Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Tack för länken. Innehåller i sin tur flera intressanta länkar. Långtifrån enbart om det västliga alternativet.
Och "länkarna uppe till höger" var intressant! Trafikverkets rapport om trafikeringen på HH-banorna.
En snabb slutsats från framsidans bild är att det inte blir HH-sträckor Stockholm - Järna och Lund - Malmö. Men ända fram till Göteborg. Men det skall väl hända en hel del med infarten till Göteborg.
Kantorn skrev:Det är två banor som konkurrerar och inget annat. Båda går mellan Jönköping och Hässleholm. Den enda ska stanna i Värnamo, den andra i Växjö och Älmhult.
Den östra dragningen är fyra mil längre. Den missar Nässjö helt och hållet. Alvestaborna som är vana vid tåg måste ta sig till Bergunda sju km söder om Växjö, ditt även Växjöborna måste ta sig. Dessutom behöver den som sagt ha Tenhult som stationsort i Jönköping. Den skär genom Sävsjö kommun utan att stanna - det kommer inte att finnas ens matarstation där.
Ja, att först passera Jönköping för att sedan gå till Växjö verkar ju bara dumt.
Är det redan bestämt att bygga ett heltäckande HH-nät? Glädjande i så fall.
Vad jag menade är att valet står mellan "duttande" på stambanan, med tåg som passerar Nässjö och Alvesta, eller att verkligen bygga nytt. Ska man bygga nytt och gå via Jönköping verkar det dumt att sen göra en omväg via Växjö. Då är det snarare trakten av Ljungby som gäller, som jag ser det.
Kantorn skrev:Det är två banor som konkurrerar och inget annat. Båda går mellan Jönköping och Hässleholm. Den enda ska stanna i Värnamo, den andra i Växjö och Älmhult.
Den östra dragningen är fyra mil längre. Den missar Nässjö helt och hållet. Alvestaborna som är vana vid tåg måste ta sig till Bergunda sju km söder om Växjö, ditt även Växjöborna måste ta sig. Dessutom behöver den som sagt ha Tenhult som stationsort i Jönköping. Den skär genom Sävsjö kommun utan att stanna - det kommer inte att finnas ens matarstation där.
Ja, att först passera Jönköping för att sedan gå till Växjö verkar ju bara dumt.
Är det redan bestämt att bygga ett heltäckande HH-nät? Glädjande i så fall.
Vad jag menade är att valet står mellan "duttande" på stambanan, med tåg som passerar Nässjö och Alvesta, eller att verkligen bygga nytt. Ska man bygga nytt och gå via Jönköping verkar det dumt att sen göra en omväg via Växjö. Då är det snarare trakten av Ljungby som gäller, som jag ser det.
Det som är beslutat är att Jönköping ska vara ett nav. Och att höghastighetstågen inte ska gå på samma spår som godståg. Undantag blir då Malmö - Lund och Stockholm - Järna.
LÅ1 skrev:Om höghastighetstågen skall gå från Malmö och sedan stanna i Ljungby, Jönköping, Linköping, Norrköping, Skavsta flygplats, Flemingsberg innan de når Stockholm så blir det ganska många stopp. Eventuellt tänker man sig väl att låta tågen gå vidare via Arlanda till Uppsala. Alltså åtta stopp på sträckan Malmö - Uppsala.
Stoppen Stockholm - Uppsala behöver inte räknas med. De är ju mer någon form av bonus om de skulle bli av, precis som Thalys vissa turer går till Düsseldorf, medan den "egentliga" sträckningen är Paris-Köln. De är bra för att öka mängden relationer som har direkttåg, men är inte att betrakta som höghastighetståg i sig.
Uppsala ligger ju perfekt till för den här typen av förlängningar, den stora nackdelen är väl merutnyttjandet av tågsätten (både tid och kilometer), som drar ner effektiviteten i förhållande till att vända tidigare.
LÅ1 skrev:Om höghastighetstågen skall gå från Malmö och sedan stanna i Ljungby, Jönköping, Linköping, Norrköping, Skavsta flygplats, Flemingsberg innan de når Stockholm så blir det ganska många stopp. Eventuellt tänker man sig väl att låta tågen gå vidare via Arlanda till Uppsala. Alltså åtta stopp på sträckan Malmö - Uppsala.
Stoppen Stockholm - Uppsala behöver inte räknas med. De är ju mer någon form av bonus om de skulle bli av, precis som Thalys vissa turer går till Düsseldorf, medan den "egentliga" sträckningen är Paris-Köln. De är bra för att öka mängden relationer som har direkttåg, men är inte att betrakta som höghastighetståg i sig.
Uppsala ligger ju perfekt till för den här typen av förlängningar, den stora nackdelen är väl merutnyttjandet av tågsätten (både tid och kilometer), som drar ner effektiviteten i förhållande till att vända tidigare.
Håller med. Och direkt förbindelse till Arlanda, utan extra byte i Stockholm är väl en väldigt bra bonus.
Men nu verkar region Skåne vara inne på att tågen skall stanna även i Hässleholm och Lund också! Många stopp ger ju längre och obekvämare resa. Men är ju ett plus för de som slipper en anslutningsresa, eller som får en kortare sådan.
LÅ1 skrev:Om höghastighetstågen skall gå från Malmö och sedan stanna i Ljungby, Jönköping, Linköping, Norrköping, Skavsta flygplats, Flemingsberg innan de når Stockholm så blir det ganska många stopp. Eventuellt tänker man sig väl att låta tågen gå vidare via Arlanda till Uppsala. Alltså åtta stopp på sträckan Malmö - Uppsala.
Stoppen Stockholm - Uppsala behöver inte räknas med. De är ju mer någon form av bonus om de skulle bli av, precis som Thalys vissa turer går till Düsseldorf, medan den "egentliga" sträckningen är Paris-Köln. De är bra för att öka mängden relationer som har direkttåg, men är inte att betrakta som höghastighetståg i sig.
Uppsala ligger ju perfekt till för den här typen av förlängningar, den stora nackdelen är väl merutnyttjandet av tågsätten (både tid och kilometer), som drar ner effektiviteten i förhållande till att vända tidigare.
Håller med. Och direkt förbindelse till Arlanda, utan extra byte i Stockholm är väl en väldigt bra bonus.
Men nu verkar region Skåne vara inne på att tågen skall stanna även i Hässleholm och Lund också! Många stopp ger ju längre och obekvämare resa. Men är ju ett plus för de som slipper en anslutningsresa, eller som får en kortare sådan.
Man skulle ju även kunna köra regionalliknande tåg som stannar på mindre orter som t.ex. Hässleholm och Värnamo. Så länge det finns möjlighet för de snabba höghastighetstågen att snabbt och enkelt köra förbi mjölkpallstågen så ser jag inga problem med det.
Magnus Ahltorp skrev:
Stoppen Stockholm - Uppsala behöver inte räknas med. De är ju mer någon form av bonus om de skulle bli av, precis som Thalys vissa turer går till Düsseldorf, medan den "egentliga" sträckningen är Paris-Köln. De är bra för att öka mängden relationer som har direkttåg, men är inte att betrakta som höghastighetståg i sig.
Uppsala ligger ju perfekt till för den här typen av förlängningar, den stora nackdelen är väl merutnyttjandet av tågsätten (både tid och kilometer), som drar ner effektiviteten i förhållande till att vända tidigare.
Håller med. Och direkt förbindelse till Arlanda, utan extra byte i Stockholm är väl en väldigt bra bonus.
Men nu verkar region Skåne vara inne på att tågen skall stanna även i Hässleholm och Lund också! Många stopp ger ju längre och obekvämare resa. Men är ju ett plus för de som slipper en anslutningsresa, eller som får en kortare sådan.
Man skulle ju även kunna köra regionalliknande tåg som stannar på mindre orter som t.ex. Hässleholm och Värnamo. Så länge det finns möjlighet för de snabba höghastighetstågen att snabbt och enkelt köra förbi mjölkpallstågen så ser jag inga problem med det.
Man ska köra regionalliknande tåg. Om det blir västra alternativet så ska de stanna till exempel i Ljungby och ev Markaryd (om spåret går det hållet, vilket blir en knix eftersom man sedan ska till Hässleholm). Tror att tex Vaggeryd får ett stopp. Att Värnamo är på tal angående stopp med höghastighetstågen beror väl mest på att man ska blidka Kalmar- och Växjöborna som får en bra bytesmöjlighet där. Hässleholm är väl samma sak för dem som ska till Halmstad, Kristianstad och åtminstone västra Blekinge.
I Ljungby ska inte ett enda höghastighetståg stanna. Troligen inte i Flemingsberg heller. Varför skulle det det? Jag tillåter mig tvivla på att höghastighetståget ska gå vidare till Uppsala. Stoppen blir - som jag tror - Malmö, Lund, Hässleholm, Värnamo, Jönköping, Linköping, Norrköping, Skavsta, Stockholm C. Övriga stationer får bli med regionaltåg med hastigheter upp mot 250 km/h.
Kantorn skrev:Man ska köra regionalliknande tåg. Om det blir västra alternativet så ska de stanna till exempel i Ljungby och ev Markaryd (om spåret går det hållet, vilket blir en knix eftersom man sedan ska till Hässleholm). Tror att tex Vaggeryd får ett stopp. Att Värnamo är på tal angående stopp med höghastighetstågen beror väl mest på att man ska blidka Kalmar- och Växjöborna som får en bra bytesmöjlighet där. Hässleholm är väl samma sak för dem som ska till Halmstad, Kristianstad och åtminstone västra Blekinge.
I Ljungby ska inte ett enda höghastighetståg stanna. Troligen inte i Flemingsberg heller. Varför skulle det det? Jag tillåter mig tvivla på att höghastighetståget ska gå vidare till Uppsala. Stoppen blir - som jag tror - Malmö, Lund, Hässleholm, Värnamo, Jönköping, Linköping, Norrköping, Skavsta, Stockholm C. Övriga stationer får bli med regionaltåg med hastigheter upp mot 250 km/h.
Hur lång extra restid blir det för varje tillkommande stationsuppehåll? Är det rimligt att stanna i Lund i stället för att låta de som skall till eller från Lund ta vägen via Malmö? Samma sak med de östgötska stoppen. Är det rimligt att stanna både i Norrköping och Linköping?
Det är kanske rimligt med alla dessa stopp, men det låter inte som en självklarhet för mig.
Men det är kanske bra att möjligheten finns. Sedan är det väl upp till tågbolagen att välja var de vill stanna. För det blir väl inga statliga pekpinnar som säger var tågen skall göra uppehåll?
Jag tror att regionerna ställer krav. Det östra alternativet kräver stopp både i Växjö och Älmhult. Älmhult kräver det för Ikeas skull. Ikea är inte tillfrågat...
Kantorn skrev:Jag tror att regionerna ställer krav. Det östra alternativet kräver stopp både i Växjö och Älmhult. Älmhult kräver det för Ikeas skull. Ikea är inte tillfrågat...
Jo, men om det är privata företag som kör tågen så har väl inte regionerna något att sätta bakom sina krav? Men de kan ju kräva av staten att de bygger stationer.
(Hur stora resandeströmmar med höghastighetstågen skulle Ikea generera till Älmhult?)
Kantorn skrev:Jag tror att regionerna ställer krav. Det östra alternativet kräver stopp både i Växjö och Älmhult. Älmhult kräver det för Ikeas skull. Ikea är inte tillfrågat...
Kantorn skrev:Jag tror att regionerna ställer krav. Det östra alternativet kräver stopp både i Växjö och Älmhult. Älmhult kräver det för Ikeas skull. Ikea är inte tillfrågat...
Tjena. Bra för hela Stockholm att resenärer in till Centralen måste vänta ytterligare fyra-fem minuter på att komma fram. Tror inte det. (Min tanke gäller endast höghastighetståg.)