Sida 2 av 2

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Postat: onsdag 05 november 2014 7:55
av gbd
LÅ1 skrev:Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
Flytta gör ju inlandsbefolkningen ändå, anledningen till att många flyttade dit ursprungligen var välför att jordbruka/råvaruuttag, två näringar som kräver mycket mindre arbetskraft än förr.

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Postat: onsdag 05 november 2014 11:52
av Verspieder
gbd skrev:
LÅ1 skrev:Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
Flytta gör ju inlandsbefolkningen ändå, anledningen till att många flyttade dit ursprungligen var välför att jordbruka/råvaruuttag, två näringar som kräver mycket mindre arbetskraft än förr.
Staten genomförde även en hel del skattelättnader till dem som skulle kolonisera och bedriva självförsörjande småbruk i inlandet.

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Postat: måndag 24 november 2014 0:34
av M_M
Verspieder skrev:
gbd skrev:
LÅ1 skrev:Priserna beror väl på många parametrar. Men att flytta stor del av inlandsbefolkningen till kusten gör det ju ännu svårare att bo kvar i inlandet. Goda kommunikationer gör det lättare.
Flytta gör ju inlandsbefolkningen ändå, anledningen till att många flyttade dit ursprungligen var välför att jordbruka/råvaruuttag, två näringar som kräver mycket mindre arbetskraft än förr.
Staten genomförde även en hel del skattelättnader till dem som skulle kolonisera och bedriva självförsörjande småbruk i inlandet.
... och därmed är det också rimligt att offentliga sektorn drar sitt strå till stacken för att flytta tillbaka folk från inlandet när det inte behövs så mycket arbetskraft där.

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Postat: torsdag 27 november 2014 14:37
av gbd
M_M skrev:
... och därmed är det också rimligt att offentliga sektorn drar sitt strå till stacken för att flytta tillbaka folk från inlandet när det inte behövs så mycket arbetskraft där.
Det är redan på gång, det kallasgratis universitetsutbildning :D

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Postat: onsdag 14 april 2021 13:00
av Breitspurbahn
Det börjar röra sig lite kring Norrbotniabanan och nu utreder man hur tågen ska komma in i Luleå; antingen västerifrån och göra säckstation av Luleå eller österifrån via Kallax och hamnen.

Det är ju lite dumt att en bro hindrar större båtar ifrån att komma in i Luleå med det östra alternativet, men att koppla ihop flygplatsen och yttre hamnen låter helt klart som det bästa alternativet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... -sig-lulea

https://vartlulea.se/arkiv/tillvaxt/var ... 27e66.html

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Postat: onsdag 14 april 2021 14:00
av C12C3C3C12
Ett stickspår på detta är att persontrafiken på banan Boden - Haparanda uppstod den första april (inget skämt) efter lång tids saknad. Tågen utgår från Luleå över Boden till Haparanda samt körs av Norrtåg. Körtid under 2 timmar. Banan är numera elektrisk med ny sträcka från Kalix till Haparanda.

Re: "Norrbottninabanan får nobben"

Postat: torsdag 15 april 2021 6:47
av thorwald
C12C3C3C12 skrev:Ett stickspår på detta är att persontrafiken på banan Boden - Haparanda uppstod den första april (inget skämt) efter lång tids saknad. Tågen utgår från Luleå över Boden till Haparanda samt körs av Norrtåg. Körtid under 2 timmar. Banan är numera elektrisk med ny sträcka från Kalix till Haparanda.
Nu gäller det att fortsätta från Haparanda till Bottnets största stad, alltså Uleåborg :P Problemet är alla dessa förutfattade meningar och annat ... Planerna finns och har funnits redan länge men här från huvudstaden tycks det vara svårt att se behovet. Att efter 200 år se Bottnet igen som en enhetlig region är för politiker här i huvudstaden nästan en omöjlighet, men vi ger ej upp :mrgreen: