Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Det kanske börjar hända lite på utredningsfonten snart.
Några länkar
Europakorridoren:
Trafikverket vill arbeta vidare med höghastighetsbanorna!
Järnvägsnyheter.se:
Kommuner agerar tillsammans för Götalandsbanan
Snabbutredning om stambanorna klar
”Hög tid för regeringen att besluta om snabbtåg”
”Positiva förslag från Trafikverket om Götalandsbanan”
Mentor Newsroom:
Trafikverket rekommenderar nya stambanor
Sydsvenskan:
Ny stambana Malmö-Stockholm närmare verklighet
GP:
"Höghastighetsbana oerhört viktig"
Ny Teknik:
Här är prislappen för nya snabbtågen
Och så Trafikverkets rapport i pdf:
RAPPORT Nya stambanor mellan Stockholm - Göteborg/Malmö Fördjupat underlag
Hoppas nu bara att regeringen inser att det är dags att släppa bromsarna när det gäller detta projektet!
Några länkar
Europakorridoren:
Trafikverket vill arbeta vidare med höghastighetsbanorna!
Järnvägsnyheter.se:
Kommuner agerar tillsammans för Götalandsbanan
Snabbutredning om stambanorna klar
”Hög tid för regeringen att besluta om snabbtåg”
”Positiva förslag från Trafikverket om Götalandsbanan”
Mentor Newsroom:
Trafikverket rekommenderar nya stambanor
Sydsvenskan:
Ny stambana Malmö-Stockholm närmare verklighet
GP:
"Höghastighetsbana oerhört viktig"
Ny Teknik:
Här är prislappen för nya snabbtågen
Och så Trafikverkets rapport i pdf:
RAPPORT Nya stambanor mellan Stockholm - Göteborg/Malmö Fördjupat underlag
Hoppas nu bara att regeringen inser att det är dags att släppa bromsarna när det gäller detta projektet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
På tal om att kommuner och Landsting ska va med och betala så har Växjö och Kronoberg börjat kräva att banan ska gå där och inte via Värnamo- ljungby. mutor genom att betala för att få banan i sin ort???
Påminner om striden när stambanan byggdes och Nässjö snodde den från Jönköping. Nu skulle denna bana enligt Växjöanhängarna gå Jönköping- Växjö och det skulle bara påverka restiden några minuter.
Påminner om striden när stambanan byggdes och Nässjö snodde den från Jönköping. Nu skulle denna bana enligt Växjöanhängarna gå Jönköping- Växjö och det skulle bara påverka restiden några minuter.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Detta bråk är bara negativt. Släpp Växjö! Jönköping och Värnamo har varit med från början. Om inte Växjö lägger ner sin röst i detta så får vi aldrig någon höghastighetsjärnväg från Jönköping till Malmö.Ingeville skrev:På tal om att kommuner och Landsting ska va med och betala så har Växjö och Kronoberg börjat kräva att banan ska gå där och inte via Värnamo- ljungby. mutor genom att betala för att få banan i sin ort???
Påminner om striden när stambanan byggdes och Nässjö snodde den från Jönköping. Nu skulle denna bana enligt Växjöanhängarna gå Jönköping- Växjö och det skulle bara påverka restiden några minuter.
Professionell tyckare
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Hej, håller med, banan Värnamo- Kalmar har en mycket bra standard och det handlar om att tågen Alvesta - Kalmar går upp till Värnamo. Det gynnar hela regionen från Borås till Växjö-Kalmar.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ja, bra anslutningstrafik, matartrafik, är viktigt att få till! Och helst från höghastighetsbanans dag 1.Ingeville skrev:Hej, håller med, banan Värnamo- Kalmar har en mycket bra standard och det handlar om att tågen Alvesta - Kalmar går upp till Värnamo. Det gynnar hela regionen från Borås till Växjö-Kalmar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Dagens samhälle refererar om det jag berörde tidigare, ska det bli samma visa igen?
"I Småland pågår nu en infekterad strid om vilken sträckning de planerade höghastighetstågen ska få. Det rapporterar Dagens Samhälle.
Det är stora investeringar och många nya jobb som står på spel när den nya stambanan med höghastighetståg mellan Stockholm-Göteborg/Malmö ska byggas.
Sträckningen Stockholm-Jönköping, via Norrköping och Linköping, är okontroversiell. Detsamma gäller förgreningen till Göteborg, via Borås.
Däremot är det starka känslor längre söderut, där västra Kronoberg står mot östra, skriver Dagens Samhälle.
Enligt Magnus Gunnarsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Ljungby, sätts nu den kronobergska sämjan på prov.
”Visst finns det tillväxtmöjligheter i östra delarna, men de är marginella. De stora finns i västra delarna med två starka noder: Ljungby och Värnamo. Dessutom blir det en kortare och billigare sträckning”, säger han till Dagens Samhälle och tillägger att även vädret är bättre i de västra delarna.
Växjös kommunalråd Bo Frank (M) har en helt annan uppfattning.
”Det finns bara ett alternativ. Tågen måste ju gå i bebodda trakter. En sträckning nära Växjö är enda realistiska alternativet”, säger han till Dagens Samhälle.
Den nya höghastighetsbanan ska enligt planerna vara redo att tas i bruk omkring 2035. Restiden mellan Stockholm och Göteborg ska då krympa till två timmar, medan en resa mellan Stockholm och Malmö kommer att ta två och en halv timme."
Tyvärr gagnar detta ingen.
"I Småland pågår nu en infekterad strid om vilken sträckning de planerade höghastighetstågen ska få. Det rapporterar Dagens Samhälle.
Det är stora investeringar och många nya jobb som står på spel när den nya stambanan med höghastighetståg mellan Stockholm-Göteborg/Malmö ska byggas.
Sträckningen Stockholm-Jönköping, via Norrköping och Linköping, är okontroversiell. Detsamma gäller förgreningen till Göteborg, via Borås.
Däremot är det starka känslor längre söderut, där västra Kronoberg står mot östra, skriver Dagens Samhälle.
Enligt Magnus Gunnarsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Ljungby, sätts nu den kronobergska sämjan på prov.
”Visst finns det tillväxtmöjligheter i östra delarna, men de är marginella. De stora finns i västra delarna med två starka noder: Ljungby och Värnamo. Dessutom blir det en kortare och billigare sträckning”, säger han till Dagens Samhälle och tillägger att även vädret är bättre i de västra delarna.
Växjös kommunalråd Bo Frank (M) har en helt annan uppfattning.
”Det finns bara ett alternativ. Tågen måste ju gå i bebodda trakter. En sträckning nära Växjö är enda realistiska alternativet”, säger han till Dagens Samhälle.
Den nya höghastighetsbanan ska enligt planerna vara redo att tas i bruk omkring 2035. Restiden mellan Stockholm och Göteborg ska då krympa till två timmar, medan en resa mellan Stockholm och Malmö kommer att ta två och en halv timme."
Tyvärr gagnar detta ingen.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Bo Frank har fel. Det är bättre det går i så obebodda trakter som möjligt. Det blir billigare. Det ska ju inte stanna hela tiden.
Professionell tyckare
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Helt klart! Det gör det lättare att dra järnvägen rakt. Å andra sidan är min uppfattning, efter ett enda besök i Växsjötrakten, att den stan ligger djupt inne i ett stort nästan obebyggt skogsområde. Men det kanske bara var en illusion.Kantorn skrev:Bo Frank har fel. Det är bättre det går i så obebodda trakter som möjligt. Det blir billigare. Det ska ju inte stanna hela tiden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Intressanta synpunkter. Att svänga ända till Växjö betyder dessutom att man ska passera södra stambanan två ggr. Växjö har cirka 85 000 invånare, Värnamo - Ljungby har 60 000 tillsammans.
Den där moderaten Bo Frank i Växjö är "på" i alla frågor även deras inre politik men de kan ju inte besluta allt. Värnamo har ju Hans- Göran Johansson, Annie Lööf,s far plus att en moderat från Värnamo Gunnar Sibbmark som är VD för Europakorridoren. Ska hoppas den dragkampen inte fördröjer byggandet som skett förr. Bo F ger sig inte lätt om det skulle bli en Alliansregering i framtiden.
Den där moderaten Bo Frank i Växjö är "på" i alla frågor även deras inre politik men de kan ju inte besluta allt. Värnamo har ju Hans- Göran Johansson, Annie Lööf,s far plus att en moderat från Värnamo Gunnar Sibbmark som är VD för Europakorridoren. Ska hoppas den dragkampen inte fördröjer byggandet som skett förr. Bo F ger sig inte lätt om det skulle bli en Alliansregering i framtiden.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Sedan finns ju det faktum att Växjö har tåg. Ljungby har det inte. Bättre bygga infrastruktur där det inte finns än där det redan finns, enligt min blygsamma - och inte helt opartiska - syn.
Professionell tyckare
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
När man bygger spårburet har man två alternativ:
1. Bygga där det re4dan finns mycket folk.
2. Bygga där det nu inte finns så många så man får möjlighet att bygga samhällen runt den nya banan.
Enligt 2. var hur man byggde upp Sveriges på 1800-talet.
Detta tyder på att man bör bygga i nu oanvänd mark som sedan kan säljas varvid folk kommer dit och ger det hela en trafikuppgift.
Vad gäller Ljungby så vet man inte riktigt var dom står. Dom gjorde allt för att bli av med Småland-Skånes Järnvägar men nu har man tydligen ändrat sig.
Idéen med en höghastighetsbana är att det skall gå snabbt och då får det inte finnas så många stopp vilket betyder att bara dom största knutpunkterna får en hållplats, vilket inte automatiskt innebär dom största städerna. Sedan behövs bra rälsburet mellan höghastighetsbanan och städerna.
Undrar om Ljungby fattat detta? Dom lär nog inte få någon station utan skulle behållit sin gamla järnväg som matarbana till den nya.
Sedan är Ulo Maasing igång igen med sin kompis på VTI:
http://www.bussmagasinet.se/2015/01/sto ... -pengarna/
så får dom bestämma så blir det inget rälsburet alls.
-Per
1. Bygga där det re4dan finns mycket folk.
2. Bygga där det nu inte finns så många så man får möjlighet att bygga samhällen runt den nya banan.
Enligt 2. var hur man byggde upp Sveriges på 1800-talet.
Detta tyder på att man bör bygga i nu oanvänd mark som sedan kan säljas varvid folk kommer dit och ger det hela en trafikuppgift.
Vad gäller Ljungby så vet man inte riktigt var dom står. Dom gjorde allt för att bli av med Småland-Skånes Järnvägar men nu har man tydligen ändrat sig.
Idéen med en höghastighetsbana är att det skall gå snabbt och då får det inte finnas så många stopp vilket betyder att bara dom största knutpunkterna får en hållplats, vilket inte automatiskt innebär dom största städerna. Sedan behövs bra rälsburet mellan höghastighetsbanan och städerna.
Undrar om Ljungby fattat detta? Dom lär nog inte få någon station utan skulle behållit sin gamla järnväg som matarbana till den nya.
Sedan är Ulo Maasing igång igen med sin kompis på VTI:
http://www.bussmagasinet.se/2015/01/sto ... -pengarna/
så får dom bestämma så blir det inget rälsburet alls.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Ljungby kommun har förstått att höghastighetstågen inte stannar i Ljungby, men räknar med matartrafik på samma spår till Värnamo.Per Lind skrev:När man bygger spårburet har man två alternativ:
1. Bygga där det re4dan finns mycket folk.
2. Bygga där det nu inte finns så många så man får möjlighet att bygga samhällen runt den nya banan.
Enligt 2. var hur man byggde upp Sveriges på 1800-talet.
Detta tyder på att man bör bygga i nu oanvänd mark som sedan kan säljas varvid folk kommer dit och ger det hela en trafikuppgift.
Vad gäller Ljungby så vet man inte riktigt var dom står. Dom gjorde allt för att bli av med Småland-Skånes Järnvägar men nu har man tydligen ändrat sig.
Idéen med en höghastighetsbana är att det skall gå snabbt och då får det inte finnas så många stopp vilket betyder att bara dom största knutpunkterna får en hållplats, vilket inte automatiskt innebär dom största städerna. Sedan behövs bra rälsburet mellan höghastighetsbanan och städerna.
Undrar om Ljungby fattat detta? Dom lär nog inte få någon station utan skulle behållit sin gamla järnväg som matarbana till den nya.
Sedan är Ulo Maasing igång igen med sin kompis på VTI:
http://www.bussmagasinet.se/2015/01/sto ... -pengarna/
så får dom bestämma så blir det inget rälsburet alls.
-Per
Professionell tyckare
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Enligt konceptet ska det väl gå mer än snabbtåg och då får man hoppa på och följa med till en station där man kan byta. Värnamo ligger bra till då det borde bvli övergång till Kust -till Kust
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Varför skall man ha räls och stora stationer, när man kan ha skumpiga bussar och hållplatser "överallt"!Per Lind skrev:Sedan är Ulo Maasing igång igen med sin kompis på VTI:
http://www.bussmagasinet.se/2015/01/sto ... -pengarna/
så får dom bestämma så blir det inget rälsburet alls.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Är det inte dags för en debattartikel som visar att "experten" har fel?
Har skrivit några debattartiklar men dom stora tidningarna tar inte in dom. Kanske om vi blir fler som undertecknar.
-Per
Har skrivit några debattartiklar men dom stora tidningarna tar inte in dom. Kanske om vi blir fler som undertecknar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Jag tycker att lösningarna som föreslås är väldigt dogmatiska och dessutom inte efter särskilt funktionella dogmer.
Varför kan man i tex Norrköping inte bara ha kvar den gamla banan för de tåg som skall stanna? Tåg som skall stanna går ändå inte särskilt fort. För de tåg som inte skall stanna, både persontåg och godståg kunde man bygga en enkel shunt längs E4. Kunde man för övrigt göra redan nu, för att slippa passerande godståg på södra stambanan genom centrum.
Varför kan man i tex Norrköping inte bara ha kvar den gamla banan för de tåg som skall stanna? Tåg som skall stanna går ändå inte särskilt fort. För de tåg som inte skall stanna, både persontåg och godståg kunde man bygga en enkel shunt längs E4. Kunde man för övrigt göra redan nu, för att slippa passerande godståg på södra stambanan genom centrum.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Det är något sådant jag hoppas man planerar. Men i stället verkar det som om man vill bygga nya stationer en bit utanför dagens stadskärnor. Åtminstone har jag läst texter där det verkar som om man tänkt sig nya stationer vid den nya banan utanför staden. Detta kräver då goda förbindelser eftersom många tåg av pendeltyp, och förmodligen många andra också, kommer att angöra den gamla stationen.Some skrev:Jag tycker att lösningarna som föreslås är väldigt dogmatiska och dessutom inte efter särskilt funktionella dogmer.
Varför kan man i tex Norrköping inte bara ha kvar den gamla banan för de tåg som skall stanna? Tåg som skall stanna går ändå inte särskilt fort. För de tåg som inte skall stanna, både persontåg och godståg kunde man bygga en enkel shunt längs E4. Kunde man för övrigt göra redan nu, för att slippa passerande godståg på södra stambanan genom centrum.
I Norrköping går väl järnvägen dessutom i en stor krok också?
Både Norrköping och Linköping ligger väl på ganska plan mark. Värre är det kanske med Jönköping, inklämd mellan berg och sjöar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Huh? Linköping planerar som bäst att troligen ha en ny station under den nuvarande, alternativt 100 eller 300 meter åt väster. I Norrköping har inte planerande kommit lika långt, men det mest troliga är att en ny station placeras över den nuvarande bangården, eller kanske under den.LÅ1 skrev:Men i stället verkar det som om man vill bygga nya stationer en bit utanför dagens stadskärnor. Åtminstone har jag läst texter där det verkar som om man tänkt sig nya stationer vid den nya banan utanför staden.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
OK, jag tror dig!bark skrev:Huh? Linköping planerar som bäst att troligen ha en ny station under den nuvarande, alternativt 100 eller 300 meter åt väster. I Norrköping har inte planerande kommit lika långt, men det mest troliga är att en ny station placeras över den nuvarande bangården, eller kanske under den.LÅ1 skrev:Men i stället verkar det som om man vill bygga nya stationer en bit utanför dagens stadskärnor. Åtminstone har jag läst texter där det verkar som om man tänkt sig nya stationer vid den nya banan utanför staden.
Det kan ha varit någon enstaka visionär eller liknande som i ett tidigt skede förespråkade, eller förutspådde, nya stationer utanför städerna. Och sedan fastnade den bilden i mitt huvud. Och vitsen med HH-banor är ju att man kommer från stadskärna till stadskärna, så det är nog bra.
Att bygga en station under den nuvarande i Linköping betyder att man måste gå under ett vattendrag. Hur är markförhållandena där? Kan man spränga en tunnel i berg eller är där sand och lera så att man måste gräva sig ner uppifrån?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare
Linköping är svårare, trots att där är slättland, om det har betydelse. I Norrköping är det ungefär lika brant som i Jönköping. Även Bråvikens stränder stupar brant. Banan går som sagt i en båge genom Norrköping, eller mer precist som i ett bakvänt "S" där stationen ligger i den norra böjen. Här skulle passerande tåg kunna shuntas förbi. Men trafikverket vill göra precis tvärt om och räta ut den södra böjen samt låta alla tåg gå samma väg. Speciellt dogmen att alla tåg alltid skall gå samma väg tycker jag bör ifrågasättas.
Man måste också inse att många tåg kommer att passera Norrköping utan att stanna. Det blir för tätt med stopp Skavsta-Norrköping-Linköping och vid Skavsta bör man stanna eftersom det blir en viktig knutpunkt. Inte bara till flyg utan även för passagerare till Oxelösund, Nyköping, Flen, Eskilstuna och Västerås via TGOJ.
Man måste också inse att många tåg kommer att passera Norrköping utan att stanna. Det blir för tätt med stopp Skavsta-Norrköping-Linköping och vid Skavsta bör man stanna eftersom det blir en viktig knutpunkt. Inte bara till flyg utan även för passagerare till Oxelösund, Nyköping, Flen, Eskilstuna och Västerås via TGOJ.