Sida 1 av 2

Åkareplatsen

Postat: onsdag 05 mars 2014 16:03
av hej
Spårarbete kommer att ske på Åkareplatsen och enligt Västtrafik är det följande linjeomläggning.
Spårarbete vid Åkareplatsen påverkar kollektivtrafiken från 13 mars
Normal
Påverkade linjer
13 60 4 5 7 9 10 11 1 2 3
Påverkade hållplatser
Brunnsparken
Kungsportsplatsen
Redbergsplatsen
Stockholmsgatan
Härlanda
Ullevi Södra
Scandinavium
Ullevi Norra
Korsvägen
Svingeln
Olskrokstorget
Vasaplatsen
Chalmers
Kapellplatsen
Centralstationen
Valand
Berzeliigatan
När
Torsdag, 13 mars 2014 00:01 - Fredag, 18 april 2014 04:00
Berörda kommuner
Göteborg
Beskrivning
Ett spårarbete vid Åkareplatsen från och med den 14 mars klockan 20.00 påverkar spårvagnstrafiken, men även busslinje 60 som påverkas redan från den 13 mars klockan 22.00.

Linje 1

Delas upp i två linjesträckningar enligt följande:

Från Östra sjukhuset ordinarie körväg till en tillfällig hållplats på Polhemsplatsen som ersätter Centralstationen.
Mot Östra sjukhuset direkt till Olskrokstorget efter Polhemsplatsen och därefter ordinarie körväg.

Från Tynnered ordinarie körväg till Centralstationen läge E.
Mot Tynnered avgår linje 1 från hållplatsläge E på Centralstationen och därefter ordinarie körväg

Indragna hållplatser: Ullevi Norra och Svingeln i riktning mot Östra sjukhuset.

Linje 2

Kör mellan Korsvägen och Brunnsparken via Valand i båda riktningar.

Vid Korsvägen avgår linje 2 från läge A i riktning Mölndal centrum och från läge B i riktning Högsbotorp.
Vid Brunnsparken avgår linje 2 från läge G i riktning Mölndal centrum och från läge H i riktning Högsbotorp.

Indragna hållplatser: Scandinavium, Ullevi Södra och Centralstationen i båda riktningar.

Linje 3

Kör mellan Valand och Kålltorp via Korsvägen och Sankt Sigfridsplan i båda riktningar. Linje 3 fortsätter efter Kålltorp till Tingvallsvägen som är ändhållplats.

Indragna hållplatser: Kungsportsplatsen, Brunnsparken, Centralstationen, Ullevi Norra, Svingeln, Olskrokstorget, Redbergsplatsen, Stockholmsgatan och Härlanda.

Linje 4

Kör i riktning Angered centrum mellan Korsvägen läge E och Gamlestadstorget via Scandinavium och Polhemsplatsen som ersätter Centralstationen.

Kör i riktning Mölndal centrum mellan Gamlestadstorget och Korsvägen läge F via Redbergsplatsen och Scandinavium.

Indragna hållplatser: Berzeliigatan, Valand, Kungsportsplatsen, Brunnsparken och Centralstationen.

Linje 5

Trafikerar sträckan Torp - Östra sjukhuset - Torp även under nattrafiken.

Linje 7

Kör i riktning Bergsjön mellan Chalmers och Gamlestadstorget via Korsvägen läge E, Ullevi södra och Polhemsplatsen som ersätter Centralstationen.

Kör i riktning Tynnered mellan Gamlestadstorget och Chalmers via Redbergsplatsen, Ullevi södra och Korsvägen läge F.

Indragna hållplatser: Kapellplatsen, Vasaplatsen, Valand, Kungsportsplatsen, Brunnsparken och Centralstationen.

Linje 9

Delas upp i två linjesträckningar enligt följande:

Från Angered centrum via Redbergsplatsen till en tillfällig hållplats på Polhemsplatsen som ersätter Centralstationen.
Mot Angered centrum ordinarie körväg från Polhemsplatsen.

Från Kungssten ordinarie körväg till Centralstationen läge E.
Mot Kungssten avgår linje 9 från hållplatsläge E på Centralstationen och därefter ordinarie körväg.

Linje 10

Förlängs efter 22.00 från Brunnsparken till Wieselgrensplatsen och åter.

Indragna hållplatser: Centralstationen.

Linje 11

Delas upp i två linjesträckningar enligt följande:

Från Bergsjön via Redbergsplatsen till en tillfällig hållplats på Polhemsplatsen som ersätter Centralstationen.
Mot Bergsjön ordinarie körväg från Polhemsplatsen.

Från Saltholmen ordinarie körväg till Centralstationen läge E.
Mot Saltholmen avgår linje 11 från hållplatsläge E på Centralstationen och därefter ordinarie körväg.

Linje 60

Vid Centralstationen avgår linje 60 från läge K i riktning Masthugget, detta gäller från den 13 mars klockan 22.00 till den 18 mars klockan 04.00.


Arbetet beräknas pågå till och med den 17 mars klockan 03.50.
Några frågor

1) Vad ska göras?
2) När är arbetet färdigt? 17 mars klockan 03.50 eller Fredag, 18 april 2014 04:00. Både uppgifterna förekommer i texten.
3) Kommer arbete att utföras endast kvälls-nattid eller hela dygnet. Undrar därför att linje 13 inte finns bland linjeomläggningarna.

Enklare att fråga här än hos Västtrafik.

Re: Åkareplatsen

Postat: onsdag 05 mars 2014 16:32
av Zawaq
hej skrev:Spårarbete kommer att ske på Åkareplatsen och enligt Västtrafik är det följande linjeomläggning.
...
Linje 3

Kör mellan Valand och Kålltorp via Korsvägen och Sankt Sigfridsplan i båda riktningar. Linje 3 fortsätter efter Kålltorp till Tingvallsvägen som är ändhållplats.
...
Använder linje 3 det tredje spåret vid östra? Är det därför ändhållplatsen är Tingvallsvägen?

Re: Åkareplatsen

Postat: torsdag 06 mars 2014 0:29
av trafikbefäl
1) Vad ska göras?
2) När är arbetet färdigt? 17 mars klockan 03.50 eller Fredag, 18 april 2014 04:00. Både uppgifterna förekommer i texten.
3) Kommer arbete att utföras endast kvälls-nattid eller hela dygnet. Undrar därför att linje 13 inte finns bland linjeomläggningarna.

1) Växel och kurvarbeten vid Åkareplatsen
2) Avstängningen av spårvagnstrafiken är klart på morgonen 17 mars, busstrafiken kan återta ord körväg på morgonen 18 mars
3) Spårarbetet pågår hela helgen

Använder linje 3 det tredje spåret vid östra? Är det därför ändhållplatsen är Tingvallsvägen?
Ja

Re: Åkareplatsen

Postat: fredag 07 mars 2014 1:51
av M_M
Ingen förbättring av busstrafiken som kompensation?

Det hade väl inte varit spjutspetskrångligt att t.ex. förlänga linje 58 till Brunnsparken eller något liknande? Med både linje 4 och 7 bortplockade från Brunnsparken så är det helt omöjligt för någon att trovärdigt påstå att det inte skulle få plats lite extra busstrafik.

... eller kanske köra rusningsturtäthet på Alependeln (från Göteborg C till första möjliga vändplats) för att förstärka Gamlestadstorget - Göteborg C?

Visst, jag förstår att varje extraåtgärd kostar pengar och att GS, kommunen och/eller Västtrafik sparar en del slantar på att bara göra såhär - men eftersom det faktiskt blir en klart sämre produkt för resenärerna så vore det väl rimligt att få tillbaka säg 5% av månadspriset på ett periodkort som gäller under den här perioden (speciellt om personen genom resehistorik kan visa att denne ofta åker längs sträckan i fråga - det är ju egentligen ingen poäng i att ge nån rabatt/ersättning till folk som ändå inte berörs).

(Man kan ju tycka att eftersom det såpass ofta blir en sånhär uppdelning av trafiken med lång gångväg mellan Polhemsplatsen och Centralen så kunde man väl mer långsiktigt se till att bygga bra "paddan"-hållplatser + bygga om slussfunktionerna så att man kan köra ersättningstrafik med paddanbåtar mellan Polhemsplatsen och Brunnsparken...)

/MM som inte berörs personligen i det här specifika fallet men finner den här typen av ändringar tämligen påfrestande.

Re: Åkareplatsen

Postat: söndag 09 mars 2014 21:15
av hej
Enklaste bussersättningen hade väl varit att låta 17 gå i Stampgatan med extra hållplats vid Polhemsplatsen och leda om 60 bussen åt båda hållen över Burgrevegatan och låta även den stanna i närheten av vagnarna vid Polhemsplatsen.

Re: Åkareplatsen

Postat: måndag 10 mars 2014 7:08
av 2763
hej skrev:Enklaste bussersättningen hade väl varit att låta 17 gå i Stampgatan med extra hållplats vid Polhemsplatsen och leda om 60 bussen åt båda hållen över Burgrevegatan och låta även den stanna i närheten av vagnarna vid Polhemsplatsen.
Är du säker på att det är så enkelt att köra buss genom arbetsområdet?

/T

Re: Åkareplatsen

Postat: måndag 10 mars 2014 9:26
av hej
Vilket arbetsområde?

Vad jag förstått så är arbetsområdet mellan Stampbroarna och Drottningtorget.

I riktning från Brunnsparken föeeslog jag att bussar skulle gå i Burgrevegatan och stanna vid det läge som Partillebussarna har mot Heden åt andra hållet finns plats på andra sidan gatan vid Scandic hotel eller på Stampgatan att förlägga busshållplats. Om man har hållplatsen utanför hotellet så slipper bussarna trängas på Stampgatan utan kan använda sig av Ullevigatan.

Re: Åkareplatsen

Postat: måndag 10 mars 2014 10:20
av hej
Med 17 menade jag att den kunde trafikera Stampgatan åtminstone mot Svingeln från Polhemsplatsen. Man skulle då smidigare kunna upprätthålla trafiken på sträckan mellan Centralstationen - Ullevi Norra - Svingeln - Olskrokstorget.

Re: Åkareplatsen

Postat: tisdag 11 mars 2014 9:02
av 2763
hej skrev:Vilket arbetsområde?

Vad jag förstått så är arbetsområdet mellan Stampbroarna och Drottningtorget.
Det är inte så att du förväxlar arbetsområde med avstängt spår? Arbetsområdet innehåller även ev. upplagsytor m.m. information om detsamma framgår inte av Västtrafiks störningsinformation. Det kan vara rakt olämpligt att försöka köra buss på ställen där man ställt upp material som behövs för spårarbetet, svepytor m.m. kan påverkas.

//T

Re: Åkareplatsen

Postat: tisdag 11 mars 2014 12:48
av hej
2763 skrev:
hej skrev:Vilket arbetsområde?

Vad jag förstått så är arbetsområdet mellan Stampbroarna och Drottningtorget.
Det är inte så att du förväxlar arbetsområde med avstängt spår? Arbetsområdet innehåller även ev. upplagsytor m.m. information om detsamma framgår inte av Västtrafiks störningsinformation. Det kan vara rakt olämpligt att försöka köra buss på ställen där man ställt upp material som behövs för spårarbetet, svepytor m.m. kan påverkas.

//T
Mig veterligen så kommer Partillelinjerna mfl att passera samma sträcka och biltrafiken över Stampbroarna kommer inte vara avstängd, så vilka ytor är det på sträckan Stampbroarna - Polhemsplatsen - Burgrevegatan som kommer ingå i arbetsområdet och förhindrar ersättningstrafik?

Re: Åkareplatsen

Postat: torsdag 13 mars 2014 7:07
av 2763
hej skrev:
Mig veterligen så kommer Partillelinjerna mfl att passera samma sträcka och biltrafiken över Stampbroarna kommer inte vara avstängd, så vilka ytor är det på sträckan Stampbroarna - Polhemsplatsen - Burgrevegatan som kommer ingå i arbetsområdet och förhindrar ersättningstrafik?
Vilka av Partillelinjerna går med ledbuss?
Eftersom dessa linjer nu går där - har hänsyn tagits till begränsningar i framkomligheten som gör att det inte finns kapacitet för fler bussar?

Det är många frågor som ska besvaras, jag vet inte hur arbetsområdet ser ut för projektet utan ville bara ge dig en hypotes på orsak det kan för all del vara så att en lika trolig hypotes är "öhh tänkte inte på det" men jag utgår ifrån att det inte är fallet.

Re: Åkareplatsen

Postat: torsdag 13 mars 2014 11:12
av hej
2763 skrev:
hej skrev:
Mig veterligen så kommer Partillelinjerna mfl att passera samma sträcka och biltrafiken över Stampbroarna kommer inte vara avstängd, så vilka ytor är det på sträckan Stampbroarna - Polhemsplatsen - Burgrevegatan som kommer ingå i arbetsområdet och förhindrar ersättningstrafik?
Vilka av Partillelinjerna går med ledbuss?
Eftersom dessa linjer nu går där - har hänsyn tagits till begränsningar i framkomligheten som gör att det inte finns kapacitet för fler bussar?

Det är många frågor som ska besvaras, jag vet inte hur arbetsområdet ser ut för projektet utan ville bara ge dig en hypotes på orsak det kan för all del vara så att en lika trolig hypotes är "öhh tänkte inte på det" men jag utgår ifrån att det inte är fallet.
Ibland händer det att det går ledbussar på Partillelinjerna och ingeet finns som hindrar ledbussar på den sträckan. Eftersom man inte har gått ut med någon information om att det skulle vara begränsning av biltrafiken på varken Stampbroarna eller Polhemsplatsen så är nog svaret så enkelt att man faktiskt inte tänkt på den möjlighet jag föreslog.

Re: Åkareplatsen

Postat: fredag 14 mars 2014 17:33
av Harald
Arbetet är vid Polhemsplatsen och inte vid Åkareplatsen visar det sig, men påverkan på trafiken blir förstås densamma:

Bild

Utsikt över Polhemsplatsen idag. Ännu inga synliga hinder för busstrafik:

Bild

Re: Åkareplatsen

Postat: lördag 15 mars 2014 2:35
av M_M
2763 skrev:
hej skrev:
Mig veterligen så kommer Partillelinjerna mfl att passera samma sträcka och biltrafiken över Stampbroarna kommer inte vara avstängd, så vilka ytor är det på sträckan Stampbroarna - Polhemsplatsen - Burgrevegatan som kommer ingå i arbetsområdet och förhindrar ersättningstrafik?
Vilka av Partillelinjerna går med ledbuss?
Eftersom dessa linjer nu går där - har hänsyn tagits till begränsningar i framkomligheten som gör att det inte finns kapacitet för fler bussar?

Det är många frågor som ska besvaras, jag vet inte hur arbetsområdet ser ut för projektet utan ville bara ge dig en hypotes på orsak det kan för all del vara så att en lika trolig hypotes är "öhh tänkte inte på det" men jag utgår ifrån att det inte är fallet.
Oavsett hur det är med ledbussar på Partillelinjerna så går 60 aldrig med ledbuss.

Om det inte går att köra tillräckligt många bussar föreslår jag att man stänger av biltrafik till bussarna kommer fram.

Fast Västtrafik är givetvis inte rätt informationskanal för att ta reda på hur biltrafik eventuellt påverkas.

(Varför är Västtrafik inte rätt kanal där? Jämför t.ex. att TfL är kanalen även för vägtrafik i London, om jag fattat rätt).

Re: Åkareplatsen

Postat: lördag 15 mars 2014 12:14
av hej
Information om avstängningar och hinder i biltrafiken hittar man lättare på trafiken.nu än VT sida.

Har förstått det som att inte heller denna gång utnyttjade man möjligheten att skruva bort stakeketet vid Partillebussarnas hållplats mot Heden och utnyttja den som spårvagnshållplats.

Re: Åkareplatsen

Postat: söndag 16 mars 2014 8:44
av hej
Funderar över om det inte hade varit bättre med att man konsekvent delat trafken i en östlig och en västlig sfär.

De flesta som åker på lördagar ska in till stan och handla och som det blev nu så hamnade många linjer i utkanten av centrum.
Linje 3 gick igår parallelt med linje 5 på sträckan Tingvallsvägen - Valand och mitt på dagen på ungefär samma minutantal.
Linje 4 från Angered och linje 7 från Bergsjön kom aldrig närmare än Ullevi Södra -Skånegatan- Korsvägen.
Man hade kunnat valt att antingen vände de västliga linjenätet vid Centralstationen, Wieselgrensplatsen och Eketrägatan alternativt koppla linjerna i Brunnsparken.
Linje 2 får man låta gå över Valand och Brunnsparken istället för Skånegatan.
Det östliga linjenätet hade alla kunnat vända Polhemsplatsen.
Tycker att det hade varit en smidigare lösning när det gäller en hel helg.

Re: Åkareplatsen

Postat: söndag 16 mars 2014 10:11
av Harald
Det är en dålig lösning hur man än gör. Reservhållplatsen är inte tillgänglighetsanpassad och gångvägarna därifrån till Drottningtorget är inte dimensionerade för sådana folkmängder. Lägg därtill det kaos som ofta uppstår i biltrafiken p.g.a. att platsen är dåligt utformad med för tätt liggande och för dåligt synkroniserade signalreglerade korsningar. Man borde ha reservspår mellan Polhemsplatsen och Drottningtorget via Burggrevegatan, så att man inte behövde klippa av trafiken.

Egentligen borde även de ordinarie spåren läggas om. Om man drog snabbspåret längs f.d. VGJ-huset och sedan via Åkareplatsen till Stampgatan så skulle man kunna göra om Polhemsplatsen till en cirkulationsplats och ha signaler endast vid korsningen vid Stampbroarna.

Re: Åkareplatsen

Postat: söndag 16 mars 2014 12:31
av hej
Den reservhållplats som offrades för att bygga bussgatan bakom GP huset var en bra lösning.
Att leda om Snabbspåret annan väg in till Drottningtorget kan nog förbättra mycket. Det borde trots att det är trångt förbi Posthuset gå att leda den Burgrevegatan och snett över torget mot Brunnsparken. Förbindelsen över Polhemsplatsen kan användas som reserv.

Re: Åkareplatsen

Postat: söndag 16 mars 2014 21:06
av alex87
Arbetet är förlängt till imorgon, dock har ingen tid satts.

Re: Åkareplatsen

Postat: måndag 17 mars 2014 1:12
av danneh
Mig veterligen går inga busslinjer mot Partille med ledbuss, utom några enstaka turer på Gul Express som ibland går med Urbino 18