Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av thorwald »

Bää !
Odd skrev: torsdag 05 januari 2023 21:06 Jag har en känsla av att när tillräckligt många rätta personer inser att långväga resande måste ske energisnålt som kommer höghastighetsbanorna upp på agendan igen, möjligen med lite knuffar från Bryssel. Bil- buss och flygresor är vansinniga på långväga trafik. Järnvägen behöver få högre prio än flygplatser och motorvägar och jag tror det blir så så småningom
Men bättre lösning i tråden Dags att skippa höghastighetståg och bygga hyperloop? viewtopic.php?p=334343#p334343
Problemet med "höghastighetståg" är just "höghastighet". Enda sättet att verkligen säkert köra tåg med hastigheter ovan c. 250 km/h är att bygga skyddad bana alltså
(a) banan är i tunnel. Exempel Aviopolis - Otnäs - Ülemiste även känd som projektet Finest Bay Area projektet https://www.facebook.com/profile.php?id=100067077671420
(b) banan är hellt på bro eller bro & tunnel. Exempel Malmö - Kastrup banan (åtminstone nästan)
(c) banan är skyddad av stängsel hela vägen, sämsta alternativet. Exempel Helsingfors Metro (= tunnelbana)
Men snåla politiker och byrokrater skyggar från dessa och bygger livsfarliga banlösningar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

Hyperloop är en förvuxen rörpost och kommer inte vara något realistiskt alternativ i en större skala. Man har ju försökt bygga sådana system i över 200 år men inte lyckats till mer än att man i samtliga avslutade försök har kommit fram till att det blir alldeles för dyrt.

Hyperloop tillhör kategorin av uppfinningar som är teoretiskt möjliga men som alltid ligger 30 år framåt i tiden, såsom flygande bilar, 3D-hologram och middag-i-en-tablett… vi kan nog lägga till vakuumtransport till den listan.
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av C12C3C3C12 »

Som jag kanske har skrivit tidigare, Sverige är för liten för banor med STH över 250 km/h med vår befolkning samt var dom bor i nedre tredjedelen av Sverige, däremot kan man uppgradera vissa banor till den hastigheten. Hur är det med t. ex. Botniabanan, är den byggd för 250 km/h?

Har åkt en sträcka med ICE1 när den var ny på 80-talet, går helt planskild med tunnlar samt broar, STH då var 260 km/h för det tåget, har blivit höjt till 280 km/h senare.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Diripsi »

Odd skrev: fredag 06 januari 2023 9:21 Hyperloop är en förvuxen rörpost och kommer inte vara något realistiskt alternativ i en större skala. Man har ju försökt bygga sådana system i över 200 år men inte lyckats till mer än att man i samtliga avslutade försök har kommit fram till att det blir alldeles för dyrt.

Hyperloop tillhör kategorin av uppfinningar som är teoretiskt möjliga men som alltid ligger 30 år framåt i tiden, såsom flygande bilar, 3D-hologram och middag-i-en-tablett… vi kan nog lägga till vakuumtransport till den listan.
Hyperloop är en bluff, påhittad i syfte att att förhindra byggande av höghastighetsbanor och därmed öka efterfrågan på Musks bilar.
https://lovetransit.substack.com/p/the- ... -elon-musk
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av X12 »

C12C3C3C12 skrev: fredag 06 januari 2023 22:55 Hur är det med t. ex. Botniabanan, är den byggd för 250 km/h?
Botniabanan är byggd för 250, men så vitt jag vet krävs tåg av kategori S (korglutning och mjuka boggier) för att få köra så snabbt. Vanliga B-tåg får gå max 220. Trafikverket har dock sagt att det är möjligt att öka rälsförhöjningen för att då tillåta 250 för alla tåg. Längre rälsförhöjning har tidigare valts för att minska slitaget från godståg.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av twr »

Diripsi skrev: lördag 07 januari 2023 4:34
Odd skrev: fredag 06 januari 2023 9:21 Hyperloop är en förvuxen rörpost och kommer inte vara något realistiskt alternativ i en större skala. Man har ju försökt bygga sådana system i över 200 år men inte lyckats till mer än att man i samtliga avslutade försök har kommit fram till att det blir alldeles för dyrt.

Hyperloop tillhör kategorin av uppfinningar som är teoretiskt möjliga men som alltid ligger 30 år framåt i tiden, såsom flygande bilar, 3D-hologram och middag-i-en-tablett… vi kan nog lägga till vakuumtransport till den listan.
Hyperloop är en bluff, påhittad i syfte att att förhindra byggande av höghastighetsbanor och därmed öka efterfrågan på Musks bilar.
https://lovetransit.substack.com/p/the- ... -elon-musk
Vakuumtåg är en i teorin bra idé, men det är osäkert om det någonsin blir praktiskt möjligt. Konceptet hyperloop (som är det namn som vakuumtåg för tillfället är mest känt som) är på många sätt en bluff som du skriver, och används mest för att ifrågasätta genomförbara järnvägsprojekt genom att lansera totalt orealistiska alternativ.

Förhoppningsvis är hyperloop bortglömt om några år.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av thorwald »

twr skrev: söndag 08 januari 2023 18:22 Vakuumtåg är en i teorin bra idé, men det är osäkert om det någonsin blir praktiskt möjligt. Konceptet hyperloop (som är det namn som vakuumtåg för tillfället är mest känt som) är på många sätt en bluff som du skriver, och används mest för att ifrågasätta genomförbara järnvägsprojekt genom att lansera totalt orealistiska alternativ.
Men de egentliga huvudfrågorna har här försvunnit i debatten
  • Körhastigheten på järnvägsräls, 250 km/h idag övre gräns men i biltrafiken är det 120 km/h, varför ?
  • Hur hindra olyckor genom att skydda rälsen, Räls i tunnel säkrast men även stängsel minskar olyckorna
  • Banor med ytterst få eller inga mellan stationer, varför investera i detta och för vem
  • Godstrafiken är definitivt mera betydande idag för järnvägens framtid. Persontrafik har bättre alternativ och lokal persontrafik har ännu bättre alternativ
  • Järnvägsplanering utgående bara från ett lands behov är en grov miss. Planeringen bör utgå från EU såsom i TENTec https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... /maps.html
Bluff eller inte, men nu behövs det initiativ, lösningar och gångbara resultat :cheesygrin:
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Kantorn »

thorwald skrev: måndag 09 januari 2023 6:13 [*]Järnvägsplanering utgående bara från ett lands behov är en grov miss. Planeringen bör utgå från EU såsom i TENTec https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... /maps.html
[/list]
Bluff eller inte, men nu behövs det initiativ, lösningar och gångbara resultat :cheesygrin:
Det är svårt att försvara samma kvalitet på järnväg som på kontinenten i ett så glesbefolkat land som i princip hela Sverige är (utom vissa geografiskt begränsade regioner). Därför måste man anpassa från det egna landet. Så enkelt är det.

Angående all "forskning" om hyperloop så finns ett bra citat: Det spelar ingen roll om man springer om man är på väg åt fel håll
Professionell tyckare
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av thorwald »

Kantorn skrev: tisdag 10 januari 2023 10:51 Det är svårt att försvara samma kvalitet på järnväg som på kontinenten i ett så glesbefolkat land som i princip hela Sverige är (utom vissa geografiskt begränsade regioner). Därför måste man anpassa från det egna landet. Så enkelt är det.
:shock: Men egentligen utgick jag från problemen här i Finland fastän problemen även tycks finnas i Sverige. Vidare har vi av allt att dömma samma problem i flera EU länder (t.ex. Baltiska länderna) så denna s.k. anpassning är kanske bara politik.
En del av just lösningen är att se verkligheten med glesbygd, besvärlig teräng, vikar & berg & hav o.s.v. Och till slut en massa nationella språk som informationen måste anpassa sig till.

Lösningen bör ta som modell arbete med Orient Expressen (men utan mordet) https://sv.wikipedia.org/wiki/Orientexpressen, TenTec har gjort detta.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Sverige missar miljarder
Järnvägar.nu skrev:Sverige kan förlora tiotals miljarder kronor i bidrag från EU för utbyggnad av de svenska järnvägarna sedan regeringen beslutat att lämna samarbetet kring EU:s stomnät, det så kallade TEN-T-nätet.

[...]

”Det påverkar ju även sträckorna Lund-Hässleholm och Göteborg-Borås som regeringen sagt sig vilja bygga. Det har förstört för Sverige under den nuvarande regeringen och det förstör för Sverige under kommande regeringar.”

Enligt Helldén kommer Sverige inte heller att kunna få medfinansiering till en eventuell utbyggnad av fyrspår längs Västra och Södra stambanan.
Detta påminner en hel del om spårvägsprojektet i Uppsala där vissa lokalpolitiker vill lämna en massa miljarder av statlig medfinansiering på bordet...
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev: lördag 28 januari 2023 1:15 Sverige missar miljarder
Järnvägar.nu skrev:Sverige kan förlora tiotals miljarder kronor i bidrag från EU för utbyggnad av de svenska järnvägarna sedan regeringen beslutat att lämna samarbetet kring EU:s stomnät, det så kallade TEN-T-nätet.

[...]

”Det påverkar ju även sträckorna Lund-Hässleholm och Göteborg-Borås som regeringen sagt sig vilja bygga. Det har förstört för Sverige under den nuvarande regeringen och det förstör för Sverige under kommande regeringar.”

Enligt Helldén kommer Sverige inte heller att kunna få medfinansiering till en eventuell utbyggnad av fyrspår längs Västra och Södra stambanan.
Detta påminner en hel del om spårvägsprojektet i Uppsala där vissa lokalpolitiker vill lämna en massa miljarder av statlig medfinansiering på bordet...
Känns som ett återkommande fenomen att Sverige är en av de mest betalande till EU, men ständigt missar chanser till EU-stöd.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Trafikverket redovisar regeringsuppdrag för Ostlänken, Göteborg–Borås och Skåne
Trafikverket skrev:Trafikverkets fortsatta inriktning för Ostlänken är att koppla samman Ostlänken med Södra stambanan genom nya stationslösningar i Linköping och Norrköping. Detta möjliggör för nya tågupplägg att utnyttja banan och att utöka trafiken som har fokus på den regionala pendlingen.

För att förbättra arbetspendlingen och kopplingen till Landvetter flygplats är Trafikverkets högst rangordnade alternativ för Göteborg–Borås en ny dubbelspårig järnväg samt en koppling till Kust till kustbanan vid Mölnlycke. Alternativet innebär fler stationer i stråket och att fler kan ta sig till jobb och studier, samtidigt som kostnaden motsvarar det tidigare uppdraget för Göteborg–Borås. Det är också det snabbaste sättet för tågen att börja gå på järnvägen.

I Skåne råder det enighet att två nya spår mellan Hässleholm–Lund utgör den högst prioriterade åtgärden. Kapaciteten på järnvägen i Skåne är hårt utnyttjad och efterfrågan bedöms stiga ytterligare, inte minst efter 2029 då Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar.
Trafikverkets utredningar konstaterar tyvärr att utrymmet för kostnadsbesparingar är begränsat samtidigt som tidsplanerna riskerar att kraftigt förskjutas.
Breitspurbahn skrev: tisdag 21 februari 2023 11:37
Enceladus skrev: lördag 28 januari 2023 1:15 Detta påminner en hel del om spårvägsprojektet i Uppsala där vissa lokalpolitiker vill lämna en massa miljarder av statlig medfinansiering på bordet...
Känns som ett återkommande fenomen att Sverige är en av de mest betalande till EU, men ständigt missar chanser till EU-stöd.
Uppsala kommun tog sitt förnuft till fånga avseende spårvägen, men det gjorde inte Sveriges regering avseende höghastighetsbanorna. Idioti kostar...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Kantorn »

Jag vet att det troligen sagts tidigare, men jag säger det igen. Det borde vara naturligt att se till att befintlig järnväg fungerar innan man ger sig på något nytt. Jag hade tyckt det var jättebra med höghastighetsbana, speciellt om den gått i närheten av Ljungby kommun, men inte om resten av järnvägsnätet får stryka på foten på grund av besparingar som naturligtvis måste göras för att höghastighetsbanan blir dyrare än beräknat vilket i stort sett alla nya infrastrukturprojekt blir.

Och säg inte att det är olika pengar. Visst, första investeringskostnaderna kommer kanske från EU eller något specifikt konto som inte får användas till annat, men tilläggen kommer att drabba resten av järnvägsnätet. Rusta upp det som finns, därefter en medalj i form av en höghastighetsbana.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

Kantorn skrev: torsdag 29 juni 2023 16:38 Jag vet att det troligen sagts tidigare, men jag säger det igen. Det borde vara naturligt att se till att befintlig järnväg fungerar innan man ger sig på något nytt. Jag hade tyckt det var jättebra med höghastighetsbana, speciellt om den gått i närheten av Ljungby kommun, men inte om resten av järnvägsnätet får stryka på foten på grund av besparingar som naturligtvis måste göras för att höghastighetsbanan blir dyrare än beräknat vilket i stort sett alla nya infrastrukturprojekt blir.

Och säg inte att det är olika pengar. Visst, första investeringskostnaderna kommer kanske från EU eller något specifikt konto som inte får användas till annat, men tilläggen kommer att drabba resten av järnvägsnätet. Rusta upp det som finns, därefter en medalj i form av en höghastighetsbana.
Jag tycker man kan göra det parallellt. Nya banor för 280-320 km/h behövs för att kunna använda låghastighetsjärnvägarna på ett effektivare sätt. Det kommer vara ett integrerat system och bör därför behandlas som ett sådant.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev: torsdag 29 juni 2023 16:38 Jag vet att det troligen sagts tidigare, men jag säger det igen. Det borde vara naturligt att se till att befintlig järnväg fungerar innan man ger sig på något nytt. Jag hade tyckt det var jättebra med höghastighetsbana, speciellt om den gått i närheten av Ljungby kommun, men inte om resten av järnvägsnätet får stryka på foten på grund av besparingar som naturligtvis måste göras för att höghastighetsbanan blir dyrare än beräknat vilket i stort sett alla nya infrastrukturprojekt blir.

Och säg inte att det är olika pengar. Visst, första investeringskostnaderna kommer kanske från EU eller något specifikt konto som inte får användas till annat, men tilläggen kommer att drabba resten av järnvägsnätet. Rusta upp det som finns, därefter en medalj i form av en höghastighetsbana.
Fler spår gör det enklare att stänga av befintliga spår för underhåll. Jämför Citybanan och upprustningen av Getingmidjan:
Infrastrukturnyheter skrev:I och med Citybanans driftsättning löper inte pendeltågen längre genom passagen Getingmidjan, vilket ger möjligheter att rusta upp denna hårt belastade sträcka.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: torsdag 29 juni 2023 18:02
Kantorn skrev: torsdag 29 juni 2023 16:38 Jag vet att det troligen sagts tidigare, men jag säger det igen. Det borde vara naturligt att se till att befintlig järnväg fungerar innan man ger sig på något nytt. Jag hade tyckt det var jättebra med höghastighetsbana, speciellt om den gått i närheten av Ljungby kommun, men inte om resten av järnvägsnätet får stryka på foten på grund av besparingar som naturligtvis måste göras för att höghastighetsbanan blir dyrare än beräknat vilket i stort sett alla nya infrastrukturprojekt blir.

Och säg inte att det är olika pengar. Visst, första investeringskostnaderna kommer kanske från EU eller något specifikt konto som inte får användas till annat, men tilläggen kommer att drabba resten av järnvägsnätet. Rusta upp det som finns, därefter en medalj i form av en höghastighetsbana.
Fler spår gör det enklare att stänga av befintliga spår för underhåll. Jämför Citybanan och upprustningen av Getingmidjan:
Infrastrukturnyheter skrev:I och med Citybanans driftsättning löper inte pendeltågen längre genom passagen Getingmidjan, vilket ger möjligheter att rusta upp denna hårt belastade sträcka.
Det är möjligt, men för vilka pengar när merkostnaden för höghastighetsjärnvägens fördyrande har slukat alla trafikverkets tilldelade pengar för femtio år framåt (som inte går till vägtrafik)?
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev: torsdag 29 juni 2023 20:45 Det är möjligt, men för vilka pengar när merkostnaden för höghastighetsjärnvägens fördyrande har slukat alla trafikverkets tilldelade pengar för femtio år framåt (som inte går till vägtrafik)?
Höghastighetsbanorna kommer sannolikt att byggas ändå av kapacitetsskäl, men utan EU-finansiering. Sverige gör samma tabbe som Uppsala nästan gjorde.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enklast är väl att sluta kalla detta för "höghastighetsbanor".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av kildor »

Merkapacitetsjärnväg? Nya stambanan? :D
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 27 juni 2023 21:20 Idioti kostar...
Oväntad kommentar av dig med tanke på att du brukar försvara idioti. Inklusive idioti som kostar mycket. Hur väljer du vilka idiotier du försvarar och vilka du kritiserar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar