Det är ju rent av dumt att tvinga passerande tåg att sakta ner till mycket låg fart för att kunna passera kurvor och stads- och stationsmiljöer om tåget ändå inte skall stanna. Kort restid måste ju vara ett av de stora målen i sådana här projekt.Some skrev:Linköping är svårare, trots att där är slättland, om det har betydelse. I Norrköping är det ungefär lika brant som i Jönköping. Även Bråvikens stränder stupar brant. Banan går som sagt i en båge genom Norrköping, eller mer precist som i ett bakvänt "S" där stationen ligger i den norra böjen. Här skulle passerande tåg kunna shuntas förbi. Men trafikverket vill göra precis tvärt om och räta ut den södra böjen samt låta alla tåg gå samma väg. Speciellt dogmen att alla tåg alltid skall gå samma väg tycker jag bör ifrågasättas.
Man måste också inse att många tåg kommer att passera Norrköping utan att stanna. Det blir för tätt med stopp Skavsta-Norrköping-Linköping och vid Skavsta bör man stanna eftersom det blir en viktig knutpunkt. Inte bara till flyg utan även för passagerare till Oxelösund, Nyköping, Flen, Eskilstuna och Västerås via TGOJ.
Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Jag tror inte planeringen är inne på sådana futtiga praktiska detaljer än. Men av de principbeslut som tagits gissar jag att tunneln kommer att gå en bra bit under marken i Linköping. Det finns mer att läsa på kommunens hemsida.LÅ1 skrev:Att bygga en station under den nuvarande i Linköping betyder att man måste gå under ett vattendrag. Hur är markförhållandena där? Kan man spränga en tunnel i berg eller är där sand och lera så att man måste gräva sig ner uppifrån?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Hela projektet med Götalandsbanan och Europakorridoren har väl mest varit visioner fram till för inte så länge sedan. Fast nu börjar man prata om Ostlänken som ett delprojekt, och något liknande mellan Göteborg och Borås. Och jag antar att man inte har kommit så långt när det gäller konkreta planer här heller. Kommunerna tittar på vad de önskar sig, men vilket gehör de får från Trafikverket (eller vad som nu är den högre makten i sammanhanget) vet jag inte. Å andra sidan har väl kommunerna planmonopol? Men det blir väl förhandlingar med givande och tagande innan alla planer är på plats.bark skrev:Jag tror inte planeringen är inne på sådana futtiga praktiska detaljer än. Men av de principbeslut som tagits gissar jag att tunneln kommer att gå en bra bit under marken i Linköping. Det finns mer att läsa på kommunens hemsida.LÅ1 skrev:Att bygga en station under den nuvarande i Linköping betyder att man måste gå under ett vattendrag. Hur är markförhållandena där? Kan man spränga en tunnel i berg eller är där sand och lera så att man måste gräva sig ner uppifrån?
När någon skrev här att Linköpings station skulle hamna i tunnel blev jag lite förvånad. För känslan jag har är att det är djupt med lera och liknande material i området, vilket skulle göra ett tunnelbygge under Stångån besvärlig. Men bara för att det ser ut att vara slättlandskap så behöver det ju inte vara så djupt ner till fast berg. Men det är känslan jag har när man ser omgivningarna, vilket jag mestadels endast gör från tåget. (Har väl trampat Linköpings gator under två korta besök efter vad jag kan erinra mig.)
Tack för länken!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Tittade på en video från invigningen av norra länken. På frågan om vad som är svårast med ett sådant här projekt svarar Trafikverkets projektchef att det svåraste är inte att bygga, utan att komma till byggstart.
Det gäller säkert HH-projektet med Götalandsbanan och Europabanan också.
Passar på att påminna om länken till Europakorridoren.
I drop-down menyn längs upp finns "Pressinfo/Kartor/Trycksaker" Där hittar man olika trycksaker i pdf-format. T.ex. karta med de tänkta stationerna markerade.
Det gäller säkert HH-projektet med Götalandsbanan och Europabanan också.
Passar på att påminna om länken till Europakorridoren.
I drop-down menyn längs upp finns "Pressinfo/Kartor/Trycksaker" Där hittar man olika trycksaker i pdf-format. T.ex. karta med de tänkta stationerna markerade.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Med ny höghastighetsbana Borås-Jönköping-Värnamo så ser jag ingen anledning att köra dagens kust-till-kust-tåg Värnamo-Borås. Det blir ungefär samma körtid på gamla v.s. nya banan med skillnaden att gamla banan är enkelspårig, går inte via Jönköping och persontågen blir i vägen för godståg. I det läget uppstår då den intressanta situationen att det ändå kommer gå höghastighetståg Göteborg-Jönköping-Värnamo-Skåne och det är väl tveksamt om man vill avgrena vissa av dessa mot Kalmar. Kalmartågen får kanske Värnamo som ändstation, eller så kan de gå till Jönköping och vidare upp mot Falköping (och t.ex. till Skövde).Ingeville skrev:Enligt konceptet ska det väl gå mer än snabbtåg och då får man hoppa på och följa med till en station där man kan byta. Värnamo ligger bra till då det borde bvli övergång till Kust -till Kust
Norrköping behöver ändå en rejäl uppfräschning av stationen, men i princip håller jag med om att kommunernas krav på extra allt utom gurka på nya stationer är problematiskt både i Norrköping och Linköping. Det verkar allmänt som om kommunerna har storhetsvansinne och staten/Trafikverket bör nog villkorera hela Ostlänken med att dessa två Östgötska metropolkommuner minskar sina krav. Det galnaste jag sett hittils är nån slags förslag med sex tunnelrör genom Linköping. Ett spårpar för höghastighetståg, ett spårpar för de långsammare persontågen, och ett spårpar för godståg (!!) som måste ha egna tunnelrör om det ska köras farligt gods. Lägg på en åttaspårig (!) station i tunnel och dessutom problemet med vad man gör av Tjust- och Stångådalsbanorna - det lär ju inte vara poppis med dieseltåg i tunnel...Some skrev:Jag tycker att lösningarna som föreslås är väldigt dogmatiska och dessutom inte efter särskilt funktionella dogmer.
Varför kan man i tex Norrköping inte bara ha kvar den gamla banan för de tåg som skall stanna? Tåg som skall stanna går ändå inte särskilt fort. För de tåg som inte skall stanna, både persontåg och godståg kunde man bygga en enkel shunt längs E4. Kunde man för övrigt göra redan nu, för att slippa passerande godståg på södra stambanan genom centrum.
LÅ1: Det är bara i Jönköping det planeras en station på prärien. Måtte den åtminstone få vettiga byten till gamla banan Jönköping-Vaggeryd-Värnamo och gärna även gamla banan Jönköping-Nässjö, då kan det bli en "Södertälje Syd"-station. Men i mitt tycke bör man överväga möjligheterna att ansluta till befintliga Jönköping C även västerifrån, så att åtminstone Göteborg-Borås-tågen kan stanna vid gamla stationen. Då kan två av den "trebenta stjärnan" få tåg som stannar inne i centrala Jönköping, perfekt för regionaltågens jobbpendling.
Ur Norrköpings perspektiv är det jättebra - tågen måste ändå sakta in och då tar det inte så mycket mer tid att stanna för resandeutbyte...LÅ1 skrev:Det är ju rent av dumt att tvinga passerande tåg att sakta ner till mycket låg fart för att kunna passera kurvor och stads- och stationsmiljöer om tåget ändå inte skall stanna. Kort restid måste ju vara ett av de stora målen i sådana här projekt.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Behövs det inte tåg på sträckan Värnamo - Borås för de orter som finns däremellan?M_M skrev:Med ny höghastighetsbana Borås-Jönköping-Värnamo så ser jag ingen anledning att köra dagens kust-till-kust-tåg Värnamo-Borås. Det blir ungefär samma körtid på gamla v.s. nya banan med skillnaden att gamla banan är enkelspårig, går inte via Jönköping och persontågen blir i vägen för godståg. I det läget uppstår då den intressanta situationen att det ändå kommer gå höghastighetståg Göteborg-Jönköping-Värnamo-Skåne och det är väl tveksamt om man vill avgrena vissa av dessa mot Kalmar. Kalmartågen får kanske Värnamo som ändstation, eller så kan de gå till Jönköping och vidare upp mot Falköping (och t.ex. till Skövde).Ingeville skrev:Enligt konceptet ska det väl gå mer än snabbtåg och då får man hoppa på och följa med till en station där man kan byta. Värnamo ligger bra till då det borde bvli övergång till Kust -till Kust
Kommer det inte att bli viktigt att ha förbindelse från norra Västergötland (Skaraborg) och kanske Närke och Värmland ner till Jönköpings station för HH-tågen? Kanske via dagens Jönköping C. Sedan behöver man nog en snabb och bra förbindelse mellan HH-stationen och centrala staden i Jönköping. Gärna på spår, t.ex. spårvagnar. (Det har väl varit på tal att återinföra spårvagnar i Jönköping?)M_M skrev:LÅ1: Det är bara i Jönköping det planeras en station på prärien. Måtte den åtminstone få vettiga byten till gamla banan Jönköping-Vaggeryd-Värnamo och gärna även gamla banan Jönköping-Nässjö, då kan det bli en "Södertälje Syd"-station. Men i mitt tycke bör man överväga möjligheterna att ansluta till befintliga Jönköping C även västerifrån, så att åtminstone Göteborg-Borås-tågen kan stanna vid gamla stationen. Då kan två av den "trebenta stjärnan" få tåg som stannar inne i centrala Jönköping, perfekt för regionaltågens jobbpendling.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Jag vet inte om Limmared, Gnosjö och Hillerstorp har så jättestor nytta av järnvägen som dessutom går i 90 graders vinkel mot riktningen till Jönköping. Idag går det väl 4 dubbelturer eller nåt och det är gränsfall att sträckan är lönsam för SJ. Men jag är ingen nedläggningsförespråkare, det skulle kunna gå någon slags lokalare tåg här eller liknande om man så vill.LÅ1 skrev:Behövs det inte tåg på sträckan Värnamo - Borås för de orter som finns däremellan?
Gnällbältet kan väl lika gärna åka via Mjölby och var nu en anslutning mellan nuvarande SSB och höghastighetsbanan Linköping-Jönköping kan tänkas placeras. Men visst, det är en mycket bra idé att Västgötaslätten & co har anslutning till Jönköping. Idag är ju upplägget att varannan timme går det tåg Göteborg->Skövde, Skövde->Nässjö och Nässjö->Göteborg med triangelbyte i Falköping, och "varannan annan timme" går tåg i motsatt riktning. Generellt så är det SJ's tåg som går genomgående Göteborg-Skövde(-Västerås-Stockholm) men det är ju inget som hindrar att Nässjö-Skövde-tågen förlängs till Värmland eller Örebrotrakten.LÅ1 skrev:Kommer det inte att bli viktigt att ha förbindelse från norra Västergötland (Skaraborg) och kanske Närke och Värmland ner till Jönköpings station för HH-tågen? Kanske via dagens Jönköping C. Sedan behöver man nog en snabb och bra förbindelse mellan HH-stationen och centrala staden i Jönköping. Gärna på spår, t.ex. spårvagnar. (Det har väl varit på tal att återinföra spårvagnar i Jönköping?)
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Agenda hade ett litet reportage om två kommunalråd som båda anser att HH-banan mellan Jönköping och Skåne borde passera just deras kommun! Handlar då om Växjö och Ljungby.
Klippet på SvTplay (Kan ses till 27 feb 2016)
Heja Ljungby säger jag!
Klippet på SvTplay (Kan ses till 27 feb 2016)
Heja Ljungby säger jag!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Jag vet att tråden handlar om höghastighetsbanorna, men jag tycker att "låghastighetsbanorna" är viktigare i ett större perspektiv. Vad spelar det för roll om man kan åka Stockholm-Malmö på 2 timmar om man måste åka bil ett par timmar för att kunna åka? Därför hänger planeringen för låg- och höghastighetsbanorna ihop!
Genius on call
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Jag säger detsamma. Men jag är partisk.LÅ1 skrev:Agenda hade ett litet reportage om två kommunalråd som båda anser att HH-banan mellan Jönköping och Skåne borde passera just deras kommun! Handlar då om Växjö och Ljungby.
Klippet på SvTplay (Kan ses till 27 feb 2016)
Heja Ljungby säger jag!
Professionell tyckare
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Det lär väl inte bli aktuellt att köra höghastighetståg Göteborg - Skåne via Jönköping? Det har jag mycket svårt att tro. Och därmed lär väl tåg på Kust-till-kust-banan även fortsatt göra nytta.M_M skrev:Med ny höghastighetsbana Borås-Jönköping-Värnamo så ser jag ingen anledning att köra dagens kust-till-kust-tåg Värnamo-Borås. Det blir ungefär samma körtid på gamla v.s. nya banan med skillnaden att gamla banan är enkelspårig, går inte via Jönköping och persontågen blir i vägen för godståg. I det läget uppstår då den intressanta situationen att det ändå kommer gå höghastighetståg Göteborg-Jönköping-Värnamo-Skåne och det är väl tveksamt om man vill avgrena vissa av dessa mot Kalmar. Kalmartågen får kanske Värnamo som ändstation, eller så kan de gå till Jönköping och vidare upp mot Falköping (och t.ex. till Skövde).Ingeville skrev:Enligt konceptet ska det väl gå mer än snabbtåg och då får man hoppa på och följa med till en station där man kan byta. Värnamo ligger bra till då det borde bvli övergång till Kust -till Kust
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Jag tror också att kust till kust-banan läggs ner, åtminstone mellan Borås och Värnamo. Mellan Göteborg och Borås kan den gå som lokalbana (inte troligt, men praktiskt) och trafiken från Växjö till Jönköping (om det blir ostligt läge på höghastighetståget, vilket Gud förbjude - hoppas jag) eller trafiken från höghastighetståget till Alvesta och vidare till Kalmar (om det blir västligt läge) gör att den sträckan Värnamo-Alvesta kommer att vara kvar.twr skrev:Det lär väl inte bli aktuellt att köra höghastighetståg Göteborg - Skåne via Jönköping? Det har jag mycket svårt att tro. Och därmed lär väl tåg på Kust-till-kust-banan även fortsatt göra nytta.M_M skrev:Med ny höghastighetsbana Borås-Jönköping-Värnamo så ser jag ingen anledning att köra dagens kust-till-kust-tåg Värnamo-Borås. Det blir ungefär samma körtid på gamla v.s. nya banan med skillnaden att gamla banan är enkelspårig, går inte via Jönköping och persontågen blir i vägen för godståg. I det läget uppstår då den intressanta situationen att det ändå kommer gå höghastighetståg Göteborg-Jönköping-Värnamo-Skåne och det är väl tveksamt om man vill avgrena vissa av dessa mot Kalmar. Kalmartågen får kanske Värnamo som ändstation, eller så kan de gå till Jönköping och vidare upp mot Falköping (och t.ex. till Skövde).Ingeville skrev:Enligt konceptet ska det väl gå mer än snabbtåg och då får man hoppa på och följa med till en station där man kan byta. Värnamo ligger bra till då det borde bvli övergång till Kust -till Kust
Så säger min spåkula.
Professionell tyckare
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Man kan väl köra Krösatåg mellan Värnamo och Borås?Kantorn skrev: Jag tror också att kust till kust-banan läggs ner, åtminstone mellan Borås och Värnamo. Mellan Göteborg och Borås kan den gå som lokalbana (inte troligt, men praktiskt) och trafiken från Växjö till Jönköping (om det blir ostligt läge på höghastighetståget, vilket Gud förbjude - hoppas jag) eller trafiken från höghastighetståget till Alvesta och vidare till Kalmar (om det blir västligt läge) gör att den sträckan Värnamo-Alvesta kommer att vara kvar.
Så säger min spåkula.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ja, de som bor där vill kanske ha det, men jag misstänker att linjen behöver en lätt upprustning. Är det värt det?twr skrev:Man kan väl köra Krösatåg mellan Värnamo och Borås?Kantorn skrev: Jag tror också att kust till kust-banan läggs ner, åtminstone mellan Borås och Värnamo. Mellan Göteborg och Borås kan den gå som lokalbana (inte troligt, men praktiskt) och trafiken från Växjö till Jönköping (om det blir ostligt läge på höghastighetståget, vilket Gud förbjude - hoppas jag) eller trafiken från höghastighetståget till Alvesta och vidare till Kalmar (om det blir västligt läge) gör att den sträckan Värnamo-Alvesta kommer att vara kvar.
Så säger min spåkula.
Professionell tyckare
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Då har nog kulan missat godstrafikenKantorn skrev:Jag tror också att kust till kust-banan läggs ner, åtminstone mellan Borås och Värnamo. Mellan Göteborg och Borås kan den gå som lokalbana (inte troligt, men praktiskt) och trafiken från Växjö till Jönköping (om det blir ostligt läge på höghastighetståget, vilket Gud förbjude - hoppas jag) eller trafiken från höghastighetståget till Alvesta och vidare till Kalmar (om det blir västligt läge) gör att den sträckan Värnamo-Alvesta kommer att vara kvar.twr skrev: Det lär väl inte bli aktuellt att köra höghastighetståg Göteborg - Skåne via Jönköping? Det har jag mycket svårt att tro. Och därmed lär väl tåg på Kust-till-kust-banan även fortsatt göra nytta.
Så säger min spåkula.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ser att Ljungby kommun är medlem i europakorridoren medlem i europakorridoren, men inte Växjö! Vore det inte ide och vara med och försöka påverka påtryckarorganisationen om man nu vill ha en annan sträckning?LÅ1 skrev:Agenda hade ett litet reportage om två kommunalråd som båda anser att HH-banan mellan Jönköping och Skåne borde passera just deras kommun! Handlar då om Växjö och Ljungby.
Klippet på SvTplay (Kan ses till 27 feb 2016)
Heja Ljungby säger jag!
Jag reflekterade också över att Falköping som ligger en bit från de tilltänkta HH-banorna är medlem. Trots att kommunen ligger bra till vid dagens Stambana. Men Skövde, där snabbtågen stannar, är inte medlem.
Saknar också kommunerna runt Stockholm.
Angående Ljungby kontra Växjö så tycks ekonomin tala för Ljungby. "Ett steg närmare höghastighetståg i Ljungby"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Nu är finansieringsmodellen för höghastighetsbanorna ifrågasatt. (Även om man i rubriken skriver "snabbtåg" )
"Finansiering av snabbtåg ifrågasatt"
"Finansiering av snabbtåg ifrågasatt"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
I dessa tider av lågkonjunktur och där staten/Riksbanken "trycker" många miljarder med nya pengar så borde man kunna finansiera en stor del av storstilade infrastrukturprojekt inom den ramen, såväl höghastighetsbanor som den vanliga järnvägen, ett par välbehövliga motorvägsprojekt och rejäl satsning på infrastrukturen till glesbygden. I dag pyser stora mängder av de nytryckta pengarna ut till utländska "investerare" som bokstavligt talat täljer guld med pennkniv!
Genius on call
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
På vilket sätt menar du att staten trycker nya pengar och utländska investerare täljer guld? (Jag misstänker att det var bildligt talat och inte bokstavligt talat, men du får gärna utveckla resonemanget).Odd skrev:I dessa tider av lågkonjunktur och där staten/Riksbanken "trycker" många miljarder med nya pengar så borde man kunna finansiera en stor del av storstilade infrastrukturprojekt inom den ramen, såväl höghastighetsbanor som den vanliga järnvägen, ett par välbehövliga motorvägsprojekt och rejäl satsning på infrastrukturen till glesbygden. I dag pyser stora mängder av de nytryckta pengarna ut till utländska "investerare" som bokstavligt talat täljer guld med pennkniv!
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Du tycker alltså att järnvägen ska "finansieras" genom inflation? Verkar som en högst tveksam idé.Odd skrev:I dessa tider av lågkonjunktur och där staten/Riksbanken "trycker" många miljarder med nya pengar så borde man kunna finansiera en stor del av storstilade infrastrukturprojekt inom den ramen, såväl höghastighetsbanor som den vanliga järnvägen, ett par välbehövliga motorvägsprojekt och rejäl satsning på infrastrukturen till glesbygden. I dag pyser stora mängder av de nytryckta pengarna ut till utländska "investerare" som bokstavligt talat täljer guld med pennkniv!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.