Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av X12 »

LÅ1 skrev:Men jag vill minnas att en av tankarna bakom ambitionssänkningen är att man får större frihet att dra banorna utan att behöva ha så stor radie
Trafikverket har väl sagt lite olika saker vid olika tillfällen beroende på vilken hastighet man planerat för. Som jag minns var det från början 250, som blev 320, sen 250, sen 320 igen och nu åter 250. Vi får väl se hur många gånger hastighetsgränsen hinner ändras innan man ens börjat bygga. När 320 var gällande så sa man att det var billigare eftersom det hade en lägre livscykelkostnad pga billigare underhåll, samtidigt som utbredningskorridoren redan var spikad vilket gjorde att man inte kunde spara in pengar på snävare kurvradier genom att välja 250. Nu när man ändå har ändrat till 250 som gällande hastighet så är det billigare pga lägre byggkostnad och så kommer tågen ändå inte komma upp i 320 mellan stationerna så då är det onödigt med så hög hastighet.

Dock är det väl fortfarande 320 som gäller för sträckan Lund-Hässleholm, medan Järna-Linköping samt Borås-Göteborg får 250.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

Där handlar det väl också om systemval.
Man kan ju göra en "Shinkansen" med extra breda vagnar som då inte kommer att kunna trafikera låghastighetsnätet alls men får upp till 25% fler sittplatser.
Eller så håller man sig till standardprofilen och nöjer sig med 2+2-sittning och kan då stegvis införa partiella höghastighetssträckor och ändå kunna trafikera det gamla låghastighetsnätet.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Svenska snabbjärnvägen kan byggas på pelare i luften – Trafikverket utreder helt ny teknik

Byggbolaget Skanska har tydligen besökt Fjärran Östern och tagit inspiration. SJ gillar det bolaget får höra:
DN skrev:Från SJ:s sida gillas pelarmetoden inte minst för att den skulle medge hastigheter på hela 360 km/h och då skapa utrymme för fem i stället för fyra avgångar per timme, vilket bolaget tror kommer att efterfrågas.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Svenska snabbjärnvägen kan byggas på pelare i luften – Trafikverket utreder helt ny teknik

Byggbolaget Skanska har tydligen besökt Fjärran Östern och tagit inspiration. SJ gillar det bolaget får höra:
DN skrev:Från SJ:s sida gillas pelarmetoden inte minst för att den skulle medge hastigheter på hela 360 km/h och då skapa utrymme för fem i stället för fyra avgångar per timme, vilket bolaget tror kommer att efterfrågas.
Ja, gamla nyheter blir som nya. Den kinesiska kommunistdiktaturen ger sig inte: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 18#p336611
Och det finns de som gärna gör sig till KKP:s nyttiga idioter!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Även Moderaterna öppna för lånefinansiering av nya stambanor

Skanskas erfarenheter från Fjärran Östern tycks ha fått Moderaterna att vända i frågan.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Även Moderaterna öppna för lånefinansiering av nya stambanor

Skanskas erfarenheter från Fjärran Östern tycks ha fått Moderaterna att vända i frågan.
Ja, Sverige är ju i den lilla knipan att vi inte ens kan finansiera den nationella planen över statsbudgeten. Men visst går det bra att låna. T.ex. av den kinesiska kommunistdiktaturen. De ställer säkert upp med både kapital och know-how.
Edit: Dagens SvD har en rätt roligt rubriksatt ledarartikel för detta: Det stora tåglånet. Ger förstås associationer till en historisk händelse för oss som var då.

Det mesta är förstås bakom betalvägg, men mottot är ju mitt eget "mycket pengar till liten nytta". "De nya stambanorna" framhålls ju också ofta med sin klimatnytta, oavsett den koldioxidskuld man bygger upp bara genom framställningen av insatsvarorna cement och stål. I synnerhet om råstålet framställs i Kina: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Al ... imatloftet
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Svenska snabbjärnvägen kan byggas på pelare i luften – Trafikverket utreder helt ny teknik

Byggbolaget Skanska har tydligen besökt Fjärran Östern och tagit inspiration. SJ gillar det bolaget får höra:
DN skrev:Från SJ:s sida gillas pelarmetoden inte minst för att den skulle medge hastigheter på hela 360 km/h och då skapa utrymme för fem i stället för fyra avgångar per timme, vilket bolaget tror kommer att efterfrågas.
Att SJ gillar allt möjligt är ju ingen nyhet. Man saknar naturligtvis tiden då man styrde och ställde över allting.

Dessutom läste jag idag i Östgötacorren: https://corren.se/nyheter/artikel/trafi ... e/r29emv2l (betalvägg, tyvärr)
Corren skrev:Ali Sadeghi, ansvarig för Trafikverkets enhet Nya stambanor, vill tona ner tidningsuppgifterna om en pelarlösning.

– Det stämmer visserligen att vi i vår rapport till regeringen kommer att beskriva pelarmetoden, men vi gör det väldigt, väldigt översiktligt. Vi har tittat på var det skulle kunna vara lämpligt, utifrån landskap och kultur- och naturmiljö. Men det är 75 mil järnväg vi ska bygga och jag vill tro att den kommer att innehålla allt – bank, skärningar, tunnlar och broar, säger han.

Stämmer det att det är billigare att bygga på pelare?
– Jag har ingen uppfattning om det, för jag har inte gjort jobbet på tillräckligt god nivå för att svara på det. Men var de uppgifterna kommer ifrån skulle jag gärna fråga dem som ger uttryck för det i artikeln, säger Ali Sadeghi.

Ostlänken mellan Järna och Linköping utgör en del av det planerade stambanenätet. Projekteringen av den har kommit långt. Kardonbanan i Norrköping, en förutsättning för projektet, är redan klar och byggstart för Ostlänken är planerad till 2023–2024. Att i det läget överväga en helt annan byggmetod verkar inte sannolikt.
– Det är inget som är aktuellt för Ostlänken. Att gå in och byta teknik där kan vi inte ens göra inom ramen för gällande tillåtlighet, kommenterar Sadeghi.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

SvT: "Trafikverkets nya utredning om snabbtågen: För dyrt att dra räls genom städerna".
"Om stationerna placeras utanför stadsmiljöerna blir kostnaderna lägre, rälsen rakare och restiden på de nya stambanorna kortas."

Sveriges Radio: "Fyra förslag på hur höghastighetsjärnväg kan byggas".
Sveriges Radio: "Ministerns besked: Höghastighetståg måste gå genom städerna".
”Om den nya stambanan ska bidra till regional pendling, då måste det finnas möjligheter att hoppa på tågen och pendla till arbetet”


Man kan ju se på höghastighetsbanorna på två sätt. Snabba resor mellan de tre tänkta ändpunkterna och ett stopp vid en gren- och bytesstation i Jönköpingstrakten. Eller också en möjlighet för regionala resor för bl.a. arbetspendling på längre avstånd och en möjlighet för människor i en stor del av landet att snabbt ta sig till huvudstaden eller till kontinenten.

Fler stopp, och då i stora städers centrala delar blir dyrare och ger totalt sett längre restid. Men samtidigt borde det rimligen ge fler resenärer. Det gynnar nog också utvecklingen i berörda områden. Operatörerna, de företag som ska bedriva trafik på banorna, borde rimligen föredra dragningar som ger fler resenärer. Sedan behöver ju inte alla tåg stanna vid alla stationer utmed linjen.

Några länkar till SvD Näringsliv. Vet inte om det är betalvägg eller ej:
”Ingen mening om folk inte kan kliva av tågen”
"Nyköping: Kasta alternativen i soptunnan".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Riksdagen har dock redan beslutat att bygga Ostlänken med centrala stationslägen, och projektet är finansierat i den nuvarande nationella planen. Vidare påpekar Trafikverket i sin slutredovisning av utredningsuppdraget att med andra systemutformningar skulle projektet behöva senareläggas med många år (se sidan 62).
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av thorwald »

I och med Trafikverkets "slutredovisning" undrar hur har egentligen energi åtgången beräknas för de olika trafikmedlen :?: Om höghastighets tåget stannar bara på ett fåtal orter blir de flesta tvungna att byta fordon ett antal gånger. Beräkningarna är uppgjorda för det där höghastighetståget genom att endast beräkna tågets energi åtgång. För att få värden som kan jämföras bör energi åtgången räknas från dörr till dörr, alltså energi som går åt för alla de fordom som behövs för resan. Finner raportens energiberäkningar minst sagt vilseledande :evil:
Intresant är även utvecklingen av resetiden med det föreslagna höghastighetståg nätverket för de som ej bor alldeles intill stationen och reser till en plats som den även ligger intill stationen. Frågar därför om denna lösning är verkligen optimal för resandet i Sverige :?:
Dessa höghastighetståg är definitivt något från förra decennie(t/rna) och om det blir något av så var är jämförelsen med Hyperloop. Att en Hyperloop lösning stannar bara på ett fåtal stationer är klart men man kunde sträva efter en effektivare lösning med endast två Hyperloop banor i Sverige, nämligen Helsingfors - Stockholm - Göteborg och Oslo - Göteborg - Köpenhamn - Hamburg. Göteborg blir med detta en Hyperloop HUB. Med denna plan kan vi stryka hela höghastighets planeringen och satsa i stället det existerande svenska järnvägsnätet.
Hinner allt detta "hyperloopande" bli klart på samma tid som dessa "höghastighetsbanor" ? :mrgreen:
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Enceladus »

Beslut om stambanorna måste bygga på rättvisande kalkyler

Företrädare för branschorganisationen Tågföretagen har skrivit en debattartikel om de brister som svenska samhällsekonomiska kalkyler har. Dessa brister har diskuterats flera gånger på forumet. Det är bra att bristerna börjar uppmärksammas mer!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

thorwald skrev: Dessa höghastighetståg är definitivt något från förra decennie(t/rna) och om det blir något av så var är jämförelsen med Hyperloop. Att en Hyperloop lösning stannar bara på ett fåtal stationer är klart men man kunde sträva efter en effektivare lösning med endast två Hyperloop banor i Sverige, nämligen Helsingfors - Stockholm - Göteborg och Oslo - Göteborg - Köpenhamn - Hamburg. Göteborg blir med detta en Hyperloop HUB. Med denna plan kan vi stryka hela höghastighets planeringen och satsa i stället det existerande svenska järnvägsnätet.
Hinner allt detta "hyperloopande" bli klart på samma tid som dessa "höghastighetsbanor" ? :mrgreen:
Hyperloop-konceptet har nu testats genom ett flertal studier och projekt och gemensamt för dem verkar vara att det fungerar teoretiskt men att man dels har problem med uppskalning, dels har problem med säkerhet.

Magkänslan säger att det inte har någon signifikant framtid för persontransporter.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Beslut om stambanorna måste bygga på rättvisande kalkyler

Företrädare för branschorganisationen Tågföretagen har skrivit en debattartikel om de brister som svenska samhällsekonomiska kalkyler har. Dessa brister har diskuterats flera gånger på forumet. Det är bra att bristerna börjar uppmärksammas mer!
Ja, riktiga och rättvisande "samhällsekonomiska" kalkyler tenderar till att vara de som understödjer de egna åsikterna - som ex.vis i denna partsinlaga. Men vissa partsinlagor är tydligen finare än andra.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Ulrik Berggren »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Beslut om stambanorna måste bygga på rättvisande kalkyler

Företrädare för branschorganisationen Tågföretagen har skrivit en debattartikel om de brister som svenska samhällsekonomiska kalkyler har. Dessa brister har diskuterats flera gånger på forumet. Det är bra att bristerna börjar uppmärksammas mer!
Ja, riktiga och rättvisande "samhällsekonomiska" kalkyler tenderar till att vara de som understödjer de egna åsikterna - som ex.vis i denna partsinlaga. Men vissa partsinlagor är tydligen finare än andra.
Även myndigheten Trafikanalys, som har som uppdrag att granska Trafikverkets kalkyler, yttrat kritik som i någon måtto överlappar den som artikelförfattarna för fram (t ex SamPers-modellens bristande upplösning, kvalitet och dokumentation, t ex). Men de kanske inte räknas som opartiska enligt dig?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

Skulle man inte helt enkelt testa att bygga sådär 3-4 st 500 meter långa delar av banan på olika platser och förutsättningar för att försöka få korrekta siffror på vilka arbetsinsatser och resurser som behövs, för att därmed kunna göra mer exakta beräkningar?
Nån av dessa kan dessutom bestå av spårdelen av en station, där man möjliggör omkörning av tåg som stannar. En ny sådan här bana har stora chanser att kunna hålla tidtabeller bra vilket gör att man relativt lätt skulle kunna planera in stopp där bakomvarande direkttåg passerar utan att tåget som stannar behöver ha ett onödigt långt uppehåll.
hst-station.png
hst-station.png (7.36 KiB) Visad 2759 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ulrik Berggren skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Beslut om stambanorna måste bygga på rättvisande kalkyler

Företrädare för branschorganisationen Tågföretagen har skrivit en debattartikel om de brister som svenska samhällsekonomiska kalkyler har. Dessa brister har diskuterats flera gånger på forumet. Det är bra att bristerna börjar uppmärksammas mer!
Ja, riktiga och rättvisande "samhällsekonomiska" kalkyler tenderar till att vara de som understödjer de egna åsikterna - som ex.vis i denna partsinlaga. Men vissa partsinlagor är tydligen finare än andra.
Även myndigheten Trafikanalys, som har som uppdrag att granska Trafikverkets kalkyler, yttrat kritik som i någon måtto överlappar den som artikelförfattarna för fram (t ex SamPers-modellens bristande upplösning, kvalitet och dokumentation, t ex). Men de kanske inte räknas som opartiska enligt dig?
Ja, bästa ingenjörn, det här området är nu så marinerat med politik att det är svårt att veta vem som är "opartisk", om ens någon.

Det är också svårt att veta vilken publikation från Trafikanalys som avses, möjligen är det den här: https://www.trafa.se/etiketter/transpor ... alys-9970/
Omfattande textmassor här, men helhetsintrycket tycker jag är en hel del gående kring den heta gröten. I någon mån styrker den också min ovetenskapliga skepsis mot samhällsekonomiska kalkyler, som jag i stor utsträckning uppfattar som systematiserat tyckande. Om en modell inte ger de önskade resultaten viktar man in nya faktorer. Ungefär som i den hgär pamfletten från den här figuren: Höghastighetsbanor lönsamma med rätt trafikanalys, på samma tema, skriven redan 2016. Artikelförfattaren är eller har varit aktiv i lobbyorganisationen Järnvägsfrämjandet, tydligen. Partsinlagan som Enceladus-kollektivet refererat innehåller egentligen inte så mycket konkret, mest en förhoppning om att pelarburen bansträckning ska vara räddaren i nöden. Förhoppningen som artikelförfattarna framför, nämligen "... att vi kan få en saklig faktabaserad debatt om utvecklingen av det svenska transportsystemet..." kan man nog titta sig i månen efter, om det inte är så att den prompt ska leda fram till att höghastighetsbanor är jättebra. Själv anser jag nog till vidare ändå att inget av det som framkommit nu jävar Riksrevisionens rapport, som jag refererat till tidigare i tråden.

Om vi istället ser till politiken så är det så att miljöpartiklarna har målat in sig i ett hörn, man måste ha fram ett beslut om höghastighetsjärnvägar, och några kompromisser för att tråckla ihop en bred riksdagsmajoritet för detta är inte möjligt. Här är en intressant artikel om det politiska schackrandet, från vad Enceladus-kollektivet tycker är så ofantligt roligt att kalla "det konservativa propagandaorganet", dvs. SvD: https://www.svd.se/striden-hardnar--om- ... h-pengarna I morse var den fritt läsbar, sedan kom någon på att den måste läggas bakom betalvägg. Få se nu hur JÖK-partierna fixar till detta. Sedan får vi se vad det blir för majoritet i Riksdagen efter valet 2022.
https://www.svd.se/striden-hardnar--om- ... h-pengarna
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:Skulle man inte helt enkelt testa att bygga sådär 3-4 st 500 meter långa delar av banan på olika platser och förutsättningar för att försöka få korrekta siffror på vilka arbetsinsatser och resurser som behövs, för att därmed kunna göra mer exakta beräkningar?
Nån av dessa kan dessutom bestå av spårdelen av en station, där man möjliggör omkörning av tåg som stannar. En ny sådan här bana har stora chanser att kunna hålla tidtabeller bra vilket gör att man relativt lätt skulle kunna planera in stopp där bakomvarande direkttåg passerar utan att tåget som stannar behöver ha ett onödigt långt uppehåll.
hst-station.png
Så kanske man kan göra i Kina (om ens det)! Fast egentligen inte, där bestämmer KKP vad som är "rätt" och sedan blir det så.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:Skulle man inte helt enkelt testa att bygga sådär 3-4 st 500 meter långa delar av banan på olika platser och förutsättningar för att försöka få korrekta siffror på vilka arbetsinsatser och resurser som behövs, för att därmed kunna göra mer exakta beräkningar?
Nån av dessa kan dessutom bestå av spårdelen av en station, där man möjliggör omkörning av tåg som stannar. En ny sådan här bana har stora chanser att kunna hålla tidtabeller bra vilket gör att man relativt lätt skulle kunna planera in stopp där bakomvarande direkttåg passerar utan att tåget som stannar behöver ha ett onödigt långt uppehåll.
hst-station.png
Så kanske man kan göra i Kina (om ens det)! Fast egentligen inte, där bestämmer KKP vad som är "rätt" och sedan blir det så.
Förklara gärna för mig som inte ser kopplingen!
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:Skulle man inte helt enkelt testa att bygga sådär 3-4 st 500 meter långa delar av banan på olika platser och förutsättningar för att försöka få korrekta siffror på vilka arbetsinsatser och resurser som behövs, för att därmed kunna göra mer exakta beräkningar?
Nån av dessa kan dessutom bestå av spårdelen av en station, där man möjliggör omkörning av tåg som stannar. En ny sådan här bana har stora chanser att kunna hålla tidtabeller bra vilket gör att man relativt lätt skulle kunna planera in stopp där bakomvarande direkttåg passerar utan att tåget som stannar behöver ha ett onödigt långt uppehåll.
hst-station.png
Så kanske man kan göra i Kina (om ens det)! Fast egentligen inte, där bestämmer KKP vad som är "rätt" och sedan blir det så.
Förklara gärna för mig som inte ser kopplingen!
Inte det? Nåja, i Kina kan man beordra fram experiment av det här slaget om KKP bestämmer det. I Sverige knappast, vem ska betala för sådana här provbyggen. Skattebetalarna? Tekniskt är det ju förstås inte omöjligt, men politiskt och praktiskt orealistiskt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev: ...
Förklara gärna för mig som inte ser kopplingen!
Inte det? Nåja, i Kina kan man beordra fram experiment av det här slaget om KKP bestämmer det. I Sverige knappast, vem ska betala för sådana här provbyggen. Skattebetalarna? Tekniskt är det ju förstås inte omöjligt, men politiskt och praktiskt orealistiskt.
Jag förstår fortfarande inte var eller hur Kina kommer in i bilden? Varför inte USA, Uruguay eller den lilla ö-nationen Niue?
Genius on call
Skriv svar