Inge skrev:Lars_L skrev:Inge skrev:
Sedan igen, precis som för bussarna, det funkar inte med hokus pokus viktning av tider när man skall jämföra omedelbara alternativ. Folk tittar på klockan (eller reseplaneraren) och med dessa finner de riktig tid.
Okej, då sågar du all forskning som kommer fram till just det? Om man inte inser attraktiviteten med att komma till Slussen och har tåg som avgår hela tiden till T-centralen, kontra att få vänta fem i Nacka, eller ännu mer i lågtrafik, så har man nog missförstått det hela.
För just detta finns det nog ganska god grund för de antaganden som görs. Sedan finns det förstås "förstagångsåkare" eller andra grupper som åker så pass sällan och använder reseplaneraren utan att reflektera över det egna resandet.
För det första skall vi inte överdriva forskningen på området. Det har med tiden kommit in allt fler flummar med PR-agenda, som vill anpassa restidsvärdena till de politiska önskemålen.
För det andra finns det väl ingen forskning på just detta? Var då i så fall?
Sedan är det egentligen helt fel att tala om tidsviktning, det borde I första hand vara en konstant som läggs till för bytet. Möjligen med en viss ökad vikt för bytetiden.
Men framförallt syftar modellerna till att utvärdera besväret med kollektivtrafiken kontra andra alternativ. Inte till att jämföra kollektivtrafikalternativ med varandra.
Folk kommer att välja det som går snabbast i verkligheten. Möjligen kommer de att gny och klaga vid förseningar och väntan. Men de kommer att välja rationellt efter verklig tid och möjligen för att slippa trängsel.
Forskningen görs ju inom ramarna för att ta fram prognosverktygen. Det finns väl snarare en vilja i dagsläget att räkna med andra saker - såsom miljöfaktorer. Men det är ju snarast gentemot andra alternativ
Det finns säkert spännande sätt att utveckla modellerna. Det kan mycket väl vara så att den medeltid som blir en följd av modellerna innehåller en rörlig del och en konstant del, men där medelvärdet får bli en rörlig del av viktningen eftersom den inte syns utifrån det uppmätta medelvärde som ligger till grund för viktningen (det där lät visst lite byråkratiskt tror jag, eller kanske helt obegripligt
)
Spontant håller jag dock inte med. Skulle nästan säga tvärtom - men det är kanske därför vi kommer till så olika resultat. Att byta vid Slussen från Nacka/Värmdö gör inget alls då det inte är någon väntan, att byta till tunnelbanan mot Ropsten när det är 10-minuterstrafik är dock nästan olidligt enligt in mening - som exempel.
Jag håller inte med om att huvudsyftet är att jämföra andra alternativ, tvärtom är det ju dessa modeller man använder för att se om en förändring i kollektivtrafikutbudet är lönsam att göra och för att förutse folks beteende och hur stort resandet blir. Det är ju därför skillnaden blir så gigantisk för NKS-grenen, beroende på hur hög turtätheten blir (som exempel). Helt enkelt för att väntetid - som man inte kan utnyttjas till något annat, upplevs som mycket negativt.
Jag skulle alltså säga att det är särskilt bra att använda restidsviktningar för att utläsa beteende när det gäller olika samexisterande alternativ inom kollektivtrafiken och då också få fram ett ekonomiskt värde på om förändringen är bra eller dålig.
Men visst kan trängsel påverka - dock kommer det ju bli rätt trångt på tunnelbanan också - om det skulle bli som du tror att alla väljer att byta, så kommer ju detta bli tunnelbanans mest belastade gren - det kommer då bli betydligt trängre än från Östermalmstorg mot Mörby i rusningsriktning. Då kommer nog folk föredra Saltjöbanans bekväma färd, för att därefter ta en kort tur på några minuter i tunnelbanan (som ju kommer blir betydligt luftigare när tunnelbanan till Nacka blir av), än att sitta i tio minuter på en fullproppad blå linje från Nacka.
Även där är det ju smartare för folk mot exempelvis Universitet att byta vid Slussen, för att på så sätt lättare få en sittplats vid T-centralen, än om man går på där.
I det här exemplet, spelar det ju ingen roll nästan heller om vi använder viktning eller inte. Även utan blir ju restiden:
Via Slussen: 8-minuter + 2-minuter (gångtid) +0,5 minut (genomsnittlig väntetid) + 3 minuter= 13,5 minuter
Via blåa linjen: 2-minuter (gångtid) + 2,5 minuter (genomsnittlig väntetid) +10,5 minuter= 14,5 minuter