Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Vad är det som buktar ut? Träbyggan följer ju banans kurvatur rätt väl.
Kurvatur = buktar ut. Olika ord för samma sak. Förläng Tvärbanans spår så krockar det med plattformen, eller hur?
Vi behöver ju inte märka ord. Det var i alla fall inte mitt Syfte. Du får ursäkta, men här har du faktiskt fel. Om inte bifogade närbild kan övertyga dig så får du åka ut och kontrollera förhållandena på plats.
Bild

Möjligen kan man säga att marken kanske inte räcker till för ett förbindelsespår annat än från Tvärbanans vänstra spår, i bilden sett, men det är ju i så fall vad som möjligen kan bli aktuellt. I tjut-en som utgjorde underlag för genomförandebeslutet konstaterar man det indirekt genom uttalandet "Spårgeometrin är anpassad för en eventuell framtida sammankoppling med Saltsjöbanan".
http://sammantradeshandlingar.sll.se/po ... 2013/06/18
Det var inte min avsikt att märka ord heller, jag blev bara lite förvånad att du inte förstod vad jag menade.

Har jag fel är det förstås bra, men ryms det verkligen 3,5 m plattform däremellan? Är dagens plattform för Saltsjöbanan kanske smalare än så?

Jag hoppas att tjutet stämmer, men det är ju inte säkert att de har tänkt på allt. Självklart bör båda spåren förlängas, syftet skulle ju vara att ha genomgående trafik. Enkelspår på Tvärbanan är inte önskvärt, särskilt om Saltsjöbanans tåg också ska rymmas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6094
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: Det var inte min avsikt att märka ord heller, jag blev bara lite förvånad att du inte förstod vad jag menade.

Har jag fel är det förstås bra, men ryms det verkligen 3,5 m plattform däremellan? Är dagens plattform för Saltsjöbanan kanske smalare än så?

Jag hoppas att tjutet stämmer, men det är ju inte säkert att de har tänkt på allt. Självklart bör båda spåren förlängas, syftet skulle ju vara att ha genomgående trafik. Enkelspår på Tvärbanan är inte önskvärt, särskilt om Saltsjöbanans tåg också ska rymmas.
Nej, jag förstår egentligen inte vad du menar och jag tycker inte att du har kunnat styrka din tes. Ingenting är f.ö. självklart, skulle det någon i en avlägsen framtid bli aktuellt med genomgående trafik, och man verkligen skulle vilja förlänga Tvärbanans båda spår, måste man överväga att förlänga Saltsjöbanans dubbelspår från Nacka station till Sickla. Då - inte förr - kan man börja schakta i backarna och ta den kostnad det innebär. Och då talar vi verkligen om "mucho dinero".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev: Det var inte min avsikt att märka ord heller, jag blev bara lite förvånad att du inte förstod vad jag menade.

Har jag fel är det förstås bra, men ryms det verkligen 3,5 m plattform däremellan? Är dagens plattform för Saltsjöbanan kanske smalare än så?

Jag hoppas att tjutet stämmer, men det är ju inte säkert att de har tänkt på allt. Självklart bör båda spåren förlängas, syftet skulle ju vara att ha genomgående trafik. Enkelspår på Tvärbanan är inte önskvärt, särskilt om Saltsjöbanans tåg också ska rymmas.
Nej, jag förstår egentligen inte vad du menar och jag tycker inte att du har kunnat styrka din tes.
Om man förlänger Tvärbanans båda spår, ryms då 3,5 m bred plattform mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan? Är det en så konstig fråga? Den nuvarande plattformen ser ut att vara smalare än så, och den uppfyller väl inte riktlinjer i så fall. (Jag har aldrig hävdat att jag har styrkt min "tes", jag misstänker att det är så, men jag hoppas att det visar sig att jag har fel.)
dr Cassandra Nojdh skrev: Ingenting är f.ö. självklart, skulle det någon i en avlägsen framtid bli aktuellt med genomgående trafik, och man verkligen skulle vilja förlänga Tvärbanans båda spår, måste man överväga att förlänga Saltsjöbanans dubbelspår från Nacka station till Sickla. Då - inte förr - kan man börja schakta i backarna och ta den kostnad det innebär. Och då talar vi verkligen om "mucho dinero".
Ja som jag skrev skulle det vara genomgående dubbelspår på Tvärbanan, alltså även Sickla - Nacka, eftersom sträckan då trafikmässigt blir en del av Tvärbanan. Och varför skulle det vara en avlägsen framtid? Stomnätsplanen nämner ju spårväg Skärholmen - Nacka centrum. Och om Österleden byggs med spårväg bör det vara intressant med en gren till Nacka centrum för att fånga upp bussterminalen där. Precis som bussterminalerna i Ropsten och Gullmarsplan bör ha spårvägstrafik genom Österleden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6094
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: Ja som jag skrev skulle det vara genomgående dubbelspår på Tvärbanan, alltså även Sickla - Nacka, eftersom sträckan då trafikmässigt blir en del av Tvärbanan. Och varför skulle det vara en avlägsen framtid? Stomnätsplanen nämner ju spårväg Skärholmen - Nacka centrum. Och om Österleden byggs med spårväg bör det vara intressant med en gren till Nacka centrum för att fånga upp bussterminalen där. Precis som bussterminalerna i Ropsten och Gullmarsplan bör ha spårvägstrafik genom Österleden.
Ja, här är det ju mycket om och mycket önsketänkande. Inget fel i det, särskilt inte på ett öppet debattforum. Själv tycker jag inte att det finns så mycket realism i detta, och framfört allt inte så mycket att det finns anledning att man nu ska projektera och genomföra dyra och omfattande ombyggnader som man inte vet om det kommer att finnas behov av inom överskådlig framtid. Sedan kan man ju kalla det för tjänstefel om man vill....

Jag avslutar detta meningsutbyte med ett bra citat från motsvarande Tvärbanetråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35666
"Man får komma ihåg vad detta är - det löser inte världsproblemen, utan skapar en omstigningsmöjlighet mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan (med en förhållandevis måttlig investering)."
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev: Ja som jag skrev skulle det vara genomgående dubbelspår på Tvärbanan, alltså även Sickla - Nacka, eftersom sträckan då trafikmässigt blir en del av Tvärbanan. Och varför skulle det vara en avlägsen framtid? Stomnätsplanen nämner ju spårväg Skärholmen - Nacka centrum. Och om Österleden byggs med spårväg bör det vara intressant med en gren till Nacka centrum för att fånga upp bussterminalen där. Precis som bussterminalerna i Ropsten och Gullmarsplan bör ha spårvägstrafik genom Österleden.
Ja, här är det ju mycket om och mycket önsketänkande. Inget fel i det, särskilt inte på ett öppet debattforum. Själv tycker jag inte att det finns så mycket realism i detta, och framfört allt inte så mycket att det finns anledning att man nu ska projektera och genomföra dyra och omfattande ombyggnader som man inte vet om det kommer att finnas behov av inom överskådlig framtid. Sedan kan man ju kalla det för tjänstefel om man vill....

Jag avslutar detta meningsutbyte med ett bra citat från motsvarande Tvärbanetråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=35666
"Man får komma ihåg vad detta är - det löser inte världsproblemen, utan skapar en omstigningsmöjlighet mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan (med en förhållandevis måttlig investering)."
Det är ju ganska konkreta tankar ändå. Men jag har inte sagt att det borde ha byggts, bara ställt frågan vad som krävs om det blir aktuellt. Och jag har inte talat om tjänstefel eller andra liknande ord.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Hur långt är avståndet mellan spårnitt och fasta hinder? Dvs mellan tvärbanan och baksidan av en plattform för en annan bana?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Hur långt är avståndet mellan spårnitt och fasta hinder? Dvs mellan tvärbanan och baksidan av en plattform för en annan bana?
Jag antar att frågan gäller ett tvärbane-spår utan plattform. Avståndet skall då vid rakspår minst vara 1575 mm på den sida där det inte är skyddsutrymme, och 2300 mm på den sida där det är det (på endera sidan skall det finnas). I kurva tillkommer förstås några centimeter, men det är mindre än en decimeter så länge kurvradien är minst 100 meter.

Sen får förstås inte plattformen på den andra banan göras hur smal som helst heller, för i så fall kan det krocka lite med den banans bestämmelser. Men vi kan väl anta att det är komforten som är dimensionerande här och då är det inget problem.
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
twr skrev:Hur långt är avståndet mellan spårnitt och fasta hinder? Dvs mellan tvärbanan och baksidan av en plattform för en annan bana?
Jag antar att frågan gäller ett tvärbane-spår utan plattform. Avståndet skall då vid rakspår minst vara 1575 mm på den sida där det inte är skyddsutrymme, och 2300 mm på den sida där det är det (på endera sidan skall det finnas). I kurva tillkommer förstås några centimeter, men det är mindre än en decimeter så länge kurvradien är minst 100 meter.

Sen får förstås inte plattformen på den andra banan göras hur smal som helst heller, för i så fall kan det krocka lite med den banans bestämmelser. Men vi kan väl anta att det är komforten som är dimensionerande här och då är det inget problem.
Tack!

Men är inte 3,5 meter ett minimimått för en sidoplattform?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Persson »

Nacka–Värmdö-Posten uppmärksammar att sista tåget till Slussen på ett bra tag har gått. I artikeln talas det också om att i ett senare skede återöppna banans gamla station vid Lokattstrappan i väntan på att Slussen ska kunna angöras igen. Kanske ingen nyhet att det diskuteras, men det är ju en intressant lösning.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/sista-far ... l-slussen/
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av LÅ1 »

Persson skrev:Nacka–Värmdö-Posten uppmärksammar att sista tåget till Slussen på ett bra tag har gått. I artikeln talas det också om att i ett senare skede återöppna banans gamla station vid Lokattstrappan i väntan på att Slussen ska kunna angöras igen. Kanske ingen nyhet att det diskuteras, men det är ju en intressant lösning.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/sista-far ... l-slussen/
Saltsjöbanans gamla ändstation i Stockholm låg aningen längre öster ut än den som just nu stängts vid Slussen. Den lär vara förvånansvärt intakt enligt reportage i tidningen Nacka-Värmdöposten. (Länk ovan.)

Från stationen leder Lokattens trappor upp till Katarinavägen. De är nu avstängda av säkerhetsskäl.

Wikipedia: Stadsgårdens station
Här hittade jag lite text och två bilder. (Man kan bläddra mellan bilderna.)

Det verkar som om man planerar att öppna trapporna oavsett om man använder stationen eller ej. Se punkt SN 93 på denna sida, och sid 29 i dokumentet.

En tillfällig station här kan ju vara lite spännande. Man hoppas bara att man i så fall försöker bevara så mycket av den gamla stationen som möjligt, och inte "snyggar upp" och ändrar av ren klåfingrighet. Men man måste förstås tänka modernt när det gäller säkerhet och framkomlighet.

Snabbt tillägg: Hittade en länk till. Från DN 2011. http://www.dn.se/arkiv/nyheter/de-glomd ... pnas-igen/
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av 218 »

Saltsjöbanan byggs ihop med Tvärbanan i Sickla, spårvagnar i någon form genomgående till/från Saltsjöbaden (nuv. vagnpark är ju hursomhelst mogen för utbyte), och en bytespunkt skapas mellan Saltsjöbanan och Nackatunnelbanan där resande till Stockholms innerstad från Saltsjöbanan kan byta. Är det vad vi har att se fram emot? Knappast en högoddsare ändå! Finns också fördelen med detta tänk att man avlastar Slussen på T Röd och T Grön ganska så väsentligt på mest belastade sträcka Slussen norrut. Värmdöbussarna ansluts till nya tunnelbanan i Nacka eller Orminge om man förlänger dit, på sikt kanske ända till Gustavsberg. Nackabussarna fortsätter att gå till Slussen, vissa blir anslutningslinjer till nya tunnelbanan. Slussen blir rejält avlastad liksom T Röd och T Grön och många Nacka-Värmdöbor får rejält avkortade restider till Stockholms innerstad.

Varför skulle SLL inte tänka så här (med sin tunna plånbok)?

218
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

218 skrev:Saltsjöbanan byggs ihop med Tvärbanan i Sickla, spårvagnar i någon form genomgående till/från Saltsjöbaden (nuv. vagnpark är ju hursomhelst mogen för utbyte), och en bytespunkt skapas mellan Saltsjöbanan och Nackatunnelbanan där resande till Stockholms innerstad från Saltsjöbanan kan byta. Är det vad vi har att se fram emot? Knappast en högoddsare ändå! Finns också fördelen med detta tänk att man avlastar Slussen på T Röd och T Grön ganska så väsentligt på mest belastade sträcka Slussen norrut. Värmdöbussarna ansluts till nya tunnelbanan i Nacka eller Orminge om man förlänger dit, på sikt kanske ända till Gustavsberg. Nackabussarna fortsätter att gå till Slussen, vissa blir anslutningslinjer till nya tunnelbanan. Slussen blir rejält avlastad liksom T Röd och T Grön och många Nacka-Värmdöbor får rejält avkortade restider till Stockholms innerstad.

Varför skulle SLL inte tänka så här (med sin tunna plånbok)?

218
Ja varför inte!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av hgsldf »

TKO skrev:
218 skrev:Saltsjöbanan byggs ihop med Tvärbanan i Sickla, spårvagnar i någon form genomgående till/från Saltsjöbaden (nuv. vagnpark är ju hursomhelst mogen för utbyte), och en bytespunkt skapas mellan Saltsjöbanan och Nackatunnelbanan där resande till Stockholms innerstad från Saltsjöbanan kan byta. Är det vad vi har att se fram emot? Knappast en högoddsare ändå! Finns också fördelen med detta tänk att man avlastar Slussen på T Röd och T Grön ganska så väsentligt på mest belastade sträcka Slussen norrut. Värmdöbussarna ansluts till nya tunnelbanan i Nacka eller Orminge om man förlänger dit, på sikt kanske ända till Gustavsberg. Nackabussarna fortsätter att gå till Slussen, vissa blir anslutningslinjer till nya tunnelbanan. Slussen blir rejält avlastad liksom T Röd och T Grön och många Nacka-Värmdöbor får rejält avkortade restider till Stockholms innerstad.218
Varför skulle SLL inte tänka så här (med sin tunna plånbok)?/Ja varför inte!
TKO
Jo varför inte! för 10-15 år sedan när det var på tal, var det väl saltisbornas lobbande grundat på skräcken för att behöva åka till Gullmarsplan, som skrotade planerna. Nu (snart) gör väl bytet till T-bana i Nacka resan till Östermalm och Norrmalm snabbare än via byte i Slussen!
/Göran
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:Nu (snart) gör väl bytet till T-bana i Nacka resan till Östermalm och Norrmalm snabbare än via byte i Slussen!
/Göran
Det låter ju helgalet, i fallet Östermalm. Hur skulle det gå till? Två byten äter massor av tid.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Nu (snart) gör väl bytet till T-bana i Nacka resan till Östermalm och Norrmalm snabbare än via byte i Slussen!
/Göran
Det låter ju helgalet, i fallet Östermalm. Hur skulle det gå till? Två byten äter massor av tid.
Och vad tror du händer om man flyttar Roslagsbanan bort från Östermalm?

Resande från Nacka når ju åtminstone södra Östermalm från Kungsträdgården.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt med detta. Och framför allt, måste vi diskutera Roslagsbanan i alla trådar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av hgsldf »

Inge skrev:
twr skrev:
hgsldf skrev:Nu (snart) gör väl bytet till T-bana i Nacka resan till Östermalm och Norrmalm snabbare än via byte i Slussen!
/Göran
Det låter ju helgalet, i fallet Östermalm. Hur skulle det gå till? Två byten äter massor av tid.
Och vad tror du händer om man flyttar Roslagsbanan bort från Östermalm?
Tidigare kunde man åka från Djursholm ända in i smeten, sedan kunde man ett tag byta till spårvagn, nu får man promenera från Östra till Nybroplan. Vem vill till Odenplan eller T-Centralen?

[/quote]Resande från Nacka når ju åtminstone södra Östermalm från Kungsträdgården.[/quote]

Exakt, vilken sida av Nybroplan man stiger av har ju ingen betydelse och resten av Östermalm är ju nu för tiden lika mycket öken som Sätra eller Rinkeby.
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

hgsldf skrev: Tidigare kunde man åka från Djursholm ända in i smeten, sedan kunde man ett tag byta till spårvagn, nu får man promenera från Östra till Nybroplan. Vem vill till Odenplan eller T-Centralen?
Resande från Nacka når ju åtminstone södra Östermalm från Kungsträdgården.[/quote]

Exakt, vilken sida av Nybroplan man stiger av har ju ingen betydelse och resten av Östermalm är ju nu för tiden lika mycket öken som Sätra eller Rinkeby.[/quote]
Så nordostborna vill enbart resa till Östermalm, och Östermalm är en öken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av TKO »

Lite funderingar:

Saltsjöbanan har ungefär 6 400 påstigande vid Slussen, Nockebybanan 4 400 vid Alvik och Lidingöbanan 4 300 vid Ropsten. Saltsjöbanan har alltså betydligt fler resenärer än de bägge andra banorna, men är skillnaden tillräckligt stor för att motivera att den även fortsättningsvis går in till Slussen? De övriga banorna kapades ju när tunnelbanan drogs ut till Alvik respektive Ropsten...

(I förbigående kan jag passa på att nämna att 160 har 4 800 påstigande vid Gullmarsplan...)

När (Om?) det ordnas en smidig omstigning från Saltsjöbanan till Nackagrenen av TUB3 har jag svårt att finna motiv till stora investeringar för att kunna fortsätta köra saltistågen in till Slussen. Koppla ihop med Tvärbanan och kör spårvagn istället!

tycker
Thomas K Ohlsson
(spårvägsförespråkare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

hgsldf skrev: Tidigare kunde man åka från Djursholm ända in i smeten, sedan kunde man ett tag byta till spårvagn, nu får man promenera från Östra till Nybroplan. Vem vill till Odenplan eller T-Centralen?

Resande från Nacka når ju åtminstone södra Östermalm från Kungsträdgården.

Exakt, vilken sida av Nybroplan man stiger av har ju ingen betydelse och resten av Östermalm är ju nu för tiden lika mycket öken som Sätra eller Rinkeby.
Så nordostborna vill enbart resa till Östermalm, och Östermalm är en öken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

TKO skrev:Lite funderingar:

Saltsjöbanan har ungefär 6 400 påstigande vid Slussen, Nockebybanan 4 400 vid Alvik och Lidingöbanan 4 300 vid Ropsten. Saltsjöbanan har alltså betydligt fler resenärer än de bägge andra banorna, men är skillnaden tillräckligt stor för att motivera att den även fortsättningsvis går in till Slussen? De övriga banorna kapades ju när tunnelbanan drogs ut till Alvik respektive Ropsten...

(I förbigående kan jag passa på att nämna att 160 har 4 800 påstigande vid Gullmarsplan...)

När (Om?) det ordnas en smidig omstigning från Saltsjöbanan till Nackagrenen av TUB3 har jag svårt att finna motiv till stora investeringar för att kunna fortsätta köra saltistågen in till Slussen. Koppla ihop med Tvärbanan och kör spårvagn istället!

tycker
Thomas K Ohlsson
(spårvägsförespråkare)
Jag vet inte om jag håller med dig, men du argumenterar väl i alla fall.

Men planeras det verkligen så stora investeringar för att fortsätta köra till Slussen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar