Vad händer med Saltsjöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Vad händer med Saltsjöbanan?
DN idag: http://www.dn.se/sthlm/losningen-for-sl ... om-backar/
Vad händer med Saltsjöbanan? Kommer den någonsin in till Slussen igen? Om t.ex. det aldrig blir någon bussterminal i Katarinaberget utan den här lösningen blir permanentad?
mvh/spårsnoken
Vad händer med Saltsjöbanan? Kommer den någonsin in till Slussen igen? Om t.ex. det aldrig blir någon bussterminal i Katarinaberget utan den här lösningen blir permanentad?
mvh/spårsnoken
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Beslutet är ju förstås att Saltsjöbanan ska gå till Slussen, och till och med få två spår och en likriktarstation där.spårsnoken skrev:DN idag: http://www.dn.se/sthlm/losningen-for-sl ... om-backar/
Vad händer med Saltsjöbanan? Kommer den någonsin in till Slussen igen? Om t.ex. det aldrig blir någon bussterminal i Katarinaberget utan den här lösningen blir permanentad?
mvh/spårsnoken
Men jag ställde mig ungefär samma fråga som du. Kunde man inte bygga den här backningsterminalen permanent i stället, men förskjuta den några meter så att Saltsjöbanans spår får plats?
Är bussterminalen enda anledningen till att Saltsjöbanans avstängning blir så lång? Någon som vet? Tidigare har det talats om 2014 - 2021. SL:s vanliga totalavstängningar, till exempel 1 1/2 år för Lidingöbanan, är väl illa nog, men en avstängning på 7 år år ju verkligen extrem. Då hinner människor definitivt ändra sina resvanor under tiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Att åka till Henriksdal för att byta till buss i 7 år känns väl inte som någon höjdare. Då är det väl bättre att byta till Tvärbanan när tvärbanans förlängning är klar och sedan byta till tunnelbana vid Gullmarsplan (eller Liljeholmen om man nu ska på det hållet). Så behövs kanske inte den innersta delen av Saltsjöbanan. Och byte till T-bana när T-banan till Nacka är klar. Kanske bättre satsa pengarna på en gren till Orminge i stället i det läget. Eller, hemska tanke, låta T-banan fortsätta till Orminge...
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Ständigt dessa spårvagnskatoliker på detta forum, som tycker att spårväg alltid är bättre än buss till varje pris.spårsnoken skrev:Att åka till Henriksdal för att byta till buss i 7 år känns väl inte som någon höjdare. Då är det väl bättre att byta till Tvärbanan när tvärbanans förlängning är klar och sedan byta till tunnelbana vid Gullmarsplan (eller Liljeholmen om man nu ska på det hållet). Så behövs kanske inte den innersta delen av Saltsjöbanan. Och byte till T-bana när T-banan till Nacka är klar. Kanske bättre satsa pengarna på en gren till Orminge i stället i det läget. Eller, hemska tanke, låta T-banan fortsätta till Orminge...
mvh/spårsnoken
Ingen vanlig resenär kommer att vilja trängas på ett fullpackat tunnelbanetåg i 10 minuter extra (ja, så lång tid brukar det väldigt ofta ta från Gullmarsplan till Slussen i morgonrusningen) bara för att få slippa åka gummihjulsfordon i några minuter.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Nej, det blir faktiskt en ganska lång omväg och förlängd restid. Att åka till Linjeholmen för att ta sig vidare in mot staden känns överhuvudtaget inte aktuellt.Hpdnfk skrev:Ständigt dessa spårvagnskatoliker på detta forum, som tycker att spårväg alltid är bättre än buss till varje pris.spårsnoken skrev:Att åka till Henriksdal för att byta till buss i 7 år känns väl inte som någon höjdare. Då är det väl bättre att byta till Tvärbanan när tvärbanans förlängning är klar och sedan byta till tunnelbana vid Gullmarsplan (eller Liljeholmen om man nu ska på det hållet). Så behövs kanske inte den innersta delen av Saltsjöbanan. Och byte till T-bana när T-banan till Nacka är klar. Kanske bättre satsa pengarna på en gren till Orminge i stället i det läget. Eller, hemska tanke, låta T-banan fortsätta till Orminge...
mvh/spårsnoken
Ingen vanlig resenär kommer att vilja trängas på ett fullpackat tunnelbanetåg i 10 minuter extra (ja, så lång tid brukar det väldigt ofta ta från Gullmarsplan till Slussen i morgonrusningen) bara för att få slippa åka gummihjulsfordon i några minuter.
Däremot är det generellt synd att lägga till ett extra byte. Så därför vore det mycket synd att lägga ned den innersta delen. Jag kan inte se att det finns särskilt mycket att vinna på det heller.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Jag hoppas protesterna från Nacka och Värmdö blir så intensiva att man tar reson och upphäver beslutet att kapa Saltsjöbanan under så lång tid. En kortare tid kan kanske vara acceptabelt om det är nödvändigt, men 7 år!
I och för sig tror jag att hela slussenprojektet nu är så skakigt att det blir totalhaveri inom kort och då blir det ingen avkapning av banan heller. Vi får väl se.
I och för sig tror jag att hela slussenprojektet nu är så skakigt att det blir totalhaveri inom kort och då blir det ingen avkapning av banan heller. Vi får väl se.
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Från början var det tänkt att bussterminalen skulle börja byggas från 2015, och eftersom infarten kommer gå under Saltsjöbanans spår så blir sträckan Stadsgårdstunneln - Slussen otillgänglig under denna tid, sen så tillkommer ju byggandet av den nya östra bron, det nya torget etc... som även var anledningen till att bussterminalen fick tillfälligt flytta på sig.twr skrev:Är bussterminalen enda anledningen till att Saltsjöbanans avstängning blir så lång? Någon som vet? Tidigare har det talats om 2014 - 2021. SL:s vanliga totalavstängningar, till exempel 1 1/2 år för Lidingöbanan, är väl illa nog, men en avstängning på 7 år år ju verkligen extrem. Då hinner människor definitivt ändra sina resvanor under tiden.spårsnoken skrev:DN idag: http://www.dn.se/sthlm/losningen-for-sl ... om-backar/
Vad händer med Saltsjöbanan? Kommer den någonsin in till Slussen igen? Om t.ex. det aldrig blir någon bussterminal i Katarinaberget utan den här lösningen blir permanentad?
mvh/spårsnoken
Jag tänker att om man nu ska gå vidare med denna tillfälliga terminal, varför inte skapa en tillfällig slutstation för Saltsjöbanan nära gamla Stadsgårdens station? Därefter går man till tunnelbanans norra ingång, dvs samma som bussresenärerna. Det blir ju såklart mycket längre gångavstånd, men skulle detta verkligen ta längre tid än bussbytet från Henriksdal, med broöppning, bussköer och allt vad det kan innebära?
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Om man hade satt igång med konvertering av Saltsjöbanan till snabbspårväg för några år sedan när det var på tapeten skulle det här vara ett ickeproblem, förutsatt att spåren landat på Folkungatan med säckvändning (tv) utanför KF-huset på Katarinavägen.
Då hade det dessutom varit möjligt att göra en snygg och flexibel anslutning med Tvärbanan i Sickla!
/Göran
Då hade det dessutom varit möjligt att göra en snygg och flexibel anslutning med Tvärbanan i Sickla!
/Göran
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Ett tag tänkte man bygga en tillfällig ändstation på Saltsjöbanan nära Londonviadukten. Vet inte om det skulle vara bättre än att bygga om vid Henriksdal, men det hade kanske gått åt lite färre bussar för ersättningstrafiken. (Kortare sträcka samt kanske fler som tar annan väg därifrån upp på Söder.)
Spårvägstrafik upp över Folkungagatan skulle nog inte vara så lyckat. Jag tror att när Stadsgården är avstängd så kommer trafiksituationen på Folkungagatan att vara ansträngt, gränsande till kaotisk. (Alltså så besvärligt som det kan bli innan det självregleras genom att de som kan tar andra vägar.) Katarinavägen kommer väl däremot att vara rena idyllen den eller de period(er) som den är en återvändsgata. För det kommer den väl tidvis att vara, antar jag.
Ja, trafikstrateger kommer nog att ha en del att stå i för att få det att fungera hjälpligt. Ett problem är ju att det i stort sett inte finns någon ledig kapacitet någon annan stans att utnyttja, vare sig för kollektivtrafiken eller för biltrafiken. Skulle vara färjeförbindelser för kollektivtrafikanter från lämpliga bryggor till Strömkajen, Strandvägen/Nybroplan och till Frihamnen eller Ropsten.
(I dag på morgonen stod ju i princip all biltrafik stilla på alla infarter söderifrån. Och även småvägar och gator i villaområden hade mycket trafik om man får tro Radio Stockholm och andra mer privata rapportörer.)
För att återföra diskussionen till Saltsjöbanan:
Om Saltsjöbanan hade byggt om till spårväg så kunde man ju färja över vagnarna till Nybroplan för vidare trafik upp till T-centralen!
Spårvägstrafik upp över Folkungagatan skulle nog inte vara så lyckat. Jag tror att när Stadsgården är avstängd så kommer trafiksituationen på Folkungagatan att vara ansträngt, gränsande till kaotisk. (Alltså så besvärligt som det kan bli innan det självregleras genom att de som kan tar andra vägar.) Katarinavägen kommer väl däremot att vara rena idyllen den eller de period(er) som den är en återvändsgata. För det kommer den väl tidvis att vara, antar jag.
Ja, trafikstrateger kommer nog att ha en del att stå i för att få det att fungera hjälpligt. Ett problem är ju att det i stort sett inte finns någon ledig kapacitet någon annan stans att utnyttja, vare sig för kollektivtrafiken eller för biltrafiken. Skulle vara färjeförbindelser för kollektivtrafikanter från lämpliga bryggor till Strömkajen, Strandvägen/Nybroplan och till Frihamnen eller Ropsten.
(I dag på morgonen stod ju i princip all biltrafik stilla på alla infarter söderifrån. Och även småvägar och gator i villaområden hade mycket trafik om man får tro Radio Stockholm och andra mer privata rapportörer.)
För att återföra diskussionen till Saltsjöbanan:
Om Saltsjöbanan hade byggt om till spårväg så kunde man ju färja över vagnarna till Nybroplan för vidare trafik upp till T-centralen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Glöm inte att Folkungagatn var stängd förra året utan att Stockholm kollapsade, ett halvår tror jag det var. Bilisterna hittar alltid nya vägar, snabbare, billigare osv, eller väljer att åka kommunalt om det går snabbare. Om Saltsjöbanan integreras i Stockholms spårvägsnät tror jag att överlevnaden är säkrad, annars inte och dessutom skulle en spårväg över Slussen och vidare mot Norrmalm avlasta getingmidjan när slussenkriget är över.
/Göran
/Göran
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Men hur mycket trafik har Folkungagatan i normalfallet jämfört med Stadsgården? (Jag vet inte svaret, jag bara antar att det är en mycket stor skillnad. Men jag kan ha fel.)hgsldf skrev:Glöm inte att Folkungagatn var stängd förra året utan att Stockholm kollapsade, ett halvår tror jag det var. Bilisterna hittar alltid nya vägar, snabbare, billigare osv, eller väljer att åka kommunalt om det går snabbare. Om Saltsjöbanan integreras i Stockholms spårvägsnät tror jag att överlevnaden är säkrad, annars inte och dessutom skulle en spårväg över Slussen och vidare mot Norrmalm avlasta getingmidjan när slussenkriget är över.
/Göran
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Stadsbana?
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Om detta blir verklighet så borde man överväga åtminstone ett långt rullband (som kör i rusningsriktningen och/eller byter riktning för att passa tågtiderna)!Den fria mannen skrev:Jag tänker att om man nu ska gå vidare med denna tillfälliga terminal, varför inte skapa en tillfällig slutstation för Saltsjöbanan nära gamla Stadsgårdens station? Därefter går man till tunnelbanans norra ingång, dvs samma som bussresenärerna. Det blir ju såklart mycket längre gångavstånd, men skulle detta verkligen ta längre tid än bussbytet från Henriksdal, med broöppning, bussköer och allt vad det kan innebära?
Det enda som kan göra 7 års avstängning rimligt är väl att redan ha en fungerande tunnelbana byggd till Nacka.mapem skrev:Jag hoppas protesterna från Nacka och Värmdö blir så intensiva att man tar reson och upphäver beslutet att kapa Saltsjöbanan under så lång tid. En kortare tid kan kanske vara acceptabelt om det är nödvändigt, men 7 år!
Då återstår frågan vad det skulle kosta att rusta den befintliga slussen, och eventuellt göra smärre ombyggnader? Trots allt är det en ganska bra konstruktion sett till förutsättningarna och kraven/önskemålen. Skulle man önska något mer så vore det väl småsaker som trevligare färgsättning, ändrad belysning, lite justeringar på gång/cykelbanor, avsevärt bättre information från SL (t.ex. en så grundläggande sak att vid varje "SL-plats" ha en karta som säger var samtliga busshållplatser/tunnelbaneentréer finns och vilka linjer som avgår från var, så man slipper behöva vara på plats 10+ minuter före avgång för att inte missa en buss som man inte vet från vilken hållplats den går...).mapem skrev:I och för sig tror jag att hela slussenprojektet nu är så skakigt att det blir totalhaveri inom kort och då blir det ingen avkapning av banan heller. Vi får väl se.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Att rusta upp Slussen är nog inte möjligt. Förfallet har gått för långt. Men man kan ju bygga upp något som liknar dagen, fast utan förfallet förstås. Och man måste ju göra en hel del förändringar ändå. Att öka det maximala vattenflödet ut till Saltsjön är ju ett måste.M_M skrev:Då återstår frågan vad det skulle kosta att rusta den befintliga slussen, och eventuellt göra smärre ombyggnader? Trots allt är det en ganska bra konstruktion sett till förutsättningarna och kraven/önskemålen. Skulle man önska något mer så vore det väl småsaker som trevligare färgsättning, ändrad belysning, lite justeringar på gång/cykelbanor, avsevärt bättre information från SL (t.ex. en så grundläggande sak att vid varje "SL-plats" ha en karta som säger var samtliga busshållplatser/tunnelbaneentréer finns och vilka linjer som avgår från var, så man slipper behöva vara på plats 10+ minuter före avgång för att inte missa en buss som man inte vet från vilken hållplats den går...).
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Är det så stort tidsspann från att man struntar i att göra långsiktigt underhåll till att verklig rasrisk börjar uppstå?LÅ1 skrev:Att rusta upp Slussen är nog inte möjligt. Förfallet har gått för långt. Men man kan ju bygga upp något som liknar dagen, fast utan förfallet förstås. Och man måste ju göra en hel del förändringar ändå. Att öka det maximala vattenflödet ut till Saltsjön är ju ett måste.
(jag inser att det är väl lite av varje som är slitet, men allt kan väl inte ha blivit helt uselt på nolltid?)
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Fast utflödet behöver inre vara vid just den Slussen, det går lika bra att tappa ut i södertälje eller så!
HS
HS
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Tyvärr gör det ju inte det. Södertälje kanal är betydligt mer erosionskänslig, vilket är bakgrunden till dagens begränsning av avtappningskapaciteten till 70 m3/s. Med rätt omfattande om- och utbyggnader skulle man kunna öka avtappningskapaciteten där till 300 - 350 m3/s, men det räcker ändå inte.Henrik Schütz skrev:Fast utflödet behöver inre vara vid just den Slussen, det går lika bra att tappa ut i södertälje eller så!
HS
http://www.trafikverket.se/PageFiles/48 ... omning.pdf
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Man har ju sedan några år stängt av delar av Slussen för trafik för att man inte vågar låta tunga bussar gå där. Och i bussterminalen har ju betongblock ramlat ner.
Armeringsjärn är fullt synliga och rostiga på många ställen. En del trappor och gångar är avstängda.
Hittade en 8,5 år gammal artikel i ämnet.
För övrigt så skulle Slussen kunna klara sig helt utan övergångsställen har jag hört. Bara folk gick i de tänkta gångtunnlarna. Fascinerande att man byggt så att man kan passera till valfri plats, eller hela vägen igenom, utan att att korsa biltrafiken. (Biltrafiken som var mycket mer intensiv när Slussen var ny än den är i dag.)
Armeringsjärn är fullt synliga och rostiga på många ställen. En del trappor och gångar är avstängda.
Hittade en 8,5 år gammal artikel i ämnet.
För övrigt så skulle Slussen kunna klara sig helt utan övergångsställen har jag hört. Bara folk gick i de tänkta gångtunnlarna. Fascinerande att man byggt så att man kan passera till valfri plats, eller hela vägen igenom, utan att att korsa biltrafiken. (Biltrafiken som var mycket mer intensiv när Slussen var ny än den är i dag.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Att man under lång tid haft som ideal att biltrafiken ska fram till varje pris och inte bli störta av sådant som gångtrafikanter är inte fascinerande. Mer åt det tragiska hållet skulle jag kalla det.
Re: Vad händer med Saltsjöbanan?
Jag tror att det var minst lika mycket för fotgängarnas skull som man byggde alla dessa tunnlar.BSB101 skrev:Att man under lång tid haft som ideal att biltrafiken ska fram till varje pris och inte bli störta av sådant som gångtrafikanter är inte fascinerande. Mer åt det tragiska hållet skulle jag kalla det.
En stor del av trafiken var nyttotrafik av olika slag, inklusive bussar och spårvagnar. Dessutom många cyklister. Även cykeltrafiken var nog till viss del nyttotrafik på 1930-talet.
Tittar man på gamla filmer så upptäcker man att cyklisterna inte ger sig upp på trottoarerna i tid och otid. I princip aldrig. Däremot springer fotgängare över gatorna som yra höns.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling