Nejdå, det går bra. Jag hade faktiskt tänkt ta upp detta som en kommentar till ingenjörns tidigare inlägg om denna bana, men ingenjörn förekom mig. Inget fel i det. Ingenjörn, som väl slukar mängder av tyskspråkiga publikationer, får rätta mig om jag har helt fel - det brukar ju ingenjörn inte dra sig för.TKO skrev: Jag är kanske lite tjatig i mitt val av referensprojekt, men SFS Köln-Rhein/Main är byggd med största lutning 40 o/oo… och är (åtminstone enligt DB) "ein Riesenerfolg"...
Men dom brydde sej kanske inte om att fråga den svenska expertisen om detta var lämpligt?
/TKO
Det är helt korrekt att nyss nämnda bana har en största lutning på 40 ‰. Som jag förstår det hade man från början tänkt sig en lutning på 12,5 - 20 ‰, men man kunde av olika skäl inte tänka sig något annat stråk för framdragningen av banan än det som faktiskt valdes, och som har en rätt besvärlig geografi. Då verkade man ha resonerat ungefär som "Ach, vi godtar dessa lutningar eftersom vi ändå bara ska köra med ICE3". Så det valet uppfattar jag mera som taktiskt än som strategiskt. Den bana där Eurosprintertåget satte sitt rekord har ju en mer modest geometri. Man behöver ju inte precis söka upp 40 ‰-lutningarna. Hur mycket är då 40 ‰? Ja, T-banan på Skanstullsbron sägs luta strax över detta värde.