En fördel är väl gränsöverskridande trafik. En annan att man slipper forma om från 50 till 16 och 2/3 Hz.twr skrev:Då skulle alla tåg behöva vara dubbelutrustade. Finns det någon fördel som kan uppväga det?Majkey skrev:Vet någon om TRV planerar att köra det lite modernare 25kV/50Hz på de nya stambanorna?
Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ja, det förstås. Gränsöverskridande betyder här som överskrider gränsen till Danmark.LÅ1 skrev:En fördel är väl gränsöverskridande trafik. En annan att man slipper forma om från 50 till 16 och 2/3 Hz.twr skrev:Då skulle alla tåg behöva vara dubbelutrustade. Finns det någon fördel som kan uppväga det?Majkey skrev:Vet någon om TRV planerar att köra det lite modernare 25kV/50Hz på de nya stambanorna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Hur är det i övriga Europa? I Danmark är det väl bara 25kV/50Hz som gäller? Men länder som har haft eldrift länge, har de avvikande spänning och frekvens (25kV/50Hz) på specialbyggda höghastighetsbanor?twr skrev:Ja, det förstås. Gränsöverskridande betyder här som överskrider gränsen till Danmark.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Alla länder med 1,5/3kV DC och liknande spänningar kör 25kV/50Hz på sina HSR.LÅ1 skrev:Hur är det i övriga Europa? I Danmark är det väl bara 25kV/50Hz som gäller? Men länder som har haft eldrift länge, har de avvikande spänning och frekvens (25kV/50Hz) på specialbyggda höghastighetsbanor?twr skrev:Ja, det förstås. Gränsöverskridande betyder här som överskrider gränsen till Danmark.
Jag hoppas Sverige passar på att bygga 25kV/50Hz i det nya HSR stamnätet. Flerströmsfordon är knappast något problem idag och det vore nog bra att slippa behöva omformarstationerna.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Tack för den kartan! Europa är mer splittrat i detta avseende än vad jag trodde.
Men jag antar att 25kV/50Hz "är framtiden". Dvs. det kommer att bli allt vanligare. De flesta länder som har det som standard har väl elektrifierats relativt sent?
Men jag antar att 25kV/50Hz "är framtiden". Dvs. det kommer att bli allt vanligare. De flesta länder som har det som standard har väl elektrifierats relativt sent?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ja enda anledningen att vi har 15kV/16⅔Hz är att på tidigt 1900-tal fanns inte tekniken att driva motorer med 50Hz.
25kV/50Hz är mycket smidigare då man lätt kan transformera ner det från vårat vanliga elektriska nät. Vi har redan ett flertal flerströmsfordon i Sverige som t ex X31 och X2K.
Tror inte det skulle bli några större nackdelar faktiskt då det oavsett kommer behövas nya tåg på ett HSR nät. Skulle tro att merkostnaden per motorvagn är försumbar vid 2-strömsutförande om man köper nya tåg.
25kV/50Hz är mycket smidigare då man lätt kan transformera ner det från vårat vanliga elektriska nät. Vi har redan ett flertal flerströmsfordon i Sverige som t ex X31 och X2K.
Tror inte det skulle bli några större nackdelar faktiskt då det oavsett kommer behövas nya tåg på ett HSR nät. Skulle tro att merkostnaden per motorvagn är försumbar vid 2-strömsutförande om man köper nya tåg.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Även majoriteten av dagens lok & Motorvagnar kan nog byggas om för 25Kv/50Hz då de går i likström eller har teknik som fungerar för den driften. X10 och Rc-loken kan nog byggas om för 25kv/50Hz utan problem, eller köra tvåströms. X2K är beviset på att man kan bygga om till tvåströmslok. dessutom har flertalet moderna lok som de flesta godsbolagen äger teknik som medger minst de två olika strömtyperna. t.ex. Traxx-loken och Siemens lokpark.
Och på motorvagnssidan har vi flera olika fordonstyper som tillverkas med samma teknik åt flera länder som har olika strömsysytem, med omformare som gör att motorvagnarna kan rulla för ett specifikt land. Se på t.ex. Stadler Flirt. Det rullar i Sverige, Norge, Tyskland och Schweiz - 15Kv/16.6Hz men också i bl.a. Ungern som har 25Kv, eller Italien som kör på Likström. X60, X74, X40 & Regina går alla på asynkron-motorer och det borde vara rätt enkelt att bygga omformare för 25Kv. Sedan är det inte omöjligt att få fram omformare för de museiala fordonen. De går antingen på likström eller en-fas, och då borde det gå att flytta över omformarstationerna från banan till tågen.
Angående höghastighetsbanorna så tycker jag att det borde finnas en enhetlig standard. De borde ha 15Kv, 16.6Hz precis som resten av det svenska järnvägsnätet. Just så har man i Tyskland. Jag ser det bara konstigt att man ska ha två strömstandarder på det svenska järnvägsnätet.
Faktum är: Det finns teknik för flerströmslok och massvis av ATC-system. Men man behöver skapa en standard för trafikledning av tågtrafiken så det blir administrativt enkelt att skapa gränsöverskridande trafik även i specialfall, t.ex. med krokodilen eller orientexpressen eller andra interkontinentala chartertåg. ERTMS och 25Kv är inte lösningen på problemet. Utan problemet måste lösas på en administrativ nivå. sen kan man ha en gemensam järnvägsstandard och strömstandard.
Och på motorvagnssidan har vi flera olika fordonstyper som tillverkas med samma teknik åt flera länder som har olika strömsysytem, med omformare som gör att motorvagnarna kan rulla för ett specifikt land. Se på t.ex. Stadler Flirt. Det rullar i Sverige, Norge, Tyskland och Schweiz - 15Kv/16.6Hz men också i bl.a. Ungern som har 25Kv, eller Italien som kör på Likström. X60, X74, X40 & Regina går alla på asynkron-motorer och det borde vara rätt enkelt att bygga omformare för 25Kv. Sedan är det inte omöjligt att få fram omformare för de museiala fordonen. De går antingen på likström eller en-fas, och då borde det gå att flytta över omformarstationerna från banan till tågen.
Angående höghastighetsbanorna så tycker jag att det borde finnas en enhetlig standard. De borde ha 15Kv, 16.6Hz precis som resten av det svenska järnvägsnätet. Just så har man i Tyskland. Jag ser det bara konstigt att man ska ha två strömstandarder på det svenska järnvägsnätet.
Faktum är: Det finns teknik för flerströmslok och massvis av ATC-system. Men man behöver skapa en standard för trafikledning av tågtrafiken så det blir administrativt enkelt att skapa gränsöverskridande trafik även i specialfall, t.ex. med krokodilen eller orientexpressen eller andra interkontinentala chartertåg. ERTMS och 25Kv är inte lösningen på problemet. Utan problemet måste lösas på en administrativ nivå. sen kan man ha en gemensam järnvägsstandard och strömstandard.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Problemet är att man bygger fast sig så att säga i gammal teknik. Jag ser inga problem med att köra 25kV/50Hz direkt. Samtliga länder som kör växelspänning använder 25kV. De enda undantagen i världen är Sverige, Norge och de tyskspråkiga länderna. Högre spänning innebär även mindre förluster vid transmission samt mindre förluster vid omvandligen av frekvensen i omformarstationerna.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Man kan tycka att Trafikverket bör ha utrett denna fråga. Frågan är om resultatet är offentligt? Eller kanske har man inte påbörjat eller avslutat utredningen? Eller har frågan aldrig väckts ens.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Skickade en fråga på Ostlänkens kontaktsida så får se om det dyker upp något svar.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Det nya nätet kommer även det bli 15kV/16⅔Hz.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Oavsett om det byggs ytterligare en konventionell stambana eller en höghastighetsbana genom Götaland, anser jag att den skall gå från Jönköping till Trelleborg, med sista knutpunkt i Hässleholm. här tänkte man rätt redan för 150 år sedan, det är minst lika viktigt att utveckla Blekinge och östra Skåne som västra Skåne. När Järnvägsförvaltningarna i Sverige och Tyskland för 125 år sedan gemensamt skapade färjeförbindelsen mellan Trelleborg och Sassnitz, såg Europa nästan ut som i dag, inte som under kalla kriget. Centraleuropa ligger i dag snarast öster om det forna DDR, varför skall man åka till Danmark och Normandie annat än som turist?
Förutom de gamla godsfärjorna från Trelleborg till Tyskland och Polen, behövs det en modern snabbfärja för snabbtåg och personbilar som klarar överfarten till Sassnitz (Mukran) på två timmar. En sådan kostar nålpengar jämfört med alla tokiga andra infrastrukturprojekt och skulle förmodligen locka privata rederier om allt annat finns på plats.
Efter kriget tog östtyska DR över trafiken från Berlin till Stockholm och skötte den enligt mitt menande exemplariskt, man brydde sig naturligtvis därför att det betydde valutainkomster. Efter att DDR inkorporerades tog DB över trafiken. men bara mellan Malmö och Berlin (fortfarande med mellanstopp) och det fungerade även det mycket bra med anpassning till X2000 respektive nattågen i Malmö. Sedan hände det samma i Tyskland som i Sverige, det skapades regionalbolag, lokalbolag osv och ingen var intresserad av trafiken till Sverige.
/Göran
Förutom de gamla godsfärjorna från Trelleborg till Tyskland och Polen, behövs det en modern snabbfärja för snabbtåg och personbilar som klarar överfarten till Sassnitz (Mukran) på två timmar. En sådan kostar nålpengar jämfört med alla tokiga andra infrastrukturprojekt och skulle förmodligen locka privata rederier om allt annat finns på plats.
Efter kriget tog östtyska DR över trafiken från Berlin till Stockholm och skötte den enligt mitt menande exemplariskt, man brydde sig naturligtvis därför att det betydde valutainkomster. Efter att DDR inkorporerades tog DB över trafiken. men bara mellan Malmö och Berlin (fortfarande med mellanstopp) och det fungerade även det mycket bra med anpassning till X2000 respektive nattågen i Malmö. Sedan hände det samma i Tyskland som i Sverige, det skapades regionalbolag, lokalbolag osv och ingen var intresserad av trafiken till Sverige.
/Göran
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Regeringens förhandlare har
berättat att höghastighetstågen
i Skåne ska gå via Hässleholm och
Lund, rapporterar Sydsvenskan.
berättat att höghastighetstågen
i Skåne ska gå via Hässleholm och
Lund, rapporterar Sydsvenskan.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Det är Skåningarna som inte ser längre än näsan räcker, och tror att det går att höghastighetstågen samsas med Öresundstågen... Det viktigaste för Skåne är att Malmö får höghastighetståg, inte att tågen får kontakt med kontinenten. Dessvärre har regeringens förhandlare gått på den lätte. Men förhoppningsvis kommer det att bli en gren någonstans som gör att det blir möjligt att dra tågen via Helsingborg-Helsingör i framtiden.hgsldf skrev:Regeringens förhandlare har
berättat att höghastighetstågen
i Skåne ska gå via Hässleholm och
Lund, rapporterar Sydsvenskan.
Professionell tyckare
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Du vill ha HH-förbindelse via HH-leden! Ända till HH (eller FHH) och förbi! (Kanske ända till HH i Vatikanen?)Kantorn skrev:Det är Skåningarna som inte ser längre än näsan räcker, och tror att det går att höghastighetstågen samsas med Öresundstågen... Det viktigaste för Skåne är att Malmö får höghastighetståg, inte att tågen får kontakt med kontinenten. Dessvärre har regeringens förhandlare gått på den lätte. Men förhoppningsvis kommer det att bli en gren någonstans som gör att det blir möjligt att dra tågen via Helsingborg-Helsingör i framtiden.hgsldf skrev:Regeringens förhandlare har
berättat att höghastighetstågen
i Skåne ska gå via Hässleholm och
Lund, rapporterar Sydsvenskan.
Dina förhoppningar gäller förstås en fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör, antar jag.
Men nog borde skåningarna minst lika intresserade av snabba förbindelser med kontinenten som med Stockholm?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Förmodligen och och kontinenten ligger sedan 25 år i huvudsak mycket längre österut än förbi Danmark.LÅ1 skrev:Du vill ha HH-förbindelse via HH-leden! Ända till HH (eller FHH) och förbi! (Kanske ända till HH i Vatikanen?)Kantorn skrev:Det är Skåningarna som inte ser längre än näsan räcker, och tror att det går att höghastighetstågen samsas med Öresundstågen... Det viktigaste för Skåne är att Malmö får höghastighetståg, inte att tågen får kontakt med kontinenten. Dessvärre har regeringens förhandlare gått på den lätte. Men förhoppningsvis kommer det att bli en gren någonstans som gör att det blir möjligt att dra tågen via Helsingborg-Helsingör i framtiden.hgsldf skrev:Regeringens förhandlare har
berättat att höghastighetstågen
i Skåne ska gå via Hässleholm och
Lund, rapporterar Sydsvenskan.
Dina förhoppningar gäller förstås en fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör, antar jag.
Men nog borde skåningarna minst lika intresserade av snabba förbindelser med kontinenten som med Stockholm?
/Göran
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Har sett den invändningen tidigare, förmodligen i detta forum.hgsldf skrev:... kontinenten ligger sedan 25 år i huvudsak mycket längre österut än förbi Danmark.
Kontinenten är väl i princip "Fastlandseuropa utom Skandinavien" och då har man väl en bra utgångspunkt, järnvägsmässigt sett, när man är framme i Hamburg. Att sedan man då tagit en liten extra sväng åt väster om man skall till den östra delen av kontinenten så är det väl ändå den snabbaste vägen så länge man inte bygger bro eller tunnel för HH-tåg mellan Sverige och Polen!
Och skall man till västra delen av kontinenten så har man ju någotsånär åkt i rätt riktning.
Bygger man järnväg från Roslagen till Finland, via Åland, och vidare över Finska viken så tror jag inte det är en adekvat resväg för skåningar på väg till östra Europa.
Så vad man än definierar som kontinenten ( inom rimliga gränser) så är nog vägen genom Danmark den som är mest lämpad, så länge man inte flyger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ja, och den var lika fel då, som den är nu. Västligare än Hamburg ligger halva Tyskland, Benelux, Schweiz, Frankrike, nordvästra Italien, Spanien och Portugal. Dessutom är det så att om man ska nedåt sydöstra Europa så är det så långt söderut att den lilla svängen om Hamburg inte gör så stor skillnad. Det är egentligen bara om man ska till nordöstra Tyskland eller Polen som det blir någon nämnvärd omväg.LÅ1 skrev:Har sett den invändningen tidigare, förmodligen i detta forum.hgsldf skrev:... kontinenten ligger sedan 25 år i huvudsak mycket längre österut än förbi Danmark.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Skåningarna har en snabb förbindelse med Danmark och tycker den räcker gott när Danmark får fast förbindelse med Tyskland. Alla som inte bor i södra eller östra Skåne inser nog att en fast HH-förbindelse är mycket bättre för kontinentresor. Utom regeringens förhandlare då.LÅ1 skrev:Du vill ha HH-förbindelse via HH-leden! Ända till HH (eller FHH) och förbi! (Kanske ända till HH i Vatikanen?)Kantorn skrev:Det är Skåningarna som inte ser längre än näsan räcker, och tror att det går att höghastighetstågen samsas med Öresundstågen... Det viktigaste för Skåne är att Malmö får höghastighetståg, inte att tågen får kontakt med kontinenten. Dessvärre har regeringens förhandlare gått på den lätte. Men förhoppningsvis kommer det att bli en gren någonstans som gör att det blir möjligt att dra tågen via Helsingborg-Helsingör i framtiden.hgsldf skrev:Regeringens förhandlare har
berättat att höghastighetstågen
i Skåne ska gå via Hässleholm och
Lund, rapporterar Sydsvenskan.
Dina förhoppningar gäller förstås en fast förbindelse mellan Helsingborg-Helsingör, antar jag.
Men nog borde skåningarna minst lika intresserade av snabba förbindelser med kontinenten som med Stockholm?
Professionell tyckare
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Jag inser inte. Varför?Kantorn skrev:Skåningarna har en snabb förbindelse med Danmark och tycker den räcker gott när Danmark får fast förbindelse med Tyskland. Alla som inte bor i södra eller östra Skåne inser nog att en fast HH-förbindelse är mycket bättre för kontinentresor. Utom regeringens förhandlare då.
Senast redigerad av bark den tisdag 15 december 2015 11:04, redigerad totalt 1 gånger.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.