Sida 1 av 1

Superbussen på plats i Malmö

Postat: fredag 14 mars 2014 12:29
av Thomas Lange

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: fredag 14 mars 2014 14:07
av 218
Intressant! Den har ju samma stuk som en gammal F4 i fronten! Sitter man i mitten fram och kör också?
Hörde en föreläsare stolt förkunna att den nya Superbussen minnsan tog 90 passagerare (kanske en regiovariant?)
medan jag satt och tänkte på att de första ledvagnarna i Stockholm i slutet på 60-talet (H44A) tog 137 passagerare!
Det är knepigt det där med utveckling!
:)
218

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: fredag 14 mars 2014 16:41
av Sven Blomberg
218 skrev:Intressant! Den har ju samma stuk som en gammal F4 i fronten! Sitter man i mitten fram och kör också?
Hörde en föreläsare stolt förkunna att den nya Superbussen minnsan tog 90 passagerare (kanske en regiovariant?)
medan jag satt och tänkte på att de första ledvagnarna i Stockholm i slutet på 60-talet (H44A) tog 137 passagerare!
Det är knepigt det där med utveckling!
:)
218
Men var inte F4 de första ledvagnarna i Stockholm? :?

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: fredag 14 mars 2014 17:33
av 218
Sven Blomberg skrev:
218 skrev:Intressant! Den har ju samma stuk som en gammal F4 i fronten! Sitter man i mitten fram och kör också?Hörde en föreläsare stolt förkunna att den nya Superbussen minsan tog 90 passagerare (kanske en regiovariant?)medan jag satt och tänkte på att de första ledvagnarna i Stockholm i slutet på 60-talet (H44A) tog 137 passagerare!Det är knepigt det där med utveckling!
:)
218
Men var inte F4 de första ledvagnarna i Stockholm? :?
Jo, men jag tänkte på de första i slutet på 60-talet!
Skoja bara, det är klart att du har rätt!
:D
218

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: lördag 15 mars 2014 2:37
av M_M
De påminner en del om min minnesbild av en provbuss som kördes vissa turer på linje 16 i Göteborg, något försök från Volvo, om jag minns rätt en vit buss.

Är det här nån slags utveckling därifrån?

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: lördag 15 mars 2014 20:01
av LFB
De kanske är framtagna till samma EU-projekt men de är utvecklade separat. Volvon är ju en prototyp som väl är byggd på en 7700 och lånas fortfarande ut till olika städer för tester, annars står den utanför Volvo bussars anläggning ute i Arendal.
Val Hoolen är ju en färdig buss som väl redan rullar i ordinarie trafik i flera städer sedan något/några år tillbaka.

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: söndag 16 mars 2014 22:58
av PG
Detta är ju ett bildforum så det torde väl vara på sin plats att visa några bilder på MalmöExpressen från pressvisningen i fredags 14 mars 2014.

Bild
Nobina 3004 på demonstrationstur för TV 14 mars 2014
Bild
Två Malmö-ikoner Nobina 3004 MalmöExpressen och Turning Torso
Bild
Vad som är bak och fram kan vara lite marigt - tips: de röda bakljusen är bak :D
Bild
Det är plats för två rullstolar i den främre delen
Bild
Inredningen är även den i ny design med grå klädsel istället för grön som är normalt i stadsbussar
Bild
Nobina 3004 dörr-sidan, påstigning i alla dörrar och begränsad försäljning hos föraren

Bussen är av typen ExquiCity från Van Hool, en seriehybrid med gasdrift (CNG) - världens första 24-metersbuss med gasdrift, eller? Bussar av samma modell finns som 18-meters trådbussar i Parma och Géneve samt som 24-meters dieselhybrider i Barcelona (3), Luxemburg (5) och Metz, med annan front (27) samt nu i Malmö om totalt 15 fordon när trafiken startar 1 juni 2014.

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: måndag 17 mars 2014 8:22
av roggek
Undrar om de kommer få namnet "Kål(a?)mask" med tanke på färgen och att de slingar sig. :cheesygrin:

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: måndag 17 mars 2014 9:16
av 218
Går den att få i tvåriktningsutförande? :cheesygrin:
(Kurt Olsson hade väl en sådan bil?)

218

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: måndag 17 mars 2014 19:46
av M_M
Det finns ju tvåriktningsbussar som går till nån halvö i Frankrike, eller hur det nu var.


En mer intressant fråga är väl om de här kommer att bullra/vibrera/skaka lika illa som alla andra bussar på tomgång, eller om man löst det problemet?

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: måndag 17 mars 2014 20:20
av Odd
Hur mycket man än sminkar en gris, så är det fortfarande en gris!

Konceptet "Tänk spårvagn, kör buss" verkar ju verkligen ha anammats.

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: måndag 17 mars 2014 20:43
av roggek
Ja, nu har man verkligen varit och mollat något... :cheesygrin:

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: måndag 17 mars 2014 21:25
av Kantorn
Ful.

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: tisdag 18 mars 2014 10:17
av darthjpp
En mer teknisk fråga om drivlinan på bussen. Är drivningen på hjulen helt elektrisk, med batterier och en gasmotor med generator för laddning av batterierna?
Jag var inne på Van Hools hemsida utan att hitta någon direkt information, men det verkade som om denna buss gick att få som trådbuss.

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: tisdag 18 mars 2014 13:30
av Leif A
Kan den T-vända har den rangerkontroller eller behöver den vändslinga om den behöver vändslinga så är det inget för Stockholm här skall allt säckvändas

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: tisdag 18 mars 2014 21:48
av 218
Odd skrev:Hur mycket man än sminkar en gris, så är det fortfarande en gris!

Konceptet "Tänk spårvagn, kör buss" verkar ju verkligen ha anammats.
"Tänk tournedous, ät spagetti!"
:cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:
218

Re: Superbussen på plats i Malmö

Postat: tisdag 18 mars 2014 21:55
av 218
Leif A skrev:Kan den T-vända har den rangerkontroller eller behöver den vändslinga om den behöver vändslinga så är det inget för Stockholm här skall allt säckvändas
Den kanske ska triangelvändas som en gång i Tågaborg och Stattena?
(Triangelvända den där borde väl bli något slags Nobelpris i busskörning!
Förresten kanske räcker med att bara köra den!). :cheesygrin:

Det värsta är förstås att nu ska något sådant där missfoster vilseleda politikerna
och skjuta upp nödvändiga spårtrafikinvesteringar!!! :twisted: :twisted: :twisted:

218