Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av spårsnoken »

DN idag: http://www.dn.se/sthlm/losningen-for-sl ... om-backar/

Vad händer med Saltsjöbanan? Kommer den någonsin in till Slussen igen? Om t.ex. det aldrig blir någon bussterminal i Katarinaberget utan den här lösningen blir permanentad?

mvh/spårsnoken
twr
Inlägg: 8906
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

spårsnoken skrev:DN idag: http://www.dn.se/sthlm/losningen-for-sl ... om-backar/

Vad händer med Saltsjöbanan? Kommer den någonsin in till Slussen igen? Om t.ex. det aldrig blir någon bussterminal i Katarinaberget utan den här lösningen blir permanentad?

mvh/spårsnoken
Beslutet är ju förstås att Saltsjöbanan ska gå till Slussen, och till och med få två spår och en likriktarstation där.

Men jag ställde mig ungefär samma fråga som du. Kunde man inte bygga den här backningsterminalen permanent i stället, men förskjuta den några meter så att Saltsjöbanans spår får plats?

Är bussterminalen enda anledningen till att Saltsjöbanans avstängning blir så lång? Någon som vet? Tidigare har det talats om 2014 - 2021. SL:s vanliga totalavstängningar, till exempel 1 1/2 år för Lidingöbanan, är väl illa nog, men en avstängning på 7 år år ju verkligen extrem. Då hinner människor definitivt ändra sina resvanor under tiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av spårsnoken »

Att åka till Henriksdal för att byta till buss i 7 år känns väl inte som någon höjdare. Då är det väl bättre att byta till Tvärbanan när tvärbanans förlängning är klar och sedan byta till tunnelbana vid Gullmarsplan (eller Liljeholmen om man nu ska på det hållet). Så behövs kanske inte den innersta delen av Saltsjöbanan. Och byte till T-bana när T-banan till Nacka är klar. Kanske bättre satsa pengarna på en gren till Orminge i stället i det läget. Eller, hemska tanke, låta T-banan fortsätta till Orminge...

mvh/spårsnoken
Hpdnfk
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 07 november 2013 3:34

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hpdnfk »

spårsnoken skrev:Att åka till Henriksdal för att byta till buss i 7 år känns väl inte som någon höjdare. Då är det väl bättre att byta till Tvärbanan när tvärbanans förlängning är klar och sedan byta till tunnelbana vid Gullmarsplan (eller Liljeholmen om man nu ska på det hållet). Så behövs kanske inte den innersta delen av Saltsjöbanan. Och byte till T-bana när T-banan till Nacka är klar. Kanske bättre satsa pengarna på en gren till Orminge i stället i det läget. Eller, hemska tanke, låta T-banan fortsätta till Orminge...

mvh/spårsnoken
Ständigt dessa spårvagnskatoliker på detta forum, som tycker att spårväg alltid är bättre än buss till varje pris.

Ingen vanlig resenär kommer att vilja trängas på ett fullpackat tunnelbanetåg i 10 minuter extra (ja, så lång tid brukar det väldigt ofta ta från Gullmarsplan till Slussen i morgonrusningen) bara för att få slippa åka gummihjulsfordon i några minuter.
twr
Inlägg: 8906
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Hpdnfk skrev:
spårsnoken skrev:Att åka till Henriksdal för att byta till buss i 7 år känns väl inte som någon höjdare. Då är det väl bättre att byta till Tvärbanan när tvärbanans förlängning är klar och sedan byta till tunnelbana vid Gullmarsplan (eller Liljeholmen om man nu ska på det hållet). Så behövs kanske inte den innersta delen av Saltsjöbanan. Och byte till T-bana när T-banan till Nacka är klar. Kanske bättre satsa pengarna på en gren till Orminge i stället i det läget. Eller, hemska tanke, låta T-banan fortsätta till Orminge...

mvh/spårsnoken
Ständigt dessa spårvagnskatoliker på detta forum, som tycker att spårväg alltid är bättre än buss till varje pris.

Ingen vanlig resenär kommer att vilja trängas på ett fullpackat tunnelbanetåg i 10 minuter extra (ja, så lång tid brukar det väldigt ofta ta från Gullmarsplan till Slussen i morgonrusningen) bara för att få slippa åka gummihjulsfordon i några minuter.
Nej, det blir faktiskt en ganska lång omväg och förlängd restid. Att åka till Linjeholmen för att ta sig vidare in mot staden känns överhuvudtaget inte aktuellt.

Däremot är det generellt synd att lägga till ett extra byte. Så därför vore det mycket synd att lägga ned den innersta delen. Jag kan inte se att det finns särskilt mycket att vinna på det heller.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
mapem
Inlägg: 94
Blev medlem: tisdag 22 april 2008 12:19

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av mapem »

Jag hoppas protesterna från Nacka och Värmdö blir så intensiva att man tar reson och upphäver beslutet att kapa Saltsjöbanan under så lång tid. En kortare tid kan kanske vara acceptabelt om det är nödvändigt, men 7 år!

I och för sig tror jag att hela slussenprojektet nu är så skakigt att det blir totalhaveri inom kort och då blir det ingen avkapning av banan heller. Vi får väl se.
Den fria mannen
Inlägg: 45
Blev medlem: söndag 01 juli 2012 17:31

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Den fria mannen »

twr skrev:
spårsnoken skrev:DN idag: http://www.dn.se/sthlm/losningen-for-sl ... om-backar/

Vad händer med Saltsjöbanan? Kommer den någonsin in till Slussen igen? Om t.ex. det aldrig blir någon bussterminal i Katarinaberget utan den här lösningen blir permanentad?

mvh/spårsnoken
Är bussterminalen enda anledningen till att Saltsjöbanans avstängning blir så lång? Någon som vet? Tidigare har det talats om 2014 - 2021. SL:s vanliga totalavstängningar, till exempel 1 1/2 år för Lidingöbanan, är väl illa nog, men en avstängning på 7 år år ju verkligen extrem. Då hinner människor definitivt ändra sina resvanor under tiden.
Från början var det tänkt att bussterminalen skulle börja byggas från 2015, och eftersom infarten kommer gå under Saltsjöbanans spår så blir sträckan Stadsgårdstunneln - Slussen otillgänglig under denna tid, sen så tillkommer ju byggandet av den nya östra bron, det nya torget etc... som även var anledningen till att bussterminalen fick tillfälligt flytta på sig.

Jag tänker att om man nu ska gå vidare med denna tillfälliga terminal, varför inte skapa en tillfällig slutstation för Saltsjöbanan nära gamla Stadsgårdens station? Därefter går man till tunnelbanans norra ingång, dvs samma som bussresenärerna. Det blir ju såklart mycket längre gångavstånd, men skulle detta verkligen ta längre tid än bussbytet från Henriksdal, med broöppning, bussköer och allt vad det kan innebära?
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av hgsldf »

Om man hade satt igång med konvertering av Saltsjöbanan till snabbspårväg för några år sedan när det var på tapeten skulle det här vara ett ickeproblem, förutsatt att spåren landat på Folkungatan med säckvändning (tv) utanför KF-huset på Katarinavägen.

Då hade det dessutom varit möjligt att göra en snygg och flexibel anslutning med Tvärbanan i Sickla!
/Göran
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av LÅ1 »

Ett tag tänkte man bygga en tillfällig ändstation på Saltsjöbanan nära Londonviadukten. Vet inte om det skulle vara bättre än att bygga om vid Henriksdal, men det hade kanske gått åt lite färre bussar för ersättningstrafiken. (Kortare sträcka samt kanske fler som tar annan väg därifrån upp på Söder.)

Spårvägstrafik upp över Folkungagatan skulle nog inte vara så lyckat. Jag tror att när Stadsgården är avstängd så kommer trafiksituationen på Folkungagatan att vara ansträngt, gränsande till kaotisk. (Alltså så besvärligt som det kan bli innan det självregleras genom att de som kan tar andra vägar.) Katarinavägen kommer väl däremot att vara rena idyllen den eller de period(er) som den är en återvändsgata. För det kommer den väl tidvis att vara, antar jag.

Ja, trafikstrateger kommer nog att ha en del att stå i för att få det att fungera hjälpligt. Ett problem är ju att det i stort sett inte finns någon ledig kapacitet någon annan stans att utnyttja, vare sig för kollektivtrafiken eller för biltrafiken. Skulle vara färjeförbindelser för kollektivtrafikanter från lämpliga bryggor till Strömkajen, Strandvägen/Nybroplan och till Frihamnen eller Ropsten.
(I dag på morgonen stod ju i princip all biltrafik stilla på alla infarter söderifrån. Och även småvägar och gator i villaområden hade mycket trafik om man får tro Radio Stockholm och andra mer privata rapportörer.)


För att återföra diskussionen till Saltsjöbanan:
Om Saltsjöbanan hade byggt om till spårväg så kunde man ju färja över vagnarna till Nybroplan för vidare trafik upp till T-centralen! :wink: :roll: :cheesygrin: :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av hgsldf »

Glöm inte att Folkungagatn var stängd förra året utan att Stockholm kollapsade, ett halvår tror jag det var. Bilisterna hittar alltid nya vägar, snabbare, billigare osv, eller väljer att åka kommunalt om det går snabbare. Om Saltsjöbanan integreras i Stockholms spårvägsnät tror jag att överlevnaden är säkrad, annars inte och dessutom skulle en spårväg över Slussen och vidare mot Norrmalm avlasta getingmidjan när slussenkriget är över.
/Göran
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av LÅ1 »

hgsldf skrev:Glöm inte att Folkungagatn var stängd förra året utan att Stockholm kollapsade, ett halvår tror jag det var. Bilisterna hittar alltid nya vägar, snabbare, billigare osv, eller väljer att åka kommunalt om det går snabbare. Om Saltsjöbanan integreras i Stockholms spårvägsnät tror jag att överlevnaden är säkrad, annars inte och dessutom skulle en spårväg över Slussen och vidare mot Norrmalm avlasta getingmidjan när slussenkriget är över.
/Göran
Men hur mycket trafik har Folkungagatan i normalfallet jämfört med Stadsgården? (Jag vet inte svaret, jag bara antar att det är en mycket stor skillnad. Men jag kan ha fel.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av gbd »

Stadsbana? :?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av M_M »

Den fria mannen skrev:Jag tänker att om man nu ska gå vidare med denna tillfälliga terminal, varför inte skapa en tillfällig slutstation för Saltsjöbanan nära gamla Stadsgårdens station? Därefter går man till tunnelbanans norra ingång, dvs samma som bussresenärerna. Det blir ju såklart mycket längre gångavstånd, men skulle detta verkligen ta längre tid än bussbytet från Henriksdal, med broöppning, bussköer och allt vad det kan innebära?
Om detta blir verklighet så borde man överväga åtminstone ett långt rullband (som kör i rusningsriktningen och/eller byter riktning för att passa tågtiderna)!
mapem skrev:Jag hoppas protesterna från Nacka och Värmdö blir så intensiva att man tar reson och upphäver beslutet att kapa Saltsjöbanan under så lång tid. En kortare tid kan kanske vara acceptabelt om det är nödvändigt, men 7 år!
Det enda som kan göra 7 års avstängning rimligt är väl att redan ha en fungerande tunnelbana byggd till Nacka.
mapem skrev:I och för sig tror jag att hela slussenprojektet nu är så skakigt att det blir totalhaveri inom kort och då blir det ingen avkapning av banan heller. Vi får väl se.
Då återstår frågan vad det skulle kosta att rusta den befintliga slussen, och eventuellt göra smärre ombyggnader? Trots allt är det en ganska bra konstruktion sett till förutsättningarna och kraven/önskemålen. Skulle man önska något mer så vore det väl småsaker som trevligare färgsättning, ändrad belysning, lite justeringar på gång/cykelbanor, avsevärt bättre information från SL (t.ex. en så grundläggande sak att vid varje "SL-plats" ha en karta som säger var samtliga busshållplatser/tunnelbaneentréer finns och vilka linjer som avgår från var, så man slipper behöva vara på plats 10+ minuter före avgång för att inte missa en buss som man inte vet från vilken hållplats den går...).
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Då återstår frågan vad det skulle kosta att rusta den befintliga slussen, och eventuellt göra smärre ombyggnader? Trots allt är det en ganska bra konstruktion sett till förutsättningarna och kraven/önskemålen. Skulle man önska något mer så vore det väl småsaker som trevligare färgsättning, ändrad belysning, lite justeringar på gång/cykelbanor, avsevärt bättre information från SL (t.ex. en så grundläggande sak att vid varje "SL-plats" ha en karta som säger var samtliga busshållplatser/tunnelbaneentréer finns och vilka linjer som avgår från var, så man slipper behöva vara på plats 10+ minuter före avgång för att inte missa en buss som man inte vet från vilken hållplats den går...).
Att rusta upp Slussen är nog inte möjligt. Förfallet har gått för långt. Men man kan ju bygga upp något som liknar dagen, fast utan förfallet förstås. Och man måste ju göra en hel del förändringar ändå. Att öka det maximala vattenflödet ut till Saltsjön är ju ett måste.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:Att rusta upp Slussen är nog inte möjligt. Förfallet har gått för långt. Men man kan ju bygga upp något som liknar dagen, fast utan förfallet förstås. Och man måste ju göra en hel del förändringar ändå. Att öka det maximala vattenflödet ut till Saltsjön är ju ett måste.
Är det så stort tidsspann från att man struntar i att göra långsiktigt underhåll till att verklig rasrisk börjar uppstå?

(jag inser att det är väl lite av varje som är slitet, men allt kan väl inte ha blivit helt uselt på nolltid?)
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Henrik Schütz »

Fast utflödet behöver inre vara vid just den Slussen, det går lika bra att tappa ut i södertälje eller så!

HS
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Tagbitaren »

Henrik Schütz skrev:Fast utflödet behöver inre vara vid just den Slussen, det går lika bra att tappa ut i södertälje eller så!

HS
Tyvärr gör det ju inte det. Södertälje kanal är betydligt mer erosionskänslig, vilket är bakgrunden till dagens begränsning av avtappningskapaciteten till 70 m3/s. Med rätt omfattande om- och utbyggnader skulle man kunna öka avtappningskapaciteten där till 300 - 350 m3/s, men det räcker ändå inte.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/48 ... omning.pdf
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av LÅ1 »

Man har ju sedan några år stängt av delar av Slussen för trafik för att man inte vågar låta tunga bussar gå där. Och i bussterminalen har ju betongblock ramlat ner.
Armeringsjärn är fullt synliga och rostiga på många ställen. En del trappor och gångar är avstängda.

Hittade en 8,5 år gammal artikel i ämnet.


För övrigt så skulle Slussen kunna klara sig helt utan övergångsställen har jag hört. Bara folk gick i de tänkta gångtunnlarna. Fascinerande att man byggt så att man kan passera till valfri plats, eller hela vägen igenom, utan att att korsa biltrafiken. (Biltrafiken som var mycket mer intensiv när Slussen var ny än den är i dag.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av BSB101 »

Att man under lång tid haft som ideal att biltrafiken ska fram till varje pris och inte bli störta av sådant som gångtrafikanter är inte fascinerande. Mer åt det tragiska hållet skulle jag kalla det.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Att man under lång tid haft som ideal att biltrafiken ska fram till varje pris och inte bli störta av sådant som gångtrafikanter är inte fascinerande. Mer åt det tragiska hållet skulle jag kalla det.
Jag tror att det var minst lika mycket för fotgängarnas skull som man byggde alla dessa tunnlar.
En stor del av trafiken var nyttotrafik av olika slag, inklusive bussar och spårvagnar. Dessutom många cyklister. Även cykeltrafiken var nog till viss del nyttotrafik på 1930-talet.
Tittar man på gamla filmer så upptäcker man att cyklisterna inte ger sig upp på trottoarerna i tid och otid. I princip aldrig. Däremot springer fotgängare över gatorna som yra höns.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar