Spårbyte Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Spårbyte Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

På måndag 31/3 startar spårbytet på linje 3 mellan HLP Bredavägen - Vidablick.
Linje 3 vänder vid Norr tull och Buss ersätter Hagaskolan - Vidablick.
Resenärerna hänvisas till linje 2 mellan Norr tull - Hagaskolan.
Arbetet ska vara klart senast 30/ 6
MVH
Lagerbrax
TL
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av Henrik Schütz »

Det är altså inte sant att ALLA utom SL gör spårarbeten under pågående trafik!

Varför inte klätterväxlar och enkelspår, så att man slipper bussar?

HS
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

Ny underbyggnad samt anpassning av HLP på sträckan samt byte från gaturäl till vignol .
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av Henrik Schütz »

Hur gamla är rälerns som byts ungefär?

HS
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av leifd »

Henrik Schütz skrev:Hur gamla är rälerns som byts ungefär?

HS
Sträckan Bredavägen - Vidablick som nu ska åtgärdas byggdes 1958. Orginalräl finns kvar ungefär från Slåttergatan till vändslingan i Vidablick.
Kurvorna i övre och nedre änden av Blomstergatan är gaturäl, men tidigare utbytta, resten av sträckan är vignolräl. Om dessa kurvor nu ska bytas till vignolräl eller ej vet jag inte.
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

Man ska byta 1400m gaturäl.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av Henrik Schütz »

1400 m gaturäl , betyder det 350m dubbelspår, eller 700m , eller rent av 1400 meter?

HS
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av leifd »

Henrik Schütz skrev:1400 m gaturäl , betyder det 350m dubbelspår, eller 700m , eller rent av 1400 meter?

HS
De handlar väl om 700 meter dubbelspår, dvs från ca Slåttergatan till vändslingan, båda spåren. Torde ju bli 1400 meter fram och åter, dvs 2800 meter räl.
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av lagerbrax »

Nej. Bredavägen till Vignolen efter kurvan sen är det vignol till den nerlagda hlp före vida.
MVH Lagerbrax
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av Henrik Schütz »

4,5 % Av nätet cirka, har för mig att man räknar med att 4% behöver bytas per år i snitt, oftare i kurvor mindre ofta på rakspår.

HS
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av bark »

Jag hade egentligen planerat att ta en tur till Norrköping och ta lite bilder av spårarbetena, men så kom annat i vägen. När jag idag äntligen kunde komma loss en stund och ta mig till de nordvästra stadsdelarna så hittade jag inte ett spår (häpp!) av arbetena, varken i räler asfalt eller gräs. Antingen tittade jag dåligt eller så har man gjort ett väldigt diskret och snyggt arbete. :)
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av leifd »

bark skrev:Jag hade egentligen planerat att ta en tur till Norrköping och ta lite bilder av spårarbetena, men så kom annat i vägen. När jag idag äntligen kunde komma loss en stund och ta mig till de nordvästra stadsdelarna så hittade jag inte ett spår (häpp!) av arbetena, varken i räler asfalt eller gräs. Antingen tittade jag dåligt eller så har man gjort ett väldigt diskret och snyggt arbete. :)
Avslutades för en vecka sedan. Och eftersom de mesta varit rejält uppgrävt, så kan man väl säga att resultatet ser bra ut.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av X12 »

NT skriver att spårvagnstrafiken ersätts med buss mellan Folkets park och Klockaretorpet 10-19 mars pga spårbyte. Någon som vet vilken del av spåret som byts, och hur mycket?
vfp420b
Inlägg: 143
Blev medlem: söndag 10 augusti 2003 22:41
Ort: Mjölby
Kontakt:

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av vfp420b »

X12 skrev:NT skriver att spårvagnstrafiken ersätts med buss mellan Folkets park och Klockaretorpet 10-19 mars pga spårbyte. Någon som vet vilken del av spåret som byts, och hur mycket?
Det enda av något arbete jag såg till idag var S-kurvan vid Bastubans hållplats där man bytt spår och underbädd.

Bild
Mellan SMHI och Bastuban under bron för Gustaf Janzéns gata sitter detta "skydd" och start för arbetet.

Bild
Här ser man mer vad som har bytts invid hållplatsen.

Bild
Och en bild närmare hållplatsen på arbetet.
Av Tobias

©2022 by Tobias
Hemsida med tåg- och bussbilder: http://www.tobbebilder.se
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av X12 »

Av bilderna att döma verkar det alltså inte som att hållplatserna får något lyft denna gång.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Spårbyte Norrköping

Inlägg av leifd »

X12 skrev:Av bilderna att döma verkar det alltså inte som att hållplatserna får något lyft denna gång.
Fast om jag nu skulle byta spår och rusta upp hållplatser, så skulle nog jag byta spåret först, för att sedan renovera hållplatserna.
Annars riskerar man ju att dels vara i vägen för varandra och/eller riskera köra sönder nya grejer på hållplatserna.
Skriv svar