Magnus Ahltorp skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Magnus Ahltorp skrev:
Men då har vi ju uteslutit höghastighetstågen från vanlig bana, och det var ju det vi inte skulle göra.
Jaså inte? Ja, det har varit många vinklingar. Allt beror på vad man säger sig vilja uppnå. Motiven för "höghastighetsjärnvägar" förefaller mig något spretiga, för att uttrycka sig vänligt.
Så här såg det ut för några timmar sedan:
dr Cassandra Nojdh skrev:Magnus Ahltorp skrev:
Nu handlade det ju inte om att utesluta höghastighetstågen från vanlig bana, utan att utesluta vanliga tåg från höghastighetsbanan.
Ja, just det!
Nu tar vi det lungt och sakta.
Det handlade om, vilket du har gått med på ovan ("Ja, just det"), att utesluta vanliga tåg från höghastighetsbanan
Det handlade inte om att utesluta höghastighetstågen från vanlig bana, som du också gått med på ("Ja, just det").
Då fungerar det inte med maglev eftersom vi då utesluter höghastighetstågen från vanlig bana.
Jag vet inte vad det är för ett slags retoriskt krig du försöker bedriva, men jag tycker nog att det är du som borde ta det
lugnt. Försöker du göra mig till maglev-förespråkare? Om man genomgående satsar på konventionell järnvägsteknik är det ett trivialt konstaterande att sådana där "höghastighetståg" tekniskt går att köra på andra banor än de föregivna "höghastighetsbanorna". Men varför skulle man vilja göra det, annat än i rena katastrofsituationer? Farbror Rune, som refereras här ovan, räknar upp maglev-teknikens otaliga fördelar, av vilka jag bara sätter tilltro till en, nämligen förmågan att nå höga hastigheter.
För mig är det här egentligen en ointressant diskussion, eftersom jag dels inte köper Pers och Pärs påstående att man kan spara mer än 10 % av byggkostnaderna i sådant fall, dels som bekant inte tror på idén att köra fortare än 250 km/tim. Vi kan fortsätta just den här pseudodiskussionen i oändlighet om så önskas, men särskilt intressant blir den inte.
Om man tittar på på den tyska banan Nürnberg - Ingolstadt - München (
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuremberg ... ed_railway ), där Eurosprinter-tåget satte sitt hastighetsrekord så ser man att de förbannade tyskarna inte heller klarar av att "renodla". Där går tåg i flera olika hastigheter, men inte godståg som det förefaller, och det är ju det Pär skjuter in sig på när han påstår "....Tyskland som exempel, där höghastighetståg får samsas med godståg på banorna. Och där har man haft väldigt stora problem med punktligheten. Så stora problem faktiskt att resenärerna inte har vågat satsa på de tågen. "