Spårbyte Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårbyte Norrköping
På måndag 31/3 startar spårbytet på linje 3 mellan HLP Bredavägen - Vidablick.
Linje 3 vänder vid Norr tull och Buss ersätter Hagaskolan - Vidablick.
Resenärerna hänvisas till linje 2 mellan Norr tull - Hagaskolan.
Arbetet ska vara klart senast 30/ 6
MVH
Lagerbrax
TL
Linje 3 vänder vid Norr tull och Buss ersätter Hagaskolan - Vidablick.
Resenärerna hänvisas till linje 2 mellan Norr tull - Hagaskolan.
Arbetet ska vara klart senast 30/ 6
MVH
Lagerbrax
TL
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Spårbyte Norrköping
Det är altså inte sant att ALLA utom SL gör spårarbeten under pågående trafik!
Varför inte klätterväxlar och enkelspår, så att man slipper bussar?
HS
Varför inte klätterväxlar och enkelspår, så att man slipper bussar?
HS
Re: Spårbyte Norrköping
Ny underbyggnad samt anpassning av HLP på sträckan samt byte från gaturäl till vignol .
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Spårbyte Norrköping
Hur gamla är rälerns som byts ungefär?
HS
HS
Re: Spårbyte Norrköping
Sträckan Bredavägen - Vidablick som nu ska åtgärdas byggdes 1958. Orginalräl finns kvar ungefär från Slåttergatan till vändslingan i Vidablick.Henrik Schütz skrev:Hur gamla är rälerns som byts ungefär?
HS
Kurvorna i övre och nedre änden av Blomstergatan är gaturäl, men tidigare utbytta, resten av sträckan är vignolräl. Om dessa kurvor nu ska bytas till vignolräl eller ej vet jag inte.
Re: Spårbyte Norrköping
Man ska byta 1400m gaturäl.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Spårbyte Norrköping
1400 m gaturäl , betyder det 350m dubbelspår, eller 700m , eller rent av 1400 meter?
HS
HS
Re: Spårbyte Norrköping
De handlar väl om 700 meter dubbelspår, dvs från ca Slåttergatan till vändslingan, båda spåren. Torde ju bli 1400 meter fram och åter, dvs 2800 meter räl.Henrik Schütz skrev:1400 m gaturäl , betyder det 350m dubbelspår, eller 700m , eller rent av 1400 meter?
HS
Re: Spårbyte Norrköping
Nej. Bredavägen till Vignolen efter kurvan sen är det vignol till den nerlagda hlp före vida.
MVH Lagerbrax
MVH Lagerbrax
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Spårbyte Norrköping
4,5 % Av nätet cirka, har för mig att man räknar med att 4% behöver bytas per år i snitt, oftare i kurvor mindre ofta på rakspår.
HS
HS
Re: Spårbyte Norrköping
Jag hade egentligen planerat att ta en tur till Norrköping och ta lite bilder av spårarbetena, men så kom annat i vägen. När jag idag äntligen kunde komma loss en stund och ta mig till de nordvästra stadsdelarna så hittade jag inte ett spår (häpp!) av arbetena, varken i räler asfalt eller gräs. Antingen tittade jag dåligt eller så har man gjort ett väldigt diskret och snyggt arbete.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Spårbyte Norrköping
Avslutades för en vecka sedan. Och eftersom de mesta varit rejält uppgrävt, så kan man väl säga att resultatet ser bra ut.bark skrev:Jag hade egentligen planerat att ta en tur till Norrköping och ta lite bilder av spårarbetena, men så kom annat i vägen. När jag idag äntligen kunde komma loss en stund och ta mig till de nordvästra stadsdelarna så hittade jag inte ett spår (häpp!) av arbetena, varken i räler asfalt eller gräs. Antingen tittade jag dåligt eller så har man gjort ett väldigt diskret och snyggt arbete.
Re: Spårbyte Norrköping
NT skriver att spårvagnstrafiken ersätts med buss mellan Folkets park och Klockaretorpet 10-19 mars pga spårbyte. Någon som vet vilken del av spåret som byts, och hur mycket?
Re: Spårbyte Norrköping
Det enda av något arbete jag såg till idag var S-kurvan vid Bastubans hållplats där man bytt spår och underbädd.X12 skrev:NT skriver att spårvagnstrafiken ersätts med buss mellan Folkets park och Klockaretorpet 10-19 mars pga spårbyte. Någon som vet vilken del av spåret som byts, och hur mycket?
Mellan SMHI och Bastuban under bron för Gustaf Janzéns gata sitter detta "skydd" och start för arbetet.
Här ser man mer vad som har bytts invid hållplatsen.
Och en bild närmare hållplatsen på arbetet.
Re: Spårbyte Norrköping
Av bilderna att döma verkar det alltså inte som att hållplatserna får något lyft denna gång.
Re: Spårbyte Norrköping
Fast om jag nu skulle byta spår och rusta upp hållplatser, så skulle nog jag byta spåret först, för att sedan renovera hållplatserna.X12 skrev:Av bilderna att döma verkar det alltså inte som att hållplatserna får något lyft denna gång.
Annars riskerar man ju att dels vara i vägen för varandra och/eller riskera köra sönder nya grejer på hållplatserna.