Sida 36 av 36

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: fredag 06 januari 2023 6:10
av thorwald
Bää !
Odd skrev: torsdag 05 januari 2023 21:06 Jag har en känsla av att när tillräckligt många rätta personer inser att långväga resande måste ske energisnålt som kommer höghastighetsbanorna upp på agendan igen, möjligen med lite knuffar från Bryssel. Bil- buss och flygresor är vansinniga på långväga trafik. Järnvägen behöver få högre prio än flygplatser och motorvägar och jag tror det blir så så småningom
Men bättre lösning i tråden Dags att skippa höghastighetståg och bygga hyperloop? viewtopic.php?p=334343#p334343
Problemet med "höghastighetståg" är just "höghastighet". Enda sättet att verkligen säkert köra tåg med hastigheter ovan c. 250 km/h är att bygga skyddad bana alltså
(a) banan är i tunnel. Exempel Aviopolis - Otnäs - Ülemiste även känd som projektet Finest Bay Area projektet https://www.facebook.com/profile.php?id=100067077671420
(b) banan är hellt på bro eller bro & tunnel. Exempel Malmö - Kastrup banan (åtminstone nästan)
(c) banan är skyddad av stängsel hela vägen, sämsta alternativet. Exempel Helsingfors Metro (= tunnelbana)
Men snåla politiker och byrokrater skyggar från dessa och bygger livsfarliga banlösningar.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: fredag 06 januari 2023 9:21
av Odd
Hyperloop är en förvuxen rörpost och kommer inte vara något realistiskt alternativ i en större skala. Man har ju försökt bygga sådana system i över 200 år men inte lyckats till mer än att man i samtliga avslutade försök har kommit fram till att det blir alldeles för dyrt.

Hyperloop tillhör kategorin av uppfinningar som är teoretiskt möjliga men som alltid ligger 30 år framåt i tiden, såsom flygande bilar, 3D-hologram och middag-i-en-tablett… vi kan nog lägga till vakuumtransport till den listan.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: fredag 06 januari 2023 22:55
av C12C3C3C12
Som jag kanske har skrivit tidigare, Sverige är för liten för banor med STH över 250 km/h med vår befolkning samt var dom bor i nedre tredjedelen av Sverige, däremot kan man uppgradera vissa banor till den hastigheten. Hur är det med t. ex. Botniabanan, är den byggd för 250 km/h?

Har åkt en sträcka med ICE1 när den var ny på 80-talet, går helt planskild med tunnlar samt broar, STH då var 260 km/h för det tåget, har blivit höjt till 280 km/h senare.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: lördag 07 januari 2023 4:34
av Diripsi
Odd skrev: fredag 06 januari 2023 9:21 Hyperloop är en förvuxen rörpost och kommer inte vara något realistiskt alternativ i en större skala. Man har ju försökt bygga sådana system i över 200 år men inte lyckats till mer än att man i samtliga avslutade försök har kommit fram till att det blir alldeles för dyrt.

Hyperloop tillhör kategorin av uppfinningar som är teoretiskt möjliga men som alltid ligger 30 år framåt i tiden, såsom flygande bilar, 3D-hologram och middag-i-en-tablett… vi kan nog lägga till vakuumtransport till den listan.
Hyperloop är en bluff, påhittad i syfte att att förhindra byggande av höghastighetsbanor och därmed öka efterfrågan på Musks bilar.
https://lovetransit.substack.com/p/the- ... -elon-musk

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: lördag 07 januari 2023 11:22
av X12
C12C3C3C12 skrev: fredag 06 januari 2023 22:55 Hur är det med t. ex. Botniabanan, är den byggd för 250 km/h?
Botniabanan är byggd för 250, men så vitt jag vet krävs tåg av kategori S (korglutning och mjuka boggier) för att få köra så snabbt. Vanliga B-tåg får gå max 220. Trafikverket har dock sagt att det är möjligt att öka rälsförhöjningen för att då tillåta 250 för alla tåg. Längre rälsförhöjning har tidigare valts för att minska slitaget från godståg.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: söndag 08 januari 2023 18:22
av twr
Diripsi skrev: lördag 07 januari 2023 4:34
Odd skrev: fredag 06 januari 2023 9:21 Hyperloop är en förvuxen rörpost och kommer inte vara något realistiskt alternativ i en större skala. Man har ju försökt bygga sådana system i över 200 år men inte lyckats till mer än att man i samtliga avslutade försök har kommit fram till att det blir alldeles för dyrt.

Hyperloop tillhör kategorin av uppfinningar som är teoretiskt möjliga men som alltid ligger 30 år framåt i tiden, såsom flygande bilar, 3D-hologram och middag-i-en-tablett… vi kan nog lägga till vakuumtransport till den listan.
Hyperloop är en bluff, påhittad i syfte att att förhindra byggande av höghastighetsbanor och därmed öka efterfrågan på Musks bilar.
https://lovetransit.substack.com/p/the- ... -elon-musk
Vakuumtåg är en i teorin bra idé, men det är osäkert om det någonsin blir praktiskt möjligt. Konceptet hyperloop (som är det namn som vakuumtåg för tillfället är mest känt som) är på många sätt en bluff som du skriver, och används mest för att ifrågasätta genomförbara järnvägsprojekt genom att lansera totalt orealistiska alternativ.

Förhoppningsvis är hyperloop bortglömt om några år.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: måndag 09 januari 2023 6:13
av thorwald
twr skrev: söndag 08 januari 2023 18:22 Vakuumtåg är en i teorin bra idé, men det är osäkert om det någonsin blir praktiskt möjligt. Konceptet hyperloop (som är det namn som vakuumtåg för tillfället är mest känt som) är på många sätt en bluff som du skriver, och används mest för att ifrågasätta genomförbara järnvägsprojekt genom att lansera totalt orealistiska alternativ.
Men de egentliga huvudfrågorna har här försvunnit i debatten
  • Körhastigheten på järnvägsräls, 250 km/h idag övre gräns men i biltrafiken är det 120 km/h, varför ?
  • Hur hindra olyckor genom att skydda rälsen, Räls i tunnel säkrast men även stängsel minskar olyckorna
  • Banor med ytterst få eller inga mellan stationer, varför investera i detta och för vem
  • Godstrafiken är definitivt mera betydande idag för järnvägens framtid. Persontrafik har bättre alternativ och lokal persontrafik har ännu bättre alternativ
  • Järnvägsplanering utgående bara från ett lands behov är en grov miss. Planeringen bör utgå från EU såsom i TENTec https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... /maps.html
Bluff eller inte, men nu behövs det initiativ, lösningar och gångbara resultat :cheesygrin:

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: tisdag 10 januari 2023 10:51
av Kantorn
thorwald skrev: måndag 09 januari 2023 6:13 [*]Järnvägsplanering utgående bara från ett lands behov är en grov miss. Planeringen bör utgå från EU såsom i TENTec https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... /maps.html
[/list]
Bluff eller inte, men nu behövs det initiativ, lösningar och gångbara resultat :cheesygrin:
Det är svårt att försvara samma kvalitet på järnväg som på kontinenten i ett så glesbefolkat land som i princip hela Sverige är (utom vissa geografiskt begränsade regioner). Därför måste man anpassa från det egna landet. Så enkelt är det.

Angående all "forskning" om hyperloop så finns ett bra citat: Det spelar ingen roll om man springer om man är på väg åt fel håll

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: onsdag 11 januari 2023 5:25
av thorwald
Kantorn skrev: tisdag 10 januari 2023 10:51 Det är svårt att försvara samma kvalitet på järnväg som på kontinenten i ett så glesbefolkat land som i princip hela Sverige är (utom vissa geografiskt begränsade regioner). Därför måste man anpassa från det egna landet. Så enkelt är det.
:shock: Men egentligen utgick jag från problemen här i Finland fastän problemen även tycks finnas i Sverige. Vidare har vi av allt att dömma samma problem i flera EU länder (t.ex. Baltiska länderna) så denna s.k. anpassning är kanske bara politik.
En del av just lösningen är att se verkligheten med glesbygd, besvärlig teräng, vikar & berg & hav o.s.v. Och till slut en massa nationella språk som informationen måste anpassa sig till.

Lösningen bör ta som modell arbete med Orient Expressen (men utan mordet) https://sv.wikipedia.org/wiki/Orientexpressen, TenTec har gjort detta.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: lördag 28 januari 2023 1:15
av Enceladus
Sverige missar miljarder
Järnvägar.nu skrev:Sverige kan förlora tiotals miljarder kronor i bidrag från EU för utbyggnad av de svenska järnvägarna sedan regeringen beslutat att lämna samarbetet kring EU:s stomnät, det så kallade TEN-T-nätet.

[...]

”Det påverkar ju även sträckorna Lund-Hässleholm och Göteborg-Borås som regeringen sagt sig vilja bygga. Det har förstört för Sverige under den nuvarande regeringen och det förstör för Sverige under kommande regeringar.”

Enligt Helldén kommer Sverige inte heller att kunna få medfinansiering till en eventuell utbyggnad av fyrspår längs Västra och Södra stambanan.
Detta påminner en hel del om spårvägsprojektet i Uppsala där vissa lokalpolitiker vill lämna en massa miljarder av statlig medfinansiering på bordet...

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: tisdag 21 februari 2023 11:37
av Breitspurbahn
Enceladus skrev: lördag 28 januari 2023 1:15 Sverige missar miljarder
Järnvägar.nu skrev:Sverige kan förlora tiotals miljarder kronor i bidrag från EU för utbyggnad av de svenska järnvägarna sedan regeringen beslutat att lämna samarbetet kring EU:s stomnät, det så kallade TEN-T-nätet.

[...]

”Det påverkar ju även sträckorna Lund-Hässleholm och Göteborg-Borås som regeringen sagt sig vilja bygga. Det har förstört för Sverige under den nuvarande regeringen och det förstör för Sverige under kommande regeringar.”

Enligt Helldén kommer Sverige inte heller att kunna få medfinansiering till en eventuell utbyggnad av fyrspår längs Västra och Södra stambanan.
Detta påminner en hel del om spårvägsprojektet i Uppsala där vissa lokalpolitiker vill lämna en massa miljarder av statlig medfinansiering på bordet...
Känns som ett återkommande fenomen att Sverige är en av de mest betalande till EU, men ständigt missar chanser till EU-stöd.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: tisdag 27 juni 2023 21:20
av Enceladus
Trafikverket redovisar regeringsuppdrag för Ostlänken, Göteborg–Borås och Skåne
Trafikverket skrev:Trafikverkets fortsatta inriktning för Ostlänken är att koppla samman Ostlänken med Södra stambanan genom nya stationslösningar i Linköping och Norrköping. Detta möjliggör för nya tågupplägg att utnyttja banan och att utöka trafiken som har fokus på den regionala pendlingen.

För att förbättra arbetspendlingen och kopplingen till Landvetter flygplats är Trafikverkets högst rangordnade alternativ för Göteborg–Borås en ny dubbelspårig järnväg samt en koppling till Kust till kustbanan vid Mölnlycke. Alternativet innebär fler stationer i stråket och att fler kan ta sig till jobb och studier, samtidigt som kostnaden motsvarar det tidigare uppdraget för Göteborg–Borås. Det är också det snabbaste sättet för tågen att börja gå på järnvägen.

I Skåne råder det enighet att två nya spår mellan Hässleholm–Lund utgör den högst prioriterade åtgärden. Kapaciteten på järnvägen i Skåne är hårt utnyttjad och efterfrågan bedöms stiga ytterligare, inte minst efter 2029 då Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar.
Trafikverkets utredningar konstaterar tyvärr att utrymmet för kostnadsbesparingar är begränsat samtidigt som tidsplanerna riskerar att kraftigt förskjutas.
Breitspurbahn skrev: tisdag 21 februari 2023 11:37
Enceladus skrev: lördag 28 januari 2023 1:15 Detta påminner en hel del om spårvägsprojektet i Uppsala där vissa lokalpolitiker vill lämna en massa miljarder av statlig medfinansiering på bordet...
Känns som ett återkommande fenomen att Sverige är en av de mest betalande till EU, men ständigt missar chanser till EU-stöd.
Uppsala kommun tog sitt förnuft till fånga avseende spårvägen, men det gjorde inte Sveriges regering avseende höghastighetsbanorna. Idioti kostar...

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: torsdag 29 juni 2023 16:38
av Kantorn
Jag vet att det troligen sagts tidigare, men jag säger det igen. Det borde vara naturligt att se till att befintlig järnväg fungerar innan man ger sig på något nytt. Jag hade tyckt det var jättebra med höghastighetsbana, speciellt om den gått i närheten av Ljungby kommun, men inte om resten av järnvägsnätet får stryka på foten på grund av besparingar som naturligtvis måste göras för att höghastighetsbanan blir dyrare än beräknat vilket i stort sett alla nya infrastrukturprojekt blir.

Och säg inte att det är olika pengar. Visst, första investeringskostnaderna kommer kanske från EU eller något specifikt konto som inte får användas till annat, men tilläggen kommer att drabba resten av järnvägsnätet. Rusta upp det som finns, därefter en medalj i form av en höghastighetsbana.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: torsdag 29 juni 2023 17:34
av Odd
Kantorn skrev: torsdag 29 juni 2023 16:38 Jag vet att det troligen sagts tidigare, men jag säger det igen. Det borde vara naturligt att se till att befintlig järnväg fungerar innan man ger sig på något nytt. Jag hade tyckt det var jättebra med höghastighetsbana, speciellt om den gått i närheten av Ljungby kommun, men inte om resten av järnvägsnätet får stryka på foten på grund av besparingar som naturligtvis måste göras för att höghastighetsbanan blir dyrare än beräknat vilket i stort sett alla nya infrastrukturprojekt blir.

Och säg inte att det är olika pengar. Visst, första investeringskostnaderna kommer kanske från EU eller något specifikt konto som inte får användas till annat, men tilläggen kommer att drabba resten av järnvägsnätet. Rusta upp det som finns, därefter en medalj i form av en höghastighetsbana.
Jag tycker man kan göra det parallellt. Nya banor för 280-320 km/h behövs för att kunna använda låghastighetsjärnvägarna på ett effektivare sätt. Det kommer vara ett integrerat system och bör därför behandlas som ett sådant.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: torsdag 29 juni 2023 18:02
av Enceladus
Kantorn skrev: torsdag 29 juni 2023 16:38 Jag vet att det troligen sagts tidigare, men jag säger det igen. Det borde vara naturligt att se till att befintlig järnväg fungerar innan man ger sig på något nytt. Jag hade tyckt det var jättebra med höghastighetsbana, speciellt om den gått i närheten av Ljungby kommun, men inte om resten av järnvägsnätet får stryka på foten på grund av besparingar som naturligtvis måste göras för att höghastighetsbanan blir dyrare än beräknat vilket i stort sett alla nya infrastrukturprojekt blir.

Och säg inte att det är olika pengar. Visst, första investeringskostnaderna kommer kanske från EU eller något specifikt konto som inte får användas till annat, men tilläggen kommer att drabba resten av järnvägsnätet. Rusta upp det som finns, därefter en medalj i form av en höghastighetsbana.
Fler spår gör det enklare att stänga av befintliga spår för underhåll. Jämför Citybanan och upprustningen av Getingmidjan:
Infrastrukturnyheter skrev:I och med Citybanans driftsättning löper inte pendeltågen längre genom passagen Getingmidjan, vilket ger möjligheter att rusta upp denna hårt belastade sträcka.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: torsdag 29 juni 2023 20:45
av Kantorn
Enceladus skrev: torsdag 29 juni 2023 18:02
Kantorn skrev: torsdag 29 juni 2023 16:38 Jag vet att det troligen sagts tidigare, men jag säger det igen. Det borde vara naturligt att se till att befintlig järnväg fungerar innan man ger sig på något nytt. Jag hade tyckt det var jättebra med höghastighetsbana, speciellt om den gått i närheten av Ljungby kommun, men inte om resten av järnvägsnätet får stryka på foten på grund av besparingar som naturligtvis måste göras för att höghastighetsbanan blir dyrare än beräknat vilket i stort sett alla nya infrastrukturprojekt blir.

Och säg inte att det är olika pengar. Visst, första investeringskostnaderna kommer kanske från EU eller något specifikt konto som inte får användas till annat, men tilläggen kommer att drabba resten av järnvägsnätet. Rusta upp det som finns, därefter en medalj i form av en höghastighetsbana.
Fler spår gör det enklare att stänga av befintliga spår för underhåll. Jämför Citybanan och upprustningen av Getingmidjan:
Infrastrukturnyheter skrev:I och med Citybanans driftsättning löper inte pendeltågen längre genom passagen Getingmidjan, vilket ger möjligheter att rusta upp denna hårt belastade sträcka.
Det är möjligt, men för vilka pengar när merkostnaden för höghastighetsjärnvägens fördyrande har slukat alla trafikverkets tilldelade pengar för femtio år framåt (som inte går till vägtrafik)?

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: torsdag 29 juni 2023 23:14
av Enceladus
Kantorn skrev: torsdag 29 juni 2023 20:45 Det är möjligt, men för vilka pengar när merkostnaden för höghastighetsjärnvägens fördyrande har slukat alla trafikverkets tilldelade pengar för femtio år framåt (som inte går till vägtrafik)?
Höghastighetsbanorna kommer sannolikt att byggas ändå av kapacitetsskäl, men utan EU-finansiering. Sverige gör samma tabbe som Uppsala nästan gjorde.

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: fredag 30 juni 2023 19:41
av dr Cassandra Nojdh
Enklast är väl att sluta kalla detta för "höghastighetsbanor".

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: lördag 01 juli 2023 9:43
av kildor
Merkapacitetsjärnväg? Nya stambanan? :D

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Postat: måndag 03 juli 2023 21:34
av twr
Enceladus skrev: tisdag 27 juni 2023 21:20 Idioti kostar...
Oväntad kommentar av dig med tanke på att du brukar försvara idioti. Inklusive idioti som kostar mycket. Hur väljer du vilka idiotier du försvarar och vilka du kritiserar?