Sida 1 av 1

Spårbyte Norrköping

Postat: onsdag 26 mars 2014 9:26
av lagerbrax
På måndag 31/3 startar spårbytet på linje 3 mellan HLP Bredavägen - Vidablick.
Linje 3 vänder vid Norr tull och Buss ersätter Hagaskolan - Vidablick.
Resenärerna hänvisas till linje 2 mellan Norr tull - Hagaskolan.
Arbetet ska vara klart senast 30/ 6
MVH
Lagerbrax
TL

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: onsdag 26 mars 2014 9:54
av Henrik Schütz
Det är altså inte sant att ALLA utom SL gör spårarbeten under pågående trafik!

Varför inte klätterväxlar och enkelspår, så att man slipper bussar?

HS

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: onsdag 26 mars 2014 16:16
av lagerbrax
Ny underbyggnad samt anpassning av HLP på sträckan samt byte från gaturäl till vignol .

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: onsdag 26 mars 2014 17:00
av Henrik Schütz
Hur gamla är rälerns som byts ungefär?

HS

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: onsdag 26 mars 2014 21:45
av leifd
Henrik Schütz skrev:Hur gamla är rälerns som byts ungefär?

HS
Sträckan Bredavägen - Vidablick som nu ska åtgärdas byggdes 1958. Orginalräl finns kvar ungefär från Slåttergatan till vändslingan i Vidablick.
Kurvorna i övre och nedre änden av Blomstergatan är gaturäl, men tidigare utbytta, resten av sträckan är vignolräl. Om dessa kurvor nu ska bytas till vignolräl eller ej vet jag inte.

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: onsdag 26 mars 2014 23:49
av lagerbrax
Man ska byta 1400m gaturäl.

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: torsdag 27 mars 2014 4:38
av Henrik Schütz
1400 m gaturäl , betyder det 350m dubbelspår, eller 700m , eller rent av 1400 meter?

HS

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: torsdag 27 mars 2014 10:40
av leifd
Henrik Schütz skrev:1400 m gaturäl , betyder det 350m dubbelspår, eller 700m , eller rent av 1400 meter?

HS
De handlar väl om 700 meter dubbelspår, dvs från ca Slåttergatan till vändslingan, båda spåren. Torde ju bli 1400 meter fram och åter, dvs 2800 meter räl.

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: torsdag 27 mars 2014 10:53
av lagerbrax
Nej. Bredavägen till Vignolen efter kurvan sen är det vignol till den nerlagda hlp före vida.
MVH Lagerbrax

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: torsdag 27 mars 2014 10:59
av Henrik Schütz
4,5 % Av nätet cirka, har för mig att man räknar med att 4% behöver bytas per år i snitt, oftare i kurvor mindre ofta på rakspår.

HS

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: söndag 20 juli 2014 16:35
av bark
Jag hade egentligen planerat att ta en tur till Norrköping och ta lite bilder av spårarbetena, men så kom annat i vägen. När jag idag äntligen kunde komma loss en stund och ta mig till de nordvästra stadsdelarna så hittade jag inte ett spår (häpp!) av arbetena, varken i räler asfalt eller gräs. Antingen tittade jag dåligt eller så har man gjort ett väldigt diskret och snyggt arbete. :)

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: söndag 20 juli 2014 18:27
av leifd
bark skrev:Jag hade egentligen planerat att ta en tur till Norrköping och ta lite bilder av spårarbetena, men så kom annat i vägen. När jag idag äntligen kunde komma loss en stund och ta mig till de nordvästra stadsdelarna så hittade jag inte ett spår (häpp!) av arbetena, varken i räler asfalt eller gräs. Antingen tittade jag dåligt eller så har man gjort ett väldigt diskret och snyggt arbete. :)
Avslutades för en vecka sedan. Och eftersom de mesta varit rejält uppgrävt, så kan man väl säga att resultatet ser bra ut.

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: torsdag 09 mars 2017 21:52
av X12
NT skriver att spårvagnstrafiken ersätts med buss mellan Folkets park och Klockaretorpet 10-19 mars pga spårbyte. Någon som vet vilken del av spåret som byts, och hur mycket?

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: lördag 18 mars 2017 3:49
av vfp420b
X12 skrev:NT skriver att spårvagnstrafiken ersätts med buss mellan Folkets park och Klockaretorpet 10-19 mars pga spårbyte. Någon som vet vilken del av spåret som byts, och hur mycket?
Det enda av något arbete jag såg till idag var S-kurvan vid Bastubans hållplats där man bytt spår och underbädd.

Bild
Mellan SMHI och Bastuban under bron för Gustaf Janzéns gata sitter detta "skydd" och start för arbetet.

Bild
Här ser man mer vad som har bytts invid hållplatsen.

Bild
Och en bild närmare hållplatsen på arbetet.

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: söndag 19 mars 2017 12:29
av X12
Av bilderna att döma verkar det alltså inte som att hållplatserna får något lyft denna gång.

Re: Spårbyte Norrköping

Postat: måndag 20 mars 2017 20:27
av leifd
X12 skrev:Av bilderna att döma verkar det alltså inte som att hållplatserna får något lyft denna gång.
Fast om jag nu skulle byta spår och rusta upp hållplatser, så skulle nog jag byta spåret först, för att sedan renovera hållplatserna.
Annars riskerar man ju att dels vara i vägen för varandra och/eller riskera köra sönder nya grejer på hållplatserna.