda att 90 % av Saltsjöbanans resenärer byter från Tub till banan? För högt kanske? Det kan ge ganska så intressanta följdeffekter vårt tänk i trafiksystemet som helhet.

218 skrev:En Alvikslösning för tvärbanan och tunnelbanan vid Sickla kanske skulle vara att föredra? Då kan omstigningstiden bli minimal med stor kapacitet (man "väller" över en hel perrong snarare än dimensionerande och jobbiga trappor!
Här verkar det finnas en logisk lucka. För att Saltsjöbanans resenärer byter till Grön och Röd linje borde de i framtiden byta till Blå linje? Har samlingsordet "tunnelbana" förvirrat? Eller tolkar jag dig helt fel?

Ja Slussen-Gamla stan är mest belastade sträcka på både T Grön och T Röd. Det är önskvärt med avlastning speciellt om Arenastaden kommer att läggas på T Grön.
T Röd åker jag med varje dag och ofta uppstår tågkänning redan vid Zinkensdamm p.ga att det är segt med påstigande vid Slussen. Det har faktiskt blivit lite bättre på sistone men marginalen är helt klart överskriden. Om Saltsjöbanans och Nacka-Värmdöbussarnas resenärer istället matas till Nackatunnelbanan/T Blå skulle man få avsevärd avlastning i hela systemet. Lämpligt eller inte beror ju förstås på "Öststockholmarnas" start- och resmål. En reseundersökning borde därför till.

218
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av AdrianLangemar »

Att det uppstår ibland tågkänning vid Zinkensdamm beror bara på att tåget har "råkat" hamna lite väl nära framförvarande tåg. Det innebär inte att någon marginal är överskriden. Tvärtom går det att köra ännu oftare än nu om man skulle vilja. (det hade naturligtvis gått att köra ännu oftare om inte kapacitetsbegränsningen Slussen-Östermalmstorg hade funnits, det är dock inte säkert att det blir bättre med Nackatunnelbanan, eventuellt blir kapacitetsbegränsningen vid T-Centralen ännu större än nu)
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av 218 »

AdrianLangemar skrev:Att det uppstår ibland tågkänning vid Zinkensdamm beror bara på att tåget har "råkat" hamna lite väl nära framförvarande tåg. Det innebär inte att någon marginal är överskriden. Tvärtom går det att köra ännu oftare än nu om man skulle vilja. (det hade naturligtvis gått att köra ännu oftare om inte kapacitetsbegränsningen Slussen-Östermalmstorg hade funnits, det är dock inte säkert att det blir bättre med Nackatunnelbanan, eventuellt blir kapacitetsbegränsningen vid T-Centralen ännu större än nu)
Jodå marginalen är överskriden vid Slussen, tågen kommer inte iväg (norrut). Det är inte linjen utan station Slussen som stoppar upp trafiken. Det är ju ingen nytta att mata på med ännu mera tåg som ska stoppas upp av Slussen. Det är vid Slussen som åtgärderna ska sättas in. Och det är ju rimligt att göra det precis nu då Slussen ändå ska byggas om! En minskning av Nacka-Värmdötrafiken till Slussen skulle var mycket välkommet som avlastning. Man får betänka att T Röd och T Gröns egna upptagningsområden kommer att öka rejält också med främst nytt bostadsbyggande efter banorna. Ska allt få plats så gäller det nu att vara försiktig om kapaciteten. Och hur dåligt är det inte att att denna överbelastning av Slussen kan komma att ske för att de flesta Nacka-Värmdöbor måste åka två-tre stationer på tunnelbanan!

Man kan tänka sig en situation med rejäl ökning av Nacka-Värmdötrafiken matande till tunnelbanan vid Slussen där kaos även kommer att sprida sig till T Röd och T Grön. Det gäller nog att vara mycket observant på Slussens roll för framtiden då en fortsatt ökande överbelastning kan få negativa systemeffekter i stort genom att stationen är på mest belastade sträckor på T Röd och T Grön.

Att man bara lägger tillbaka Saltsjöbanan och Nacka-Värmdötrafiken till Slussen med en gigantisk bussterminal för att täcka den pågående och planerade bostadsbebyggelsen i Nacka och på Värmdö då har man ett jätteproblem! Inte bara för de resenärerna utan för alla som åker norrut på T Röd och T Grön. Och var skulle en sådan gigantisk bussterminal få plats vid nya Slussen kanske motsvarande en yta på en dubblering av nuvarande terminal? Nej anslutning av den trafiken till nya Nackatunnelbanan är nog den enda rimliga lösningen. Man har ju pratat om att leda om viss Nacka-Värmdötrafik till Årstaberg men det är inte att lösa utan att flytta problemet. Stockholm S till Stockholm C/Stockholm City är ju pendeltågstrafikens mest belastade sträcka. (Dessutom är Årstaberg en trafikteknisk katastrof med stora framkomlighetsproblem redan nu).

218
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av CS »

218 skrev:
AdrianLangemar skrev:Att det uppstår ibland tågkänning vid Zinkensdamm beror bara på att tåget har "råkat" hamna lite väl nära framförvarande tåg. Det innebär inte att någon marginal är överskriden. Tvärtom går det att köra ännu oftare än nu om man skulle vilja. (det hade naturligtvis gått att köra ännu oftare om inte kapacitetsbegränsningen Slussen-Östermalmstorg hade funnits, det är dock inte säkert att det blir bättre med Nackatunnelbanan, eventuellt blir kapacitetsbegränsningen vid T-Centralen ännu större än nu)
Jodå marginalen är överskriden vid Slussen, tågen kommer inte iväg (norrut). Det är inte linjen utan station Slussen som stoppar upp trafiken. Det är ju ingen nytta att mata på med ännu mera tåg som ska stoppas upp av Slussen. Det är vid Slussen som åtgärderna ska sättas in. Och det är ju rimligt att göra det precis nu då Slussen ändå ska byggas om! En minskning av Nacka-Värmdötrafiken till Slussen skulle var mycket välkommet som avlastning. Man får betänka att T Röd och T Gröns egna upptagningsområden kommer att öka rejält också med främst nytt bostadsbyggande efter banorna. Ska allt få plats så gäller det nu att vara försiktig om kapaciteten. Och hur dåligt är det inte att att denna överbelastning av Slussen kan komma att ske för att de flesta Nacka-Värmdöbor måste åka två-tre stationer på tunnelbanan!

Man kan tänka sig en situation med rejäl ökning av Nacka-Värmdötrafiken matande till tunnelbanan vid Slussen där kaos även kommer att sprida sig till T Röd och T Grön. Det gäller nog att vara mycket observant på Slussens roll för framtiden då en fortsatt ökande överbelastning kan få negativa systemeffekter i stort genom att stationen är på mest belastade sträckor på T Röd och T Grön.

Att man bara lägger tillbaka Saltsjöbanan och Nacka-Värmdötrafiken till Slussen med en gigantisk bussterminal för att täcka den pågående och planerade bostadsbebyggelsen i Nacka och på Värmdö då har man ett jätteproblem! Inte bara för de resenärerna utan för alla som åker norrut på T Röd och T Grön. Och var skulle en sådan gigantisk bussterminal få plats vid nya Slussen kanske motsvarande en yta på en dubblering av nuvarande terminal? Nej anslutning av den trafiken till nya Nackatunnelbanan är nog den enda rimliga lösningen. Man har ju pratat om att leda om viss Nacka-Värmdötrafik till Årstaberg men det är inte att lösa utan att flytta problemet. Stockholm S till Stockholm C/Stockholm City är ju pendeltågstrafikens mest belastade sträcka. (Dessutom är Årstaberg en trafikteknisk katastrof med stora framkomlighetsproblem redan nu).

218
Innan du målar upp katastrofscenarierna så finns det ett par sakförhållanden att reflektera över
Bussterminalen Slussen ansluter i södra änden av station Slussen. Saltsjöbanan ansluter i norra änden
Bussterminalen Slussen är visserligen större än dagens terminal, men den har inte fler bussplatser än dagens.
Nackatunnelbanan kommer att ta en hel del resenärer ifrån Nacka och avlasta Slussen. Däremot blir ju frågan hur pass tuff "SL" vågar vara i att omvandla Nackabussarna till matarbussar. Från Orminge är det en restidsförlust att byta till T-blå vid Nacka C jämfört med att på Slussen kunna välja mellan T-röd och T-grön.

Beträffande Årstaberg kan man fundera om TrV tillåter att man breddar plattformen över dagens spår U2 så att dagens spår U1 blir norrgående pendeltågsplattform. Efter Citybanan blir ju U1 ett rent parallellspår mellan Årstabågens avtag och Årstabron, utan riktig användning. Om man gör det skulle man kunna ordna en trappa ner till Tvärbanans plattform så att resenärerna inte behöver korsa tvärbanespåren i samma utsträckning

I alla såna här funderingar till hur man ska leda trafik och undvika trängsel måste man faktiskt förstå att det är krävande, och autonoma kunder och skattebetalare som är föremål för ledning och styrning. Om dessa krävande och autonoma skattebetalare och kunder upplever att deras restid förlängs av vad "SL" hittar på kommer de att
-inte följa den ledning och styrning som avsetts
-via sina valda ombud verkställa förändring, ofta i efterhand och till en större kostnad än om man tänkte efter i förväg

Om man verkligen skulle vilja ha svar på de här frågorna behöver man göra ett par systemutredningar, en per förortssektor. Men det är ju inte lika lätt att sälja in som att "bygg en ny tunnelbana - för att det är trångt på T-centralen när jag åkte där idag kl. 8:45" Människor, även de som arbetar med planering, har svårt att föreställa sig det ännu inte byggda.
Hur många på det här forumet kan på riktigt föreställa sig, förstå och dra adekvata slutsatser av Citybanans påverkan på trafiksystemet?
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:Jämförelsen är väl kanske något orätt, framförallt när det gäller Nockeby - och där var ju faktiskt tanken så länge som på 1960-talet att grenen kunde konverteras till tunnelbana.
Jag ska inte påstå att det inte fanns sådana tankar ända in på 60-talet hos enskilda personer, men från ansvarigt håll avskrevs planerna på tunnelbana till södra Bromma redan på 40-talet. Samtidigt som planerna på Årstabanan skickades till ritningsarkivet ungefär...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

CS skrev:---klipp---
Beträffande Årstaberg kan man fundera om TrV tillåter att man breddar plattformen över dagens spår U2 så att dagens spår U1 blir norrgående pendeltågsplattform. Efter Citybanan blir ju U1 ett rent parallellspår mellan Årstabågens avtag och Årstabron, utan riktig användning. Om man gör det skulle man kunna ordna en trappa ner till Tvärbanans plattform så att resenärerna inte behöver korsa tvärbanespåren i samma utsträckning.
---klipp---
En alldeles utmärkt tanke, jag har faktiskt själv funderat i liknande banor. Enbart min tilltagande lathet har hindrat mej från att rita på detta... men vem vet jag kanske tar mej samman en vacker dag!

Jag blev mycket förvånad när ombyggnadsplanerna för spåren vid Årstaberg inte inkluderade en plattformsbreddning - men jag hade väl för hög tilltro till dåvarande Banverkets kreativitet...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Torbjörn »

TKO skrev:
Lars_L skrev:Jämförelsen är väl kanske något orätt, framförallt när det gäller Nockeby - och där var ju faktiskt tanken så länge som på 1960-talet att grenen kunde konverteras till tunnelbana.
Jag ska inte påstå att det inte fanns sådana tankar ända in på 60-talet hos enskilda personer, men från ansvarigt håll avskrevs planerna på tunnelbana till södra Bromma redan på 40-talet. Samtidigt som planerna på Årstabanan skickades till ritningsarkivet ungefär...

/TKO
Vid mina barndomskamraters årliga nostalgiska Årstapromenader kunde vi konstatera att stora delar av reservatet för Årstabanan finns kvar. På Etsarvägen nära Gullmarsplan finns det t ex en bro under vilken Årstabanan var planerad att gå under innan den sneddade över Bolidenplan på den tänkta sträckningen västerut:-)!

Torbjörn
Torbjörn Jansson
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Lars_L skrev:Jämförelsen är väl kanske något orätt, framförallt när det gäller Nockeby - och där var ju faktiskt tanken så länge som på 1960-talet att grenen kunde konverteras till tunnelbana.
Jag ska inte påstå att det inte fanns sådana tankar ända in på 60-talet hos enskilda personer, men från ansvarigt håll avskrevs planerna på tunnelbana till södra Bromma redan på 40-talet. Samtidigt som planerna på Årstabanan skickades till ritningsarkivet ungefär...

/TKO
Jag kan tänka mig att det var cirka 1946 när det beslöts att tunnelbanan skulle få strömskena?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

CS skrev: Beträffande Årstaberg kan man fundera om TrV tillåter att man breddar plattformen över dagens spår U2 så att dagens spår U1 blir norrgående pendeltågsplattform. Efter Citybanan blir ju U1 ett rent parallellspår mellan Årstabågens avtag och Årstabron, utan riktig användning. Om man gör det skulle man kunna ordna en trappa ner till Tvärbanans plattform så att resenärerna inte behöver korsa tvärbanespåren i samma utsträckning.
Mycket bra förslag! Har "SL" framfört förslaget till Trafikverket?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
TKO skrev:
Lars_L skrev:Jämförelsen är väl kanske något orätt, framförallt när det gäller Nockeby - och där var ju faktiskt tanken så länge som på 1960-talet att grenen kunde konverteras till tunnelbana.
Jag ska inte påstå att det inte fanns sådana tankar ända in på 60-talet hos enskilda personer, men från ansvarigt håll avskrevs planerna på tunnelbana till södra Bromma redan på 40-talet. Samtidigt som planerna på Årstabanan skickades till ritningsarkivet ungefär...

/TKO
Jag kan tänka mig att det var cirka 1946 när det beslöts att tunnelbanan skulle få strömskena?
Jag har läst det i senare skrifter och reagerat på det orealistiska i det - dock hittar jag inte källan nu.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
CS skrev: Beträffande Årstaberg kan man fundera om TrV tillåter att man breddar plattformen över dagens spår U2 så att dagens spår U1 blir norrgående pendeltågsplattform. Efter Citybanan blir ju U1 ett rent parallellspår mellan Årstabågens avtag och Årstabron, utan riktig användning. Om man gör det skulle man kunna ordna en trappa ner till Tvärbanans plattform så att resenärerna inte behöver korsa tvärbanespåren i samma utsträckning.
Mycket bra förslag! Har "SL" framfört förslaget till Trafikverket?
Fast Årstaberg kommer ju iof sig behöva byggas ut med dubbla plattformar i etapp 2. Den ska ju vara klar till 2030 var det ju tänkt, fast nu blir det väl lite förskjutet kan man tänka sig...Kring 2030 kommer det väl ändå antagligen att behövas av kapacitetsskäl.

Eftersom citybanan nu blev så försenad, hade det ju varit bättre att man löst den delen redan nu.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev:
CS skrev: Beträffande Årstaberg kan man fundera om TrV tillåter att man breddar plattformen över dagens spår U2 så att dagens spår U1 blir norrgående pendeltågsplattform. Efter Citybanan blir ju U1 ett rent parallellspår mellan Årstabågens avtag och Årstabron, utan riktig användning. Om man gör det skulle man kunna ordna en trappa ner till Tvärbanans plattform så att resenärerna inte behöver korsa tvärbanespåren i samma utsträckning.
Mycket bra förslag! Har "SL" framfört förslaget till Trafikverket?
Fast Årstaberg kommer ju iof sig behöva byggas ut med dubbla plattformar i etapp 2. Den ska ju vara klar till 2030 var det ju tänkt, fast nu blir det väl lite förskjutet kan man tänka sig...Kring 2030 kommer det väl ändå antagligen att behövas av kapacitetsskäl.

Eftersom citybanan nu blev så försenad, hade det ju varit bättre att man löst den delen redan nu.
Tänk om man i stället för en tunnelbana väster om stan byggde en järnvägstunnel i stället? Men nu är vi långt från Saltsjöbanan... :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

God middag kamrater!

Detta har antagligen tagits upp tidigare i denna långa diskussionstråd, eller någon annan stans på detta forum. Men jag ställer frågan ändå:

- Enligt information från SL/SLL skall det köras 12-minutrstrafik på Saltsjöbanan från 2018. Detta måste väl förutsätta dubbelspår in till Slussen, eller åtminstone ytterligare en mötesstation väster om Henriksdal?

http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... tsjobanan/

Bild

Och det kan väl inte bli billigt???

"tacksam för svar" är
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8908
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Mötesstationer är/var planerade i Fisksätra och Tippen, men inga dubbelspår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar