Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Hittade ytterligare en artikel om höghastighetsbanorna: "Finansiering av snabbtåg ifrågasatt".

Det mest anmärkningsvärda i texten är väl "Samtidigt rapporterar Sydsvenskan att de skånska stationerna för höghastighetståget kommer att ligga i Malmö, Lund och Hässleholm."
Det fick mig att söka, och jav fann denna artikel: Här ska höghastighetståget stanna i Skåne.

Jag har alltid trott att HH-banan skulle gå till Helsingborg och vidare till Malmö. I tidigaste skede så verkade t.o.m. Helsingborg viktigare än Malmö i sammanhanget. (Se sträckningsguiden, pdf från 2003.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Hittade ytterligare en artikel om höghastighetsbanorna: "Finansiering av snabbtåg ifrågasatt".

Det mest anmärkningsvärda i texten är väl "Samtidigt rapporterar Sydsvenskan att de skånska stationerna för höghastighetståget kommer att ligga i Malmö, Lund och Hässleholm."
Det fick mig att söka, och jav fann denna artikel: Här ska höghastighetståget stanna i Skåne.

Jag har alltid trott att HH-banan skulle gå till Helsingborg och vidare till Malmö. I tidigaste skede så verkade t.o.m. Helsingborg viktigare än Malmö i sammanhanget. (Se sträckningsguiden, pdf från 2003.)
Det som står i sydsvenskan är väl förutsatt att man väljer den ostliga sträckningen. Mig veterligen är det inte klart. Och inte heller upp till Skåne att bestämma. Blir det den västliga sträckningen så lär det bli Jönköping - Värnamo - Ljungby - Markaryd - Helsingborg - Malmö. Var stoppen sker är väl också oklart.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Hittade ytterligare en artikel om höghastighetsbanorna: "Finansiering av snabbtåg ifrågasatt".

Det mest anmärkningsvärda i texten är väl "Samtidigt rapporterar Sydsvenskan att de skånska stationerna för höghastighetståget kommer att ligga i Malmö, Lund och Hässleholm."
Det fick mig att söka, och jav fann denna artikel: Här ska höghastighetståget stanna i Skåne.

Jag har alltid trott att HH-banan skulle gå till Helsingborg och vidare till Malmö. I tidigaste skede så verkade t.o.m. Helsingborg viktigare än Malmö i sammanhanget. (Se sträckningsguiden, pdf från 2003.)
Det som står i sydsvenskan är väl förutsatt att man väljer den ostliga sträckningen. Mig veterligen är det inte klart. Och inte heller upp till Skåne att bestämma. Blir det den västliga sträckningen så lär det bli Jönköping - Värnamo - Ljungby - Markaryd - Helsingborg - Malmö. Var stoppen sker är väl också oklart.
Just att Skåne inte kan bestämma sträckningen tänkte jag på när jag läste det. Glömde att komnenterad det i inlägget.
När jag nu ögnar igenom Sydsvenskans text så ser jag följande mening "Inför de kommande förhandlingarna med staten har Region Skåne och de skånska kommuner som berörs pratat ihop sig." vilket ju ännu mer betonar att detta bara är Skånes önskan. Att sedan rubriksättaren formulerar sig som om det var ett slutgiltigt beslut är förstås ett yrkesknep för att locka läsare.

Jag gissar att Helsingborg har stretat emot detta beslut i det längsta. Helsingborgarna har ju klagat på att de miste direktvagnarna till o från Stockholm när X2000 introducerades.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

Jag tycker att man borde få ordning på "låghastighetsbanorna" först, innan man börjar fundera på höghastighetsbanor. Med tanke på de allt fler stora och mer omfattande stopp som förekommer numera så känns det mer angeläget, vilka skall annars använda höghastighetbanorna om man måste åka bil för att kunna åka med dom. Det är stor risk att man i så fall tar bilen hela vägen.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Jag tycker att man borde få ordning på "låghastighetsbanorna" först, innan man börjar fundera på höghastighetsbanor. Med tanke på de allt fler stora och mer omfattande stopp som förekommer numera så känns det mer angeläget, vilka skall annars använda höghastighetbanorna om man måste åka bil för att kunna åka med dom. Det är stor risk att man i så fall tar bilen hela vägen.
Det är väl två skilda saker, som kan pågå parallellt. Trafikstart för HH-trafiken ligger väl så långt fram i tiden att det nu är svårt att förutse läget på stambanorna då. Visserliggen kan man väl säga att det är en skandal att det ser ut som det gör närdet gäller kvalitén pä trafikverkets spår nu. Men det vore en ännu större skandal (politiskt och administrativt) om man inte fått ordning på Sveriges järnvägsnät om säg 15 år.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Jag tycker att man borde få ordning på "låghastighetsbanorna" först, innan man börjar fundera på höghastighetsbanor. Med tanke på de allt fler stora och mer omfattande stopp som förekommer numera så känns det mer angeläget, vilka skall annars använda höghastighetbanorna om man måste åka bil för att kunna åka med dom. Det är stor risk att man i så fall tar bilen hela vägen.
Det är väl två skilda saker, som kan pågå parallellt. Trafikstart för HH-trafiken ligger väl så långt fram i tiden att det nu är svårt att förutse läget på stambanorna då. Visserliggen kan man väl säga att det är en skandal att det ser ut som det gör närdet gäller kvalitén pä trafikverkets spår nu. Men det vore en ännu större skandal (politiskt och administrativt) om man inte fått ordning på Sveriges järnvägsnät om säg 15 år.
Jag tycker att höghastighetsbanorna är i högsta grad beroende av övrig järnvägstrafik. Annars kan man lika gärna satsa på och subventionera flygtrafik mellan de få orter som planeras att få stationer, det skulle förmodligen bli billigare. Järnvägens fördel är att det är ett nät, utan detta så förlorar man nästan hela fördelen. Det lär inte dröja särskilt länge innan man kommer att kunna flyga klimatneutralt.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:
Odd skrev:Jag tycker att man borde få ordning på "låghastighetsbanorna" först, innan man börjar fundera på höghastighetsbanor. Med tanke på de allt fler stora och mer omfattande stopp som förekommer numera så känns det mer angeläget, vilka skall annars använda höghastighetbanorna om man måste åka bil för att kunna åka med dom. Det är stor risk att man i så fall tar bilen hela vägen.
Det är väl två skilda saker, som kan pågå parallellt. Trafikstart för HH-trafiken ligger väl så långt fram i tiden att det nu är svårt att förutse läget på stambanorna då. Visserliggen kan man väl säga att det är en skandal att det ser ut som det gör närdet gäller kvalitén pä trafikverkets spår nu. Men det vore en ännu större skandal (politiskt och administrativt) om man inte fått ordning på Sveriges järnvägsnät om säg 15 år.
Jag tycker att höghastighetsbanorna är i högsta grad beroende av övrig järnvägstrafik. Annars kan man lika gärna satsa på och subventionera flygtrafik mellan de få orter som planeras att få stationer, det skulle förmodligen bli billigare. Järnvägens fördel är att det är ett nät, utan detta så förlorar man nästan hela fördelen. Det lär inte dröja särskilt länge innan man kommer att kunna flyga klimatneutralt.
Jo, visst kommer dagens banor och framtida höghastighetsbanor att vara ett integrerat transportsystem. Det jag menar är två skilda projekt är att projektera och bygga nya HH-banor å ena sidan och att se till att dagens nät blir stabilt fungerande å andra sidan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Tydligen många som vill ha en östligare dragning. Utan att passera Jönköping om jag förstod texten rätt. (Och om skribenten förstått "Nätverket Höghastighetsbanan" rätt.): "Intresset för en sydlig höghastighetsbana växer"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Tydligen många som vill ha en östligare dragning. Utan att passera Jönköping om jag förstod texten rätt. (Och om skribenten förstått "Nätverket Höghastighetsbanan" rätt.): "Intresset för en sydlig höghastighetsbana växer"
Jag vill minsann ha en västligare dragning. Av flera skäl. Ett av dem är att det går att nyttja stambanan medan man bygger, utan något som helst avbrott.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Tydligen många som vill ha en östligare dragning. Utan att passera Jönköping om jag förstod texten rätt. (Och om skribenten förstått "Nätverket Höghastighetsbanan" rätt.): "Intresset för en sydlig höghastighetsbana växer"
Jag vill minsann ha en västligare dragning. Av flera skäl. Ett av dem är att det går att nyttja stambanan medan man bygger, utan något som helst avbrott.
Håller med! Dessutom skall väl stambanan behållas för en massa annan trafik. Lokal och regional. Samt för gods och annan långsamtgående trafik. Då måste det väl ha sina fördelar att låta nya orter få järnväg.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Enligt en artikel i Direktpress "Södra sidan" (länk till egen tråd om den artikeln), så vill tydligen Huddinge och Botkyrka kommuner att höghastighetstågen skall göra uppehåll i Flemingsberg, där man vill bygga en ny centralstation.

Hur rimligt det är med ett stopp i Flemingsberg är väl svårt att bedöma i dag. Men det är väl många som slåss om att få dessa tåg att stanna på just deras ort. Och stoppen stjäl ju restid för dem som bara skall passera.

Om höghastighetstågen skall gå från Malmö och sedan stanna i Ljungby, Jönköping, Linköping, Norrköping, Skavsta flygplats, Flemingsberg innan de når Stockholm så blir det ganska många stopp. Eventuellt tänker man sig väl att låta tågen gå vidare via Arlanda till Uppsala. Alltså åtta stopp på sträckan Malmö - Uppsala. Och var så säker, fler orter kommer att vilja ha stationer utmed denna linje. Kanske har fler kommuner redan börjat lobba för andra stop? (Ja, Växjö, det vet jag, men det förutsätter en annan dragning.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Enligt en artikel i Direktpress "Södra sidan" (länk till egen tråd om den artikeln), så vill tydligen Huddinge och Botkyrka kommuner att höghastighetstågen skall göra uppehåll i Flemingsberg, där man vill bygga en ny centralstation.

Hur rimligt det är med ett stopp i Flemingsberg är väl svårt att bedöma i dag. Men det är väl många som slåss om att få dessa tåg att stanna på just deras ort. Och stoppen stjäl ju restid för dem som bara skall passera.

Om höghastighetstågen skall gå från Malmö och sedan stanna i Ljungby, Jönköping, Linköping, Norrköping, Skavsta flygplats, Flemingsberg innan de når Stockholm så blir det ganska många stopp. Eventuellt tänker man sig väl att låta tågen gå vidare via Arlanda till Uppsala. Alltså åtta stopp på sträckan Malmö - Uppsala. Och var så säker, fler orter kommer att vilja ha stationer utmed denna linje. Kanske har fler kommuner redan börjat lobba för andra stop? (Ja, Växjö, det vet jag, men det förutsätter en annan dragning.)
Höghastighetstågen ska inte stanna i Ljungby, utan i Värnamo. Same same, but different.
(Det roliga med alternativet i öster, över Växjö, är att Växjö vill att tåget ska stanna i Tenhult i stället för Jönköping för att inte få så stor höjdskillnad. Hur glada för det är Jönköping?)
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av twr »

Min gissning:

* Riktig HH-bana byggs i etapper Landvetter - Flemingsberg. Befintliga spår används för infarten till Göteborg och Stockholm.
* 4-spår/HH-bana längs befintliga spår byggs i etapper Malmö - Hässleholm. Befintliga spår används för infarten till Malmö/Köpenhamn.
* Successiv uppgradering och kapacitetsförsträckning (HH-light) Hässleholm - Aneby.
* Riktig HH-bana alt HH-light byggs Trollhättan - Uddevalla - Halden.
* Riktig HH-bana alt HH-light byggs Helsingborg - Helsingör - Köpenhamn.
* Triangelspår byggs landvetter - Kungsbacka.
* 4-spår byggs Uppslands-Väsby - Arlanda - Uppsala.
* 2-spår/HH-light byggs Södertälje - Eskilstuna - Örebro - Karlstad, delvis längs befintliga spår.

Utöver ovanstående trafikerar HH-tåg även Malmö - Helsingborg - Göteborg - Trollhättan, samt Stockholm - Upplands Väsby/Arlanda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Enligt en artikel i Direktpress "Södra sidan" (länk till egen tråd om den artikeln), så vill tydligen Huddinge och Botkyrka kommuner att höghastighetstågen skall göra uppehåll i Flemingsberg, där man vill bygga en ny centralstation.

Hur rimligt det är med ett stopp i Flemingsberg är väl svårt att bedöma i dag. Men det är väl många som slåss om att få dessa tåg att stanna på just deras ort. Och stoppen stjäl ju restid för dem som bara skall passera.

Om höghastighetstågen skall gå från Malmö och sedan stanna i Ljungby, Jönköping, Linköping, Norrköping, Skavsta flygplats, Flemingsberg innan de når Stockholm så blir det ganska många stopp. Eventuellt tänker man sig väl att låta tågen gå vidare via Arlanda till Uppsala. Alltså åtta stopp på sträckan Malmö - Uppsala. Och var så säker, fler orter kommer att vilja ha stationer utmed denna linje. Kanske har fler kommuner redan börjat lobba för andra stop? (Ja, Växjö, det vet jag, men det förutsätter en annan dragning.)
Höghastighetstågen ska inte stanna i Ljungby, utan i Värnamo. Same same, but different.
(Det roliga med alternativet i öster, över Växjö, är att Växjö vill att tåget ska stanna i Tenhult i stället för Jönköping för att inte få så stor höjdskillnad. Hur glada för det är Jönköping?)
Visst, Värnamo är det ju, inte metropolen Ljungby! Det viste jag ju egentligen. :)
Vid närmare koll så skiljer sig inte folkmängden så mycket, vare sig i tätorterna eller kommunerna. Det är väl korsande tåglinje som är största incitamentet att välja Värnamo? (Ljungby hade väl blivit lite mer mitt på sträckan Malmö - Jönköping.)

När det gäller Tenhult så skulle fördelen vara att det blir lättare att ansluta tågen Nässjö - Skövde i Tenhult. Men Jönköping har väl stora planer för att expandera staden söder ut med en ny stor station söder om Munksjön. (En webblänk och en pdf-länk.)


twr skrev:Min gissning:

* Riktig HH-bana byggs i etapper Landvetter - Flemingsberg. Befintliga spår används för infarten till Göteborg och Stockholm.
* 4-spår/HH-bana längs befintliga spår byggs i etapper Malmö - Hässleholm. Befintliga spår används för infarten till Malmö/Köpenhamn.
* Successiv uppgradering och kapacitetsförsträckning (HH-light) Hässleholm - Aneby.
* Riktig HH-bana alt HH-light byggs Trollhättan - Uddevalla - Halden.
* Riktig HH-bana alt HH-light byggs Helsingborg - Helsingör - Köpenhamn.
* Triangelspår byggs landvetter - Kungsbacka.
* 4-spår byggs Uppslands-Väsby - Arlanda - Uppsala.
* 2-spår/HH-light byggs Södertälje - Eskilstuna - Örebro - Karlstad, delvis längs befintliga spår.

Utöver ovanstående trafikerar HH-tåg även Malmö - Helsingborg - Göteborg - Trollhättan, samt Stockholm - Upplands Väsby/Arlanda.
Tror du inte på "riktig" HH-bana Jönköping - Malmö? Är det inte den mest prioriterade sträckan när Stockholm - Göteborg är klar? (Jag bortser från infarterna som ju inte blir HH-sträckor.)

Och vad menar du med HH-light? Uppgraderade eller nybyggda spår som inte kommer att tåla lika höga hastigheter om de "äkta"? Eller vad?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:Min gissning:

* Riktig HH-bana byggs i etapper Landvetter - Flemingsberg. Befintliga spår används för infarten till Göteborg och Stockholm.
* 4-spår/HH-bana längs befintliga spår byggs i etapper Malmö - Hässleholm. Befintliga spår används för infarten till Malmö/Köpenhamn.
* Successiv uppgradering och kapacitetsförsträckning (HH-light) Hässleholm - Aneby.
* Riktig HH-bana alt HH-light byggs Trollhättan - Uddevalla - Halden.
* Riktig HH-bana alt HH-light byggs Helsingborg - Helsingör - Köpenhamn.
* Triangelspår byggs landvetter - Kungsbacka.
* 4-spår byggs Uppslands-Väsby - Arlanda - Uppsala.
* 2-spår/HH-light byggs Södertälje - Eskilstuna - Örebro - Karlstad, delvis längs befintliga spår.

Utöver ovanstående trafikerar HH-tåg även Malmö - Helsingborg - Göteborg - Trollhättan, samt Stockholm - Upplands Väsby/Arlanda.
Tror du inte på "riktig" HH-bana Jönköping - Malmö? Är det inte den mest prioriterade sträckan när Stockholm - Göteborg är klar? (Jag bortser från infarterna som ju inte blir HH-sträckor.)

Och vad menar du med HH-light? Uppgraderade eller nybyggda spår som inte kommer att tåla lika höga hastigheter om de "äkta"? Eller vad?
Jag spekulerar förstås bara! :D Skåningarna verkar vara överens att gå Malmö - Hässleholm, och lierade med Älmhult - Växjö mfl. Då ligger det nära till hands att gå mer successivt fram. Kanske helt ny HH-sträckor på sina håll. Kanske på andra håll uträtningar av Södra stambanan. kanske 2, 3 eller 4 spår allt efter vad lokala förutsättningar kräver. Kapacitetsbristen är inte lika stor som genom Östergötland. Behovet av saknad länk är inte lika stor som Göteborg - Broås - Jönköping. Så tänkte jag. Men visst, det kanske blir helt nytt på hela sträckan på ett bräde?

HH-light är ungefär det du skrev. Ett ord jag bara hittade på.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av C12C3C3C12 »

Flemingsberg blev ju en flopp för SJ i början stannade alla fjärrtåg där, sedan slutade X2-Supersnigeln att stanna där möjligen IC-tågen med, någon med bättre minne kan nog mera likasom vilka tåg som stannar där nu.

Vad det gäller höghastighetsbanor så är vi för få här i Sverige för det, bättre att räta ut dom stambanor vi har, sedan är det klart en järnväg över Ljungby till Helsingborg-Helsingör är väl på önskelistan.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Kantorn »

Det är två banor som konkurrerar och inget annat. Båda går mellan Jönköping och Hässleholm. Den enda ska stanna i Värnamo, den andra i Växjö och Älmhult.
Den östra dragningen är fyra mil längre. Den missar Nässjö helt och hållet. Alvestaborna som är vana vid tåg måste ta sig till Bergunda sju km söder om Växjö, ditt även Växjöborna måste ta sig. Dessutom behöver den som sagt ha Tenhult som stationsort i Jönköping. Den skär genom Sävsjö kommun utan att stanna - det kommer inte att finnas ens matarstation där.

Alltså:
Jönköpingsborna vill ha västlig sträckning - då hamnar stationen närmare staden.
Sävsjöborna vill inte ha järnväg. Alltså föredrar de västlig sträckning.
Alvestaborna kommer få sämre service - de vill helst inte ha någon ny bana.
Stockholms- och Malmöborna vill ha så snabb sträckning som möjligt - alltså torde de föredra västlig sträckning.

Växjöborna och Älmhultsborna vill ha östlig sträckning. Min förhoppning är att det inte räcker.

Andra alternativ på sträckningar finns inte.
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Det är två banor som konkurrerar och inget annat. Båda går mellan Jönköping och Hässleholm. Den enda ska stanna i Värnamo, den andra i Växjö och Älmhult.
Den östra dragningen är fyra mil längre. Den missar Nässjö helt och hållet. Alvestaborna som är vana vid tåg måste ta sig till Bergunda sju km söder om Växjö, ditt även Växjöborna måste ta sig. Dessutom behöver den som sagt ha Tenhult som stationsort i Jönköping. Den skär genom Sävsjö kommun utan att stanna - det kommer inte att finnas ens matarstation där.

Alltså:
Jönköpingsborna vill ha västlig sträckning - då hamnar stationen närmare staden.
Sävsjöborna vill inte ha järnväg. Alltså föredrar de västlig sträckning.
Alvestaborna kommer få sämre service - de vill helst inte ha någon ny bana.
Stockholms- och Malmöborna vill ha så snabb sträckning som möjligt - alltså torde de föredra västlig sträckning.

Växjöborna och Älmhultsborna vill ha östlig sträckning. Min förhoppning är att det inte räcker.

Andra alternativ på sträckningar finns inte.
Jag tycker att allt borde tala för den västliga dragningen. (Men politiska beslut bygger ju inte alltid på rationella argument! :? ) Speciellt som stambanan blir kvar och antagligen kommer att fortsätta att trafikeras med Öresundstågen, förutom andra tåg. Det är nog i så fall förbindelsen norr ut mot Östergötland och Stockholm som blir sämre för de smålänningar som bor nära stambanan men långt från den nya HH-banans stationer. Fast det är klart, trafikupplägget på stambanan om så där en 20, 30 år är nog svårt att sia om i dag. Fast med lite god vilja så kan man kanske få till ett snabbt förverkligande av HH-banan! (Länk. Kolla länk i mitt inlägg i den tråden från i kväll, tis 08 sep, 2015 22:46)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafikverket: Höghastighetsbanorna bör utredas vidare

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Det är två banor som konkurrerar och inget annat. Båda går mellan Jönköping och Hässleholm. Den enda ska stanna i Värnamo, den andra i Växjö och Älmhult.
Den östra dragningen är fyra mil längre. Den missar Nässjö helt och hållet. Alvestaborna som är vana vid tåg måste ta sig till Bergunda sju km söder om Växjö, ditt även Växjöborna måste ta sig. Dessutom behöver den som sagt ha Tenhult som stationsort i Jönköping. Den skär genom Sävsjö kommun utan att stanna - det kommer inte att finnas ens matarstation där.

Alltså:
Jönköpingsborna vill ha västlig sträckning - då hamnar stationen närmare staden.
Sävsjöborna vill inte ha järnväg. Alltså föredrar de västlig sträckning.
Alvestaborna kommer få sämre service - de vill helst inte ha någon ny bana.
Stockholms- och Malmöborna vill ha så snabb sträckning som möjligt - alltså torde de föredra västlig sträckning.

Växjöborna och Älmhultsborna vill ha östlig sträckning. Min förhoppning är att det inte räcker.

Andra alternativ på sträckningar finns inte.
Jag tycker att allt borde tala för den västliga dragningen. (Men politiska beslut bygger ju inte alltid på rationella argument! :? ) Speciellt som stambanan blir kvar och antagligen kommer att fortsätta att trafikeras med Öresundstågen, förutom andra tåg. Det är nog i så fall förbindelsen norr ut mot Östergötland och Stockholm som blir sämre för de smålänningar som bor nära stambanan men långt från den nya HH-banans stationer. Fast det är klart, trafikupplägget på stambanan om så där en 20, 30 år är nog svårt att sia om i dag. Fast med lite god vilja så kan man kanske få till ett snabbt förverkligande av HH-banan! (Länk. Kolla länk i mitt inlägg i den tråden från i kväll, tis 08 sep, 2015 22:46)
Jag som bor i (närheten av) Ljungby får ta matartåg till Värnamo - de planeras gå en gång i timmen - och där byta till höghastighetståg - som planeras gå nio gånger i timmen. Till Jönköping ska det ta drygt halvtimmen. Matartågen ska gå i 250 km/h och höghastighetstågen i 320 km/h. Samtliga kommuner som ligger längs västra sträckningen är samtliga positiva till densamma, detta gäller inte alla de kommuner som ligger längs östra sträckningen. Ett intressant faktum att fundera på.

För övrigt är Helsingborg skjutet på framtiden. Den sträckan behövs inte förrän HH-tunneln (i betydelsen Helsingborg-Helsingör) finns. Men när den byggs - vilket för närvarande står skrivet i stjärnorna, om ens där - så kommer ju några av höghastighetstågen dirigeras dit för att gå vidare till Rödby-Puttgardenförbindelsen och vidare till Hamburg. Minns inte tiderna, men det kommer ta rätt så kort tid mellan Stockholm och Hamburg när vi kommer så långt fram i tiden.

Här är för övrigt en sida om västliga alternativet:
http://www.ljungby.se/Mark-och-trafik/Hoghastighetstag/
Kolla gärna länkarna uppe till höger.

EDIT: Läste nu lite tydligare... Höghastighetsbanan ska gå från Järna till Lund. Resten av sträckan kommer tåget gå på vanliga spår. De är de enda spår där de konkurrerar med Stambanan rent platsmässigt. Men folk som stiger på i Alvesta eller Nässjö eller var som helst får i värsta fall ett byte extra, men kortare tid från Linköping till Stockholm.
Professionell tyckare
Skriv svar